Annons:
Etikettallmänt
Läst 1631 ggr
Yolle
3/4/13, 5:54 PM

familj slaktade djur i badkaret

Fick höra detta av en gammal klasskamrat och blev så arg. Brottet är ju preskriberat sedan många år tillbaka, men jag blir lika förbannad ändå. Vi hade en skolkamrat, som när han och hans familj kom till Sverige för evigheter sedan så kunde de inte hitta halalkött i butikerna så de köpte helt enkelt hem egna djur och slaktade dem i badkaret i sin lägenhet. Jag kan förstå att de inte visste om att det inte va okej. Men det är ju ändå ett lagbrott då det är individens skyldighet att hålla koll på lagar. Vad gick egentligen fel? Borde inte svenska myndigheter informerat om att halalslakt är olagligt i Sverige? Och de som sålde djuren till dem (utgår från att de köpte dem och inte stal dem, tror inte att man skäl djur på det sättet) borde inte de ha haft lite koll på vad de sålde dem till? Hade jag sålt en ko eller ett får hade jag ju velat veta hur de skulle ha det, och undrat över varför man inte köper mer än 1-4 stycken. Det händer säkert på fler ställen, hur ska man förhindra att det sker?

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
[vädur-52]
3/4/13, 6:03 PM
#1

Det här är en gammal skröna som jag hörde första gången för

mer än 30 år sedan.Det är aldrig någon som varit med om den

här slakten utan det handlar alltid om bekantas bekanta.Man

skall inte tro allt man hör!!!

VildaVittra
3/4/13, 6:09 PM
#2

Sen när blev det olagligt att slakta själv?

Jag köper själv 1-4 livdjur åt gången, likaså mina vänner, så speciellt ovanligt är det inte alltså. Alla ägnar sig inte åt storskalig djurhållning utan satsar på kvalitet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
3/4/13, 6:19 PM
#3

#1 Det är inte ovanligt som livdjursägare, att man blir tillfrågad om de kan få köpa djur att slakta. Så det är inte en myt, utan det förekommer faktiskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Yolle
3/4/13, 6:33 PM
#4

#1 Fast vi känner killen båda två. Han är inte sådan som ljuger och hittar på historier.

#2 syftar mer på att det är olagligt att slakta ett djur utan bedövning.

#3 Visste inte att man kunde göra så faktiskt.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

VildaVittra
3/4/13, 6:38 PM
#5

#4 Halal är inte synonymt med att slakta utan bedövning. Halal är att djuret ska få en bön läst över sig medan det är vänt mot Mecka. Traditionellt har slakten skett utan bedövning, men det står ingenting i deras regler att djuret inte får vara bedövat, så halalslakt kan vara helt laglig. Kosherslakt däremot ska ske utan bedövning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Yolle
3/4/13, 6:51 PM
#6

#5 Det är vad jag fått lära mig. Men kan haft fel. Men de slaktade ju utan bedövning, och det är ju ändå fel.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
VildaVittra
3/4/13, 6:59 PM
#7

#6 Det var ju flera år sedan, det är ju inte  ens säkert att det var lag på bedövning då, för vi har också slaktat utan bedövning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Yolle
3/4/13, 7:46 PM
#8

#7 joo, men man bär ju dagens glasögon på sig, lite som man dömmer folk när de trodde att det va bra att åderlåta folk. Du förstår nog vad jag menar :)

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

vallhund
3/5/13, 4:09 AM
Upp till toppen
Annons: