Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 3322 ggr
BabyDragon
10/28/12, 12:46 PM

Rädda vargen

Hej

Har startat en namninsamling mot miljöministerns beslut om att skjuta av vargstammen från ca 300 till 180. Insattserna de sagt att de ska genomföra för att öka vargens genetiska styrka är inte tillräckliga eller helt enkelt inte korrekt för att stammen ska överleva en sådan minskning i längden.

Önskar ingen stark diskussion, vet att ämnet är infekterat och och att vargen orsakar en hel del skador. men de går att lösa utan att utrota vargen. Detta är en helt frivillig namninsamling och önskar er alla en bra dag. Glad

Länken till namninsamlingen:

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7060

Annons:
Frosstis
10/28/12, 12:48 PM
#1

skriver under självklart! jag älskar vargar.

redan
10/29/12, 12:29 PM
#2

1980 vet man inte om det ens fanns vargar i Sverige, 1999 fanns det tydligen ca 70, och idag är det ca 250 - 300 st. Om man vill ha massor av ett sådant stort rovdjur i ett land, måste man låta befolkningen anpassa sig, och hinna sätta upp bra skydd. ; )

BabyDragon
10/29/12, 6:33 PM
#3

Ja, det äar klat att man ska sätta upp skydd. Men det är ju tyvärr en pengafråga jag knappast tror regeringen vill ställa sig bakom. Det finns länder med betydligt fler vargar som klarar sig bra. Glad

[sagansmarsvin]
10/30/12, 10:04 PM
#4

Klart jag skriver på och delar på fb Glad

Andina
10/31/12, 2:15 PM
#5

Underskrivet!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Enua
10/31/12, 9:10 PM
#6

Det där är ett hett ämne.

Jag lever mitt bland vargstammarna här. De har blivit för stora på för små områden. Tycker absolut att de skall hållas inom större områden. Här är de på folks trappor och terasser.

Tycker de kan flytta två av stammarna närmare Stockholm och Göteborg. Där finns inga stammar vad jag vet och ytan där är större än här. Låt stammarna växa till sig där. Finns också massor med kaniner runt Solna, Huvudstalund att smaska i sig som mellanmål.

Låt vargarna växaSkrattande

Annons:
BabyDragon
11/1/12, 8:29 AM
#7

Ja låt dem komma söderut =) vi har vargar här i Mälardalen, men inte så många än =)

Eldsjärten
11/1/12, 6:34 PM
#8

Underskrivet too!!

[Doglovers]
11/3/12, 9:32 AM
#9

Klart det ska finnas vargar i vår natur. Men ingen vill ha dom just där dom bor. När vargen kliver in i trädgården och tar hunden i käften mitt framför båda ägarna. Då är något väldigt fel. Ni är väl medvetna om att hela 50% av alla hundar som dödats och ätits upp av varg i år är rena sällskapshundar. Som tagits i deras hemmiljö… Att folk blir attackerade av varg när dom rastar sina hundar. Det har bevisligen skett två gånger inom ett par veckor.

Men visst ska dom finnas. Men inte hos mej. Här har vi en som tassar runt mitt i centrala stan. Den dök upp, gick genom stan lugnt, massor av folk så den. Den försvann utanför stan. Sen kom den tillbaka till stan igen!!! Blir nog en stadsvarg av denTungan ute

Det tassar en omkring våra stugor och när det är kolsvart ute vågar jag inte rasta mina hundar. Bor man på landet finns det ingen gatubelysning. Man ser knappt handen framför sej och hundarna tvärstannar, morrar och vill rusa hem igen. Då känns det inte tryggt. När vargen sitter och ylar straxt utanför gården, det känns inte heller helt okey. Inte när jag ska åka till jobbet och jag vet att hundarna är i hundgården. Känns inte heller helt okey. Man har ständigt en klump i magen för att något ska hända.

Det här är ingen protest mot vargen, för vargen älskar jag. Men jag berättade endast om min och andras situationer mitt i vardagen.

Är alla medvetna om det djurplågeri som försigårs av våra skattepengar gentimot vargen…?

TS Vill inte starta några disskutioner här för som du säger är det väldigt infekterat. Din insatts är guld värd. Hoppas många lämnar in sitt namn och stöttar din insamling. Jag vill bara berätta lite om hur det ser ut i verkliga livet.

BabyDragon
11/3/12, 12:05 PM
#10

#9 Absolut, problemen måste fram i ljuset för att kunna lösas. Att dölja dem leder bara till lidande och bitterhet för alla parter. Mycket bra inlägg =)

[Doglovers]
11/3/12, 6:39 PM
#11

#9 Tack. Jag räknade med att få en skopa ovettFlört

Jag tycker synd om vargen och även om dom som bor bland dom. Det händer för mycket tråkigheter för att man ska kunna rycka på axlarna.

Fidelia
11/8/12, 3:49 PM
#12

Jag vill också ha vargen mer utspridd över landet. Genetiskt skulle den kunna räddas om det inte var tillåtet att skjuta dem så fort de är i renskötselområdet. Det området är enormt och hetsjakt förekommer tyvärr.

Färre än 10 hundar dödas av varg årligen. För mig är det ingen ursäkt att inte ha varg. Hundratals dödas av vildsvin, ca 50st av annat vilt, väldigt många blir av misstag skjutna och hur många som trafikdödas vill jag inte ens tänka på.

Jag förstår att folk är nervösa när de har varg inpå knuten. Men oftast finns ingen anledning till rädsla. Finns annat man gör varje dag som innebär större risker.

Vargdebatten är infekterad, liksom väldigt många starka ämnen lätt blir. Oavsett vad man blir drabbad av vill man ha förbud på en gång. Medan de som inte drabbats kan se med blidare ögon.

[Doglovers]
11/8/12, 7:46 PM
#13

#12

http://na.se/nyheter/nora/1.1860396-vargar-attackerade-hundar-i-gyttorp

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/flyttvargens-valpar-ska-adopteras-bort#.UJvEat4Y8BI.facebook

http://www.jaktojagare.se/varg-angrep-kopplad-hund

Lite smått och gott att läsa.

50% av hundarna som dödats av varg i år är sällskapshundar tagna i trädgårdar i villa samhällen. Är det okey? Och det mitt framför ägarna.

Annons:
Fidelia
11/10/12, 1:29 PM
#14

När det gäller jakt och jägares artiklar ger jag inte mycket för dem. De vet att om 5 hundar dödas av varg så är det 100 som dödas av vildsvin. Det skriver de aldrig om. De nämner heller aldrig hur många hundar och människor jägarna själva skjuter varje år :-( Så deras bild är alldeles för vinklad för att jag ska kunna se dem som seriösa.

Likaså kan man ju ibland undra hur det kommer sig att björn endast attackerar jägare med vapen och nästan aldrig "vanliga" människor.

50% säger heller inte mycket när antalet är så litet. För att vara helt ärlig ser jag hellre min hund bli dödad av en vild varg än min katt dödad av jakthund som är tam. Vilket är väldigt vanligt. 100% av min vänninnas katter (1st) har blivit dödad av lös jakthund på tomten. Är det mer rätt?

Som jag skrev tidigare så blir den som drabbas mer inriktad på olika förbud. Hon hatar numera jakthundar och % säger inte särskilt mycket egentligen.

[Doglovers]
11/10/12, 2:15 PM
#15

#14 (Att jägare oftare blir attackerade av björn kan vara att en jägare rör sej väldigt tyst i skogen men bärplockare oftast går och pratar med varandra. Då kan björnen snabbare höra och flytta sej. Går man tyst finns risk att man kommer alldeles för nära och då blir dom trängda. Kommer man sedan där dom slagit ett vilt blir det ännu farligare. I bland händer det också att hunden kommer med björnen i hälarna och söker skydd hos husse som i sin tur tror att hunden ställt älg som den brukar.

Hur du vill förlora dina sällskapsdjur väljer du själv. Jag berättade bara vad som förekommer. Det är aldrig rätt att få ett sällskapsdjur dödat. Det måste varit väldigt ledsamt. Lika ledsamt som när en sällskapshund blir vargdödad.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/04/Liten-sallskapshund-dodad-av-varg-1.16372/

http://www.vargfakta.se/nyheter/sallskapshund-dodad-av-varg-solleftea/

http://na.se/nyheter/karlskoga/1.1265952-hund-dodad-av-varg-nara-bostadsomrade

Här står det även att om hunden är kopplad så ska man inte behöva vara rädd. Efter detta har två incidenter hänt då det varit hundar kopplade och vargen även gått till attack mot hundarna.

Du måste hålla dej till fakta, det blir bättre då. Kan du visa mej länken där 100 hundar dödats? Jag föder upp jakthundar och jag är intresserad av allt som har med jakthundar att göra. Men nu måste jag även förklara lite. Jakthundar inkluderar en väldans massa olika raser så som Golden retriver, Curly, Flat. Drever, olika stövare, Pointer och andra olika setters. Wachtel och massor av andra som jag inte plockar fram här.

Vildsvinsjakten är farlig för både jägare och hundar. Det är ett väldans ståhej att stammen exploderar. Tack vare jägarna så hålls stammen något så när i skick. Dom är extremt skygga, men det finns även dom som kommit på att det finns mat i stan och inne i trädgårdarna. För att kunna jaga dom så används hundar. Olika raser. Vissa är mer lämpade än andra. En del är av grövre kaliber och rätt skarpa. Då kan det bli närkamp och en närkamp som vildsvinet oftast vinner. Själva föder vi upp mindre och lättare modell som endast ställer och håller sej på avstånd)

Jag skriver inom parentes då det inte har med tråden att göraSkrattande

Och så kan vi väl komma överens om att hålla en trevlig ton. Och inte prata vildsvin här. Här var det vargGlad

Fidelia
11/10/12, 5:51 PM
#16

Detta är Agrias statistik för de hundar de försäkrar. Ca 40% av hela landets hundar. Säger en hel del tycker jag.

Att jag drog upp tex vildsvin är för att det egentligen är ett farligare djur än varg och det debatteras inte överhuvudtaget på det viset. Endast hur stor skada de gör på grödorna.

Fidelia
11/10/12, 5:56 PM
#17

http://www.agria.se/agria/artikel/Vad-sager-statistiken-om-skador-vid-jakt

Länken direkt till sidan då diagram tydligen inte gick att klistra in.

#15 Jag har absolut ingen otrevlig ton. Men jag försöker tydliggöra med fler olika vinklar om vad varg eller andra hot kan göra med folks åsikter.

Jag tycker inte något djur ska behöva bli dödat i onödan. Iaf inte för nöjes skull.

[Doglovers]
11/10/12, 10:23 PM
#18

#17 Tack så jätte mycket för länken. Mycket intressant. Men 40% är ju mindre än hälften av landets hundar? Det finns ca 730 000 hundar i sverige. Rätt stort faktiskt. Hade ingen aning om att det var så mångaObestämd

Vår ena stövare skadade sej i skogen under ett drev. Åkte till veterinären och fick det rengjort efter konstens alla regler. Vi trodde det var en pinne eller liknande som stuckit henne under frambenet. Men det tog tid innan det läkte och sen hörde vi en annan som fått sin hund skadad av vildsvin som hade en likadan skada. Då först fattade vi att det var en vildsvinsskada hon hade. Den andra hunden hade fått beten rakt in i bröstkorgen. Så vår hund hade klarat sej lindrigt ändå. Hon måste krockat med en gris i skogen eftersom hon är "grisren"

Så jag förstår att det finns ett visst mörkertal.

För nöjets skullObestämd?

Vill du föra frågan vidare så starta en ny tråd. Jag vill inte förstöra TS fina tråd ang namninsamling.

[RC1393]
11/14/12, 3:18 PM
#19

Vilken lustig syn vi har på just vargen :P

I västerbotten där jag bor finns 300björnar, och ett hundratal lodjur och järvar, nemas problemas och inget stort tjohej om det. Kliver EN varg in i västerbotten= Skjut den!!! Den kommer äta upp allt som rör sig osv. Ehhh, okej? Ganska skrattretande hur vi prioriterar, då betydligt fler björnattacker än vargattacker har skett i Sverige (men det kan ju givetvis också bero på att det finns så få vargar).

Upp till toppen
Annons: