Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 2052 ggr
hahael
2012-12-07 22:20

Julkalender innehåller djurplågeri..?

Jag tittar på julkalendern och undrar om det bara är jag som reagerar på pojken (Benny) har en ensam gerbil/ökenråtta i en hamsterbur med jätte tunt spånlager, hjul och att han har den i fickan ett avsnitt -_- Jag förstår ju att detta bara är inspelning men det kan du bekräfta hos barn att man ska göra så :´( Är det jag som har missat totalt eller?

Klart att laxen ska ha en jolle

Annons:
veggie4every1
2012-12-09 08:35
#1

Så bra att du reagerar på det! Det är absolut inte rätt att behandla gerbilen på det sättet! Det är helt onödigt att gerbilen är med överhuvudtaget. Bara dumheter.

Skriv gärna till TVkanalen och tala om hur du känner.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Fridaaaa
2012-12-09 11:54
#2

Håller med!

Det är 2 ökenråttor som dem pendlar mellan.
En vän till mig har båda hos sig nu, dem skulle avlivas annars :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pehu
2012-12-09 11:57
#3

Jag reagerade på en gång…det är fel av dem att uppmana till brott mot djurskyddslagstiftningen!

redan
2012-12-09 13:02
#4

värst var nog "superhjältejul"

[_hsleiufhbtv]
2012-12-09 17:30
#5

Reagerade på det direkt. En miniduna, lite spån, ensam, hamsterhjul.. Det värsta man kan utsätta en gerbil för i princip. Det uppmuntrar ju liksom tittarna till att hålla sina gerbiler på det sättet.

Någon som vet var dom kom ifrån från början? Djuraffär? Kan inte tänka mig att någon uppfödare sålt till detta ändamålet direkt.

#2 Allvarligt? Sinnessjukt isåfall. Det visar hur låg status smådjur faktiskt har..

Fridaaaa
2012-12-09 17:35
#6

#5 Japp är seriös :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[_hsleiufhbtv]
2012-12-09 17:37
#7

#6 Tur att din vän tog dom iaf.. Usch SVT sjunker bara lägre och lägre i mina ögon. Först det där med "Har du ett husdjur som snart kommer dö-grejen" och nu detta.

Fridaaaa
2012-12-09 17:52
#8

#7 Ja det var bra. Fattar inte att dem ville avliva dem efter inspelningen :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NaDa...
2012-12-09 19:32
#9

Usch, reagerade också på det.
Helt sjukt att de skulle avliva dem efteråt…

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

LeeKnow
2012-12-09 20:01
#10

Vem bryr sig om gerbilerna? De är ju bara små äckliga råttor -.-

Det är så fel att avliva ett djur bara för det.. Kollade ju på slaktvideor och typ alla hästar då var kapplöpningshästar som inte längre sprang in pengar, Bra att din kompis har de stackarna :'(

hahael
2012-12-09 20:16
#11

#10 Fattar inte hur du kan tänka så om gerbilerna! Jag har skrivit till SVT och klagat och väntar på svar :)

Klart att laxen ska ha en jolle

LeeKnow
2012-12-09 20:18
#12

#11 Tänker inte så om gerbilerna ;) Det är DE som tänker så…

Hoppas de ger dej ett vettigt svar och inte en bortförklaring eller nåt :/

hahael
2012-12-09 20:20
#13

#12 Jaha haha ursäktar verkligen :) Trodde det var du som tyckte det! Ber om ursäkt :) Hoppas jag med!

Klart att laxen ska ha en jolle

Annons:
Thildalulu
2012-12-09 21:44
#14

Duu är så bra Hanna!


Ratzo
2012-12-09 22:11
#15

Måste bara fråga, vad är fel med att han har den i fickan? Jag har mina råttor i fickan ibland, men ser inget fel med det!

I can't drown my demons, they know how to swim.

Fridaaaa
2012-12-10 09:55
#16

#15 Därför att små barn som tittar på julkalendern kanske gör det, och det är inte så lämpligt. Dem vet inte vad som är OK eller inte alla gånger, dem tror att det som visas på tv är rätt (oftast).
Läser till förskollärare och vi har talat mycket om just inlärning av olika slag osv :)
Ett litet barn som stoppar den i fickan kanske glömmer den där sen, eller är oförsiktig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hahael
2012-12-10 18:05
#17

Jag skrev så här till dom om någon vill veta :)

Hejsan! Jag heter Hanna och jag skulle vilja ta upp ökenråttan/gerbilen som ni har i julkalendern i år. Det är så att den hålls på ett sätt som man inte får hålla gerbiler på! För det första måste dom ha en kompis av samma art, sen så ska dom inte ha hjul då det skadar deras rygg och dom kan dö om dom har oturen att deras svans fastnar i hjulet. Dessutom ska dom ha mycket spån inte ett 1 cm lager utan kanske runt 15 cm. Buren är ju heller inget att hurra över då dom helst ska bo i ett terrarium. Pojken (Benny) har den i fickan i ett avsnitt och då blev jag förargad! Jag skrev om detta på sidan iFokus och en tjej skrev att ni har två ökenråttor som ni pendlar emellan. Varav båda två bor hos hennes kompis för annars hade dom blivit avlivade. Men det kanske inte ni kan påverka/påverkade men vill absolut ha svar varför detta djurplågeri! (ja jag ser det som djurplågeri och det vet jag att många andra också gör) Ni kan ju påverka barnen stark hur dom ska hålla djuren. Så snälla svara på detta och kom helst inte med massa bortförklaringar om dom inte är vettiga.

Tack för mig och hoppas ni tänker på detta till nästa program med djur! Jag förstår precis om ni blir sura men jag måste få säga mitt ord!

Ps. Läs gärna min diskussion på Ifokus  http://djurskydd.ifokus.se/discussions/50c25d81d4ebea124d30748f-julkalender-innehaller-djurplageri tack! DS

Klart att laxen ska ha en jolle

hahael
2012-12-10 18:06
#18

varför det #4 ? Bara undar :)

Klart att laxen ska ha en jolle

ks.gerbil
2012-12-11 12:23
#19

många har redan reagerat, jag har redan skickat mejl och svaret va att peggy inte bor själv annars och bor i en jätte bra bur. svaret på det skulle nog vara vem f** bryr sig? alla kommer se det som går på tv inte backom kulisserna! alla kommer köpa en ensam gerbil i en duna med 2 cm spån Skrikandes

Gerbil-hemsidan hittar du R

Fridaaaa
2012-12-11 14:04
#20

#19 Dock är "peggy" en hane hehe och de var 2 ;)
Buren var sådär som de bodde i, dock godkänd.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
ks.gerbil
2012-12-11 14:14
#21

jag vet att de va flera, buren va dock inte samma.

Gerbil-hemsidan hittar du R

monstermash
2012-12-15 16:58
#22

Spelar ju ingen roll om de hade två gerbiler bakom kulissen om man bara fick se en

monstermash
2012-12-15 17:19
#23

Jag har iofs bara kollat på ett avsnitt, men jag reagerade på:

- Trist inredning i buren. Jag förstår att de vill se råttan under inspelningarna men de kunde åtminstone haft något litet hus, matskål eller liknande även om det inte är djurets riktiga bur. Obestämd

- Han har den i fickan när de åker bil, vilket sänder ut signaler till barn att det är ok att ta med djuren ut på utflykter etc… Noll säkerhet för djurets skull att ha den i fickan i bilen tänker jag främst på.

- De jagar djuret när det rymmer vilket skapar stress hos gerbilen. Dels springer ju pappan och barnet efter, men så får du tänka på att troligen har de som filmar etc sprungit efter skådespelarna…

Är det någon mer som håller med mig på mina punkter här ovan? Ska nog mejla SVT och klaga.

[_hsleiufhbtv]
2012-12-15 17:24
#24

#23 jag håller med.

Ratzo
2012-12-15 21:12
#25

#23

Men det var ingen riktig gerbil som de jagade.

I can't drown my demons, they know how to swim.

Fridaaaa
2012-12-15 21:19
#26

#25 Det vet troligtvis inte små barn tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

monstermash
2012-12-15 21:25
#27

Nu har jag mejlat SVT… Här kommer mitt mejl:

"Hej.

Jag mejlar angående årets julkalender där ni har ensam gerbil/ökenråtta som husdjur till barnen. Jag vill först och främst påpeka att enligt lag är förbjudet att hålla en gerbil ensam. Gerbiler är kända för att vara djur som gräver mycket, 1 cm spån hjälper alltså inte mycket för en gerbil som vill gräva, utan de bör helst ha 10-15 cm spån. Jag förstår att det ställer till lite problem för er om gerbilen gräver ned sig och alltså inte syns när ni filmar, men då borde ni valt ett annat djur eller visat att det är så det är att ha en gerbil - åtminstone om man håller den som man borde. Enligt vad jag har läst på internet så har ni två gerbiler som ni väljer mellan, så uppenbarligen har ni tillgång till mer än en gerbil. Varför kan dem då inte få filmas tillsammans, så ni dessutom följer lagen och visar för barnen som tittar vad som är rätt djurhållning? I ett av avsnitten så har pojken gerbilen i fickan, vilket visar för barn att det är okej att de stoppar sina smådjur i fickan och tar med dem ut på "utflykter" och bilturer. Om bilen krockar, tror ni gerbilen hade överlevt då, när den inte är i en bur? Ni kanske har tänkt på det, men jag är helt säker på att barnet som smyger med sin gerbil efter att ha tittat på julkalendern inte tänker så långt. Dessutom är det en risk, speciellt nu när det är kallt, att ta med smådjur ut utan orsak vilket barn inte heller tänker på. Naturligtvis är det föräldrarnas ansvar att barnen inte tar med sina smådjur ut, men det är även ert ansvar att föregå med bra exempel och följa de skötselråd som finns om gerbiler och framför allt lagen! NI påverkar barnen om hur dem ska hålla djuren!

Gerbilen rymmer dessutom från pojken i ett av avsnitten, och hoppar upp för trappan. Pappan i familjen springer efter, men ramlar ned med räcket. Sedan kastar sig både pappan och sonen upp igen och jagar gerbilen innan den tillslut infångas, och då får vi räkna med att även kamerateamet följde efter för att filma jakten… Gerbiler är bytesdjur, och bytesdjur blir uppenbarligen stressade utav att bli jagade såsom dem jagar gerbilen i avsnittet, vilket skapar stor stress hos gerbilen!

Hoppas på ett bättre svar än "han har en kompis bakom kulisserna" för det hjälper inte mycket när ni inte visar den andra gerbilen i TV.

/Louise"

Annons:
ks.gerbil
2012-12-15 23:00
#28

Nu har jag och hon från svt mejlat lite fram och tillbacka och nu när jag har tät upp att det är mot lagen att ha en ensam gerbil och att de då uppmuntrar barn att bryta mot lagen Va det visst slut med bortförklaringar.

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
2012-12-16 10:45
#29

skit går det inte att stämma dem eller nåt? det är ju faktiskt mot lagen att ha en ensam gerbil sen uppmanar de då barn att bryta mot lagen också då de ser det…

Gerbil-hemsidan hittar du R

Fridaaaa
2012-12-16 11:25
#30

#29 Ingenting kan gå vidare med det. Så lätt är det inte med att stämma folk. kommer det upp i rätten och du som stämt dem, förlorar, så får du betala kalaset troligtvis, och det är inte så kul.
Så ingenting kan hända tyvärr eftersom den hade kompis mellan inspelningarna så har de inte brutit mot någon lag tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ks.gerbil
2012-12-16 11:35
#31

synd.. inget annat man kan göra?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Fridaaaa
2012-12-16 11:41
#32

#31 Tror inte det, mer än att maila och förklara läget, mer kan man nog inte göra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ks.gerbil
2012-12-16 12:27
#33

som sagt har hon inte svarat när jag tog upp det sista tror nog att dem inte har någon bortförklaring till det

Gerbil-hemsidan hittar du R

Fridaaaa
2012-12-16 12:28
#34

#33 Tror de får in många mail osv varje dag, är nog omöjligt för dem att svara på alla…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
ks.gerbil
2012-12-16 12:35
#35

34# hon svarade direkt på alla andra jag skickat och det har gått cirka 1 vecka nu

Gerbil-hemsidan hittar du R

Fridaaaa
2012-12-16 12:36
#36

#35 Ok men det betyder ju inte att hon kan det denna gången :) Dem har ju en hel del att göra stort sätt hela tiden :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

monstermash
2012-12-16 12:42
#37

#35 - Jag håller med dig. Hon slutade uppenbarligen svara för att det blev jobbigt än för att hon inte har tid.

Fridaaaa
2012-12-16 12:46
#38

#37 Det kan man ju inte veta eller spekulera i.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ks.gerbil
2012-12-16 12:51
#39

men det känns lite konstigt att precis när jag tog upp detta så slutade hon svara annars svarade hon dagen efter eller ännu tidigare

Gerbil-hemsidan hittar du R

Fridaaaa
2012-12-16 12:54
#40

#39 Bara för att man har svarat fort innan betyder  det itne att man kan göra det hela tiden. man får vänta och se helt enkelt.
Och just de som håller på med tv och annat, har olika mycket att göra olika perioder, s¨jag tycker inte att man kan spekulera idet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ks.gerbil
2012-12-16 13:01
#41

ok då får vi helt enkelt se om svar kommer

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
monstermash
2012-12-16 13:15
#42

#38 - Du spekulerar minst lika mycket med att hon inte har tid, så eh, jo, det går alldeles utmärkt att spekulera. Ingen av oss VET så det är klart vi spekulerar.

Fridaaaa
2012-12-16 13:16
#43

#42 Jag har inte spekulerat. Jag har sagt saker som kan vara istället för att säga "hon vill inte svara för att det är jobbigt" eller liknande. Det är itne samma sak som att spekulera :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

monstermash
2012-12-16 13:24
#44

#43 - Du vet fortfarande inte vad som stämmer och inte stämmer. Jag tror inte ett dugg på att hon inte har tid, utan jag tror hon slutade svara för att det blev jobbigt. Men du får gärna fortsätta gå omkring och tro att hon har jättedåligt med tid pga alla mejl, vilket hon säkert har, det säger jag inte emot. Men jag tror inte det är därför hon slutade svara just vid det mejlet.

Förövrigt får jag inte ut någonting av denna diskutionen med dig, så jag lägger den under is. Vi har uppenbarligen (som alltid) olika åsikter. I'm out.

monstermash
2012-12-18 16:34
#45

Nu har jag fått svar på mitt mejl, som ni hittar i #27

Hej Louise,

du har helt rätt i din kritik. I alla avseenden. Vi har påpekat i efterhand hur viktigt det är att sköta sitt djur på rätt sätt, och att gerbiler inte trivs att leva ensamma, det finns en text om detta på Greveholms hemsida på barnkanalen.se.

Sen är det ju, precis som du skriver, så att gerbilen som förkommer i serien inte var ensam, utan i själva verket en av fyra gerbiler som turades om att spela "Peggy".

Slutligen handlar det om vad som syns i rutan och bilder vi ger är tyvärr felaktig.

Med vänlig hälsning

Johan/Greveholm

Anix
2012-12-19 22:31
#46

Så här skriver dom på svts hemsida:

Skötsel av ökenråttor

I Mysteriet på Greveholm - Grevens återkomst förekommer en gerbil (Peggy). Många har reagerat på hur den hålls i sin bur, bland annat att buren är för liten och att gerbiler inte mår bra av att leva ensamma.

Läs mer

Vi förstår att många reagerat på detta och vill be om ursäkt för hur vi framställer djurhållningen i tv-programmet. Här kommer riktlinjer från jordbruksverket på vad som gäller smågnagare i allmänhet och gerbiler i synnerhet:

"Även de här små djuren behöver ha gott om plats att röra sig på. Djurskyddslagen anger hur stora burarna eller de andra utrymmena där djuren lever minst ska vara.

Gnagare lever ofta i familjegrupper eller kolonier. Huvudregeln är därför att du ska hålla djuren i par eller grupp. Detta gäller dock inte guldhamstrar som vanligen är aggressiva mot artfränder.

En stimulerande miljö är en viktig faktor för att gnagare ska kunna bete sig naturligt. Djuren bör ha tillgång till anordningar som går att klättra på och krypa under."

När det gäller den specifika ökenråttan i julkalender så var det fyra stycken olika råttor som fick "spela" Peggy. Under tiden däremellan var de tillsammans.

I den fiktiva berättelsen om Peggy, så hade Peggy faktiskt en kompis som precis hade dött, så det var skälet till att hon var ensam i buren. Tyvärr fick inte den historien plats i den slutliga versionen av julkalendern.

Upp till toppen
Annons: