Annons:
Etiketthundar
Läst 3498 ggr
E-l-vira
2013-02-26 13:44

Import av hundar

På grund av smittspridning är det en viktig fråga dels om det är rätt att importera hundar, dels hur det i så fall ska gå till. Frågan gäller väl främst hemlösa hundar som adopteras till Sverige men det finns ju också uppfödare som köper avelsdjur. Man kan ju se det på två sett när det gäller de hemlösa hundarna, skydd av de enskilda individerna samt skydd av de hundar som redan bor i Sverige.

Jag har inte bestämt mig för min åsikt i frågan så jag tänkte att det kunde hjälpa att diskutera det här :) Det kanske finns någon här som har adopterat en hund från utlandet?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Annons:
Honestyisdead
2013-02-26 14:46
#1

Jag tycker det är bättre att ta hand om hemlösa hundar i vårt land. Då minskar riskerna för smittspridning.

Visst finns risken för samma sak då uppfödare tar in avelsdjur, men här ser jag ett annat syfte. Nytt blod är ofta bra för aveln.

Hemlösa hundar har vi redan här, så därför tycker jag man kan ta hand om dessa istället.

[Doglovers]
2013-02-26 15:22
#2

TS Du kan läsa lite här.

http://www.dt.se/djurliv/1.5595389-gatuhundarna-valler-in

http://hundar.ifokus.se/discussions/4f39b05ad4ebea74ec000992-vad-ar-det-for-fel-pa-dessa-organisationer

 Vill du hjälpa en hund, så ta en från sverige.

Du adopterar alltså inte. Du köper en hund från en organisation. Som du tydligen förbinder dej att lämna tillbaka om du ångrar dej. Då "säljs" den vidare igen till ytterligare några som ångrar sej och då tjänar dom ännu mer pengar…och så vidare….. Djurplågeri alltså…

VildaVittra
2013-02-26 15:26
#3

#1 Uppfödare kan faktiskt importera sperma från smittområden om det nu det inte går att uppbringa ett dylikt avelsdjur någon annanstans ifrån.

#0 Jag har en spanjor, dock har jag inte importerat honom, utan tog över honom när de som gjorde det inte kunde ha honom kvar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
2013-02-26 16:08
#4

#1

Jag skulle nog inte säga att risken för att föra in smittor är lika stor när du importerar avelshundar som när du importerar gatuhundar. De har levt helt olika liv och självklart är gatuhundar mer exponerade för alla slags smittor.

I övrigt tycker jag att det är mycket oroande att människor så lättvindigt importerar gatuhundar, men även att folk tar med sig sina hundar utomlands på semester utan någon större kunskap om vad de kan föra med sig hem.

Honestyisdead
2013-02-26 17:14
#5

#3 Ok. Låter dock som merjobb än att importera djuret.

E-l-vira
2013-02-26 17:16
#6

#1

Jag är absolut av samma åsikt, att det är bättre att alla hundar som behöver nya hem i Sverige får det först. Jag förstår också att uppfödare behöver få in nytt blod, det är viktig med stor genetisk variation.

#2

Åh fy! Det där hade jag inte hört talas om innan, riktigt hemskt! Man tror ju att åtminstone de flesta hjälporganisationer som finns faktiskt vill djurens bästa… Jag är inte på väg att skaffa en till hund, jag ville bara diskutera det här för att det är intressant. Dåliga organisationer gör ju inte det här problemet lättare, men det påverkar ändå inte frågan jag ville fokusera på: risk för eventuell smittspridning.

#3

Vad innebär det att de kan importera sperma från smittområden? Är det någon sjukdom jag borde känna till som hundarna kan födas med och sedan sprida?

#4

Oavsett om hunden som importeras är ett avelsdjur eller en gatuhund måste den väl genomgå samma kontroller och vaccinationer? Så då borde det ju vara lika stor risk? Risken handlar ju då inte om huruvida djuret är sjukt eller inte utan om veterinären upptäcker det eller ej.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Annons:
VildaVittra
2013-02-26 17:23
#7

#6 Det finns många smittor de kan ta med sig som ex dvärgbandmask. Som de föds med har jag ingen aning om däremot.

Importerar man en hund så kan den bära på smittor även om den kommer från en kennel, för valparna hålls ju inte separerade från de vuxna djuren.

#5 Varför det inte görs mer är att det inte "lyckas" lika ofta som med en vanlig parning, tydligen är antalet kullar viktigare än att hålla Sverige fritt från nya smittor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

E-l-vira
2013-02-26 17:36
#8

Som jag skrev tycker jag att man bör välja en svensk omplaceringshund om det finns. (I nuläget finns det väl alltid, men låt oss leka med tanken att så inte var fallet.) Om det inte fanns en omplaceringshund i Sverige skulle jag hellre importera en gatuhund från utlandet än att köpa en valp (någon gång vill jag ju såklart ha en valp också men det är en annan historia).

Låt oss ta Rumänien som exempel. Där finns en otrolig mängd hundar på gatorna. För att hjälpa dem skulle man kunna åka dit, starta en organisation och förska hjälpa hundarna på plats. Hitta hem till dem, kastrera dem, vaccinera dem o.s.v. Jag föreställer mig att det kanske är så i Rumänien, och andra länder, att gatuhundarna ses som  pest och går inte att jämföra med en valp från en uppfödare. Jag tror att hundarna skulle ha lättare att hitta hem i Sverige än i deras födelseländer. Jag tycker inte att det är att hjälpa hundarna att avliva dem, har de fötts till jorden förtjänar de ett gott liv (det är en annan sak om de lider av skada eller sjukdom). Känns hemskt att köpa valp efter valp i Sverige och låta alla hemlösa hundar fortsätta sina hårda liv på gatan. Man skulle väl på plats kunna jobba med fokets syn på hundarna också, men till hur stor hjälp?

Frågan återstår, hur stor är risken för smittspridning egentligen? Vilka sjukdomar rör det sig om? Kan det spridas sjukdomar till människorna? Vilka krav ställs på hudarna som kommer in i landet? Behöver de inte sitta i karantän? 😮

Här står inte så mycket: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/inforselfranlanderutanforeu/inforselfranlandersomintearlistade.4.5075e861320679518380007095.html

bara att de ska vara chippade, vaccinerade mot rabies, ha godkänd mängd antikroppar mot rabies, veterinär-intyg och pass.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

E-l-vira
2013-02-26 17:37
#9

#7

Smart, nu förstod jag det med sperman

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Honestyisdead
2013-02-26 17:40
#10

#7 Okey, då lärde man sig något nytt 😃

Silvestris
2013-02-26 17:53
#11

#5

Som uppfödare själv kan jag säga att även om det kanske är lättare att ta in sperma så föredrar jag naturliga parningar eftersom det 1) garanterar att man bara avlar på djur som kan reproducera sig naturligt 2) individerna har möjlighet att utföra ett aktivt partnerval 3) det är sjukt svårt att bilda sig en uppfattning om en individs kvalitéer utan att ha träffat djuret ordentligt.

#6

Risken att en avelshund har exponerats för samma smittor som en gatuhund är liten så skulle veterinären missa något (vilket händer) är risken mindre att avelshunden för med sig något.

Sedan har det ju visat sig att en del organisationer har veterinärer som bara fyller i passen och ger till organisationerna utan att ha gjort någonting med hundarna dvs. de mer eller mindre säljer färdiga pass. Det sänker ju trovärdigheten en hel del.

Nu kan uppfödare iofs göra detsamma men när en avelshund importeras finns i regel en mycket kunnig och engagerad mottagare som tar hunden till veterinären när den har kommit hit. Dessutom betalar ju mottagaren för att alla tester ska genomföras så incitamentet att fuska är inte vidare stort. Du är ju rätt körd som uppfödare om det uppdagas att du exporterar hundar med fuskpass och felaktiga eller falska testresultat.

VildaVittra
2013-02-26 18:05
#12

#11

1. Man väljer djur som redan har haft en kull.

2. Får dom det ändå? Min husky ville sätta på en tax.

3. Det är ju fullt möjligt att åka dit och träffa hunden i fråga.

Sen går det inte att testa för precis allt, såsom alla inälvspararsiter inte dör av avmaskningsmedlet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Doglovers]
2013-02-26 18:36
#13

Hjälp mej någon? Det finns en oerhört smittsam sjukdom som smittar genom parning. Vad heter den?

För att göra en insiminering krävs tillstånd, eller? Hade det här uppe på kursen men har glömt.

Annons:
Silvestris
2013-02-26 19:22
#14

#12

1. Det kan man göra.

2. Klart de får. Har hundarna möjlighet att ta sig undan kan de välja att inte para sig.

3. Visst kan man det, men varför inte lika gärna ta med sig tiken och para om du ändå ska åka dit?

Jag tycker att det är ett stort ingrepp att inte låta individerna få göra ett aktivt partnerval. Jag ogillar även att dispenser ges för att utföra AI med individer som inte har fått avkomma.

Jag är nöjd med att AI funkar dåligt på katter.

VildaVittra
2013-02-26 19:32
#15

#14 3 För även tiken kan smittas. Du vet att vi inte hade dvärgbandmask förut i det här landet? Du vet att det möjligen importerats hit med sällskapsdjur?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
2013-02-26 20:32
#16

#15

Jepp, det vet jag men du har väldigt goda möjligheter att undvika just dvärgbandmask med din egen tik. Du kan kontrollera var tiken vistas och man kan begränsa vistelsen tillsammans med hanhunden. Är hanhunden därtill korrekt avmaskad och har så varit under hela sitt liv är risken väldigt liten att han kommer smitta tiken. Sedan avmaskar man såklart tiken när man åker tillbaks.

VildaVittra
2013-02-26 22:12
#17

Och avmaskningsmedel hjälper helt plötsligt mot alla parasiter?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
2013-02-26 23:25
#18

#17

Nej, men du nämnde specifikt dvärgbandmask. Mitt svar är utformat därefter.

vallhund
2013-02-27 02:46
#19

#12 Många hundar vill para sig med allt o alla, oavsett ras. Andra är väldigt kinkiga med vem som får komma till eller de vill sätta på. Sund avel är att låta individerna man vill para göra sina egna val, dvs flörta o uppvakta varandra, vill de inte så blir det ingen parning. Plättlätt! Men du kanske tycker att det är bättre med parningsvaggor?

#13 Minns inte namnet det är en tumörsjukdom, en äldre tik från Rumänien hade det o avlivades ganska omgående, enligt veterinärintyg var hon helt frisk.

#17 Det finns olika avsmakningsmedel som är effektiva mot olika tarmparasiter, naturligtvis hjälper inte avsmakningsmedel mot fästingar, loppor o löss. Inte heller mot hjärtmask.

kl

Att tro att renrasiga hundar från en kennel är är lika farliga, ur smittskydds perspektiv som att importera gatuhundar är naivt.

Inom raser med liten avelsbas importeras/exporteras valpar från/till hela världen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

giffan
2013-02-27 11:27
#20

Jag är lite emot att "rädda" hundar/djur från andra länder. Det hjälper lixom inte det landet med att hundar springer fritt och för ökar sig. Bättre att lägga energin i det landet problemet finns.

Ex kastrera alla gatu hundar och ge bidrag till dom som föder upp hundar att man kan kastrera och vaccinera billigare. Detta  görs inte över en natt, men tror det är ett bättre sätt att lösa problemet. Lite så jobbar man ju i de svältande länderna när det gäller människor. Det går ju inte att bara ge dem HIV mediciner, man måste ju lära dom att förstå hur dom ska skydda sig ex.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
VildaVittra
2013-02-27 18:41
#21

#19 Så en hobby är alltså viktigare än att förhindra smittspridning? För det är ju inte så att de raser som arbetar hos polisen/militären har en sådan liten avelsbas, utan det är frågan om raser som lätt kan bytas ut till någon annan.

Och naiv har inte riktigt den betydelsen som du försöker använda det ordet till. Naiv är när man är godtrogen, dvs inte tror att något är farligt. 

Avmaskningsmedel finns inte bara mot tarmparasiter, utan mot alla maskar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
2013-02-27 19:39
#22

#21

Det handlar om att värdera risker och avelsdjur utgör ingen stor risk. Jag är öppen för att ändra åsikt när du börjar plocka fram flera fall av importerade hundar med leishmanios eller tumörer på könsorganen… Vad gäller de raser polisen/militären arbetar med tycker jag att du ska prata med dem om hur "lätt" det är att byta raser och hur "lätt" det är att hitta bra djur. Vad jag hört har polisen haft betydande problem att hitta bra hundar till sin verksamhet.

Vi behöver ju inte sätta landet i karantän. Det går att uppehålla ett bra smittskydd utan det.

VildaVittra
2013-02-27 19:59
#23

#22 För att tydliggöra så menade jag på att polisen och militären har funktionshundar, de var ett ex på när risken skulle vara godtagbar om de hade en liten avelsbas och att inte så var fallet då basen är stor. Polishundar är inga hobbydjur. Den risken är däremot inte godtagbar för är hobbydjur så som vänstervarvare.

Min hund är född i kennel, han och mer än hälften av hans bröder bär på leishmania. Nu vet jag inte varför du tog upp den sjukdomen, då den inte smittar i Sverige.

Dagens införselregler fungerar ju uppenbarligen inte, så en återgång till de gamla vore ju att önska. Vill du kalla det för karantän är det upp till dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
2013-02-27 21:37
#24

#23

En återgång till det gamla är inte aktuellt eftersom vi är medlem i EU. Därför är den väg vi kan gå att förbättra efter de förutsättningar vi har och att informera och förändra attityder i samhället är ett sätt.

Jag tog upp leishmanios eftersom det är sådant som ofta mörkas hos gatuhundar, även om alla tester sker som de ska finns risk att man missar infektionen. Just idag smittar inte denna sjukdom i Sverige, men sandmyggan som är vektor har återfunnits så långt norrut som Tyskland och med de klimatförändringar som sker ska vi inte alls se det som omöjligt att den kan komma att ta sig hela vägen till iaf södra Sverige.

VildaVittra
2013-02-27 21:45
#25

Så bara för att EU tycker något galet, så ska vi inte verka för att få EU att ändra sig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

exitingsvillemo
2013-02-27 23:46
#26

#19  sjukdomen heter TVT =)

Upp till toppen
Annons: