Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 3916 ggr
[Doglovers]
2012-11-08 19:52

Djurplågeri

Läs här och fundera på vad som pågår helt öppet.

Det är helt sanslöst. Vi talar om vårt djurskydd här i sverige som vi är så stolta över. Vad finns det för garantier att det ska lyckas. Hur kommer tiken att må efteråt? Psykiskt och fysiskt med risk för mjölkstockning.

Jag blir så upprördSkrikandes

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/flyttvargens-valpar-ska-adopteras-bort#.UJvEat4Y8BI.facebook

Annons:
Silvestris
2012-11-13 21:27
#1

Tja, får hon behålla valparna kommer ju någon anna döda dem och hon blir utan valpar ändå (eller inbillar du dig att vargvalpar skulle tillåtas existera i ett renskötselområde?).

Vad föreslår du istället? Flytta de vuxna vargarna (som med största sannolikhet kommer promendera tillbaks)? Skjuta dem på stört? Som lagstiftningen ser ut idag får ju inte detta vargpar etablera sig (dvs. bilda flock) där de bor så vilka alternativ ser du som är bättre ur ett större perspektiv?

[Doglovers]
2012-11-14 09:47
#2

Hej Kul att någon svarar😃 Vet du, ärligt talat så har jag tyvärr ingen lösning på problemet. Jag tänker nog mer med hjärtat här. Hur mycket ska denna tik behöva utstå? Hon är hetsad 3 gånger och sövd. Var det sista gången hon blev flyttad som hon även hade slagit följe med en hane? Hade dom fått vara ifred den gången så kanske det funnits en kull. Det finns så många frågor ang detta. Jag tycker det är så grymt att ta valparna från henne. Hur vet man att valparna överlever flytten? Vad händer med valparna som redan finns i den nya lyan. Kommer dom att avlivas? Är dom äldre och tiken tar de nya valparna till sej, riskerar dom att bli undanknuffade från spenorna och tyna bort. Orsa hoppade av detta projekt då det var alldeles för luddigt. Har du hört något mer om det här projektet?

Silvestris
2012-11-14 12:19
#3

#2

Det har gjorts förberedande forskning på valpflyttning och det har gått bra. Jag har pratat med personal från en av de djurparker som ingick i förstudien (dvs. man flyttade på valpar mellan djurparker). Det var ett lyckat projekt. Hur det kommer funka i det här specifika fallet kan såklart ingen säga på förhand men utifrån den kunskap vi har är det fullt möjligt att valparna "adopteras" förutsatt att de inte skiljer sig för mycket i ålder från fostertikens valpar. Det ska dock sägas att ingen av de djurparker som ingick i projektet går med på att placera ut vargvalpar från deras djurparker ut i det vilda. Något som har kommit på förslag från politikerhåll.

Eftersom kullstorleken hos svenska vargar är minskad pga. inavel kommer man antagligen att kunna lägg till valpar utan att behöva flytta eller avliva några av fostertikens egna valpar. En svensk vargtik får 3-4 valpar och i en icke-inavlad population är det fullt normalt med kullar upp till 8 valpar.

Tyvärr skulle jag tro att det här vargparet som nu bosatt sig i renskötselområde så småningom kommer avlivas alldeles oavsett. Antingen på laglig eller olaglig väg. I det läge som råder tycker jag att det är rimligt att försöka få ut något gott av den eländinga situationen. Kan hennes valpar överleva på annan ort och på sikt bidra till en friskare vargstam är det bra.

[Doglovers]
2012-11-14 17:36
#4

#3 Tack så jätte mycket för ditt intressanta svar.

Rialatiken hade 8 valpar förra året om jag inte minns fel.

Men att valpar skulle ut från djurparkskullar var det ju rätt klart med men då det inte blev någon snö så blev det inget av. Dom kunde inte spåra. Och som jag då förstog var det endast en djurpark som hoppade av detta. Och det var Orsa.

Vilka andra vägrar?

Joo, visst är det en eländig situation alltid. Fick ett mms från en bekant som fotat en hel vargflock med mobilkameran. VildaFlört

Silvestris
2012-11-14 18:12
#5

#4

Eftersom kullen efter Rialatiken inte var inavlad förväntades där normalstor kull. För majoriteten av de svenskarna kullarna är dock läget ett annat.

Enligt min källa (som arbetar på en av djurparkerna) sa alla djurparker som deltog i "bytesprojektet" nej till att sätta ut djurparksvargar.

[Doglovers]
2012-11-14 18:28
#6

#5  Man får ju alltid räkna med lite "svinn" i varje kull.

Tack för infot. Jag tror dej faktiskt på det du säger. Alltså är dom andra inblandade oärliga. Dom säger ju att dom bara väntar på spårsnö för att kunna spåra av var tikarna har sina lyor för att sen ha koll när valpningen är på G så dom kan sätta ut valparnaObestämd

Dom skulle ju gjort samma sak i vintras men på grund av brist på snö så blev det ju inte av.

Annons:
Silvestris
2012-11-14 18:57
#7

#6

Kan ju vara så att man haft valpar att få tag i på annat håll. Skulle tex. kunna tänka mig att det är tämligen lätt att få tag i valpar från Ryssland.

[Doglovers]
2012-11-14 22:17
#8

Det finns ju en som föder upp och släpper ut i det fria. Inte så bra.

Silvestris
2012-11-14 23:21
#9

#8

Är det gubben i Värmland med "svenska varghundar" du tänker på?

[Doglovers]
2012-11-15 10:44
#10

Det är en ryssk kille. Tror han bor i Karelen. Jag kollar det närmare när jag har en riktig dator till hands. Annars googlar du.

Silvestris
2012-11-15 22:36
#12

Det där är ju ingen höjdare alls faktiskt.

[Doglovers]
2012-11-16 08:59
#13

Håller med dej helt. Dessa individer kommer dagligen på ett eller annat sätt i kontakt med människan. Mer eller mindre eftersom dom måste ha mat. Dom får inte den rätta skyggheten för oss. Och dom i sin tur nedärver detta till sina valpar. Alfaparet ska ju uppfostra sina ungar och visa vad som är farligt och inte.

Annons:
[Doglovers]
2012-11-16 20:51
#14

Lite uppdatering.

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/sa-skriver-regeringen-om-flyttvargen-bland-renar#.UKZx59nBDXs.facebook

Läste på ett ställe men hittar det inte igen. Omkring detta område där reviret är gällande har dom dragit in ambulansen för ortsbefolkningen. Finns inte ekonomi för den.

Silvestris
2012-11-16 21:48
#15

#14

Fast det är ju inte relevant hur det ligger till med ambulans. Det är olika fickor pengarna plockas ur. De skulle inte få någon ambulans ens om vargarna sköts och man därmed inte satsade några resurser på att ha dem kvar i väntan på föryngring.

[Doglovers]
2012-11-16 22:10
#16

#15 Förstår jag med. Men samtidigt som jag läste det så var det ett par som pratade lite ironiskt om att "samtidigt som ambulansen försvinner får vargen personliga assistenter och övervakning dygnet runt"Oskyldig

Ha en trevlig helg nu allesammans. Själv ska jag på kurs hela helgen.

[Doglovers]
2012-11-17 08:12
#17

Kursledaren är Tobias Gustavsson. Hund och vargforskare från Grimsö.

Upp till toppen
Annons: