Annons:
Etikettallmänt
Läst 3146 ggr
LinaN
7/13/12, 12:43 PM

Gul rosett för hundar

En kampanj för att öka folks medvetenhet. hurmånga gånger har man inte mötts av hundägare och hundar som på långt avstånd ropar att hunden är rädd, aggressiv, sjuk eller löper?

Genom att använda sig av en gul rosett så signalerar man att man bör ge det hundekipaget mer utrymme än man behöver i vanliga fall. Något som inte bara vi hundägare borde känna till utan även andra människor som inte är hundvana.

hjälp till att sprida ordet! :D

http://www.gulahund.se/ ?utm_source=facebook.com&awesm=fbshare.me_i0lU&utm_campaign&utm_content=fbshare-js-large&utm_medium=fbshare.me-facebook-post

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
paronskrutten
7/14/12, 12:44 PM
#1

Jättebra iniativ tycker jag! :) Gruppen på fb är jättebra

Helena

Aviendha
7/14/12, 9:30 PM
#2

Hoppas att det får en bra spridning i samhället, för det behövs.

Elshira
7/15/12, 12:47 AM
#3

I hästvärlden brukar man ha en röd rosett i svansen. En gul synns nog dock ännu bättre, tycker det är en väldigt bra ide!

Fast samtidigt så skulle nog många hundar behöva träffa andra hundar oftare än de gör idag, men under rätt omständigheter såklart.

Hakuna matata!

LinaN
7/15/12, 10:31 AM
#4

#3 visst finns det de som hade behövt träffa mer hundar, men ofta är det hundägarnas bristande kunskap på hur man släpper ihopa två nya individer som gör att det blir farligt och så hugger hundarna efter varandra och sen vågar de inte släppa ihopa sina hundar mera…..

Jag vet inte om det är så att vi hästfolk har lättare att ta till oss den gula rosetten än vad hundfolk gör, för jag har mött en hel del motstånd från en del folk på de olika hundsajterna där jag postat denna länk nämligen. För att inte tala om att SKK nobbar idén.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Aviendha
7/15/12, 9:42 PM
#5

#4 Jasså? Vad är det som de motsätter sig?

LinaN
7/15/12, 10:01 PM
#6

Jag läste inte det själv, men det verkar vara det här att man ska inte skylta med gult för att då kan hundar som inte har gult bli offer för klapp-o-gos-marodörer osv….. finns säkert på deras hemsida.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Aviendha
7/15/12, 10:10 PM
#7

Det var väl ändå riktigt långsökt? Jag tror att folk kommer att bete sig som vanligt, men hålla mer avstånd till "gula hundar".

Har hästfolk utan rött i svansen på hästen fått massor av folk som springer runtomkring hästen bara för att den inte är röd? I så fall har jag missat det helt.

LitenPyssling
7/18/12, 11:05 AM
#8

Trist att det ska behövas band hit och dit, varningar upp och ner.
Tycker det hör till vardaglig respekt att man håller sig på avstånd från folk som har djur och inte bara går fram hux flux.
Visst är det svårt att undvika i en stad eller liknande men oavsett var man befinner sig så ska det inte behöva komma fram en som vill låta sin hund hälsa eller någon som promt vill klappa, har man något som kallas för respekt så frågar man innan man kommer in i någon "riskzon" om det är OK oavsett vad det är man ska göra.

Jag har tävlat med häst i ett antal år och jag tycker det är trist att man ska behöva ha ett varningsband i svansen på hästen om den kan sparka eller liknande, jag tycker det är en självklarighet att man håller avstånd från varandra oavsett vad för djur det är man har och göra med!

Jag hade tidigare en häst som kunde sparka, jag sa till alla tävlande att hon kunde sparka och satte dessutom upp ett rött band i svansen. Trots detta så var det de som inte hade respekt/vett nog i huvudet att hålla avstånd, jag jobbade jätte mycket med att hålla avstånd och tänka på min, min hästs och de andra ekipagens säkerhet men är det någon som inte kan respektera eller har vett nog i huvudet angående detta och som bara rider in bakom andra så är det inte lätt alla gånger.

Angående färgen på hästarnas varningsband (rött) så tror jag man valde rött dels för att rött kopplas till varning och sedan syns rött i de allra flesta färgerna som hästar har. Gult syns inte alls lika bra i exempelvis en fjordsvans eller i ljusare svansar överhuvudtaget, dessa syns dock enormt hos en brun eller en svart svans exempelvis men så gör även den röda.
Jag ser inte någon anledning att man ska byta färgen på denna när rött redan syns i princip alla färger.
Sedan, om jag inte missuppfattat detta, så är gult band för hundarna en signal att man tränar eller liknande och att man vill ha utrymme - anledningen till rött band hos hästar är för att varna att den kan sparka/liknande.

Detta är bara spekulationer:

Jag läste en tråd häromdagen att gult hos hundar var för att indikera att hunden är under träning och inte ska störas och inte för att den kunde bita eller liknande - därmed det ovan skrivna.
Men om det är för att den kan bita/liknande (sjuk) så varför inte ha rött när det ändå kopplas till varning i varddagen?

Men i den här tråden kom det också upp förslag om att göra en väst för att indikera, en väst syns på längre håll till skillnad från vad ett band/rosett gör - detta tycker jag vore något att satsa på.
En väst drar till sig betydligt mer uppmärksamhet och märks, som sagt, betydligt mer och om man gör den röd så kopplas det ju till varning och man backar instinktivt och går inte bara fram.
Gula västar finns det så mycket av redan, reflexvästar och så, att en gul tror jag inte alls har lika stor inverkan som en röd skulle ha.
Dock måste man ju välja en färg som är specifierat för just det ändamålet, det är dumt att ta en färg som kan kopplas till annat.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

LitenPyssling
7/18/12, 11:08 AM
#9

Jag tror att om man kommer fram til en passande färg, pratar ihop sig med klubbar och liknande och sedan går ut i media att denna väst indikerar på det och det och menar därmed det och det så tror jag (hoppas i alla fall) att fler tar till sig och går undan.

Vore inte det något?

Jag vet ju själv hur jobbigt det är med människor som inte kan respektera att man vill ha lite utrymme när man tränar och som ska låta sin hund hälsa, dock är det 4år sedan jag hade hund också.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

vallhund
7/19/12, 4:30 AM
#10

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: