Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 2725 ggr
Felli88
6/29/12, 3:04 AM

hjälp?!

hej!

jag har hittat en fågel som har brutit ena vingen.

den rör på sig och kvittrar men den har legat här i ungifär en dag nu utan att flyga iväge. har lagt i bröd till den i en låda men den verkar inte vilja äta.

vad ska jag göra då?

tacksam för snabba svar :D

Annons:
AnneN
6/29/12, 3:09 AM
#1

Ta den till veterinär!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Felli88
6/29/12, 9:47 AM
#2

kan man åka till en veterinär med en "vanlig" vild fågel? :o

AnneN
6/29/12, 10:49 AM
#3

#2 Ja självklart kan man det, ring till din närmaste veterinär och kolla om de tar emot vilda djur, annars brukar de kunna hänvisa till någon som gör det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Felli88
6/29/12, 11:06 AM
#4

okej tack så mycket :)

ks.gerbil
6/30/12, 7:40 PM
#5

håller tummarna att allt går bra!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Aviendha
7/8/12, 5:55 PM
#7

EN fågel med bruten vinge har i praktiken mycket små chanser att klara sig, även med god hjälp. Det bästa är väl egentligen att avliva den (kanske känner man någon jägare, eller så ringer man polisen).

Det man inte ska göra är att försöka vårda djuret själv, man kan inte ge rätt vård som privatperson och man har inte rätt kunskaper så även om man vill allt gott i världen så kan det många gånder sluta med att man plågat djuret längre än vad det skulle gjort om det legat kvar i naturen, för att det ändå sedan inte kommer klara sig. Man kan vända sig till en viltvårdare, de har resurer och kompetens och dessutom tillstånd att hålla vilda djur för rehabilitering, något som man inte får göra som privatperson.

ks.gerbil
7/8/12, 7:53 PM
#8

Fåglar har inte alls liten chand många klarar sig om de får god hjälp i tid och inte skadan är för stor många klarar sig bra…

Gerbil-hemsidan hittar du R

Aviendha
7/8/12, 8:04 PM
#9

Enligt alla de djurvårdare och viltrehabiliterare jag pratat med, som jobbar just med att rädda skadade vilda djur så är det inte enkelt. Jag kanske har fel, jag har ju inte själv jobbat med det så jag har helt enkelt litat på deras omdöme och kompetens.

ks.gerbil
7/8/12, 8:26 PM
#10

Hmm… Ok.. Jg kan jo också ha fel meb aja

Gerbil-hemsidan hittar du R

Felli88
8/15/12, 6:38 PM
#11

den klarade sig! :)

Hanna
8/15/12, 10:59 PM
#12

Underbart att höra!! :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Upp till toppen
Annons: