Annons:
Etikettallmänt
Läst 1665 ggr
indra-bus
12/1/12, 1:46 PM

Djurförsök

Använder du produkter som testats på djur? Som tvål, smink, skur/ dismedel. osv ??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
emmajensennn
12/1/12, 1:52 PM
#1

Svarade ett starkt NEJ ^^

You can't make a rainbow without a little rain

Cazzos
12/1/12, 2:03 PM
#2

Jag har tyvärr ingen som helst koll :(


Smullis
12/1/12, 2:13 PM
#3

Nej! :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

vallhund
12/2/12, 1:20 AM
#4

Undviker så långt jag kan, men läkemedel t ex är svåra att framställa utan djurförsök.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Slashignore
12/2/12, 12:15 PM
#5

Jag tog "för det mesta" Men det är väl mest för att många saker är djurtestade t.ex. läkemedel. Och det finns inte så många alternativ. Men om jag vet att det finns ett bra alternativ som inte är djurtestat så tar jag hellre det.

[sagansmarsvin]
12/2/12, 3:43 PM
#6

Jag sätter stort hopp till dessa fantastiska forskare; http://www.forskautandjurforsok.se/

Annons:
[sagansmarsvin]
12/3/12, 1:49 PM
#7

Förbudet mot djurtestad kosmetika blir av lovas det. Ja, man får ju vara glad för det, alltid något…

http://www.forskautandjurforsok.se/aktuellt/visa/forbudet-mot-djurtestad-kosmetika-blir-av-lovar-ny-kommissionar

PiganX
12/3/12, 11:27 PM
#8

Har faktiskt ingen koll, hur vet man det?

[sagansmarsvin]
12/4/12, 1:32 PM
#9

#8 Det finns listor på djurvänliga produkter på bla Djurens Rätt och Forska utan djurförsök. Det finns även andra sajter som listar produkter.

Hittar man ingen info så får man helt enkelt kontakta företagen. Det är enkelt att göra på mejlen.

Många här verkar också ha koll, så är det några produkter du undrar över så är det bara att fråga. Finns det ingen info och företagen inte svarar på mejl så får man tyvärr anta att produkten är djurtestad och inte köpa den.

Vissa företag formulerar sig så att de säger att deras slutprodukt inte är djurtestad.

Det är ju bra, men ibland betyder det är produktingredienserna var för sig fortfarande är testade på djur.

Alla gamla ingredienser är någon gång testade på djur. Det kan vi inget göra åt. Men vad som är viktigt är att inte köpa sådant som testas på djur i dagsläget.

Det finns produkter i vanliga matbutiker som är helt ok, så det behöver inte vara svårt eller dyrt heller. De brukar tyvärr inte vara märkta med den lilla kaninen eller V som det annars står på icke djurtestade produkter.

Nu talar jag om hygienprodukter, smink och rengöringsmedel. Mediciner är en annan sak. De stora läkemedelsföretagen testar på djur. Där finns nog tyvärr inga alternativ i dagsläget så vitt jag vet i alla fall.

Fridaaaa
12/4/12, 3:21 PM
#10

Har ingen koll tyvärr vilka som är det eller inte :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

veggie4every1
12/4/12, 5:10 PM
#11

Ok, men det är som sagt inte så svårt att få koll. Det är väl värt att googla lite eller att mejla ett företag så man kan undvika djurtestade produkter?

Djuren lider verkligen i laboratorierna.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Fridaaaa
12/4/12, 5:11 PM
#12

#11 Ja det vet jag att dem gör. Dock ska det märkas ut bättre anser jag. Man ska inte behöva maila runt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nilam
12/9/12, 1:22 PM
#13

Fråga till de som säger nej:

Borstar ni tänderna? All tandkräm är till grunden testat på djur.

Vi kan inte undvika att testa på djur, vi kan dock minska antalet djur som används och sätta krav på hur djuren behandlas. När det kommer till läkemedel så är det inget alternativ, att inte testa på djur skulle innebära större risker med biverkningar och högre priset på slutprodukten. Kom ihåg att även medicin för djur är testade på djur. En mus fick ge sitt liv för att någons husdjur skulle kunna få vård. Är det så hemskt?

Vilken drömvärld där vi inte behöver testa på djur! Men jag är realistisk, jag har också inside information, då jag har jobbat som djurvårdare på ett institut. Dessa djur har konstant tillsyn, tillgång till färsk vatten och fri tillgång till mat, rena burar och de flesta lever ett kort liv utan minsta lidande. Att få godkänt ett försök som kan orsaka lidande för djuren är svårt att få igenom, pga de etiska reglerna som vi har i Sverige.

Den minioritet som på något sätt lider, kan vägas upp emot de husdjur som blir misskötta och misshandlade i människors hem. Så vilket är värst? Jag har sett verkligheten, jag tycker mer synd om husdjuren.

Skulle vi bojkotta djurförsök och alla priser på medicin går upp, biverkningarna blir fler, lovar ni "nej"-sägare att inte klaga? Eller när erat smink ger hemska utslag och bestående hudproblem? Är ni villiga att lägga de där extra pengarna på kosmetika som inte är testat på djur?

Jag var en gång ung och ignorant, nu är jag informerad och vill sprida detta till de som slösar tid på att bråka med de som en dag kan rädda våra liv.

Annons:
Afturelding
12/9/12, 2:21 PM
#14

Inte medvetet. Jag försöker verkligen låta bli, men säkerligen slinker det med något till och från i all hast.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Fridaaaa
12/9/12, 2:37 PM
#15

Mediciner är också testade på djur. Och det kan man ju inte skippa

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ks.gerbil
12/9/12, 5:03 PM
#16

jag håller med 6# sätter väldigt mycket hopp på dessa forskare

Gerbil-hemsidan hittar du R

[_hsleiufhbtv]
12/9/12, 5:23 PM
#17

Inte medvetet.. Använder aldrig smink osv så där kan jag säga nej direkt. Men tvål och sådär har jag ingen aning om.. Inte heller antibiotikan jag nyss gett en av kaninerna.. Mediciner är ju tragiskt nog ofta testade på djur.

veggie4every1
12/9/12, 6:34 PM
#18

#13 Att produktingredienserna någon gång testats på djur under framtagning det kan man inte undvika. Men man kan undvika produkter och ingredienser som testas på djur i nuläget.

Urtekram har tandkräm som är vegan och inte djurtestas. Apoteket hjärtats tandkräm är enligt dom själva vegetailisk och icke djurtestad.

Djurförsök är inte alls så supersäkert och det finns många människor som skadas och dör pga att människor reagerar annorlunda än djur.

http://www.vivisectioninformation.com/index.php?p=1_4_adverse-reactions-humans-injured-by-animal-tests

http://www.vivisectioninformation.com/index.php?p=1_10_50-disasters-of-animal-testing

Man kanske kan inte undvika alla mediciner om man är sjuk. Men man kan definitivt bojkotta allt djurtestat smink och rengöringsmedel/hygienprodukter. Finns massor bra alternativ och icke djurtestat smink, använder man djurtestat så är det helt enkelt för att man inte bryr sig.

Smink är ju inte det viktigaste i världen heller. Så har man inte råd så kan man ju faktiskt vara utan. Jag lovar att inte klaga om priserna går upp, det är så värt pengarna!

Ja, jag tycker det fruktansvärt fel att en mus dödas i djurförsök för att rädda någons husdjur. Musen är också en tänkande och kännande individ, precis som alla andra! En mus är inte mindre kännande än en hund, katt eller människa.

Jag tror inte att det särskillt svårt att få igenom en ansökan eftersom 99% godkännes.

Det finns massor av produkter idag som inte testas på djur, med undantag för mediciner. Man måste bara bemöda sig med att ta reda på vilka produkter som finns. Jag tycker inte det bör vara så svårt med tillgång till internet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

ks.gerbil
12/10/12, 1:32 PM
#19

Hur bet man om smink är djurtestat eller ej? Dey står inte på själva grejen..

Gerbil-hemsidan hittar du R

veggie4every1
12/10/12, 2:37 PM
#20

Du kan kolla här:

http://www.djurensratt.se/sminksmart

http://www.mediapeta.com/peta/PDF/companiesdonttest.pdf

http://veganmakeup.se/

The Body shop går ut med att de inte djurtestar. Men eftersom dom nu för tiden ägs av jättebolaget L'Oreal som djurtestar så ska man inte handla där om man seriöst inte vill stödja djurtester.

Yves Rocher var länge ett bra alternativ. Men nu har de börjat saluföra sina produkter i Kina där det är obligatoriskt att testa alla produkter på djur. Därför bör man inte handla från Yves Rocher längre. De bryr sig tydligen mer om pengarna de tjänar i Kina än vad de bryr sig om djuren.

Kolla in E.L.F. Cosmetics UK de har riktigt billigt och bra smink som inte djurtestas! De skickar till Sverige utan problem. Finns med på Petas lista.

Glad

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Nilam
12/10/12, 3:19 PM
#21

#18 Tro mig, jag håller med om det du säger, smink är onödigt och mediciner skall alltid tas med försiktighet. Själv undviker jag mediciner så långt det går. Har jag huvudvärk så vilar jag och dricker vatten, tar endast värktablett när det är absolut nödvändigt.

Dock är det en liten pessimist som bor i mig, då det är så många som står och gapar om att djurförsök är så hemsk och att vi ska bojkotta det på en gång, utan att vara informerade och inte agerar aktivt utan bara pratar. Många inser inte hur mycket i deras vardag som är djurtestat. När de hör "djurförsök" ser de bilder av djur som bor i trånga burar fulla av deras egen avföring, det jag menar är att dessa djur har det bättre än vissa husdjur. Sedan att de utnyttjas till forskning och lever relativt korta liv är en helt skild sak. Som jag skrev tidigare så är i alla fall första steget att minska på antalet djur som används.

När ni får barn och era barn får en allvarlig sjukdom så kommer ni nog tacka för den forskningen som drivs.

veggie4every1
12/10/12, 6:22 PM
#22

#21 Jag känner mig inte ett dugg tacksam att de forskar på djur.

Om någon av mina vuxna barn skulle få en allvarlig sjukdom så hoppas jag innerligt att de använder en bättre forskningsmetod än djurförsök.

Vad tycker du när du läser detta exempelvis?

http://www.vivisectioninformation.com/index.php?p=1_11_HISTORY-AND-HUMAN-ILLNESS-animal-tests-have-failed-patients

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
12/11/12, 1:44 AM
#23

"Många läkemedel har forskats fram med hjälp av genförändrade möss och i forskning på celler från möss. Läkemedlen har fungerat bra på möss, men ingen av dom har fungerat på människor. Vi måste forska på celler från människor istället."

Det berättade Shinya Yamanaka, Nobelpristagare i medicin i sin Nobelföreläsning tidigare i kväll.

Jag håller med Glad

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sighni
12/12/12, 12:38 PM
#24

Jag håller fullständigt med "veggie4every1" och "sagans marsvin".

Besök gärna www.gocrueltyfree.com där finns den internationella listan över de produkter som är godkända enligt humane cosmetic standards (HCS). De produkter som finns på Djurens Rätts och Forska utan djurförsöks hemsida är godkända enligt HCS. Där finns också den symbol "leaping bunny" som kan finnas på de godkända produkterna. Tyvärr har det kemtekniska intresseförbundet gått ut med en rekommendation till sina medlemsföretag att inte använda den så vi får fortsättningsvis anstränga oss att ta reda på vilka produkter som är ok eller inte ur djuretisk synvinkel.

#21 är tyvärr lite okunnig men allt för vanlig. Ett besök på Forska utan djurförsöks hemsida vore inte fel. Ni kan ju fundera lite på neurosedynkatastrofen som hände i början på 60-talet. Neurosedyn/Thalidomide var dåtidens mest djurtestade läkemedel och "stensäkert". Det gavs till gravida kvinnor i lugnande syfte och orsakade att deras barn föddes med förkorta extremiteter. Det fanns en forskare i Turkiet som fann på celler att det gav fosterskador men företaget som producerade neurosedyn var inte intresserat. Det hade ju testats på djur och inte visat på några problem.

Nilam
12/13/12, 6:15 PM
#25

Jag skulle kunne ge en lång redovisning om historiens misslyckade mediciner etc. Men har inte tid och ork, har en 9 månader dotter som kräver min konstanta uppmärksamhet :P

Att vissa läkemedel har misslyckats beror inte på att de var testade på djur, utan för att forskarna tar genvägar. De vill lansera sina läkemedel så fort som möjligt, så de går inte igenom allt och letar efter eventuella bieffekter. De flesta forskare vill bara tjäna pengar och de pressar fram resultat bara för att komma åt dessa pengar.

Steget från djur till människa är lååååång. Därför fuskar dem, hoppar över några steg, sen tar pengarna och sticker. Dock är inte all forskning möjlig att utföra på endast celler och därför kan vi inte sluta testa på djur helt och hållet.

ks.gerbil
12/13/12, 7:20 PM
#26

25# för 200 år sen trodde mab inte heller att mab kunde flyga eller att man kunde åka "vagn" utan hästar (bil) i framtiden kan det mycket så vara att djurförsök är borta. Visst är det så att de kanske tar genvägar men råttor är inte människor och Precis som vissa skjukdomar inte hoppar från kor till fåglar eller fåglar till människor så kan vissa biefekter till läkemedlet bara visas på människor

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
12/13/12, 7:20 PM
#27

25# för 200 år sen trodde mab inte heller att mab kunde flyga eller att man kunde åka "vagn" utan hästar (bil) i framtiden kan det mycket så vara att djurförsök är borta. Visst är det så att de kanske tar genvägar men råttor är inte människor och Precis som vissa skjukdomar inte hoppar från kor till fåglar eller fåglar till människor så kan vissa biefekter till läkemedlet bara visas på människor

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
[_hsleiufhbtv]
12/13/12, 8:34 PM
#28

Kollade nyss upp tandkrämen som vi använder här hemma. Djurförsökstestad, usch vad jag skäms.

Sitter och läser på massor om just djurförsök just nu, då jag skriver ett arbete om det i skolan men främst för att jag blivit intresserad av det. Då för att läsa om anledningarna för att ersätta försök på djur. Det är så fruktansvärt hemskt, speciellt SMI i stockholm som faktiskt använder primater i sina försök. Usch.

sighni
12/14/12, 9:04 AM
#29

På länken nedan går att läsa vilken lagstiftning som gäller i Sverige för att få utföra djurförsök.

http://www.forskautandjurforsok.se/djurforsok/statistik-och-lagstiftning/vad-sager-lagen-om-djurforsok.php

I djurskyddslagens 19:e paragraf finns fyra grundläggande regler som måste uppfyllas för att djur ska få användas i försök:
1. att det syfte som avses med verksamheten inte kan uppnås med
någon annan tillfredsställande metod utan användning av djur,
2. att så få djur används som möjligt,
3. att verksamheten utformas så att djuren inte utsätts för större lidande
än vad som är absolut nödvändigt, och
4. att det vid verksamheten inte används andra djur än sådana som
fötts upp för ändamålet.

Om de djurförsöksetiska nämnderna stoppat de djurförsök som inte uppfyller lagens krav är jag tämligen säker på att de allra flesta djurförsök skulle försvinna. Då skulle forskarna kunna koncentrera sig på de som blev kvar och finna djurförsöksfria alternativ till dem.

Upp till toppen
Annons: