Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 2518 ggr
LeeKnow
2/9/13, 12:53 AM

Skillnad..

Jag kom att tänka på en sak: 

Om det nu är så äckligt och konstigt att äta t.ex häst eller hund varför kan man då äta kor/grisar.. Det är väl ingen särskild skillnad egentligen..  

Och så fattar jag inte varför "husdjur" är så speciella och behöver mer omsorg än t.ex en ko.. Enligt mig behöver kon lika mycket omsorg och kärlek som hunden eller katten..

Annons:
[Doglovers]
2/9/13, 10:40 AM
#1

ALLA djur ska ha samma fina omvårdnad.

Att en del äter hundar och marsvin och annat beror mycket på var man bor. I Peru äter man till vardags marsvin till exempel. Det är deras sed och det får man ta om man är där. I Kina äter man hundar och det är samma där. Det är deras sed. Men dom ska behandlas med respekt och det gör dom inte. Så själva delen att dom äter hundar kan vi inte ändra på och ska inte heller, men deras sätt att behandla djuren ska man försöka ändra på för det är vidrigt.

Häst är det många som äter. En del äter inte av etiska själ.

Katthemsmatten
2/9/13, 5:43 PM
#2

Kor räknas faktiskt som husdjur. Och djurbönder, som inte bara är bifftillverkare, brukar lägga ned samma vård och omsorg om sina kor som t ex hund- och kattägare. Dock utan att ha dem i sängen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

indra-bus
2/12/13, 10:43 AM
#3

Därför att de föds upp för att bli mat.

O de är inte ekonomiskt hållbart att ge dem den omvårdnaden.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
2/12/13, 10:46 AM
#4

Kolla programmet älskade kött.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
2/12/13, 2:09 PM
#5

För mig som köttätare är det inte äckligt med häst, hund eller kaninkött.
Äter både häst och kanin. Inte hund eftersom det inte är ett kött vi äter i det här landet. Men hade det varit det hade jag ätit det också.

Självklart behöver alla djur omvårdnad.

Silvestris
2/12/13, 9:36 PM
#6

Etiskt sett ser jag ingen skillnad. Praktiskt sett kan det vara besvärligt att äta sällskapsdjur inte bara av känslomässiga skäl utan för att vi ofta behandlar dem med olika läkemedel (om så ens bara rutinvaccinationer) och vi vill inte riktigt få i oss dem. Det är viktigt att hålla koll på vad som stoppas i de djur vi äter.

Annons:
VildaVittra
2/14/13, 4:28 PM
#7

Det finns en ökad risk för smittspridning om man äter djur som utfodrats med kadaver, men rent etiskt sett så är det ingen skillnad. Men visst skulle jag äta mina älskade hundar om jag svalt, den som säger att den inte skulle göra det har ingen koll på mänsklig psykologi.

Men visst fäster sig vi med livdjur vid våra djur. Jag gråter när en av dem dör och det är inte pga det ekonomiska. Jag råkar dessutom ha lite för många tuppar, då det är dom man lätt fäster sig extra vid då de är så tuppiga och jag inte klarat av att slakta mina tuppehöns.😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LeeKnow
2/15/13, 12:21 AM
#8

#1 Håller med :3 De kan få äta marsvin/hundar/katter vad man nu äter i andra länder, bara de behandlas med respekt och mår bra, och det gör de INTE i Kina iaf.. 😕

#3 Men att de föds upp för mat gör ingen skillnad, Tycker jag. Och sen förstår jag inte VARFÖR precis ALLT ska handla om pengar hela tiden..

Eldsjärten
2/15/13, 9:18 AM
#9

Precis! Vad är skillnaden igentligen?? Alla djur ska bli lika omtyckta och behandlade tycker jag🤔

vallhund
2/15/13, 1:03 PM
#10

Svårt att ha en ko eller galt i sängen, höns vill jag inte heller ha där.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Eldsjärten
2/15/13, 7:34 PM
#11

10#de är ju klart;) men häst går ju inte heller att ha i sängen! Fast ändå är de nästan som om att vi älskar dem mer…

viktoria91
2/26/13, 8:17 AM
#12

Jag har själv en häst och har inga problem med att äta hästkött. Jag äter ju ko, gris m.m. utan att tycka illa om dem djuren.

Lilllens
2/26/13, 3:49 PM
#13

Jag äter inte hästkött, helt enkelt för att jag inte kan. Har haft häst i hela mitt liv och det går inte att få ner.

Jag har aldrig haft någon slags relation med kossor och därför kan jag äta dem utan problem. Samma sak med grisar.

Så jodå, för mig är det enormt stor skillnad på nötkött/griskött och hästkött.
Men jag tycker självklart att alla djur behöver omsorg.

Annons:
Upp till toppen
Annons: