Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 5962 ggr
Cragan
2013-03-07 14:27

Hemproducerat och hemslaktat?

Hej, jag är ny här på forumet och undrar lite hur ni ser på hemmaslakt och om ni skulle kunna tänka er att slakta och föda upp djur själv? Tycker ni att regelverket skulle behöva ändras så att sådana produkter får säljas i butik? För av idag får man ju inte sälja kött om det inte slaktats på ett slakteri.

Jag har själv djur som jag slaktar på ett sätt som inte är stressande för djuret då det är väldigt viktigt för mig. De avslutar sina dagar ute på gräsmattan de gått omkring på av människan de känner bäst.

Annons:
VildaVittra
2013-03-07 14:48
#1

Välkommen till forumet.

Jag, liksom du föder upp mina egna djur då jag vill se till att de animaliska produkter som jag gagnar mig av kommer ifrån djur som har haft det bra från kläckning till färdig produkt. I detta ingår ju också livets slut dvs slakten.

Det är tråkigt att vi inte får sälja våra produkter om vi inte följer statens krav på hur sådan köttproduktion ska se ut, för våra djur har det ju mycket bättre. Tex så får man ju inte ge matrester till höns om äggen eller köttet ska ätas av människor, något mina höns uppskattar otroligt. Det berikar deras liv enormt att picka runt och leta efter godbitarna.

Kanske skulle jordbruksverket och livsmedelsverket ändra sig i framtiden om fler gjorde sina röster hörda om vilka produkter de vill se i köttdisken på Ica?

En väldigt klok kvinna sa till mig en gång att "jag äter bara djur som jag känner", något jag tog till mig och själv nu lever efter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Odis
2013-03-07 15:22
#2

Jag handlar inte själv på Ica men ibland får dom in små partier kött som det står en storlapp på Närproducerat, detsamma med grönsaker fast Närodlat, jag trodde detta var små bönder i kommunen som fått skörd/slakt över och sålt till ICA någon som vet vad dessa produkter kommer ifrån?

Sedan gårdshandlar i närheten av oss i göteborg finns det några bondgårdar som säljer både kött och ägg från sin gård, men då säljer dom ju det hemma hos sig själva.

VildaVittra
2013-03-07 15:46
#3

För att ha råd med ett godkänt slakteri på gården så måste man ägna sig storskaligt åt djurhållning. Det närproducerade kött du köper i butik från små gårdar är slaktat på ett slakteri.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Odis
2013-03-07 15:52
#4

Hur är det med gårdshandlar då? om du vet förstås. skickar dessa då sitt kött först till slakteri och sedan tillbaka till gården? Eller är deras försäljning lite sådär svart marknad eller vad man ska kalla det?:P

Cragan
2013-03-07 15:57
#5

dom flesta skickar djuren till slakterier för att sedan få tebaks det för försäljning och eller förädling (korv och annat)

finns dock dom som har gårds slakterier med dom är få  och är ju bortom egen hushållning det dom sysslar med

VildaVittra
2013-03-07 15:59
#6

Svarta marknad kan jag inte svara på, men visst förekommer det. Är det en storskalig gård, så är det mycket möjligt att de slaktar där.

Det bästa är att du frågar. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[kent2]
2013-03-07 16:14
#7

Småskalig försäljning av egenproducerade ägg är inget problem (egenproducerade primärprodukter). Detta innebär även att t.ex. det är ok med försäljning vilt (med undantag av björn, vildsvin och hjort från hägn som inte är friförklarade från tuberkulos). När det däremot gäller kött från tamdjur är det en annan historia (som man iofs kan komma runt genom att sälja levande djur) eftersom djuren ska besiktigas innan slakt och köttet kontrolleras efter slakt. Troligtvis har dessa gårdsförsäljare nyttjat lokala slakterier (jag vet att de där jag handlar gör på det sättet).

Odis
2013-03-07 16:16
#8

Jag själv har aldrig handlat där bara gått förbi på mina illerpromenader och set skylten gårdshandel, kött, ägg mm. Jag har svårt att tänka mig att den är storskalig då det bara är en ladugårdsbyggnad av modell och storlek typisk äldre ladugård som finns ute på landbbyggden i trä faluröd. Till den ett bostadshus med två traktorer och en hönsgård.

Men då är det säkert som #5 att dom skckar iväg. Jag var mest nyfiken trodde att dom slaktade själva och sålde, för vad jag vet så får ju bonden slakta själv för egen konsumption. Även stora djur som kor.

Då är jag jobbig och kommer med följdfråga någon som vet varför en bonde måste skicka iväg till slakteri för att sälja medans en jägare inte måste? Jag tänker nu då på vilthandlar, då har man ju varit ute och skjutit älgen dessa har väl inte gått igenom ett slakter? Och hur gör matbutikerna med sitt viltkött, jag har aldrig hört talas om uppfödning av älg:P

[kent2]
2013-03-07 16:28
#9

Matbutiker köper av jägare eller av vilthanteringsanläggningar. Anledningen är bl.a. EU-regler (och naturligtvis så att riskerna är små).

indra-bus
2013-03-07 19:11
#10

Om man skickar tex en gris på slakt. Hur vet man då att man får tbx just den grisen?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

VildaVittra
2013-03-07 19:14
#11

#11  För allt kött ska kunna spåras till gården de föddes på så är slakteriet jättenoga med att återtaget består av rätt gris.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

redan
2013-03-07 21:35
#12

Bästa inlägget på MYCKET länge. Jag vill se en tillfällighet för grangårdar att få möjlighet att gå samman och föda upp och slakta tillsammans, något som idag är omöjligt. Jag skulle vilja kunna ge kött till minna grannar, mot att de hjälpt till…. Ekonomiskt, miljövänligt och absolut djurskyds vänligt. JA, till gårdsslakt…

[_hsleiufhbtv]
2013-03-09 10:15
#13

För någon månad sedan hade jag kunnat äta hemmaslaktat kött om djuren levt ett bra liv, men nuförtiden är min åsikt att djur inte är mat, oavsett.

Annons:
Cragan
2013-03-09 10:27
#14

#13 tråkigt att du inte kan tänka dig äta kött från glada djur längre.

men det är ditt egna val hoppas jag på finns ju tyvärr en hel del som gör allt för att få folk o gå på deras linje på hur man ska se på allt i världen.

nått jag tycker är tråkigt  själv har jag inget emot om nån väljer att bli vegetarian eller vegan så länge dom inte försöker tvinga på mig deras kost och självklart försöker jag inte smyga in en köttbulle i deras kost.

Mapel
2013-03-09 11:04
#15

Jag är vegetarian på grund utav djurindustrin. Jag planerar dock att ha djur, ex höns som jag utan problem skulle kunna erbjuda till en granne eller liknande om den dör. Det är bra att ta tillvara på även om jag själv inte kan äta det ser jag inga fel i att andra skulle äta djur som fötts upp på ett bra sätt. Därmed ser jag alltså inget fel i att föda upp och slakta sina egna djur för att äta och ett sådant system skulle jag stödja! :D

VildaVittra
2013-03-09 11:10
#16

#15 Man ska inte äta självdöda djur.

Har man höns så blir ju tyvärr hälften tuppar och bara på ett fåtal raser går det att se tidigt vilket kön djuret du köper har. Om du då köper alla dina djur så ökar risken för smittspridning, så ur hälsoperspektiv är det bättre att kläcka själv och slakta tuppöverskottet, detta kan man få hjälp med, dock får du inte skänka bort döda djur om de är hemslaktade.

Du kan tyvärr inte heller spara alla tupparna då det blir blodiga slagsmål om hönsen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mapel
2013-03-09 13:48
#17

#16 jag ska inte ha några tuppar, bara hönor så slakt av tuppar kommer inte hända. Kan hända att det är större smittspridning men hur som helst ska jag inte ha några tuppar då min erfarenhet är att de flesta är väldigt otrevliga mot sina höns. Dessutom vill jag under inga omständigheter äta befruktade ägg. Jag ska inte ha höns till produktion utan enbart som husdjur. :) Får visst kolla upp hur det ligger till med det där märker jag. :) att skaffa gård och djur ligger långt fram i tiden, jag ville bara framföra min filosofi ;)

Cragan
2013-03-09 14:11
#18

#17 lycka till med att få din egen gård i framtiden  och är alltid bra o lära sig så mycket man kan om nått innan man ger sig in i det

Mapel
2013-03-09 14:22
#19

#18 tack! :) jo jag går ju just nu etologi och djurskyddsprogramet på slu och ska sen läsa en master i etologi och efter det skaffa en gård så nog kommer jag lära mig alltid :)

Upp till toppen
Annons: