Annons:
Etiketthästar
Läst 3297 ggr
Tessen
2012-09-06 11:58

Lastbilsolycka.

Det var en olycka en bit härifrån igår förmiddags.
I artikeln står att hästen låg på vägen skadad i "någon halvtimme" innan veterinären kom och avlivade den. Vilket är ganska långt ifrån sanningen då den fick ligga där i en och en halv timme och lida innan stackaren fick slippa sitt lidande mer och sen dumpades i diket med ett polisband runt om sig, bara för att få igång trafiken så fort som möjligt igen.

När det faktiskt fanns hästgårdar i närheten som hade det som behövdes för att avliva hästen på plats inom 10 - 20 minuter efter olyckan och sedan frakta den därifrån.
Men nej det fick dom inte, det var polisen och veterinärer som skulle sköta det.

Jag mår illa av hur sånt här sköts!

/T

Annons:
[_hsleiufhbtv]
2012-09-06 12:09
#1

Åh fy..

[Shettisar]
2012-09-13 10:56
#2

När sanningen kommer fram från den mörka vrån gällande myndigheter så är djur inte värda något. Det ska bara se och höras ut så när det gäller djurskyddet..

viktoria91
2012-09-15 08:16
#3

Herregud! Kan dem inte kolla på när mänskliga trafikoffer långsamt dör sedan dumpa dem i diket så man kan köra igen, hade varit kul att veta hur Sverige reagerar då!

Tessen
2012-09-15 14:50
#4

#3 Jo jag känner det samma.

Det kom ju en dit med bultpistol med sig för att få slut på hästens lidande efter bara 20 minuter, så hästen hade eg inte behövt lida många minuter alls. Personen med bultpistolen med sig äger själv hästar (det var min mammas man's föredetta fru som var där) för hennes dotter kom körande förbi efter träningen med sin häst så hon ringde ju hem. Så hennes mamma kom direkt och erbjöd sig avliva hästen, se till att få den bortfraktad och själv stå för kostnaderna.

Men nej, så går det inte till! Det är veterinären som ska avliva trots brutna ben, inre skador på en häst som är vid medvetande hela tiden och lider av smärtan och får ligga där och plågas i 90 minuter sen dumpas ner i diket som skräp.

Jag blir äcklad av hur världen fungerar ibland.

/T

viktoria91
2012-09-15 16:38
#5

#4 Spelar väl ingen roll hur djuret blir avlivat så länge personen kan det. Hade inte tvekat att ringa en jägare för att få mina djur bortplockade så snabbt som möjligt vid behov. Min ponny hade otroligt ont cid tarmvred och fy fan vad dåligt man mådde av att se henne så.

Tessen
2012-09-15 16:49
#6

Ja det är hemskt att se ett djur lida!
Och hon har fått avliva kor (hennes nuvarande man har massvis med kor och en del har brutit ben, haft kolik, tarmvred osv och då är det ju vara att ta bultpistolen och skynda sig ut så dom slipper lida.

Hon fick även för några år sedan avliva sin dotters tävlingsponny som dom precis hade blivit erbjudna 175tusen för, hon fick brutal kolik och hade i flera dagar innan börjat visa tecken på fång vilket då blev värre så hon hade stått i fångställning så dom ringde veterinären, men sen hade hon bara lagt sig ner och vaggade typ ist för att rulla och låg och skakade, ögonen slog bakåt in i huvudet så man såg inte pupillerna, så dom hann inte vänta, det var bara att avliva henne i hagen.

Så hon har absolut kunskapen. Hon ville även ringa sin man för att han skulle komma med lastmaskin med kran på sen och frakta bort hästen efter avlivningen.

Men nej, så får det inte gå till enligt lagen!
Sveriges djurskyddslagar (många av dom) är ett enda skämt!
Det är inget skydd på något sätt.

/T

Annons:
viktoria91
2012-09-15 20:30
#7

#6 Så sjukt som det bara kan bli! Så länge personen vet vad den håller på med så måste det vara ok. Buktar veterinärer hästar eller det är bara "slakterigubbar"?

Tessen
2012-09-15 22:10
#8

#7 Jag förstod inte riktigt vad du menade med "buktar"? Skulle du kunna ta meningen med ett annat ord? Glad

/T

viktoria91
2012-09-16 08:26
#9

#8 Skrev fel.=P Bultar ska det vara.

[kent2]
2012-09-16 10:30
#10

#7 Du avlivar för det första aldrig med en bultpistol, utan det enda du gör är bedövar. När det sedan gäller själva avlivningen är det enda godkända sätten för häst avblodning, distansavlivning eller narkosmedel. Veterinären väljer i dessa fall att använda narkosmedel i de aldra flesta fall.

Om man då ska titta på ett sådant här fall är det fullständigt korrekt hanterat. Polisen har fattat beslut om att veterinär ska tillkallas för avlivning, troligtvis eftersom de själva anser sig sakna tillräckligt kunskap. Att då vid ett sådant tillfälle plocka in någon random person från omgivningen (som man inte vet något om) är självklart totalt ointressant.

Tessen
2012-09-16 18:25
#11

Att låta ett djur ligga med brutna ben och inre skador, vid medvetande och lidande och vänta i 90 minuter är absolut inte okej på några sätt! Hon, eller hennes man som jobbar med kor och slaktar sina egna djur kunde väl fått använda bultpistolen sen har polisen skarpladdade vapen med sig.

Vi har uppenbarligen olika syn på värdet av djur och människor och deras lidanden.
Så vi lär inte komma någonstans i denna diskussion då jag endast kommer bli upprörd då jag haft hästar omkring mig i 22 år och känner otroligt starkt för dessa djur och inte vill se dom lida.

Veterinären kunde komma dit snabbare isf, det var 1 mil till närmsta stad med veterinärstation, 2 mil till nästa med större veterinärstationer. Så några 90 minuter är inte acceptabelt, speciellt inte att sen skriva att det tog "omkring 30 minuter" i tidningen.

Nej jag vill inte ens tänka på det mer så svara om du vill, men jag drar mig ur då jag är för känslomässigt inblandad i sånt här för en rationell diskussion.

/T

Silvestris
2012-09-16 20:06
#12

#11

Men hur ska polisen veta att en människa som dyker upp kan avliva hästen på ett korrekt sätt? De har ju ingen möjlighet att kontrollera det där på plats kan jag tro. Tänk dig rubrikerna om det hade varit vilken lallare som helst som hade fått försöka och hästen bara hade utsatts för mer lidande?

Kunde poliserna på plats ens bedöma om avlivning var en lämplig åtgärd? Det har hänt fler än en gång att polisen har fått på pälsen (av allmänheten) för att de har valt att själva avliva (med sina skjutvapen). Då är visan "men de hade väl kunnat ta djuret till veterinären, det kanske hade gått att rädda". En häst kan ju dessutom besitta ett stort ekonomiskt värde och om polisen bedömer att hästen ska avlivas och det senare visar sig att de inte hade varit nödvändigt kan antagligen skadestånd vara aktuellt.

Allmänheten är väldigt duktiga på att döma myndighetsutövarna. Vi slipper ju stå där med det slutgiltiga ansvaret.

[kent2]
2012-09-16 22:33
#13

#11 Ja att vänta på att veterinär ankommer för avlivning av hästen är fullkomligt korrekt agerat. Artiklar om olyckan skriver ju även att veterinär tillkallades för att bedöma skadorna, något som inte heller det ligger på någon random person på en gård i närheten.

90 min utryckningstid för en normal veterinär är inget att klaga på utan faktum är att det är ganska snabbt agerat för de flesta veterinärer. Djurambulansen är en annan historia, men i detta fall finns inget avtal.

Annons:
Upp till toppen
Annons: