Annons:
Etikettallmänt
Läst 10302 ggr
Bulba
12/17/12, 12:41 PM

Hjälp! Rådjur utan huvud!

Hej

Jag vet inte riktigt vilket forum jag ska sätta den här tråen i men igår hände iaf något jag verkligen inte kan få ihop.

Jag bor i ett tätbyggt villa område lite norr om stockholm, jag har bott här i 18 år och aldrig sett något större vild djur än en räv.

Igår kom i alla fall grannen över och berättade att han hittat ett dött rådjur utan huvud i sin trädgård. De har varken hund eller andra djur.

Huvudet var alltså spårlöst borta. Vilket djur dödar och lämnar kroppen? Jag får verkligen inte ihop detta, någon här som har en teori om vad som kan ha hänt det stackars rådjuret?


Annons:
[Doglovers]
12/17/12, 3:03 PM
#1

Det kan vara varg, Lo, hund som blivit avbruten i sin jakt. För att vara riktigt säker kan man kontakta länsstyrelsen och be dom kolla lite närmare.

indra-bus
12/25/12, 3:24 PM
#2

De låter som människan, som tagigt sig en trofe. Har aldrig höört talas o ett djur som "tar huvudet".

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

OlleA
12/25/12, 3:48 PM
#3

I det senaste numret av tidskriften "Våra Rovdjur" finns en ganska intressant artikel om saken. Lodjuren tar många rådjur, men dödar med strupbett och kan inte knäcka ben. Hunddjuren har betydligt större kraft i sina käkar och "klipper" lätt av revben och halskotpelare. Ett rådjurskadaver som t ex ett lodjur har slagit upptäcks ofta av en räv, som då brukar "stycka" kadavret och springa iväg med mindre bitar som är lätta att hantera (t ex huvudet). Det måste gå fort, så att inte "ägaren" upptäcker räven. Det kan vara livsfarligt. Doglovers förslag på vem som har dödat rådjuret är tänkbara allihop, även om det verkar skumt att varg eller lo skulle ha dödat ett rådjur i ett tätbebyggt villaområde. Men den som har burit iväg huvudet är med största sannolikhet en räv.

Olle

indra-bus
12/25/12, 4:43 PM
#4

Hur skall en liten räv kunna slita av huvudet de krävs stor kraft. Dess utom är de tungt o otympligt att bära skulle inte en liten räv kunna bära. Dessutom finns inte mycket att äta på huvudet då de består av en skalle. Inget kött mer än möjligen öronen. De skulle slita ett stycke från kroppen de går fort o är "ät bart" för en räv.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

OlleA
12/25/12, 5:34 PM
#5

Inte en liten räv kanske, men däremot en stor och kraftig räv! :) Sådana kan väga omkring 10 kg, visserligen bara hälften mot ett vuxet rådjur men ändå mer än man skulle kunna tro. Och kraft har de i käkarna! Det finns bevisade fall där rävar har dödat vuxna rådjur, även om det inte är vanligt. Finns det inte mycket kött på huvudet, finns det kanske lite kött! Rävar är inte kräsna utan tar vad som finns. Jag kan förstås inte vara 100% säker på att det är en räv i det här fallet, men tycker att det verkar mycket troligt.

Olle

[Doglovers]
12/25/12, 6:09 PM
#6

Vi hade en råbock som blev dödad av ett Lo eller liknande i vår kohage utanför huset en tidig morgon. Den hade bett i strupen och påäten bak. Det tog bara ett par dygn för rävarna att äta upp bocken. Det försvann bit efter bit och till slut fanns ingenting kvar. Det roliga var att vi då fick se att det fanns en nästan svart räv här som vi inte sett här tidigare. Det var på våren och råbocken blev ett tillskott till rävungs kullen i grytet en bit ifrån hagen.

Visst kan rävar ta rådjur. Och rådjurskid tar dom massor av. Sorgligt att se att ena dagen går geten med ett kid och andra dagen är hon utan.

En skalle finns det lite mat på. Tungan till exempel.

Annons:
OlleA
12/25/12, 6:27 PM
#7

Ja, när jag skrev att rävar någon gång kan ta vuxna rådjur borde jag ju ha lagt till att de mycket ofta tar kid. De är den främsta predatorn på sådana. Geten försvarar tappert sina kid och lyckas ofta skrämma iväg oerfarna ungrävar. En vuxen räv är däremot ofta "listig som en räv" och återkommer för att ta kidet när tillfälle ges.

Olle

[Doglovers]
12/25/12, 6:35 PM
#8

#7 Så santFlört

Upp till toppen
Annons: