Annons:
Etiketthundar
Läst 3300 ggr
E-l-vira
12/17/12, 6:26 PM

Ett renrasigt helvete

Det här är ju i allra högsta grad en djurskyddsfråga. En dokumentär som handöar om våra hundrasers problem.

http://www.svtplay.se/video/913655/ett-renrasigt-helvete-vad-hande-sen

Det är uppföljaren på "Ett renrasigt helvete" som kom 2008, om ni inte har sett den finns den här:

http://www.youtube.com/watch?v=yZMegQH1SPg

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Annons:
vallhund
12/17/12, 8:48 PM
#1

Ja iafl i UK.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

E-l-vira
12/17/12, 8:52 PM
#2

precis som jag svarade i samma diskussion på hundar.ifokus: vi har ju samma raser med samma problem här? hur menar du?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Silvestris
12/19/12, 2:18 PM
#3

Vi har inte problemen i samma utsträckning. I Sverige har vi kommit rätt långt när det gäller kunskaper om tex. inavelns negativa effekter. Vi har ganska väl utbildade uppfödare. Tyvärr förekommer ändå exteriöravel som inte är något att hänga i granen och mycket kan förbättras, men internationellt sett ligger Sverige ändå bra till.

Det blir fel att försöka tillämpa dokumentärer om utländska förhållanden på svenska förhållanden.

E-l-vira
12/19/12, 2:30 PM
#4

Ja men grattis till Sverige - våra hundar är inte inavlade så då gör det inget om de lider av att vi avlar på utseendet!

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Silvestris
12/19/12, 3:36 PM
#5

#4

Läs mitt inlägg igen. Det är inte särskilt konstruktivt att bara läsa det man vill läsa.

E-l-vira
12/19/12, 4:46 PM
#6

#5 jag ser vad det står och tycker att du förminskar problemet. det är inte det minsta okej varken vi är bättre eller sämre än något annat land, ska man jämföra sig med andra kommer man aldrig någon vart. utan vad är optimalt? har vi det så? nej. sen tycker jag att vi borde bry oss om mer än hur det ser ut i sverige, jag vill att alla hundar ska må bra!

sen korsar väl i princip alla större uppfödare in hundar från utlandet också för den delen. och det räcker att åka till en inofficiell utställning så upptäcker man att minst 70% av folket där, plus dommarna, bara bryr sig om hur hunden ser ut och om det är enligt rasstandarden eller inte. det uppskattas heller inte när standarden ändras på för hundens bästa.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Annons:
Grodan
12/26/12, 9:02 PM
#7

#0 Första länken funkar inte för mig…Rynkar på näsan


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

E-l-vira
12/26/12, 9:28 PM
#8

#7 Tyvärr har svt bara kvar filmerna ett antal dagar, försökte hitta den på youtube men lyckades inte :(

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Grodan
12/26/12, 9:42 PM
#9

#8 kollade också svt o youtube… hitta inget Gråter


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
12/26/12, 9:59 PM
#10

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

enbartmalin
12/26/12, 11:29 PM
#11

Elvira(Antar jag att du heter)
Du verkar vara eld och lågor för det här, bra. Men du verkar inte jätte påläst om det i heller?

Vi har långt ifrån dessa problemen i sverige, skk har väldigt strikta regler och ändrar på dom ganska ofta ut efter vad som uppdagas om hundars hälsa.
Filmen som visas måste tas med en nypa salt. Kan folk inte göra det bör dom inte se den.
Annars får man göra en svensk variant för dom som inte kan läsa sig till fakta utan blint följer en utländsk film.

Vi har hundar med hälsoproblem även i sverige, men vi jobbar oss sakta ifrån dom.
Mycket handlar dessutom om kunskap. Läser man inte på om rasen man skaffar vet man inte vad man får, vilket är väldigt vanligt
Dom flesta raser finns i "bruks variant" alltså friska, men det är dom som köper hund som styr marknaden.

Det handlar alltså om att utbilda dom vanliga"Svenssons" där hemma.

Hälsningar Malin

E-l-vira
12/27/12, 12:01 PM
#12

Malin, ja alla frågor som har med djurskydd att göra ligger mig varmt om hjärtat. Angående inavel tycker jag inte att det räcker att syskon inte får paras med varandra eller med sina föräldrar. Jag tycker att para någon med sitt barnbarn eller kusin med kusin är aldelles för hög grad av inavel det med. Vi har t.ex. precis lika trubbnosiga hundar här. När vi skaffade en omplaceringsboxer råkade det vara en "otroligt välskapt" Boxer. Uppfödaren var så stolt, vår blivande hund hade nämligen den kortaste nos hon någonsin fått fram! Tyvärr var han kryptokid, annars hade hon behållt honom som avelshane. Det här var 10-12 år sedan och vi var ovetande om problemet hans korta nos förde med sig för honom. Vi tyckte ju att det var jätteroligt att han var så "fin" så vi tog honom till en utställning. Domaren var eld och lågor, tills han upptäckte att vår hane saknade kulor. Han var nära på att börja gråta när han frågade om vi hade kastrerat honom?! Vi svarade att han var kryptokid och domaren sa att om det inte hade varit för det hade han kunnat gå hur långt som helst! Ja det var några år sedan, men det är så här hundvärlden ser ut! Det gäller även i Sverige! Idag lever tyvärr inte vår boxer längre, han fick cancer, vilket är ett annat väldigt stort problem bland boxrar! Men oj så vi älskade honom, han var hela familjens klumpiga, älskade clown-lillebror. Vi hade älskat honom precis lika mycket om han hade haft några centimeter längre nos och inte klassats som en "perfekt" boxer.

Jag fick upp ögonen för det här problemet långt innan den första filmen kom ut och blev vldigt glad när den till slut kom. Nu när uppföljaren kom tyckte jag att det var en bra idé att tipsa om den här.

Mopsar och andra raser med för små ögonhålor, får man inte gripa runt nosen - för då kan ögonen ploppa ut! Att vi ens har lyckats få fram Cavalier king charles spaniel och andra raser med för små skallar för deras egna hjärnor är, för mig, ett tydligt tecken på att det har gått totalt över styr! Hundar med för långa tungor, ögonsjukdomar, ledproblem, hudsjukdomar och andra missbildningar är inte okej, och jo, dessa hälsoproblem finns i Sverige. Det finns friska raser, och friska individer inom sjuka raser, det är inte dem jag är orolig för. Att "sakta jobba sig i från" problemen är inte godkänt, det och hundarnas mentalitet borde vara det ENDA man jobbar för.

Vad SKK skriver hjälper ju heller inte så länge alla uppfödare och domare vill ha "utställningsexemplar". Det här problemet är inte SKK:s, eller "makrnadens", det gäller uppfödare, domare, valpköpare, SKK, djurskyddsföreningar, veterinärer m.fl. Det ligger hos oss alla. Filmen tar bara upp det som är dåligt eftersom meningen är att den ska vara en väckarklocka.

Det kan säkert vara något problem som vi inte har här i Sverige men att ta filmen med en nypa sallt för det?? Blunda vad som händer i våra grnnländer? Nejtack, rätt är rätt och fel är fel, var i världen det än händer!

Medarbetare på klickerträning.ifokus

enbartmalin
12/28/12, 7:40 PM
#13

#12 Precis som jag tycker dom svältande barnen i afrika inte är vårt problem så tycker jag om den här filmen.
Det är inte för att jag inte byryr mig, visst är det tragiskt.
Men vi måste fokusera på vårt eget land och våra problem innan vi ger oss på alla andra länders problem.

Du skriver ju klart och tydligt själv om okunskap från din sida  när du skaffade din boxer, hade du vetat hade du inte skaffat honom, eller hur?

Kunskap är a och o.

Hälsningar Malin

Annons:
E-l-vira
12/28/12, 11:54 PM
#14

#13 Hur f*n kan de svältande barnen i afrika INTE vara vårat problem? det är ju vi som vill ha vårt billiga kött, nya kläder varje månad, teakmöbler o.s.v. som för att få det förstör deras länder och ger deras föräldrar minsta möjliga i lön. det är dessutom våra förfäder som koloniserade deras länder och gav dem en skitdålig start när de äntligen blev självständiga!

när vi skaffade boxern var jag tio år! och ja, jag erkänner, jag kunde inte så mycket om vad boxrar hade för problem då. som jag skriver var han dessutom en omplaceringshund! vad skulle vi ha gjort? avlivat honom eftersom han var av en ras med problem? hans förra ägare misshandlade honom så ägaren lyckades ta tillbaka honom och sedan hamnade han hos oss.

men du anser alltså att de "svenska" utställningsschäfrarna, blodhundarna, taxarna, ridgebackarna, cavaliererna, boxrarna och mopsarna är sunda friska djur? jag tycker inte ens man kan säga att det finns "svenska" hundar, de flöesta stora uppfödarna använder ju sig ibland av utländska hundar.

jag förstår inte riktigt vad du menar med att kunskap är så himla viktigt, jag tycker ju att kunskap i form av medvetenhet är viktigt, alltså borde alla se dessa dokumentärer. "Mycket handlar dessutom om kunskap. Läser man inte på om rasen man skaffar vet man inte vad man får, vilket är väldigt vanligt" ska man läsa att jaha, den här rasen som jag vill ha drabbas ofta av entropion, och sedan skaffa den ändå?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Grodan
12/28/12, 11:59 PM
#15

#10 Tack. Vågar man se den?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
12/29/12, 12:04 AM
#16

#15: Absolut! Tycker själv att den var mycket mildare än ettan - dels med en del positiva sidor helt enkelt och dels genom att den var lite "mesigare". Men det kanske bara är jag :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
12/29/12, 12:08 AM
#17

Måste för övrigt instämma med E-l-vira. Självklart är det vårt problem, precis som att de svältande barnen i Afrika är vårt problem av den enkla anledningen att vi är medmänniskor. Men jag kan förstå att det är bekvämt att avfärda saker som sker i andra länder så lätt.

Nu är inte jag insatt i hundar, men lyder inte SKK under nån utländsk organisation som beslutar över rasstandarden tex?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

enbartmalin
12/29/12, 8:59 AM
#18

Jag kan inte för hela mitt hjärta förstå hur ni kan fokusera på "barnen i afrika" när vi har hemlösa barn i Sverige, barn som blir misshandlade men måste stanna i sina hem med sina misshandlade mammor för att det är brist på boende, handikappade som knappt kan leva och inte får något, gammla som lever på minimum, djur som lever i misär, hemlösa djur osv osv. Och varför är det så? För att våra svenska pengar inte räcker till!!!! Och då ska vi ändå sitta och skicka pengar till andra länder!? HUR får ni det att gå ihop?! Fixa vårt land först andra sen! Elvira, du är så insnöad på utställning. DET är ditt problem! Titta på varje ras du nämner, alla fins i andra exemplar än "utställning". Vi har fin gina bruks schäfrar osv. Lär folk om dom, få folk att välja dom. Det ginnd dessutom andra raser att välja på utöver alla dessa. Att skylla på att du var 10 är dåligt, jag var 9 när jag började träna hund och kunde allt om min ras. Det är en annan femma att du inte kan styra över dina föräldrars val av hund, DOM borde ha läst på om rasen dom skaffa! Valpen jag skaffar nu är inget impulsköp och ska inte vara heller. Jag har gått igenom alla raser för att hitta den som passar mig sen sållat bort raserna med fler genetiska sjukdomar. Jag har valt uppfödare noga, tittat både på svenska och utländska. Jag har inte valt valp efter utställnings standard trots att jag är utställning intresserad. Du kan som privatperson kolla skk's register och finna det mesta om linjen du väljer att köpa från! Dyr är inte ett dugg svårt! Så ja jag anser att det kommer till oss som vill köpa valp. Vi styr vilka hundar som blir sålda dvs VI styr marknaden. Men så länge vi inte läser på och skaffar rasen vi skaffat och väljer det som tilltalar våra ögon så går det inte att ändra hur ser ut. En person i taget. Du kan inte ändra hela världen. Jag påverkar dom i min omkrets att välja sunda och friska hundar som passar deras livsstil. Du kan dessutom inte påverka media som i mina ögon är ett stort hot mot bara hundar. Låt oss se här: Lassie: Där försämrades Collien Bethoven: Där försämrades sanktbernads Paris Hilton: Där försämrades chihuahuan Detta är bara några. Du kan inte styra alls tankar men du kan försöka styra dom i din närhet. Börja där.

Hälsningar Malin

E-l-vira
12/29/12, 11:31 AM
#19

När sa jag att jag fokuserar på barnen i afrika? Det var du som nämnde dem först, jag svarade bara på din kommentar. Jag gör så gott jag kan när det kommer till alla problem jag känner till (jag är vegan, köper i princip bara second hand, köper alltid faktum vilken jag när jag kan betalar dubbla priset för, har fadderbarn o.s.v. o.s.v.)

Det här med att de svenka pengarna inte skulle räcka till tror jag är bullshit. Jag lovar att alla hemlösa barn har möjlighet att få en fosterfamilj, sen är det nog svårt att hitta barnen men möjligheten finns. jag är också övertygad om att om man ringer dit man ska när man blir misshandlad, vuxen eller barn, så blir man räddad ur det. hur det ser ut för handikappade vet jag tyvärr för lite om, jag vet dock att de kan få personliga assistenter. gamla som lever på minimum, vad kan vi göra åt det? rösta rätt och protestera. djur som lever i misär samt hemlösa -bli vegan, anmäl, agera jourhem, ta hand om omplaceringar. (check, check, check, check)

Vi kan skicka pengar till andra länder eftersom de svenska pengarna, enligt mig, räcker till (det handlar om hur vi använder dem) OCH för att alla möjligheter för dem som har det svårt finns här (som jag nämnt ovan, fosterhem, personliga assistenter o.s.v.) men de finns överhuvudtaget t.ex. på många ställen i Afrika. ett hemlöst barn i Sverige kan vända sig till socialen, ett hemlöst barn i Kenya har ingenstans att gå, en misshandlad kvinna i Sverige kan kontakta vem hon vill (polisen, psykiatrin, vårdcentralen, socialen), en misshandlad kvinna i Zambia har ingenstans att gå. Ett hemlöst djur i Sverige blir förhoppningsvis omhändertaget av någon hjälporganisation (jag kan räkna upp ett tjugo-tal), ett hemlöst djur i Zimbawe dör troligtvist hemlöst. I Kambodja finns inget sådant som "personlig assistent", inte heller "pension" eller "ålderdomshem".

Jag gör allt jag kan för Sverige, men för mig räcker inte det, jag anser att jag föddes på jorden, inte i ett visst land. Om du vill fortsätta diskutera världens elände och huruvida vi borde göra något åt det eller inte kan du skicka ett meddeland till mig eller skapa en ny tråd under OT, för det hör inte hemma i den här diskussionen.

Mitt problem? Jag är inte insnöad på något men ja, så länge dagens utställningar med osunda hundar får fortgå både i Sverige och utomlands har jag problem med det! Inte för att jag deltar, utan för att det finns folk som gör det. Jag vill sprida kunskap så att desssa människor slutar. Ja vi har relativt friska schäfrar (även taxar kan jag hålla med om), men när det gäller de andra raserna jag nämnde känner jag inte till något om det, i stället för att bara säga att det finns kan du väl ge mig uppfödarnas hemsidor?

  • Mops
  • Boxer
  • Cavalier King Charles Spaniel
  • Rhodesian Ridgeback
  • Blodhund

Jag sa inte att jag inte hade börjat träna hundar? Precis, du kunde allt om DIN ras. Vi hade aldrig haft en boxer innan och köpet gick fort. Som jag skrev innan, han var misshandlad och behövde ett hem -vad skulle de göra? Jag tycker att alla nulevande individer förtjänar att leva färdigt sina liva på ett så bra sätt som möjligt för dem. Vi kan inte bara avliva alla shar peis som finns idag t.ex.

Det är bra att det finns sådana som du, som vet vad de gör när de köper valp, och både du och jag vill ju att alla ska veta det. Jag vill sprida dessa dokumentärer som ett stt att informera människor, det vill dock inte du.

När ska folk sluta siga åt mig att jag inte kan ändra på hela världen? Hur många medlemmar har djurskydd.ifokus egentligen? Tycker du att det var en för stor plattform för mig att tipsa om dessa filmer??

Håller med om att media skapar problem, men det kan också minska det -dokumentärerna.

Jag vill verkligen inte styra någons tankar! Varken dina eller någon i min närhet. Jag vill bara säga "så här ser det ut i dag i många fall, tänk på det" sen får personen ifråga göra vad de vill med den informationen

Medarbetare på klickerträning.ifokus

gulzebra
12/29/12, 3:48 PM
#20

#18: Att man bryr sig i folk i andra länder betyder inte att man skiter i folk här i Sverige. Det är samma askassa retorik som när folk gnäller på vegetarianer för att de bryr sig i djuren och då automatiskt skiter i människor av någon fullkomligt ologisk anledning.

Det som suger mest med det är att det enda sättet att faktiskt komma undan är att skita i allt och alla. Jag vill inte leva i en sån värld.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Grodan
12/29/12, 6:43 PM
#21

Jag har sett den nu, och jag hade svårt att se ettan. Blev så illa berörd. Blev givetvis det nu också.

Glad dock att jag bor i Sverige där vi har SKK, som faktiskt fick lite beröm i filmen. SKK har tagit ansvar och infört mkt riktlinjer.

Med det kan man säga att svenska rashundar kanske är friskare än andra, men det behöver givetvis inte vara så.

Det skulle behövas seriösa avelsprogram för att göra flera hundraser friska. Avelsprogram som bygger på utavel med andra raser, tyvärr.

Jag tänker mycket på Dobermann, eftersom det är min favoritras. Den har så många sjukdomar som är direkt livshotande och/eller kan ge svåra besvär. Dessutom har den på tok för kort päls - saknar underull.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

E-l-vira
12/29/12, 6:48 PM
#22

#21 Precis, SKK har gjort en del men det krävs mer :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Grodan
12/29/12, 6:54 PM
#23

#22 Ja, det behövs mer. I stort sett behöver många raser avlas ut. Problemen kan vara att rasklubbarna drivs av uppfödare som inte förstår att utavel med en liknande ras kan rädda rasen och att det inte alls behöver vara katastrof. Dessutom behöver man ev se över Standarden på en del raser, så att man inte har något i rasbeskrivningen som kan göra att rasen avlas mot ohälsa.

Dessutom behöver domarna förstå att de påverkar oerhört genom att döma fram vissa utseenden.

Sedan tycker jag att hundköpare skall bojkotta riktigt, riktigt sjuka hundraser. Jag nämner inga men de har svårt att andas och kan sällan föda själva.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
12/29/12, 7:46 PM
#24

Personligen skulle jag gärna se att en del raser får dö ut istället för att avlas mot friskare hundar. Nånstans måste man imo dra en gräns för hur många hundar som ska råka illa ut av att man ska komma åt en friskare ras för sin egen skull (för seriöst, att påstå att man skaffar en viss ras för någons skull annan än sin egen egoisms är bull och ännu mer bull!), och är vägen lång mot friskhet så är det inte värt priset. Lätt för mig som inte är hundmänniska att säga kan tyckas, men som råttmänniska kan jag meddela att jag tänker precis likadant om extremvarianterna hos råttor.

Extremaveln drabbar ju andra arter mer och mer också för övrigt. Dvärgkaniner tex får allt plattare ansikten - vi är än sålänge inte lika extrema här som i tex USA, men vi har vår beskärda del av tex trånga tårkanaler här också. Synd att man inte lärt sig av hund- och kattvärldens misstag tycker jag och kaninen Thea som är en av de drabbade.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
12/29/12, 8:04 PM
#25

#24 Jag förstår och jag har hört resonemanget tidigare, men tyvärr så håller jag inte med. Allt bör man försöka rädda innan man ger upp, tycker jag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

E-l-vira
12/29/12, 8:08 PM
#26

#24 jag håller med dig, har funderat mycket på var man ska sätta gränsen. det blir ju extra svårt när det inte finns något som är rätt och något som är fel utan att det är olika människors åsikter som ska avgöra vilka raser osm är värda att spara.

sen vi skaffade omplaceringsboxern är jag boxerfrälst, jag vill ha en boxer. känner inte till någon annan ras med liknande psyke och personlighet… så jag brukar sitta och spåna i vilka raser man skulle kunna blanda in och hur det skulle se ut. nnästa dag tycker jag så synd om dom så man borde sluta avla på dem. svårt.

det är väl grymt många tamråttor som drabbas av mycoplasma? vet ingen procent men usch det är så tråkigt att se :/

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Grodan
12/29/12, 8:44 PM
#27

Hittade ettan här

VARNING! Det är jobbiga filmer!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
12/29/12, 8:45 PM
#28

Hittade tvåan här

VARNING! Det är jobbiga filmer!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
12/29/12, 9:04 PM
#29

#25: Tycker en del kan räddas, men de här extrema som inte ens kan andas ordentligt tycker jag gott man kan utrota. Hur många ska behöva lida på vägen mot en frisk hund liksom? Och är det rätt av oss att begära det av hundar för vårt höga nöjes skull?

#26: Just mycoplasma är inga problem imo - det är något alla råttor bär på och som kan bryta ut om immunförsvaret är nedsatt. Nakenråttor och manx däremot borde inte existera alls.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
12/29/12, 9:42 PM
#30

#29 Mja, de kan ju avlas tillbaka till vad de var från början. Då de var hundar som hade nos.

Precis som schäfrar kan avlas tillbaka till att bara rakryggade hundar som kunde gå normalt

och Cavalier King Charles var normalskallade osv

Jag hör ibland det där ljudet från filmen där en Cavalier lider och jag gråter när jag tänker på det. Jag blev så jäkla illa berörd av filmerna. Jag är världens jäkla sackär när det kommer till sådana där filmer, jag klarar det inte… jag blir helt förstörd


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
12/29/12, 9:52 PM
#31

#30: Precis, men hur lång tid tar det att gå tillbaka och hur många hundar får lida på vägen dit? Hur många cavalierer ska behöva ha för stor hjärna för att folk ska få fortsätta ha cavalierer?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
12/29/12, 10:23 PM
#32

#31 Det ska inte behöva lida någon mer om man smäller ner näven i bordet och säger STOPP nu får ni inte avla mer.

Sedan kollar man via dna vilka som är friskast (anlagsbärare av sjukdomen går bra) av alla Cavalier i världen och dessa får då träffa någon av de friskaste av rasen X i världen som inte bär på denna sjukdom.

Sedan kollar man vilka hundar ur denna kombo som inte är anlagsbärare av sjukdomen och parar dem med liknande hund (dvs ej anlagsbärare Cavalier/X)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

E-l-vira
12/29/12, 10:51 PM
#33

#32 men om vi tar en cavalier t.ex. alla cavalierer har för litet skallben, vi väljer en ras med ett bra huvud - X. vi parar en cavalier med en X.

valparna är nu 50/50. då parar man ju en av dessa med en ren cavalier eftersom det är den rasen man jobbar med. alltså måste man ha kvar "rena" cavalierer i väldigt många generationer.

nästa kull är då ca 75 % cavalier och 25% X. nästa kull 87,5/12,5, nästa  93,75/6,25.

den sista kullen här kanske är lagom mycket cavalier, lagom mycket "frisk" hund. eftersom det gäller att ha så stor genetisk variation som möjligt kanske man börjar med 50 cavalierer och 50 X som paras. vi säger att varje hund får 5 valpar för att göra det lätt. då har vi nu 250 valpar.

vi väljer 200 av dem som ser  ut på ett bra sätt och parar med 200 rena cavalierer. nu har vi 1000 valpar. av dem kanske man går vidare med 700. dessa får 3500 valpar.

kullarna som rent teoretiskt är 93,75 cavalier består alltså av totalt 3500 individer och vid varje parning har man använt sig av så långt ifrån besläktade hundar som möjligt… alltså för att ha ett avelspar räcker inte med två hundar utan tio. varje kull har fem hundar och vi avlar bara på en från varje kull

nu blev det välddigt invecklat. jag kanske har gjort fel någonstans och det kanske inte alls är såhär man går till väga på bästa sätt, det var bara en grundidé till en modell så att säga, för att visa att det krävs väldigt många hundar, och väldigt många generationer renrasiga. om man bara går vidare med hundar som är 50/50 får man kanske aldrig tillbaks något som liknar de ursprungliga raserna. alltså kanske det är bäst att låta de riktigt sjuka raserna antingen dö ut eller blandas upp "i en oigenkännbar kompott". jag är trött, okej? jag har inget emot blandisar, men vet att det finns många som vill behålla just sina raser. och vet att det finns väldigt många sjuka raser…

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Grodan
12/29/12, 11:36 PM
#34

#33 Ja, man gör liknande parningar världen över. Flera stycken! Skrattande

Du väljer i alla fall de Cavalier/X valpar som är fria från sjukdomen att para med Cavalier. Sen måste du kolla vilka av dessa valpar som är fria och para vidare endast på dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
gulzebra
12/29/12, 11:38 PM
#35

#31: Din första mening är precis det jag skulle vilja att man gör med de extrema raserna Tungan ute

Om anlagsbärare går bra så kan man väl ändå inte garantera att ingen hund råkar ut för vad-det-nu-hette? Samtidigt är väl avelsbasen redan som det är väldigt snäv?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Upp till toppen
Annons: