Annons:
Etikettövriga-djur
Läst 2391 ggr
Sackum
2013-01-24 15:27

Fiskar

http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende-sidor/aktuellt/alla-nyheter/2011/6/slu-rapport-fiskar-kan-kanna-smarta-och-uppleva-lidande/

Praktiskt taget alla fiskar man köper dödas genom krossning, kvävning, elstötar eller koldioxid vilket kan bli både utdraget och smärtsamt.

Fiskar är ju traditionsenligt ett djurslag vi inte bryr oss så mycket om, säkert på grund av att de är stumma för våra öron och har väldigt uttryckslösa ögon.

Så jag undrar, ser du ett djurskyddsproblem med att fiska och/eller att äta fisk? Motivera gärna svaret! (Lägger in en undersökning här för att även få anonymas syn på frågan Flört)

Annons:
Honestyisdead
2013-01-24 15:29
#1

Konstig frågeställning.
Jag ser inget fel med fiskeri om det sköts på ett bra sätt.
Äter i och för sig mest fisk jag fångar själv.

Men att ställa krav på fisket är inte fel.

Sackum
2013-01-24 15:32
#2

#1 Utveckla gärna. Hur är ett "bra sätt"? Mig veterligen så dödar man inte fiskar utan att det blir misshandel av det.

Honestyisdead
2013-01-24 15:34
#3

#2 Stötar bedövar fisken så fort att den inte hinner lida, klubbslag däckar den direkt och skär man av huvudet dör den direkt.

Sackum
2013-01-24 15:45
#4

Ser du inget djurskyddsproblem med att hålla tiotusentals ensamlevande rovfiskar tillsammans i enorm trängsel och understimulering?

Jag har ändrat lite i texten då jag nu läst på lite mer och kommit fram till att den vanligaste slaktmetoden för "odlade" fiskar är koldioxid. European Food Safety Authority menar att "koldioxid upplevs som obehagligt av fisk samt att det orsakar onödigt lidande i samband med slakt" (http://www.northernperiphery.eu/files/archive/Downloads/Project_Publications/4/fiskslakt.pdf)

De övriga metoder du hänvisar till utnyttjas ju bara ifall man först huggit en krok i en av fiskens mest känsliga delar och sedan låtit hela fiskens kroppsmassa hänga i kroken, vilket helt uppenbart är djurplågeri.

Honestyisdead
2013-01-24 15:48
#5

Citerar mig själv "Jag ser inget fel med fiskeri om det sköts på ett bra sätt."

Även vid nätfiske används dessa metoder som jag nämner.

Du ser det som djurplågeri med fritidsfiske, jag ser det som ett bra sätt att få i mig egenfångad vild fisk. Fisk som levt bra. Hellre det än sådant som du nämner.

Och fisk vill jag ha i mig, det är nyttigt.

Sackum
2013-01-24 15:55
#6

Men nu är det ju som det är och man kan inte påverka slakten endast för att man vill det. De flesta uppfödda fiskar dödas genom koldioxid vilket ofta blir väldigt långdraget och smärtsamt, de flesta viltfångade fiskar dödas genom kvävning vilket också är väldigt utdraget och smärtsamt. Vidare, på samma källa, kan man läsa

"Elektrisk bedövning av fisk i vatten motsvarar elfiske där fisken paralyseras av att växelström med lågt volttal förs in i kar med en hög täthet av fisk. Denna metod är  vanlig i Danmark och innebär att fiskarna (huvudsakligen regnbåge) blir orörliga p.g.a. utmattning snarare än medvetslöshet och de slaktas efter 10 minuter. Denna metod bedöms därför vara oacceptabel ur djuretisk synpunkt."

Om du bara tycker det är okej med fiskeri om "det sköts på ett bra sätt", så borde väl det innebära att du är emot nästan all verksamhet?

Annons:
Honestyisdead
2013-01-24 16:03
#7

Därav fiskar jag själv.

veggie4every1
2013-01-25 00:01
#8

Jag kan överhuvudtaget inte förstå varför man skulle tro att fiskar inte känner smärta, det borde vara uppenbart att djur känner smärta.

Eftersom jag anser att djur har rätt till sitt eget liv och inte finns till för människan att utnyttja så röstade jag givetvis på att det både är fel att fiska och fel att köpa fisk.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sackum
2013-01-25 10:54
#9

#7 Hur kommer det sig då att du inte valde alternativet "Det är fel att köpa fisk"? :) Och så undrar jag fortfarande, vad menar du med "konstig frågeställning"? Fiskar behandlas som känslolösa saker och många accepterar det fullt ut, så jag undrar hur folk ser på det på en djurskyddssida.

#8 Håller med dig, många fiskare är ju helt övertygade om det och därför tycker sig ha rätt att behandla fiskar som ting. Det känns som om människor har försökt övertyga sig om det för att slippa skuldkänslor när de hugger en krok i andras munnar…

Honestyisdead
2013-01-25 11:29
#10

9 efyersom jag köper fisk av fiskare och köper fisk som är fiskad i liten skala i sundet här var jag bor.

vallhund
2013-02-04 05:05
#11

# 9

Man kan vara föör djurskydd utan att vara vegan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sackum
2013-02-04 12:09
#12

Ja men fiske innebär som sagt ett utbrett lidande.

veggie4every1
2013-02-04 13:19
#13

#11 Absolut. Djurskydd handlar inte om att vara vegan. Om alla var etiska veganer skulle det inte behövas något djurskydd.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
indra-bus
2013-02-04 13:24
#14

Ja de är fel att fiska o köpa fisk.

De är djurplågeri att fiska. Att få en krok i munnen o kämpa för sitt liv…

Tänk dig själv.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
2013-02-04 13:31
#15

#14 Hur tycker du man ska göra för att kunna äta fisk?

indra-bus
2013-02-04 13:33
#16

#15 Jag tycker inte vi skall äta fisk.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
2013-02-04 14:15
#17

#16 Ok, det tycker jag eftersom det är nyttigt.
Och jag ser hellre att fisken fångas av mig privat för då kan jag göra det bästa av det, än att köpa fisk som jag inte vet hur fisken fått lida.

När jag får en fisk på kroken tar det oftast någon minut innan jag fått upp den och antingen krokat loss den snabbt och släppt den eller till jag har avlivat den snabbt. Tyvärr ingår det i fiske och går inte att komma ifrån. Så länge man minskar lidandet så mycket man kan anser jag att det är bra.

Jag kommer aldrig sluta äta denna goda och nyttiga mat.

veggie4every1
2013-02-04 14:27
#18

#17 Du vet att "nyttiga" fiskar är fulla av miljögifter och att haven snart är utfiskade?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

indra-bus
2013-02-04 14:27
#19

Vad är de du annser är nyttigt med fisk?

O så tänker de flesta att jag tänker inte sluta tra fisk/kött fast de innebär ett lidande för djuren.

Men då skall man inte kalla sig djur vän.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Maria
2013-02-04 14:46
#20

#19 Men hallå…

Jag är en stor djurvän och har alltid varit men jag äter både fisk och kött.

Ser inga som helst konstigheter i det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Doglovers]
2013-02-04 14:51
#21

Jag såg ett program som handlade om växter. Enligt mitt sett att se på livet, så finns det liv i allting. Och programet bekräftade också detta. Alla växter lever och det fattar väl alla. Men dom har kommit fram till alla växter har jaktsätt, försvarsmekanismer och annat. Tänker många på det när dom äter växter?

indra-bus
2013-02-04 14:53
#22

Att äta sina vänner är konstigt tycker jag.

Jag äter ingen av mina vänner.

Skulle du kunna äta dina hus djur oxå? (Om du har några)

Eller sätta en krok i munnen på dem o leka drag kamp?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
2013-02-04 14:58
#23

#19 Vet du ärligt talat inte vad som är nyttigt med fisk? :)

Proteiner, bra fetter(omega 3 fettsyror), mineraler, D vitamin. Proteinet gör att vi lättare kan ta upp järnet i kosten, vilket är viktigt eftersom vi har svårt att ta upp järn. Samma sak med selen och jod.

#18 Utfiskade pga av massfisket ja, inte pga oss fiskare som fiskar för EGET bruk. Oavsett om det innehåller gifter (som allt annat på jorden) så innehåller de så mycket nyttigt att jag inte kommer avstå. För övrigt är det inte alla fiskar som innehåller det. Det beror helt på var fisken är fiskad.

Maria
2013-02-04 14:58
#24

#22 Jag är ingen kannibal och det är många djurarter som inte är det.

Jag har husdjur och har haft i hela mit liv med det har ingenting med min kosthållning att göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2013-02-04 15:00
#25

#22 Jag skulle kuna äta hund eller katt om det var brukligt. Däremot inte min eget husdjur eftersom jag har band med dom. Precis som jag inte skulle äta min fisk om jag hade en relation med den.

Sedan sätter man ju inte en krok i munnen på tex en gris, eftersom det inte behövs för att slakta den. I det fallet är det däremot bra att an ser till att grisen får leva ett bra och stressfritt liv och att den sedan avlivas på ett humant sätt.

indra-bus
2013-02-04 15:43
#26

#23

Protein gör de inte lättare för kroppen att ta upp järn. De är c vitamin som hjälper hjärnet.

Omega 3 kan man få från linfröolja. O de andra mineralerna finns i en massa andra lifsmedel.

Men i fisk finns miljö gifterna dioxin o PCB + andra miljö gifter .

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
2013-02-04 17:01
#27

Då ser jag er inte som djur vänner.

Då är ni bara "vänn med era nära" Alla djur vill leva.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Maria
2013-02-04 17:09
#28

Alla vill leva. Ja självklart. Det vill växter med.

Hur tänker ni om rovdjur?

Jag anser mig fortfarande vara en stor djurvän.

Jag är stödmedlem i Nordens ark, medlem i WWF och skänker pengar till lokala djurskyddsorganisationer.

Jag äter fisk och skaldjur som jag vet var de kommer ifrån. Jag äter inte så mycket kött men har förmånen att få köpa älg av en vän som jagar.

Jag har och har haft husdjur hela livet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

indra-bus
2013-02-04 17:27
#29

http://www.youtube.com/watch?v=c7e_Ye6Yu6I

Rovdjur måste äta kött. Vi väljer.

Växter har ingen hjärna eller nervsystem alltså kan de inte tänka eller känna.

Så att säga att de vill leva är …. Hallå .. Jösses..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
2013-02-04 17:36
#30

Är man djurvänn om man kan döda vissa men inte sina egna. Nej inte enligt mig.

Djurvänn= måna om ALLA DJUR..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
2013-02-04 19:36
#31

26 fiskens protein stimulerar och underlättar människans upptag av järn jo. Det är en en orsakerna till att det rekommenderat att man äter fisk ca tre gånger i veckan. Googla lite vet jag ;) Omega 3 från fisk är bättre än den från växter, och som sagt finns det inte gifter i all fisk, det beror på VAR fisken kommer från. Jag äter hellre en råvara och får i mig massor av nyttigheter än flera olika för att få i mig samma sak i sämre kvslitet. Sedan rör det ärligt talat inte mig i ryggen om du inte anser mig vara djurvän. Jag vet själv vad jag är :) Föreslår att du läser på lite om fisk.

veggie4every1
2013-02-05 00:33
#32

Det här med växter är intressant. Vi vet inte ännu så mycket men visst visar nya studier på att växter kan vara mer komplexa än vad vi tidigare trott.

Jag tror man ska vara öppen för att allt levande som inte skriker av smärta kan ändå känna, bara inte uttrycka sig som vi.

Det är ju först på senare tid som man kommit fram till att fiskar känner. Det borde varit uppenbart tycker jag att allt havsliv känner. Likaså insekter, visst känner de, det är jag övertygad om. Men de skriker inte. Så kan det också vara med växter, det vet vi inte ännu. Det vore dock väldigt grymt av naturen eftersom växter inte kan fly undan faror som vi andra kan. Men man ska ju inget ta för givet.

Men om man är mån om att skada så få växter som möjligt, så bör man äta veganskt. Därför att man äter indirekt många fler växter genom animalier.

Djuren som äts av människan matas med enorma mängder växter som sedan blir till kött, mjölk och ägg. Äter vi växterna direkt behövs inte så stora mängder. Vi kan välja vad vi äter. Blandkostare väljer ju att äta både växter och djur. Sämsta möjliga scenario för båda.

Jag anser att djuren känner och lider mer än växterna. Tills motsatsen bevisats så håller jag mig till det.

Det är ju så att vi måste äta för att överleva. Vi kan inte leva på luft och vara lufterianerFlört

Den veganska kosten är den kost som skadar minst alla levande varelser, både djur och växter.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vallhund
2013-02-05 03:07
#33

# 22

Under belägringen av Staligrad så åt folk upp sina husdjur, man åt även upp människolik.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[dynamitella]
2013-02-05 10:05
#34

Jag skrev annat, då jag också finner frågeställningen konstig. Det är fel att döda djur i onödan och på inhumana sätt. Använder man vad man kan av djuret och inte slösar så ser jag inga problem med att äta kött. Jag anser mig själv vara djurvän trots detta.

Vad jag kan göra för att förbättra situationen är att äta självfångad fisk. Jag har min morfar som fiskar varje söndag, och då tar hem ett fåtal torskar och/eller sill. Detta delar vi upp inom hela familjen och äter (och fryser in allt som inte äts direkt, för att äta då fisket går dåligt senare).

Det borde ha funnits som alternativ. Jag tycker inte att det är fel att fiska. Men att massfiska eller massodla och avliva djur inhumant stödjer jag inte. Självklart. Vem gör det (?).

Resten är OT:

Jag köper mitt kött från våra lokala jägare och viltbod. Det är tre gånger dyrare än köttet i butik, men jagas/föds upp lokalt och slaktas på ett humant sätt. Det är också det godaste kött jag någonsin ätit. Jag köper oftast ägg av en vän på jobbet som har egna hönor, och när det går dåligt för honom är det frigående höns med tillgång till utevistelse (EKO-ägg) som får duga.

Om någon vill påstå att jag är en dålig människa trots allt detta jäkla klabb, ja, då är världen en sorglig plats att leva på. Ska man behöva vara vegan för att inte bli hatad?

Annons:
indra-bus
2013-02-05 10:18
#35

Man behöver inte vara vegan för att inte bli hatad.

Men äter man djur så kan man inte kalla sig djur vän.

Varför äter du djur?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[dynamitella]
2013-02-05 10:21
#36

#35

Det är din åsikt.

Jag äter djur för att jag tycker att alternativen är fruktansvärt äckliga. Och jag klarar mig inte på det som jag tycker är gott, som inte innehåller protein.

Hade du skapat något med exakt samma näringsvärde och smak som en rådjursfilé hade jag ätit det varje dag resten av mitt liv. Men det är omöjligt att producera, och kan därför inte mätta min aptit.

indra-bus
2013-02-05 10:26
#37

Jag är vegan o har mitt synsätt men de är inte alltid uppskattat o man blir hatad o idiotförklarad.

När jag var fyra år fick jag följa med morfar o fiska. De var enda gången.  För mig var de fel.

Jag gick gråtandes därifrån när jag förstod vad de handlade om.

Ville inte äta fisk mer.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[dynamitella]
2013-02-05 10:31
#38

#37

Det är bra. Jag respekterar folk som låter bli animaliska produkter.

Tyvärr är många av er fördomsfulla och ibland rentav elaka mot mig trots det. Så om du ändrar din attityd utåt kanske du får bättre respons. Du var knappast förstående mot mig sist.

indra-bus
2013-02-05 10:42
#39

Nej förlåt. Jag är lessen för de..

Ska skaffa en varnings lampa på datorn som känner av min pms ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[dynamitella]
2013-02-05 10:47
#40

#39

Haha, då är vi två!

No hard feelings.

Honestyisdead
2013-02-05 10:55
#41

#37 det kan ju ha med din attityd mot andra att göra.
Att sita på höga hästar och säga att andra inte är djurvänner för att de inte lever som du är knappast ett bra öppningssätt ;)

Annons:
indra-bus
2013-02-05 11:14
#42

Nej man kan inte kalla sig djur vän när man äter dem. Den åsikten delar jag med alla etiska veganar.

De har inget med atetyd att göra men blir man provoserad av den så kanske man skall fåga sig själv varför.

Att äta sina "vänner" ??? Fundera lite.

Detta med fisk proeinet skall jag kolla nu. Har aldrig hört de. Men vill man ha ett bättre upptag av järn funkar c vitamin super. De är jag säker på ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
2013-02-05 11:32
#43

Jag är djurvän och äter djur. Beror snarare på vad man lägger för värde i "djurvän" än om att endast veganer kan vara det.

Jag blir inte heller provocerad utan skrattar åt sådant :) Men jag kan tänka mig att en del stör sig på att personer sätter sig själv på höga hästar och anser att ingen annan än veganer kan kalla sig djurvän, för så är inte fallet. Man får faktiskt ha ett öppet sinne och acceptera att alla är olika.

[dynamitella]
2013-02-05 11:50
#44

#42

Jag sa näringsvärde :) Protein är ju något som man inte kan få av en banan eller en macka.

Kan jag få det på ett mycket gott sätt och vara lika pigg och mätt som efter två ägg så kan jag prova det :)

Sackum
2013-02-05 11:57
#45

#34 Det fanns som ett alternativ: "Det är fel att köpa fisk"

indra-bus
2013-02-05 12:02
#46

#44 Jag svarade hera de med proteinet.

Hera jag sätter mig inte på höga hästar o jag ser mig inte som bättre än någon annan.

Men min åsikkt står jag för.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[dynamitella]
2013-02-05 12:02
#47

#45

Det är inte köpet som är fel, utan fiskandet på inkorrekt och inhumant vis som är fel.

Så jag kunde inte nöja mig med det. Jag kan ju lika gärna köpa fisk av en fiskare i hamnen :) Ett köp är ett köp.

Honestyisdead
2013-02-05 12:13
#48

#46 Stå du på. Jag står för mina åsikter jag med.

Annons:
VildaVittra
2013-02-06 14:15
#49

En otroligt bra dokumentärserie om fisket. http://www.1channel.ch/watch-2707155-Hughs-Fish-Fight

Se den!

Jag äter antingen egenfångad fisk, eller så köper jag direkt ifrån den lokala fiskaren. När jag inte har möjlighet till de två sätten, så köper jag linfångad (finns i frysdisken, kan även kallas krokfångad).

Trålad fisk tar jag inte i min mun.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: