Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 3252 ggr
[melinih]
2/11/13, 2:01 PM

Stackars fiskmåsen

Jag är en galen djurvän och önskar att jag kunde rädda ALLA djur där ute… Såg en fiskmås som satt ner i snön på tippen här i stan, i fredags. Idag åkte jag förbi för att titta om den var kvar, och där vandrar den runt alldeles ensam med en vinge som släpas nere i marken. Jag slängde in lite bröd som den sprang fram till och åt av. :(

Jag ringde 114 14 och frågade vart jag skulle vända mig och fick en nummer, men det verkar inte finnas någon med det nummert jag fick. Var kan man annars ringa? Jag vill rädda måsen!

Annons:
VildaVittra
2/11/13, 3:56 PM
#2

Detta kommer låta kallblodigt, men då fiskmåsen inte är en utrotningshotad art har jag svårt att se att du skulle få hjälp med den. Så det bästa du kan göra är att göra lidandet kort då en fraktur på vingen hos en flygande fågel aldrig kommer att läka ihop i den grad att fågeln kommer vara 100% återställd.

Lägger in en video på hur man slaktar en fågel (avlivning hos veterinär är för det första mer stressande för djuret, sen även mer smärtsamt då de för in en nål som är grov i djuret), så jag varnar här känsliga tittare. Tjejen som utför denna slakt är en stor djurvän, hon blev ledsen när tuppen hon sålt mig dog.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2/11/13, 4:15 PM
#3

Ska nämna att tuppen som slaktas är handtam,  den är inte det minsta stressad av att bli hållen av människan som brukar komma med mat till den. Detta har alltså ingenting att göra med den stress som fabriksdjur utsätts för vid slakt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2/11/13, 5:28 PM
#4

Jag vet inte hur många fåglar, bland annat en fiskmås med bruten vinge som jag dödat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
2/11/13, 7:47 PM
#5

#4 Ibland måste man som djurvän göra det som gör vansinnigt ont i en. Man kan tyvärr inte rädda alla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[melinih]
2/11/13, 7:49 PM
#6

Jag skulle aldrig kunna göra det… Då är det bättre att polisen skickar dit någon som skjuter den snabbt och lätt. Men jag VILL rädda den. Den ser så ledsen ut. Den vill bara ha hjälp. Har lust att fånga den och köra till vetten…

Annons:
VildaVittra
2/11/13, 7:52 PM
#7

Men Melinih, vad får den för liv är den inte kan flyga ordentligt? Ska den som ett vilt djur leva i fångenskap? Tror du att den är lycklig då?

Bodde du nära mig hade jag erbjudit mig att avliva den åt dig, men tyvärr kan jag inte åka så långt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[melinih]
2/11/13, 9:16 PM
#8

Därför ska jag ringa efter någon som kan skjuta den istället. Det är självklart jag håller med dig att det är bättre att avsluta det än att den går och svälter ihjäl, det är sant att man inte kan rädda alla även om jag så jäkla gärna vill… Jag tänker att jag är värsta Djurens Ö och kan rehabilitera sjuka vildingar, öh. Får väl vakna upp.

VildaVittra
2/11/13, 10:00 PM
#9

Det är inte frågan om att vakna upp, utan frågan om vilka arter vi har rätt att utsätta för smärta och stress för att kunna rädda deras rödlistade art. En icke rödlistad art är det inte etiskt rätt att utsätta dom för det. *torkar dina tårar*

Är det ingen du känner som är "kallblodig" nog?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[melinih]
2/11/13, 10:06 PM
#10

Nepp, känner ingen… Men jag tänker mer att det är strunt samma vilken art det är, jag släpper liksom ut flugor istället för att slå ihjäl dom.  hade vi pratat om en liten mus just nu hade jag brytt mig lika mycket, sak samma om det var en blåmes, hund, katt. Så… djur som djur, jag ska nog komma på någon som kan hjälpa mig. Finns en del bönder här omkring som nog kan hjälpa till.

indra-bus
2/12/13, 6:45 AM
#11

Människan är inte heller utrotnings hotad. 

Ts Du har ett hjärta av guld   

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
2/12/13, 7:03 AM
#12

Du kan kontakta vilt jouren. De rehabliterar vilda djur. 0704182810.

Lycka till..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[melinih]
2/12/13, 9:08 AM
#13

TACK!

Annons:
Honestyisdead
2/12/13, 5:02 PM
#14

Min erfarenhet är att ingen tar sig tiden till att komma och avliva eller ta hand om måsar eller liknande "skadedjur". Tyvärr får man oftast göra det själv om det ska göras.

vallhund
2/13/13, 8:09 AM
#15

Att skjuta en mås är knappast ett alternativ, vet inte ens om man får skjuta fågel med hagel. Kan man komma så nära att man kan döda den med en kula, nåja eller försöka, så torde det vara bättre att helt enkelt nacka den.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maria
2/13/13, 8:18 AM
#16

Jag har varit med om att polisen kommit efter larm mitt i centrala Göteborg.

Då var det en skadad fiskmås i kanalen som polisen sköt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: