Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 6159 ggr
[klisterbomb]
12/19/12, 7:59 PM

"Skänk en get"

Hallå.

Tänkte höra lite om den här hjälporganisationsgrejen som innebär att man faktiskt skänker en get till en fattig familj.

Hur får geten det senare? Jag menar, en fattig familj lär väl inte kunna ta hand om den speciellt mycket, eller? Är det inte isåfall fel mot djuret att skänka pengar till detta projekt?

Annons:
Perly
12/19/12, 8:01 PM
#1

Tror djuren är tänkta att först är tänkta för mjölk i början o sedan att ätas

Alltid Oavsett

Perly
12/19/12, 8:03 PM
#2

Men jo kan tycka att det känns fel, ett får hade känns bättre, vet ej riktigt varför men mja

Alltid Oavsett

Afturelding
12/19/12, 9:25 PM
#3

Jag tycker allting är konstigt. Ska den färdas med flyg, bara för att få komma till en fattig familj? Eller föds den upp där, och hur då i så fall? Jag har tittat på actionaids hemsida, men all information vi får är:

För människor som lever i fattigdom är varje dag en ständig kamp för överlevnad. ActionAid hjälper bland annat fattiga familjer att bygga upp ett hållbart sätt att försörja sig på. Genom att ge en dräktig get till kvinnorna i de fattiga hushållen får de snabbt det mycket bättre. Familjen får näringsrik mjölk och kan sälja överskottet på marknaden.

När en kvinna tar emot en get åtar hon sig att ge bort en killing eller två (när den är redo att lämna sin mamma, såklart!) till en annan i samhället så att hon också kan få det bättre. Då för hon även över kunskap om djurhållning och djuruppfödning.

Presenten ingår i fokusområdet:
  • Främja hållbart jordbruk och att utsatta människor i fattigdom ska ges möjlighet att ta kontroll över naturresurser.
  • Säkerställa att kvinnor och flickor tar sig ur fattigdom och våld, tar kontroll över sin ekonomiska utveckling och kräver rätten till sin kropp.

Och under Frågor och Svar får vi veta att:

När man blir mottagare av ett djur (som oftast är dräktigt) åtar man sig att ingå i en större process där ActionAid kontinuerligt stöttar och utvärderar satsningen. Mottagaren, oftast en kvinna, får en grundläggande utbildning om djurhållning och djuruppfödning, t ex utfodring, hälsovård, befruktning och behandling av vanliga sjukdomar.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[klisterbomb]
12/19/12, 9:36 PM
#4

Tycker det  är dumt att blanda in djur i det hela. Förstår inte varför vi människor alltid ska blanda in djur.

Afturelding
12/19/12, 9:46 PM
#5

Och när vi som ska stå för köpet inte får reda på vilka förhållanden de kommer ifrån eller kommer få senare så känns det väldigt mycket som att det är något som inte står rätt till. Att mottagaren kommer få grundläggande kunskap säger inte så mycket. Jag har nu lusläst hela hemsidan, men informationen i #3 är det enda jag kan hitta.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[klisterbomb]
12/19/12, 9:48 PM
#6

#5: Jo men precis! Nästan så man ska maila och fråga..

Annons:
Ratzo
12/19/12, 10:37 PM
#7

Ska geten behöva svälta bara för att några människor ska få dens mjölk?

I can't drown my demons, they know how to swim.

Perly
12/19/12, 11:02 PM
#8

Projektet känns inte helt genomtänkt, har väldigt svårt att tro att det ens skulle bli någon överskotts mjölk då killingarna kräver föda, o geten med för den delen, var ska den få tag på något att äta i torka osv? Tror faktiskt att geten bara blir till en börda om dem låter den leva=den lär slaktas rätt snart oavsett vilket inte heller känns speciellt bra så…

Actionaid borde ta o tänka steget längre

Alltid Oavsett

Silvestris
12/20/12, 1:17 PM
#9

#7

En svältande get kanske inte ger så mycket mjölk? Den kanske inte ens blir dräktig så att den kan få killingar, vilket är en förutsättning för mjölkproduktion. Har du tänkt på det?

#8

Jo, det blir överskottsmjölk även under tiden geten har killing/killingar. Jag har hjälpt till på en gård med getter och de mjölkades även när de hade killingar. Mjölkproduktionen anpassas ju, till en viss gräns, efter hur mycket som mjölkas ur.

Jag tycker ni är väldigt snabba med att döma ut det här projektet. Det är ju rätt tydligt att ni här i tråden faktiskt inte vet så mycket om hur det funkar. Hur kan ni då veta om det är genomtänkt eller inte? Om det är bra eller inte?

Perly
12/20/12, 1:28 PM
#10

#9 Jo men då den gården var förmodligen omständigheterna med foder o vätska lite bättre för getterna? Sedan går förmodligen en hel del till familjens behov så har väldigt svårt att tro att det ska kunna bli något överskott, och om det blir det, vilka skulle ha råd att köpa?

Utifrån den informationen som finns på deras sida så verkar det inte speciellt genomtänkt då dem borde kunna ge betydligt bättre fakta isåfall, o om det är bra eller inte är upp till var o en att bedöma för egen del, bara för att du tycker något är bra betyder det ju inte att alla andra måste tycka det också, även om det verkar vara lite så sverige funkar "du får säga vad du tycker så länge du tycker såhär"

Alltid Oavsett

Perly
12/20/12, 1:34 PM
#11

I de hela så bedömer man ju den faktan som finns, svårt att bedöma den som inte finns så, vill dem har bättre reaktioner så bör dem gå ut med lite mer/utförligare fakta

Alltid Oavsett

Silvestris
12/20/12, 2:10 PM
#12

#10

Jag har inte skrivit varken bu eller bä om projektet. Bara påpekat vissa grundläggande saker angående hur det funkar med getter och mjölk. Om projektet som sådant är bra eller dåligt vet jag inte, men det verkar ju ni veta trots brist på information.

[klisterbomb]
12/20/12, 11:23 PM
#13

#9 Har inte yttrat mig något om mjölkandet utan det jag mest undrar är i vilka förhållanden geten kommer att leva i. Ska geten skänkas till en fattig kvinna som själv lever i dåliga förhållanden så känns det inte som att geten själv kommer få det speciellt bra den heller. 
Inte heller känns det som att de pengar denna kvinna får in kommer att spenderas speciellt mycket på getens välmående.

Men det är sant som du säger, man får ingen ren fakta om detta, därför har jag valt att maila dem och ställt frågor. Får jag svar så skriver jag upp dem här!

Annons:
[klisterbomb]
12/21/12, 10:29 AM
#14

Hej.

Jag har lite frågor angående erat projekt "Skänk en get".

  • Vart ifrån kommer de getter man skänker?
  • Om de kommer från ett annat land än det ställe de ska skickas ut till, hur går frakten dit till?
  • Vad har de haft för miljö och skötsel vid uppväxten?
  • Hur blir de skötta där borta, vad får de för foder, hur hålls de och hur vet ni att djuret behandlas vid ev. sjukdom

Tack för svar!

Mvh

Ronja

Hej Ronja och varmt tack för ditt mejl!

- Vi genomför getuppfödningsprojekt både för att kvinnor i fattiga länder ska få en alternativ inkomst och för att hennes barn ska få näringsrik mjölk. Blir det mer mjölk än familjen behöver kan den säljas på marknaden och ge en liten extra inkomst, som i sin tur kan användas till att bekosta barnens skolavgifter eller annat som familjen behöver. 

- Varje kvinna/familj som deltar i projektet och blir mottagare av ett djur (som oftast är dräktigt) åtar sig att ingå i en större process där vi på ActionAid kontinuerligt stöttar och utvärderar satsningen. Mottagaren får alltid en grundläggande utbildning om djurhållning och djuruppfödning, t ex utfodring, hälsovård, befruktning och behandling av vanliga sjukdomar.- Getuppfödningsprojekt är bara ett av alla olika sätt som ActionAid arbetar med hunger och rätten till mat/rätten till land. Vi köper getterna lokalt, både för att det är det mest klimatsmarta och för att gynna lokala marknader. Läs mer om hur våra getprojekt fungerar här:
http://www.actionaid.se/engagera_dig/presentermotfattigdom/getprojekt/

Läs också mer om hur vi arbetar med att bekämpa hunger här:
http://www.actionaid.se/omraden/mat_och_hunger/

Hör gärna av dig om du vill ha mer info. 
/varma hälsningar,

Jonas

Mizzon
12/23/12, 12:37 AM
#15

Jag kan tillägga en liten grej. Ett par tjejer på skolan samlade ihop all pant på skolan (vart en hel del) köpte en get och skänkte den till en familj. Dom hörde senare av sig och fick reda på att geten hade det jätte bra, tror tillåmed dom fick en bild på geten med barnen. Men det kan ju vara väldigt inviduellt.

[klisterbomb]
12/23/12, 12:55 AM
#16

#15: Det låter ju jättebra! Men sen, bara för att var asådär extra dryg, så kan man ju fundera på när fotot togs, om det verkligen är den geten som skänktes osv osv. Det skulle liksom inte förvåna mig om de manipulerar saker för att tjäna pengar på det. Även om det verkar som att folk vill väl så ligger det nästan alltid en person som endast är ute efter pengar bakom det hela.

Upp till toppen
Annons: