Annons:
Etikettom-sajten-ifokus
Läst 1978 ggr
Aviendha
2013-03-06 22:52

Ang tråden "skjuta katter?"

Som de flesta sett så spårade diskussionen ur i den gamla tråden "skjuta katter?". Den låstes för att förhindra fler personangrepp och andra olämpligheter, men efter en snabb överläggning har jag och Enbartmalin kommit fram till att radera tråden helt. Normalt sett brukar vi ju sällan radera hela trådar på det sättet, men i det här fallet var det väldigt mycket moderering som behövdes, och min erfarenhet från tidigare är rent krasst att när en hätsk ton är satt och etablerad i en tråd brukar den fortsätta trots modetering då det raderade materialet ligger kvar i minnet hos de som deltar i diskussionen. Hade vi kunnat fånga detta från början hade situationen kanske varit en annan. Mvh Paulina - Sajtvärd för djurskydd.ifokus

Annons:
enbartmalin
2013-03-06 23:08
#1

Jag måste inflika.
Vad är problemet, egentligen?

Ni alla har djuren som intresse och jag tvivlar inte ett dugg på att ni alla vill dom väl. Ni är bara på olika plan och drar gränserna olika.
Ni kommer aldrig kunna ändra den andres åsikt genom att banka och slå dom blodiga, säg ditt och lägg ner sen.
Detta är ett forum för djuren och ni alla sitter här för dom. Dvs ni har något gemensamt, ta vara på det?

Hälsningar Malin

exitingsvillemo
2013-03-06 23:49
#2

#1 jag personligen tar det som en stor kränkning när ngn, som inte känner mig det minsta, säger att jag inte är djurvän pga av diverse åsikter jag har.

VildaVittra
2013-03-07 00:17
#3

#1 Vad som är problemet? Tja, jag tycker inte det är skoj direkt att bli kallad för mördare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aviendha
2013-03-07 06:32
#4

Jag tror att Malin mycket väl förstår dessa två exempel men att frågan är mer retorisk eftersom man kan tycka att vuxna människor borde kunna bete sig bättre än trötta småbarn med välutvecklade vokabulär.

[kent2]
2013-03-07 08:41
#5

Eftersom frågan i grunden berör en lagstiftningsfråga så borde ju TS i den raderade tråden kunna skapa ett nytt inlägg om denna inte anser sig ha fått ett tillräcklig utförligt svar. Tillsammans med moderatorer och Sajtvärd borde det därefter inte vara några större problem med att hålla tråden till ämnet, dvs är det tillåtet att skjuta förvildade katter.

Aviendha
2013-03-07 11:32
#6

Kan någon vara vänlig att berätta vad som bryter mot skrivreglerna i inlägg #5? Två personer har nämligen anmält inlägget. Låt mig påminna att anmälningsfunktionen är till för att rapportera brott mot regler, och inte för att ta bort inlägg som strider mot ens egna uppfattningar.

Annons:
enbartmalin
2013-03-07 11:55
#7

#2&3 Och när någon skriver något sådant, hur agerar ni då?
Det är inte rätt att bli kallad något, men i stället för att skicka ett PM till Sajtvärd eller mig fortsätter ni att diskutera, vilket är som att stoppa papper i glöden, om man nu vill släcka en eld så är ju inte det rätt sätt att göra det på.

Vid något tillfälle måste man inse var det tar stopp, när väggen är nådd och man inte längre når fram, någon måste stanna.
Så om ni nu inte gjort något fel(jag anklagar ingen), varför kan ni då inte bara ignorera och avsluta det hela?

Hälsningar Malin

enbartmalin
2013-03-07 11:58
#8

Måste även påpeka att vi gör vårt bästa, men just nu är det mycket i våra privata liv som händer(Ja vi har sådana, både jag och Paulina), dvs vi kan inte sitta här 24 timmar om dygnet och när vi är här läser vi inte igenom en hel tråd med över 200 kommentarer.
Många har flaggat i tråden, vilket är lätt att missa i en tråd med så många svar. Skicka ett PM.
Men bäst av allt är om det hela kan hållas på en vuxen nivå utan påhopp.

Hälsningar Malin

VildaVittra
2013-03-07 12:03
#9

#7 För att man ibland når fram till andra personer om man är påläst och kan argumentera för sin sak. Jag bad personen att ändra sin ton, för annars hade vi inget att diskutera. Mycket mer än det kan jag inte göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

enbartmalin
2013-03-07 12:06
#10

#9 Du kunde ha vänt dig till oss. Om du nu känt dig kränkt om jag förstått ditt inlägg #3 rätt.

När jag läste tråden handlade dessvärre inte om att vara påläst utan folks känslor, inte fakta. Det är svårt att ändra på :)

Hälsningar Malin

VildaVittra
2013-03-07 12:19
#11

#10 Problemet är att när jag kontaktat medarbetarna på denna site så har jag inte fått svar tidigare. Jag kollade in på värdens sida och hon hade inte varit online på en månad.

Det går definitivt att påverka folks känslor, som ex i djurvänstråden så var det ju många som trodde att all slakt var blodtörstig och att alla slaktare hatar djur. Jag visade ex en artikel om en slaktare som tog ett straff för att den slaktmetod som ska användas, inte är den som är bäst för kaninerna. Nu har jag sått ett frö, jag hoppas bara på att det får växa.🙂

Jag såg i ett annat forum att personen fortfarande håller på att tjafsa och vill att vi "mördare" ska raderas härifrån. Tycker du att denne ska få hålla på så?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Puma77
2013-03-07 12:26
#12

#7 Bra inlägg.
En tanke kanske vor om ni kunde ta in fler Medarbetare som kan hjälpa er ha koll på sidan när ni inte alltid har tid.

 

//Pia

enbartmalin
2013-03-07 12:46
#13

#11 Jag fick PM om tråden och var inne samma dag, så jag kan väl inte påstå att det är lönlöst att kontakta oss?
Du måste lära dig vilka som går att påverka och vilka som inte går, något som framgår tydligt i katt tråden. Dom som inte går kommer fortsätta i samma spår och vad du än skriver så ger du dom bara vatten på kvarn. Tyvärr.

Jag vet var jag står själv, och det kan man se inne på hittekatter i en tråd där, jag själv har haft heta diskussioner och valde tillslut att lämna tråden för det går inte att resonera/diskutera.

#12 Problemet är dock att hitta Medarbetare som kan hålla sig utanför i såna här fall och försöka se båda sidor.
Vi får ha en åsikt men vi kan inte ta sidor och måste vara neutrala.

Hälsningar Malin

Annons:
VildaVittra
2013-03-07 12:50
#14

#13 Det jag skickade om var om en annan tråd för några veckor sedan där jag frågade om regelverket. Den medarbetaren har varit online flera gånger sedan dess. 

Visst, jag kan inte påverka människor som är fanatiskt lagda, men jag kan påverka dom som eventuellt skulle "fastna i deras garn".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
2013-03-07 13:04
#15

#14 Om jag är en av dom "fanatiska" som du talar om i ditt inlägg så tar jag riktigt illa upp ska du veta. Det är sådant skitsnack och besserwisser attityder som startar upp bråk i trådarna.

Jag tycker också att det är riktigt oartigt att tjafsa emot moderatorer och Sajtvärd som är i all rätt att fatta de beslut som anser korrekt.

Lägg av nu med dina pikar är du snäll, det räcker.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[kent2]
2013-03-07 13:10
#16

Jag personligen tycker att det är ett bra tillfälle att hänvisa till vad som skrivits rörande sajtens inriktning, dvs:

"Denna sajt finns till för att öka förståelsen för djuren i vårt samhälle, deras behov, beteende, ursprung och allt annat som rör detta. Vi tar upp lagstiftning och diskuterar hur det kommer sig att den ser ut som den gör men vi diskuterar även välfärden hos våra djur.

Det mesta som rör djur är välkommet på denna sajt!

Däremot vill jag göra ett litet förtydligande: djurskydd är inte synonymt med djurrätt. Etiska funderingar är välkomna på denna sajt, men de ska hålla en god ton och följa våra Skrivregler.

Detta är inte en sajt för djurrätt. Djurrättsfrågor kan givetvis tas upp här inne, men som tidigare nämnt så ska de hålla en god ton. Tyvärr har sådana frågor en förmåga att urarta och sker detta så kommer tråden redigeras omedelbart av mig eller mina Medarbetare."

Problemet som har varit är att sajtvärden tyvärr har varit frånvarande ett tag och det har fått som följd att några trådar har spårat ur eftersom det finns två sidor på samma mynt. Nu när både sajtvärden och Medarbetare (som tog tag i saken) finns tillgängliga är det bara att hoppas att ev. regelbrott kan beivras på ett tidigt stadium och då är det ju bra att ha skrivreglerna i bakhuvudet.

Det är inte tillåtet att:

  • Bryta mot svenska lagar och förordningar.
  • Uppmana till brott mot svenska lagar och förordningar
  • Kopiera upphovsrättsskyddat material.
  • Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
  • Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
  • Ägna sig åt personangrepp.
  • Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
  • Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.
  • Skriva under med flera signaturer eller använda dubbelkonton
VildaVittra
2013-03-07 13:14
#17

#15 Varför en så otrevlig ton? Jag diskuterar med medarbetaren, jag tjafsar inte. Har jag ens ifrågasatt att tråden togs bort?

Det handlar inte om pikar, utan att jag blev obehagligt berörd när jag blev kallad för mördare i tråden. För jag har känslor, även om vissa inte tror det. Jag har också rätt till mina åsikter.

Du får jättegärna ställa frågor till mig, men då måste du hädanefter vårda ditt språk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Puma77
2013-03-07 13:23
#18

#17 Då tycker jag att även du ska hålla dig till det och inte kalla andra för fanatiska och vilja hindra folk att fastna i deras garn. Dem kan ha känslor med inte bara du.

 

//Pia

VildaVittra
2013-03-07 13:39
#19

#18 Jag har inte skrivit fanatiska, utan fanatiskt lagda. Viss skillnad. 

Fastna i någons garn är ett svenskt talesätt där man liknar vid en fiskares nät, dvs dess garn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2013-03-07 14:04
#20

#8 Måste meddela dig om att jag faktiskt skrev till sajtvärden väldigt tidigt gällande den tråden. Men det hjälper ju inte om hon inte kan logga in.

Jag har egna sajter och har inte tid att sitta och kontakta alla admin på sajten för att ni ska uppmärksamma problem i trådar. Så mitt råd är att ta in Medarbetare som har tid att kolla sajten i alla fall en gång om dagen. För det är trots allt inte medlemmarna som ska behöva kontakta admin för att sajten ska administreras.

Sajten hanterar heta ämnen, så det lär inte vara sista gången som folk går över gränsen för vad som är OK att skriva. Och när det händer går det snabbt utför i tråden ;)

Annons:
indra-bus
2013-03-07 15:34
#21

Antar att jag oxå ses som fanatiker. Ok de kanske jag är men jag tänker fortsätta att kämpa mot djurförtrycket. Kommer lägga fram info ibland för att visa vad som sker. Inte bara i Sverige. Vill man blunda för verkligheten så är de upp till var o en.

Jag sitter inte o letar upp de som jag blivit beskylld för.

Jag får info på annat sätt. Å har sett mycket.

O min åsikt har jag, ni har eran eller hur??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Aviendha
2013-03-07 17:44
#22

#20 Hera; absolut, du har helt rätt i att det inte är medlemmarnas ansvar att se till att vi redigerar. Och tro mig när jag säger att jag vet att det går utför fort när det väl barkar iväg, jag har ju varit med ett bra tag nu..A tt få meddelande om sådant är dock en hjälp, och en mycket som finns att tillgå vid behov. Aktiva, mogna, pedagogiska, kunniga Medarbetare har efterlysts, och har "anställts". Tyvärr blir det inte som man tänkt sig alla gånger, och dessa är svåra att finna. Vilket märks då vi inte räcker till.

Honestyisdead
2013-03-07 17:47
#23

Nej, jag vet hur svårt det är att hitta rätt personer.. Det är ett dilemma.
Men som det var nu gick det flera dagar utan att någon av admin var inne, och det är inte heller hållbart. För ser ni inte det vi skriver så hjälper det ju inte att vi skriver 😎

[Moa-]
2013-03-07 18:21
#24

enbartmalin; jag vill bara göra att tillägg att Sajtvärd har ett tillsynsansvar på sajten enligt BBS-lagen. Får vissa lagbrott ligga kvar under en längre tid så begår sajtvärden ett lagbrott. (Så att säga att man inte har tid att läsa trådarna blir lite fel…)

Aviendha
2013-03-07 18:51
#25

Hera; ser det någonstans ut som att vi försöker påskina att dagens situation är hållbar? Hur som helst, det är inte hållbart och det vet vi, mer än väl. Det är inte alltid som de åtgärder som vidtas är sådant som syns offentligt så att säga. Moa; det är inte fel att säga att vi inte hinner, för det är tyvärr så det är. Att jag därmed är kriminell till en följd av detta är en annan sak.

[Moa-]
2013-03-07 18:53
#26

Aviendha; det är en risk du tar om någon publicerar oegentligheter och du inte granskar dessa och tar bort detta. Så länge du är medveten om risken så är det ju helt upp till dig. =)

Honestyisdead
2013-03-07 18:56
#27

#25 Nej, det påstod jag inte.
Jag bara belyser problemet.

Annons:
veggie4every1
2013-03-07 22:04
#28

#26 Vilket ansvar ligger hos iFokus och den person som skrivit ett olagligt inlägg? Det borde väl vara så att även de är ansvariga för ett lagbrott?

Jag bara frågar av intresse, inget annat.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Moa-]
2013-03-07 22:12
#29

veggie4every1; det är en fråga som skulle prövas av domstol, men iFokus har rent juridiskt gjort sitt bästa för att lägga det fulla juridiska ansvaret på sajtvärden, så troligen är det endast respektive Sajtvärd som skulle fällas till ansvar (såtillvida inte tekniska begränsningar spelar in).

veggie4every1
2013-03-07 22:32
#30

#29 Tack för svaret :)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Moa-]
2013-03-07 22:33
#31

Ingen fara. =)

indra-bus
2013-03-08 09:56
#32

Måste bara få säga att den som ger sig in i leken får leken tåla. Man behöver inte svara eller få sista ordet man behöver inte låta sig provoseras för att andra har en annan åsikt.

Tycker de ansvariga gör ett jätte bra jobb, de flesta har ett liv utanför iFokus o de kan inte sitta o vakta 24 tim om dygnet. som de vore en grupp småbarn.

Var glada o tacksamma för att de finns. Eller någon kanske vill ta över själv i stället för att gnälla..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
2013-03-08 10:00
#33

Jag kan inte se något här som gnällande utan som utryck för oro. Nu vet vi att admin gör allt dom kan :)

Hesat
2013-03-08 11:25
#34

Det är inte lätt att moderera en tråd med både troll och provokationer flygandes. Ibland är jag glad att jag håller mig till moderering på gaming forum och inte forum som handlar om levande varelser ;)

Jag läste tråden men valde själv att inte delta i diskussionen för att det var för mycket känslor och provokationer involverade för mig. Däremot såg jag åsikter som skiljer sig från mina och intressanta sådana dessutom. 

Jag ser fram emot att delta i diskussioner här på djurskydd framöver för jag tror att vi kan få insikt i olika synsätt på djurskydd och brister i gällande lagstiftning.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Annons:
Aviendha
2013-03-08 12:30
#35

Självklart är det så att "skit ska skit ha", så att säga. Vi, eller rättare sagt jag, har inte levt upp till förväntningarna som finns på mig i egenskap av värd. Förväntningar som ställs av iFokus, av er medlemmar och inte minst av mig själv. Det måste få kritisers, det ska kritiseras. Sen kan jag bara önska, på ett personligt plan, att kritiken är någorlunda saklig och konstruktiv så vi kan använda den för att förbättra.

veggie4every1
2013-03-08 12:30
#36

#32 Håller med till fullo.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
2013-03-08 13:10
#37

#32 "Måste bara få säga att den som ger sig in i leken får leken tåla."

Att kalla någon för en mördare är inte en lek.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: