Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 2811 ggr
kyrkeliden
2012-05-23 16:46

Vad anser ni i frågan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte se vad folk här anser om en sak som diskuteras från och till i kaninvärlden.

Para två brokade kaniner --> Vitscheck
När man parar två brokade kaniner (se bild vad en brokad kanin är) finns det 25% chans attungen blir "dubbelbrokad" eller vad man ibland också kallar "vitscheck". Med denna teckning kommer ofta en sjukdom vid namn "Megacolon". En dubbelbrokad kanin får ofta en försämrad tarmfunktion och vanligt är att dessa individer dör i ung ålder (innan 1års ålder).

I djurskyddslagen står följande om avel:
3§ 4 kap. - De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i avel.

---------------

Folk som tar fram kullar där båda föräldrarna är dubbelbrokade svarar ofta med att de avlivar de dubbelbrokade ungarna redan några dagar gamla och således lider inget djur.

--------------

Jag är väldigt kluven i denna fråga om vad jag anser. På ett sätt tycker jag det är dumt att ens ta risken, samtidigt som det finns en chans att inga ungar blir dubbelbrokade. Som sagt väldigt kluven…. :/

Bild - brokad kanin (kan skilja sig med större eller mindre partier av färg, i detta fallet svart)

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Annons:
[kent2]
2012-05-23 17:18
#1

Jag skulle säga att det inte finns någon tvekan om att aveln är förbjuden eftersom föräldrarparen har recessiva anlag för sjukdom.

[Emma--]
2012-05-23 19:55
#2

Det går väl inte ens veta 100% säkert vilka som blir vitscheckar? Jag tycker inte man ska göra en sån parning när det finns en tydlig risk att det finns dom som får lida.

Aviendha
2012-05-23 21:17
#3

Nej, det är inte okej. Efter en 'diskussion' med EU om OLWS hos häst har jag för mig att man gjorde en förändring i vår lagstiftning som innebar att man inte längre förbjöd avel helt på individer som bar recessiva anlag - om de inte parades med andra individer med samma anlag förstås. Det ska fortfarande vara förbjudet. Nu är det ju häst, men principen är densamma (25% friska, 50% friska anlagsbärare, 25% dör inom kort pga den genetiska sjukdomen).

I den utredning som nyss gjorts av djurskyddslagstiftningen så föreslås det att man ska upprätta en lista över olika defekter och sådant för att klargöra vilka avelsutvecklingar/inriktningar man inte anser önskvärda. Det finns en defektlista för lantbruksdjur idag, men förslaget gäller även sällskapsdjuren.

Med tanke på hur aveln ser ut rent praktiskt så tror jag verkligen att man behöver dra i någon handbroms någonstans. För det förekomer mycket avel som är väldigt tveksam. Som de hårlösa individer (ex marsvin, råttor) som saknar päls pga. att de saknar thymus. Thymus har en mycket viktig funktion i immunsystemet då den ska selektera bort större delen av T-cellerna som är defekta så att de inte reagerar på fel saker. Till exempel den egna kroppen. Exemplen är många.

kyrkeliden
2012-05-23 21:35
#4

#2 Inga studier är gjorda på ämnet men generellt säger man att kaniner med mycket vitt och väldigt få färgade partier är de s.k. "vitscheckarna". Men som sagt inga studier eller så gjorda på ämnet och finns säkert individer som skulle kunna vara svåra att identifiera som en "vanligt brokad" med mycket vitt eller om det är en vitscheck.

#3 Tack för intressant svar! visste inte om detta med listor och den strängare ändringen - vilket känns positivt!

Absolut kan jag bara hålla med dig om aveln idag. Den brister på många sätt och jag kan säga att jag är orolig för den avel som bedrivs på hoppkaninerna idag (ett ämne som ligger mig nära). Fler och fler avlar för framgång och prestation men glömmer djuren i det hela. Vad spelar det för roll om kaninen är frisk, sålänge den vinner ära och berömmelse åt sin ägare så… :(

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

[Emma--]
2012-05-23 22:16
#5

#4 jo precis och enda sättet att vara säker verkar ju vara att använda i avel. Om dom ens lever så länge.

[kent2]
2012-05-23 23:25
#6

När det gäller det där med aveln så gjorde man ju ett förtydligande när man skrev reglerna för hållande av hund och katt. Det tål alltså att fundera över.

Förtydligandet som gjorts kan också i någon mån ses som en skärpning av lagstiftningen, främst för djur som bär på anlag för sjukdomar eller funktionshinder som beror på kombinationer av flera olika anlag eller recessiva anlag. Denna skärpning kan innebära att det blir svårt att fortsätta att avla på vissa raser.

Annons:
Littlem
2012-05-24 08:58
#7

Spännande att det finns hos kanin med. Det är ju samma med vissa vittecknade möss. Eller "övertecknade" vita ofta. De dör dock vanligtvis inom 3 veckors ålder.

kyrkeliden
2012-05-24 09:04
#8

#7 Intressant, det visste jag inte :)

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

[Shettisar]
2012-05-24 11:10
#9

Är det inskrivet i djurskyddslagen så ska det ju följas punkt slut. Lagen finns ju där för att skydda djuren varför då gå emot för att människan vill ha fram "häftigare" färger/teckningar?? Egoistiskt och inte alls månande om djuret!

Upp till toppen
Annons: