Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 16791 ggr
Celoina
2013-01-26 12:00

Grannens hund skäller hela tiden!

Hejsan!

Jag har en granne som bor i lägenheten under mig och som har en liten chihuahua som skäller jämt. Så fort man går in i trapphuset skäller den och man hör hur mycket den hoppar på dörren. Ibland när den är ensam så kan den skälla i minst en halvtimme konstant. Jag har inte sätt hon som äger hunden vara ute så mycket med den, kan juh hänt att jag har missat henne men när jag har sätt henne gå ut med hunden så har hunden så himla mycket energi och den flyger och flänger överallt. Jag har blivit påhoppad av den hunden många gånger, som tur är så är jag inte hundrädd. Hon har bara varit ute ungefär 5 min med sin hund då, har inte sätt henne gå längre sträckor.

Det känns inte riktigt som att hunden mår bra av att ha det så. Hundar behöver mycket motion, spelar ingen roll hur stor eller liten hunden är, och dom behöver mycket uppmärksamhet och inte lämnas för ofta ensam.

ska man ringa djurskyddet på länsstyrelsen eller vad säger ni? Vad säger lagen om sånt här?

Annons:
Fridaaaa
2013-01-26 13:52
#1

Min farmor ringde och pratade med någon om det, minns inte vart och de sa att från kl 7-22 kan ingen hindra det, men efter det måste hunden vara tyst, förutom enstaka skall.

Mycket motion, beror på vad man menar med mycket motion. Vissa hundar kräver 1 timme/dag, vissa 4-5 timmar/dag, helt olika.
Men mer än 5 min/gång kräver ju typ alla hundar, om de inte är skadade eller sjuka :/ Men så länge hunden inte är misskött tror jag inte man kan anmäla det, att hon är ute lite med den tyvärr :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katthemsmatten
2013-01-28 15:01
#2

Har du försökt tala med hundägaren? Det brukar oftast vara så att det är det smidigaste sättet. Kanske är ägaren inte hemma särskilt mycket eller så struntar hon i att hunden skäller eftersom hon kanske inte själv stör sig på det och då inte kan förstå att andra uppfattar det som störande.

Nästa gång du stöter på dem ute och blir 'överfallen' av hunden kanske du kan säga någonting i stil med 'oj vad du verkar ha överskottsenergi. Matte och du ska kanske vara ute och leka/promenera litet mera.'. I en bisats kan du ju nämna att du hör hunden skälla väldigt mycket och ofta och att mer stimulans kanske kan få den att lugna sig. Det är ju inte hunden som är problemet utan ägaren.

Medarbetare Hittekatter iFokus

vallhund
2013-02-03 12:06
#3

Fascinerande, hur du lyckas hålla koll på din granne alla dygnets timmar samtidigt som du tar hand om dina egna djur o ev försörjer dig.

Tips: prata med grannen

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Odis
2013-03-06 15:39
#4

Har själv fått det här problemet på halsen med en nyinflyttad granne och vet inte rikgit vad jag ska göra eller hur mycket tid jag ska ge det.

Är student på Masternivå så jag är hemma mycket och behöver studiero. Jag själv har två illrar.

Nu har en granne flyttade in ovanför oss hon har 4 st små hundar ser ut som mini dobermanns. De är tyst och skönt så länge hon är hemma, men när hon åker iväg till jobbet så börjar hundarna skälla. De skäller en stund ca 15-30 min sedan tystnar dom, och börjar igen och så kan det hålla på i flera timmar.

Jag störs då jag inte får studiero, mina djur störs då dom inte kan sova, de går och lägger sig, så när hundarna börjar skälla så vaknar dem och står vid ytterdörren och skakar. När hundarna tystnat så lägger sig illrarna igen och så håller det på. Mina grabbar är helt utslagna bara efter 3 dagar eftersom dom inte får ordentligt med ro på dagarna.

Vill ju heller inte vara en gnällig granne och tjalla till hyresvärden det första man gör..Samtidigt har jag Aspbergers och jätte svårt att ta till mig mod för den sociala konfrontationen med grannen så situationen känns så hopplös här hemma nu:/

Katthemsmatten
2013-03-06 15:56
#5

#4 Har du någon som kan hjälpa dig i kommunikationen med grannen? Det är alltid bättre att först vänligt fråga om hon är medveten om att hundarna har det här beteendet så snart hon inte är hemma. Påtala att du behöver studiero (lämna illrarna utanför diskussionen) och fråga om hon inte kan försöka lösa problemet. Vill hon inte får du vända dig till hyresvärden för att få hjälp.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Odis
2013-03-06 16:03
#6

Inte direkt, min sambo bor kvar i göteborg och jag bor i Uppsala själv med illrarna. Är orolig över att hon ska börja skälla på mig och så har jag svårt att ta det och börja lipa. När man är 25 så är det ett ganska jobbigt scenario, att man inte klarar av att ta vuxengrejjer på ett normalt sett. Får nog helt enkelt bita ihop och gå upp dit..:/

Sedan har jag så svårt att formulera mig också:P Vill ju inte att det ska tas som om jag skäller utan bara nformerar men hur man gör det snyggt är så svårt.

Annons:
Katthemsmatten
2013-03-06 16:16
#7

#6 Jag förstår att det kan kännas tufft. En klen tröst är ändå att idag ses en 25-åring knappts om vuxen, märkligt nog, så det ska du inte oroa dig för.

Känner du att du normalt sätt kan uttrycka dig vänligt och med ett leende, eller har du svårt att veta hur du ska lägga röst och ansiktsuttryck? Om du känner att det inte är ett problem så skulle jag föreslå att du skriver ett litet kort manus som du kan lära dig mer eller mindre utantill för att komma över det första litet jobbiga ögonblicket. T ex "Hej! Jag heter Odis och är din nya granne i lägenheten under dig. Jag har sett att du har jättesöta hundar och de verkar så trevliga och gillar dig som matte väldigt mycket. Jag tror att de saknar dig när du går iväg några timmar, för de börjar skälla när du försvinner och håller på i ganska långa perioder ända till du kommer hem. Det gör det litet svårt för mig att få studiero, inte bara för att de skäller utan för att jag tänker på dem som verkar så ledsna." Någonting sånt som gör att du visar att du gillar hundarna och tänker på deras bästa. Om man säger: "Dina hundar är störiga och du måste se till att få tyst på dem", så kommer grannen att gå i försvarsställning utan att ta till sig ditt budskap.

Hoppas du förstod hur jag menade. Orden ska vara dina och kännas naturliga för dig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

VildaVittra
2013-03-06 16:17
#8

Nått vi hundägare gillar är när folk säger fina saker om våra hundar samt sedan frågar om dom får klappa dom. Börja med det så avväpnar du henne från att gå i försvarsställning.

Varför inte erbjuda sig att vara dagmatte tills hon får tag på en?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Odis
2013-03-06 16:23
#9

#7 Tack för tipsen^^ Jag har svårt att bete mig när jag ska komma på situationen själv. Om du har sett Big bang theory så är jag lite som Sheldon:P Har svårt för att tolka andra människors känslor både IRL och såhär i textform på nätet. Sedan har jag svårt med underförstådda meningar i samtalet exempelvis sarkasm, eller när man bör sluta argumentera och sådant.

#8 Jag är lite hundrädd så jag skulle nog ha svårt med dagmatte sedan så är det väldigt olika hur mycket jag är hemma. Vissa kurser som den kursen jag läser nu då är jag hemma flera veckor i sträck andra kurser är jag i skolan flera dagar i veckan så just schemamässigt kan det bli svårt att få struktur. Och tack för tipset där också.

Får vi se om jag vågar ta tag i detta denna veckan.

Katthemsmatten
2013-03-06 16:34
#10

#9 OK ,som Sheldon. Då förstår jag. Ingen studiekamrat du känner tillräckligt väl för att kunna be om hjälp? Jag förstår att det är känsligt, men ibland får man ta den hjälp man kan hitta. Aspbergers begränsar dig, men du är ju medveten om begränsningarna så du har större möjlighet att hantera situationen ändå.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Aviendha
2013-03-07 07:56
#11

#7 "idag ses en 25åring knappt som vuxen" Jag tycker det får stå för dig, och din människosyn. Visst, en del gånger blir jag bemött på det sättet själv, och det är ofta av en viss kategori människor. Inte sällan används då ens ålder för att "klappa en på huvudet" som en slags härskarteknik. Överlag bemöts jag dock med samma respekt, samma förväntningar på uppförande, erfarenhet och kompetens som mina äldre kollegor. Tycker mitt kön ställer till mer särbehandling än min ålder odis; det bästa är att prata med grannen, det är troligen vad miljö och hälsa och hyresvärd kommer "kräva" att du gör innan de går vidare också. Brev fungerar ju också, om du inte orkar en konfrontation. Misstanker du att djuren far illa kan du ringa lst, men är det mer av en störning så är det kommunen eller hyresvärden som är lämpligast. Tyvärr så får man tåla ganska mycket dagtid innan detas som en olägenhet enligt miljöbalken, och därför kanske man vinner mer på att prata med grannen. Min erfarenhet är att många som blir "anmälda" för skällande hundar knappt vet att hunden faktiskt , eller att det sker mer än någon minut när de går.

[kent2]
2013-03-07 08:13
#12

Det första jag hade gjort är iofs att prata med grannen, MEN inte alla vill eller klarar av detta. I det fallet hade jag istället vänt mig till hyresvärden, antagligen direkt eller genom ev. störningsjour. Jag hade även börjat föra en loggbok där jag antecknar de tillfällen som hundarna stört. Får du ingen respons från hyresvärden så kontakta miljö- och hälsa.

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Grannens-hundar-skaller-hela-dagarna-Vad-ska-jag-gora.aspx

Katthemsmatten
2013-03-07 10:29
#13

#11 Det står inte för min människosyn, utan för hur samhället hanterar s.k. unga vuxna. Rabatter hit och dit såväl monetära som straffmässigt vid brott. Så säg inte att det inte är samhällets syn på personer som för bara en generation sedan varit vuxna i alla avseende i flera år. Trots att myndighetsålder var högre än nuvarande. Fram till 70-talet var 21 år myndighetsåldern. Den sänktes i början av det decenniet till 20. Idag är du myndig vid 18 men det är väldigt sällan du avkrävs ett vuxet beteende och ansvar. Snarare är det helt OK att bete sig som ett barn högt upp i 20-årsåldern.

F.ö kanske du ska lägga litet mer av din tid på att moderera de skjutglada s.k. djurvännerna på din egen sajt. Det hade varit klädsamt.

TS, jag ber om ursäkt för att jag använt din tråd till någonting helt OT.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Aviendha
2013-03-07 11:28
#14

#13 Det klädsamma hade varit om jag kunnat vara med från början och redigera BÅDA sidor. Eller så kanske samtliga som är emot sk skjutglada åsikter är undrer 25 och därför ska få hållas i större utsträckning?

vallhund
2013-03-07 16:26
#15

#4

A o O är kommunikation. För många år sedan bodde jag i ett flerfamiljshus med två hundar. Huset var 2 våningar högt med 3 lägenheter på varje plan.

Jag fick en en väldigt arg lapp i brevlådan om att mina hundar skällde konstant när jag arbetade o var mycket störande.

Jag pratade med grannen vägg i vägg, denne blev inte störd o hade noterat att hundarna kunde ge något skall då o då om det var liv i trapphuset, samma svar fick jag av den som bodde i lägenheten mitt emot. De på övre våningen sade samma, dvs de som bodde över mig o de som bodde snett över mig på samma sida av trapphuset. Den enda som jag aldrig fick tag på var grannen som bodde typ mitt emot men på övre våningen, o alltså den som torde hört minst av mina hundar.

Jag satte upp en lapp med uppmaning att kontakta mig o beskriva problemet eftersom jag inte kan åtgärda något som jag inte vet vad det är, hur frekvent skällde hundarna, hur mycket o när? Responsen var = 0. Övriga grannar tyckte jag skulle strunta i kverulanten. Områdesförvaltaren hade inte fått in några klagomål.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: