Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 2579 ggr
[Chabelis]
11/1/12, 1:17 PM

Vad gör länsstyrelsen efter anmälan?

Hej jag blev medlem alldeles nyss för att fråga om någon vet vad länsstyrelsen gör efter jag skickat in en anmälan om en människa som missköter sina djur?

Det handlar om två hundar varav en är en tik som används för att trycka ut valpkull efter valpkull.

Hon fick sin första valpkull innan 18 månaders ålder,efter det fick hon tre valpkullar utan någon vila.Jag har även träffat hundarna,och inga av dom är något "avelsmaterial".Rädda för sin ägare,aggressiva utfall mot hundar och människor.

Det är inte bara jag som försökt att få länsstyrelsen att agera,vad en av dom fått för svar är att hundarna verkade snälla och må bra.

Någonting annat som står på jordbruksverket är att hundar som inte är friska inte får användas i avel,men mig veterligen är ingen av dessa "avelsdjur" hälsotestade.Denna rasen har HD problem,epilepsi och OCD.

Någon som vet om länsstyrelsen kollar upp detta vid huvudtaget,eller kommer dom bara hem till människan/människorna som fått anmälningarna och kollar runt i hemmet och kollar hundarna?

Annons:
BenganBus
11/6/12, 5:26 AM
#1

När jag gjorde en anmälan (hunden var skadligt tjock och varit så en längre tid) så kom dom ut dagen efter och kollade..

Alla sådana handlingar är öppna ärenden, så du kan ringa och kolla vad för åtgärder som gjorts.

Har hört i ett fall att dom bara ringt djurägaren i fråga.. Tycker det är lite tafatt, men vissa kanske vaknar till liv efter ett sådant samtal.

Aviendha
11/7/12, 8:31 PM
#2

Som sagt, ring/maila och fråga för att få veta vad som hänt i just ditt ärende!

Generellt så måste de ju göra en bedömning av alla inkommande anmälningar. En del kan vara uppenbart obefogade och då görs troligtvis ingen kontroll. Vid andra fall så kan de göra en kontroll och det är ju himla svårt att sitta på ett forum och spekulera i vad som händer.

Alla djur som avlas på ska vara fria från sjukdomar och åkommor som kan nedärvas och påverka avkomman negativt, ja. Men det är också svårt att bevisa att det skett med uppsåt. Hur många hundar finns det inte egentligen som har någon form av defekt? Och man riskerar ALLTID att valpen blir defekt, för det finns sjukdomar i alla linjer. Det finns inga krav på hälsotester innan man avlar, dessa krav finns för att man ska få regga sig i rasklubbar och/eller SKK, men det är inget krav ur lagstiftningen. Det är en svår gräns att dra och en svår fråga att bevisa. Jag vet dock att det har varit uppe ärenden där LST faktiskt tagit "striden" mot människor som avlar på djur som uppenbarligen ärver ner uppenbara defekter. Jag vet dock inte hur utfallen har blivit.

[klisterbomb]
11/22/12, 12:46 AM
#3

Be kompisar ringa och anmäla det också! Ibland är de tröga och går inte ut förrän de fått många anmälningar.

vallhund
11/22/12, 5:36 AM
#4

Det är ju bara sådana som personligen sett vanvård o dyl som kan anmäla, eller kan o kan, en anmälan tas nog mindre på allvar om ett antal personer anmäler samma sak o ingen egentligen vet något, utan alla tror, eller har hört.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Shettisar]
11/22/12, 10:43 AM
#5

Nej vallhund så är det inte. Här i Södra delen kan man anmäla oavsett om man sett med egna ögon eller ej och de kör ut med motivationen:De måste kolla upp varje anmälning.Därav så överhopade pga felanmälningar eller grundlösa samt "hämnd" anmälningar. 2-3dagar efter anmälan så kollas den anmälda upp.

Tisdus
2/12/13, 3:31 PM
#6

#3:

"Be kompisar ringa och anmäla det också! Ibland är de tröga och går inte ut förrän de fått många anmälningar."

 Det stämmer inte. Har under en månad praktiserat som djurskyddshandläggare och man är absolut inte "tröga" och väntar på flera anmälningar!

När man får in anmälningen så prioriteras dem beroende på hur akuta de är - vissa fall som är svåra att kontrollera (t.ex. klagomål på hunddagis som inte går ut tillräckligt mkt med hundarna) kan man lågprioritera och ringa upp, höra med den anmälda om deras rutiner osv. Man kan inte sätta sig och spana på ett hunddagis en hel dag. Andra, mer akuta ärenden, åker man ut på inom olika tidsperioder (t.ex. inom en vecka, inom två veckor). När man har vart ute på kontroll så skrivs en kontrollrapport som skickas ut till den anmälda. Därefter kan det bli förelägganden, vitesbelopp osv om brister inte åtgärdas. Man gör flera kontroller efteråt också, för att säkerställa att allt är bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: