Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 3331 ggr
[Doglovers]
1/20/13, 9:00 PM

Varg 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog mej friheten att påbörja den förra tråden i ny tappning. Den blev så himla lång.

Kopierar det sista inlägget här:

Wow, du tolkar verkligen som du själv vill. Jag har aldrig uttryck agg mot jägare, jag har nämnt att flertal vänner och bekanta är jägare och i mitt senaste inlägg skrev jag att majoriteten av jägarna är "hederliga människor som följer lagar och respekterar naturen." Det var MIN åsikt, ingen fakta.

Att säga att dessa jägare inte är jägare utan psykopater är att frånsäga sig ansvar. Det är samma som när nationalisterna inte vill erkänna Anders Behring Breivik som nationalist, även om han själv säger att han är det.

Jag hoppas du läser mer noggrannt från och med nu, annars är det inte värt att diskutera med dig.

Jag hittade en intressant länk, om någon vill läsa.

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/snf-startade-konstlad-vargodling#.UPwv5_YjFHc.facebook

Annons:
[Doglovers]
1/23/13, 3:41 PM
#1

Stackars krakar. Jag är inte så förtjust att ha vargen inpå knutarna. Men skabben önskar jag dom absolut inte.

http://www.vargfakta.se/nyheter/vargrevir-utslaget-av-ravskabb/

[Doglovers]
1/24/13, 1:46 PM
#2

Nu hörde jag att dom kommer försöka flytta dit andra vargar i stället. Det verkar ovanligt dumt. Skabben finns ju kvar.

Silvestris
1/26/13, 4:16 PM
#3

Intressant att man väljer att skjuta dem istället för att behandla dem. Fullt görbart utan någon slags mänsklig hantering (görs i andra länder med skabbdrabbade djur i hotade/känsliga populationer).

Håller med om att det är dumt att man flyttar dit friska vargar innan man har sett över "skabbreservoaren". Finns det mycket skabbräv är det väl lämpligt att ta hand om dem först.

[Doglovers]
1/26/13, 4:40 PM
#4

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/02/Skabbangripen-varg-far-inte-avlivas-1.15863/

När djuren drabbas av skabb är dom oftast så angripna att det inte går att göra något mer än att avkorta lidandet så fort det är möjligt. Hur man skulle kunna behandla en vildvarg vet jag inte, men tydligen du. Hur bär man sej åt då? Trodde inte det fanns något för dom vilda djuren. I så fall skulle man ju kunna behandla även drabbade rävar. För jag misstänker att dom hjälper till med spridningen när dom är smittade och har sina gryt och lyor.

[Doglovers]
1/26/13, 4:47 PM
#5

Hmmm, blev lite konstigt. Skulle sätta in en bild på en skabbrävObestämd

Hittade en länk med bild på en stackars skabbangripen varg. Den skulle absolut inte gått att räddaRynkar på näsanhttp://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/skabbangripen-varg-skjuten

Silvestris
1/26/13, 5:53 PM
#6

Jag vet hur illa det kan gå med skabbangrepp och självklart ska man avliva när djuren blivit väldigt hårt åtgångna. Jag tänker mig dock att man rätt tidigt upptäcker att vargar blir angripna eftersom de övervakas väl och då bör man kunna behandla tidigt.

Vilda populationer av både räv, lejon, iberisk stenbock och gepard har behandlats mot rävskabb.

Annons:
[Doglovers]
1/26/13, 8:11 PM
#7

Okey, intressant. Men hur?

Silvestris
1/26/13, 11:37 PM
#8

#7

Utfodring med läkemedel (tex. ivermectin har visat sig effektivt mot skabb) i maten och det har visat sig framgångsrikt.

[Doglovers]
1/26/13, 11:53 PM
#9

Undrar varför dom inte gör det då? Men kan det verkligen hjälpa där skabben tagit över?

Silvestris
1/27/13, 12:15 AM
#10

#9

Har du ett område med väldigt många skabbdrabbade djur måste du såklart få ned förekomsten av skabb totalt. Oftast (i Sverige) är det ju rävar som är det stora problemet och det är orealistiskt att tro att vi kan behandla alla rävar. Däremot kan man (och det är väl endast då det egentligen rekommenderas) skydda känsliga stammar genom att behandla just dem (tex. en vargflock) och sedan bekämpar du skabben totalt sett genom att tex. skjuta av många rävar (om de är problemet) för att förebygga återsmitta. Räven är inte hotad och därför är det ganska oproblematiskt att skjuta av rävar för att få ned förekomsten av skabb.

[Doglovers]
1/27/13, 1:43 PM
#11

Här försöker vi ta angripna rävar så fort det går. Men dom är snabba och det är inte alltid vi får tag på dom.

Det är jätte bra om man kan behandla en vargflock till exempel, men varför görs det inte för?

Finns inte risken att det ena djuret får för lite samt att ett annat får överdos? Det är ju ändå vilda rovdjur vi talar om. Som man inte matar hur som helstObestämd

Nilam
1/28/13, 7:07 PM
#12

#10 Precis vad jag hade på tungan. Problemet ligger just hos den enorma mängd skabbsmittade rävar, som dessutom sprider skabb till våra hundar :/

Silvestris
1/28/13, 7:32 PM
#13

#11

Jag vet inte varför det inte sker.

Visst kan det bli ett problem med doseringen, men det viktigaste är ju att man beräknar så att även den (i det här fallet) varg som äter minst får i sig tillräcklg dos. De aktuella läkemedlen är inte särskilt toxiska så överdosering medför ingen akut fara.

Skulle det sedan inte fungera eller någon enstaka individ utveckla sådana biverkningar att avlicning är befogad får man väl skjuta då. Idag försöker vi inte ens utan skjuter på en gång.

Annons:
[Doglovers]
1/28/13, 9:44 PM
#14

#13 Min tanke är väl mest att man inte ger för höga doser och för ofta då risken finns att djuren blir resistenta.

Under en period fanns extremt mycket skabbräv. Många självdog, många sköts. Efter det så såg man sällan räv tyvärr. Sen kom räven tillbaka och man var glad att dom var friska igen. Men ack vad man bedrog sej. Det dröjde inte länge förrän dom insjuknade igen.

Skabbdjuren överlever inne i lyorna och smittan sprids vidare. Så jag misstänker att även om man behandlar djuren kommer smittan ändå finnas kvar.

Ta i trä, men våra hundar har aldrig råkat ut för smittan.

Silvestris
1/28/13, 10:38 PM
#15

#14

Just pga. risken för resistens hos de parasiter läkemedlen tar ska man blaffa på ordentligt. Det är låga och otillräckliga doser som främjar resistens.

[Doglovers]
1/29/13, 7:17 AM
#16

Skabben är nog tyvärr här för att stanna. Vi får väl se hur det ser ut i framtiden. Nu kom jag inte i väg till senaste föreläsning med Tobias som var förra veckan. Hade varit läge att ta upp detta. Ska faktiskt försöka ta reda på vad som sas för det var aktuellt i reviret han föreläste i.

exitingsvillemo
1/29/13, 7:50 AM
#17

#15 resistens kommer som ett brev på posten om du behandlar många ggr, så till en viss del har du rätt ang otillräckliga doser. Men skabb överlever ju i markerna och så länge det finns skabb kvar i området där en flock befinner sig, så spelar det ingen större roll hur mkt medel du matar djurenmed, skabben kommer tillbaka och du måste bahandla igen, vilket tillslut ger resistenta värdar.

Jag tror inte det är hållbart att behandla vilda djur som drabbats av skabb, dom bör avlivas fortast möjligt för att förhindra spridning.

Silvestris
1/29/13, 8:24 AM
#18

#17 Skabbangripna vilda djur ska självklart inte behandlas på rutin. Däremot kan det vara lämpligt för utsatta populationer.

[Doglovers]
1/29/13, 8:26 AM
#19

#17 Det är även min tanke och eftersom inget gjots åt saken så finns det säkert en orsak hur eländigt det än ser ut. Men jag ska se om jag kan få något svar från T

exitingsvillemo
1/29/13, 9:25 AM
#20

#18 Jag förstår fortfarande inte hur detta ska vara möjligt, eftersom skabben finns kvar i omgivningen, detta gör den i stort sätt omöjlig att utrota. Så länge skabben finns kvar i området så smittas djuren bara om, vilket gör att du måste behandla igen, och igen, och igen vilket ger resistenta djur.

Men förklara gärna hur detta ska kunna vara genomförbart.

Annons:
exitingsvillemo
1/29/13, 9:26 AM
#21

*dubbel post*

Silvestris
1/29/13, 9:36 AM
#22

#20

Man kan självklart inte bara behandla utan man måste identifiera skabbreservoaren och skjuta av den och det handlar då oftast om rävar. Det räcker "förvånansvärt" långt.

Utomlands har man lyckats. I extrema fall har man alltså fångat in (vilket inte är nödvändigt) utrotningshotade djur, behandlat dem och sedan släppt ut dem i miljön efter att man har tunnat ut skabbreservoaren. Med goda resultat.

exitingsvillemo
1/29/13, 10:39 AM
#23

#22 jag kanske är ovanligt trögtänkt idag, men jag ser fortfarandeinte att det skulle fungera.

Jag ser förvisso en större chans till att få ngn effekt om man gör så som de gjort utomlands och fångar in djur och behandlar dom i fångemnskap under tiden man skjuter av de sjuka djuren. Då har man ju minskat smittospridningen till viss del…

Men med tanke på att skabb smittar innan det börjar märkas på värden att det är drabbat, så hinner ju flertalet i en, vi säger, vargflock bli smittade.

Ivermectin kan användas tidigt i sjukdomsfasen, om jag förstått det rätt, men sen behövs behandling av annan sort.

Min hund slogs med en skabbräv för några år sedan, det blev ilfart till vet och en spruta. Inte ens då var det prat om Ivermectin, oralt.

Och du kan ju aldrig vara 100% säker på att en hel flock får i sig av medlet heller och det räcker ju att en flockmedlem fortsätter bära på smittan för att hela behandlingen ska vara helt värdelös.

Jag respekterar din åsikt =) men jag, personligen, tror inte att det är genomförbart!

[Doglovers]
1/29/13, 10:42 AM
#24

Som jag tidigare skrivit så finns smittan kvar i lyorna, på trädstammar och andra ställen ute i naturen. Alla rävarna kommer man inte åt, hur mycket man än vill.

Smittan finns kvar tyvärr.

Dom smittade vargar som skjutits har varit i fruktansvärt dåligt skick. Man kan inte behandla vad som helst. Dom för smittan vidare genom lyorna och dom andra i flocken får skabben. När sedan valparna kommer, så klarar dom sej så länge dom diar men när även dom växer upp så drabbas också dom. Det blir en ond cirkel.

Grabben sköt en skabbis och fy sjutton vad kraken stank. Vedervärdigt. Det var ju inte bara skabben utan alla infektioner den fått på grund av det.

http://www.sva.se/Djurhalsa1/Hund/Parasiter-hos-hund/Ravskabb---Sarcoptes/

Silvestris
1/29/13, 12:15 PM
#25

#24

Ja, självklart kommer det alltid finnas smitta (kvalster) kvar i miljön. Vad det handlar om är att reducera förekomsten för att minska risken för återsmitta. Det är fullt möjligt. Vill man inte att vargarna ska gå tillbaks till gamla lyor tar man väl helt enkelt och förstör dem, eller hur?

Jag vet alldeles precis hur jävlig skabb är. Jag säger inte att man inte ska avliva när det blivit allvarligt. Min undran var snarare varför man inte har ingripit tidigare. Vargen är vårt mest bevakade vilda djur, det verkar märkligt att man inte upptäckt infektion redan i tidigt stadie. Innan djuren börjat fara illa och det är i det tidiga stadiet jag menar att man skulle kunna ha ingripit.

[Doglovers]
1/29/13, 1:19 PM
#26

Ska försöka ta reda på det genom dom som jobbar med vargen. Återkommer.

Nilam
1/30/13, 8:25 AM
#27

Usch.. Politik på låg nivå..

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article16150767.ab

Dessa "licensjakter" är ju egentligen olagliga då de strider mot bestämmelserna för FCS. Eftersom dessa jakter är helt oorganiserade så har man ju misslyckats totalt med syftet, dvs minska på inaveln. Jägarna skjuter helt vilt omkring sig, när vi istället kunde ta tester och bara skjuta av de individer med högst inavelsgrad och på så sätt bevara de individer som är viktiga för vargstammens överlevnad. Dock, eftersom svenska vargstammen ej uppnått FCS så har vi ingen rätt att skjuta en enda individ. Så jag hoppas att detta snart går till EU-domstolen.

Annons:
[Doglovers]
1/30/13, 11:17 AM
#28

#27 Jätte bra förslag. Kan du beskriva lite hur du tänker när du föreslår tester och sedan avskjutning? Det kan ju vara ett förslag du kan lämna in till Naturvårdsverket och LänsstyrelsenObestämd

Silvestris
1/30/13, 11:58 AM
#29

#28

Lättast vore väl om man märker ut de vargar som inte får skjutas (för att de är genetiskt viktiga) med radiosändare. Då kan jägarna kolla om det är en tillåten varg de fått upp. Har vargen inte radiosändare=fritt fram. Har den radiosändare=kolla upp vilken individ det är.

Sedan kan man ju redan på förhand förbjuda jakt på en specifik population. Om man vet att tex. altatiken i ett revir är genetiskt viktig kan man helt enkelt bedöma hela flocken som otillåten.

Något sådant lär väl vara mest realistiskt. Bäst vore dock såklart med specialutbildade jägare med särskilt tillstån dvs. man utbildar och avlönar yrkesjägare för ändamålet men det lär bli för kostsamt.

Nilam
1/30/13, 3:40 PM
#30

#28 Dina spydiga kommentarer piggar verkligen upp.

Detta är inte min idé, men tydligen läser jag lite mer än du. Vi vet redan i det hela stora vilka individer som härstammar från vilka och vilka som har större inavelsgrad än andra. Endast 14 vargar som ansågs vara viktiga var skyddade från de brutala jakterna år 2010 och 2011 där 28 samt 19 vargar var skjutna under licensjakt nästan 30 vargar var olagligt dödade.

Men varför lägger jag ens ner energi på att förklara detta? Du har ju redan bestämt dig för att inte ta mig på allvar, så jag bifogar fil på publikationen (hoppas att det är tillåtet) så kan du läsa själv.

[Doglovers]
1/30/13, 9:50 PM
#31

#30 Jag anser absolut inte att jag är spydig.

På Hundar iFokus startade jag en tråd där alla kunde komma med förslag hur vi skulle hantera varg/hund på bästa sätt. En mycket lugn och saklig tråd där många fina förslag kom fram. För vi behöver vara öppna med alla tips och förslag som kan komma fram om vi ska leva tillsammans i skog och mark. Men även i stadsdelar där dom dyker upp. Hur vi ska bete oss med mera. Finns absolut inget spydigt i det. Därför tar jag tacksamt imot alla förslag som kan tänkas komma fram under disskutioner som dom här.

#29 Den här länken hittade jag. Intressant.

http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Sv/nyheter/2013/Pages/vargjakt-i-fyra-av-lanets-revir.aspx#.UQjfQz5Jr7s.facebook

Vid förra jakten var det inte någon jag kände som gick ut. Och de flesta jag känner är jägare. Det är mycket bättre om dom har specialutbildade som tar hand om saken. Så slipper det bli en massa hot och annat.

Silvestris
1/30/13, 10:57 PM
#32

#31

Personligen kan jag tycka att det är dumt att skjuta just alfadjur eftersom avskjutning av en eller två alfadjur leder till att flocken splittras=fler strövvargar=större problem för oss människor.

Förra jakten hade jag en mamma som var mycket nära att sluta jaga helt och hållet enbart för att hon skämdes och mådde rent ut dåligt av vargjakten. Inte pga. hot utan för att hon skämdes över jägarkåren som nu fick uttryck för sin kanske minst charmanta sida.

Jag tycker också att specialutbildade jägare vore den bästa lösningen, men den lösningen ligger sannolikt långt borta. Dels kostnadsmässigt men även för att en del av syftet med jakten är att blidka jägare…. låt jägarna skjuta några vargar så håller de sig lugna. Iaf till nästa jakt.Obestämd

Nilam
1/31/13, 10:33 AM
#33

#31 Då missuppfattade jag det du skrev, vilket är varför jag många gånger drar mig för att delta i diskussioner på forum. Det är inte alltid lätt att tolka "tonen" i det folk skriver.

[Doglovers]
1/31/13, 3:18 PM
#34

#33 Utgå ifrån att min ton är vänlig, lugn och sansad så ska det nog gå bra framöverGlad

#32  Problemet är ju att man inte kan se skillnad på alfa och de andra flockmedlemmarna om dom inte visar sej samtidigt. Då kan man ju läsa av dom.

En avlägsen bekant sköt en varg och fick hot så som… Vi vet nog var du bor, vi vet var dina barn går i skolan och sa barnens skola och även namn och ålder på barnen. Tog reda på telnummer och ringde upp med en massa hot. Körde bil förbi huset sakta och tittade in i huset mm mm. Riktigt läskiga hot. Jägaren hade bara utfört länsstyrelsens krav på jakten.

Hur det slutade vet jag inte. Men eftersom han jobbade inom polisen, så fick dom nog reda på lite ett och annat om dom som hotade.

Jag är själv inte så förtjust i jakten och känner bara obehag. Men den behövs och när till och med NVV startar den här jakten så finns det belägg för det. Vi får bara hoppas på att allt går bra. Både för utövarna och för djuren.

Den här omgången ska ingen jag känner vara med heller. Jag vet att några erfarna blivit medbjudna men dom har tackad nej.

Läste att "fel"varg blev skjuten i Ervalla. Men när den blev skjuten upphörde alla problemObestämd

Annons:
Nilam
2/2/13, 3:59 PM
#35

En applåd till jägarna i Mora.

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5545167-jagarna-i-mora-vagrar-delta-i-vargjakten

#32 Nej, man kan ju förstå att inte jägarna har rätt kunskaper att se skillnad på vargarna, men det är många som forskar på varg, som följer vargarnas mönster och som faktiskt kan peka ut alfadjuren. Dessa vargjakter faller för tätt inpå och tillåter för många djur att dödas, om vi bara kunde låta vargarna etablera sig och gå upp i antal, så kunde vi få en chans att bättre göra upp en plan för hur jakterna ska gå till och hur vi kan skjuta rätt individer. Men alla är ju så förjävligt ivriga på att döda av djuren - vilket bidrar till de problem vi har, inte tvärtom.

Silvestris
2/2/13, 4:13 PM
#36

#35

Visar på gott omdöme hos de jägarna.Glad

OlleA
2/2/13, 9:17 PM
#37

Visst låter det bra att låta vargarna leva, men har ni sett att hanen i Våmådalen är steril? Så länge det paret finns kvar kommer det alltså att stanna vid två (och inte bli t ex sju) vargar i området.

Olle

[Doglovers]
2/2/13, 9:32 PM
#38

Man får inte glömma att det faktiskt är NVV som klubbat det här.

Silvestris
2/3/13, 12:49 AM
#39

#37

Det finns misstankar om att hanen är steril men det är ingalunda säkerställt.

Upp till toppen
Annons: