Annons:
Etikettsmådjur
Läst 6050 ggr
redan
2012-05-18 08:45

Marsvin

EKO-uppfödning av marsvin.

http://www.youtube.com/watch?v=Pmw578i3FxA&feature=related

Varför äter vi inte marsvin i Sverige?

Annons:
[Shettisar]
2012-05-18 08:57
#1

Varför skulle vi? Man kan ju då studsa frågan vidare med ,varför äter vi inte hund?

redan
2012-05-18 09:25
#2

Ja, för vi behöve ju inte bara äta ko, gris, häst och höns.

[kent2]
2012-05-18 09:31
#3

Min gissning är av två anledningar, den ena är att allt för många förknippar marsvin med sällskapsdjur och den andra är att det är en gnagare och som sådan förknippar nog många det som en råtta. Jag har även en misstanke att det inte finns så mycket kött på ett marsvin av den typen vi har i Sverige (de i länken ser mer ut som någon broilerversion).

[Shettisar]
2012-05-18 09:32
#4

Med alla de köttvarianter vi redan har i landet så finns det knappast behov av marsvins kött.De ses väl mer som sällskap och orm mat..

[kent2]
2012-05-18 09:34
#5

Man ska ju även ha testat det på skolor Tungan ute

http://svt.se/2.33686/1.2379646/marsvinskott_testas_pa_skolor?lid=puff_2379646&lpos=rubrik

PS observera datumet DS

redan
2012-05-18 09:40
#6

#5 nämen va coolt. Hadde jag ingen aning om. Så det finns produktion för slakt i Sverige. Måste jag kolla närmre på. Tack. : )

Annons:
redan
2012-05-18 09:43
#7

Ha ha, det där var ju ett 1:Aprilskämt. ; )

dermot
2012-05-18 14:24
#8

De i länken högst upp ser ut att vara av rasen Cuy - en mycket större variant av den vi har som sällskap. Givetvis finns det cuyar här med, men de är inte lika vanliga som de andra raserna.

För att gå lite OT Oskyldig

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[kent2]
2012-05-18 14:51
#9

#8 Där ser man, kollade upp rasen och namnet köttmarsvin säger ju en del.

Är det någon här som smakat marsvin?

Lavèn
2012-05-18 16:59
#10

Jag tycker själv att man inte ska äta något kött eller ha någon päls!

Men om man tex promt  ska ha minkpäls som många vill ha så varför kan djuren få ha det bra?

Även om de här marsvinen inte jätte stort, men de fick grönt ofta (bra föda), gick i flock och inte galler golv! Om du tar allt tvärt om så får du sveriges minkfarmer till päls! Ihop rörd föda(ej naturlig), gå ensamma endast med andra vid parning och när de har ungar får de ha någon annan och har små gallerburar!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

redan
2012-05-18 19:48
#11

Marsvin är snälla och lätt att hålla. Väldigt tacksamma djur på det sättet. Minkar är INTE snälla djur. Men absolut, jag skulle heldre köpa "djur-skydds"-märkta kött och pälsprodukter, även om det inte säger allt, så säger mitt handlande att jag vill att marknaden går åt det hållet. Allt kan alltid bli bättre, och det är vi konsumenter som bestämmer marknaden. : )

PS. hundar, katter, fiskar, en hel del kossor, kaniner, höns m.m. går alla på mat som är komponerad åt dem och inte naturlig. Även om man ger "naturlig" föda ibland, så består ju mycket av en ganska onaturlig föda. ; ) Tänk vilket ramaskrik det skulle bli om man började mata katter med levande möss. ; )

Littlem
2012-05-20 22:58
#12

Ser ut som en grisfarm, fast renare och med gladare (små)svin!

Tycker att det vore bra att hitta andra "kött"-källor eftersom det alltid kommer finnas människor som äter kött. Kanin är ju med lättuppfött och det är konstigt inte fler föder upp sånna för mat. Men det är väl kasnke just det att andra tycker det är hemskt för att de ser dem mer som sällskapsdjur. Men kor o grisar har ju folk som "sällskap" lulllandes hemma på gårdarna med utan ova kött djur.

Lavèn
2012-05-21 10:22
#13

#11 Haha jo särkilt om man bode med inne katt och lät den äta möss! xD

#12 Dock skulle det ju bli ganska många kaniner eller marsvin om man ska äta det! Och jo det ser ut som en grisfarm fast djuren är lyckliga!

När jag blir större kommer jag ha kor o grisar som sälskaps djur, så får de leva tills de blir gamla ^^

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Annons:
indra-bus
2012-07-13 12:52
#14

Vi behöver inte äta kött alls. De är ju så synd om alla bönder nu för tiden.För att de fått krav på sig mig vetligen har ingen tvingat dem. Ekologiskt att äta marsvi jösses..

Varför inte lägga ner då??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Shettisar]
2012-07-13 13:16
#15

Bara att acceptera att en del äter kött andra inte. Man kan inte tvinga folk att avstå kött enbart för att ex inte du äter det.Obestämd

giffan
2012-07-14 07:46
#16

Tyckte iaf att dom där marsvinen såg ut att ha det bra, mkt bättre än många grisar har det..

Många som håller på med kaniner äter ju kanin kött, så egentligen varför skulle man inte kunna äta både hund katt och marsvin…

Jag personligen skulle nog gärna avstå, men det konstiga är att jag har smakat kanin kött och har även ätit häst kött och tycker båda är riktigt gott.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

indra-bus
2012-07-14 10:12
#17

Har marsvinen där de bra?? Så många på så liten yta?? Dessutom så sk de ha fri tillgång till gnag matrial ett eget huas till varje marsvin. Så där är olagligt att hålla marsvin i sverige.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
2012-07-14 10:22
#18

#15 Jag tvingar ingen. Men om man nu vill äta dem så får man se till att djuren får ett drägligt liv. Tycker du de är ok att äta djur som lever i missär bara för att du vill äta kött??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[kent2]
2012-07-14 10:31
#19

#17 Den enda förändring man skulle behöva göra är att se till att det finns möjlighet att söka skydd, något man enkelt skulle kunna lösa. Det finns inget krav på att det ska "finnas ett eget hus till varje marsvin", gnagmaterial finns (jag såg endast ett fack där det saknades) och när det gäller ytan är den mer än väl tilltagen för det antalet djur som finns.

indra-bus
2012-07-14 10:41
#20

Jag kan inte se hö i någon av dem de är marsvins bas föda. Då de innehåller fibrer 90 % av kosten skall vara hö.

O ytan är för liten, kan inte de exakta måtten,. Men jag har 2 marsvin på den ytan.

Dessutom så kan inte marsvin produsera c vitamin själva därför måste de tillföras dagligen grnom cvitamin rika grönsaker.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
[Shettisar]
2012-07-14 11:10
#21

#18 Men faktum är att i många av dina inlägg så predikar du om att inte äta kött,vilket är detsamma som predikningar från Jehovas för mig.Tröttsamt.Och nej djuren ska må bra och kunna leva ett naturligt liv för varje art.Dessa marsvin var inte i Sverige och därför ej heller aktuellt för oss i Sverige,MEN jag anser att de marsvinen har det betydligt bättre än många,många uppfödda,köttproducerande djur har det i världen.

[Shettisar]
2012-07-14 11:18
#22

Kollade deras hemsida.Och där står det bland annat :Bostäder närings-och organoleptiska kvalitet, levande marsvin och mottagare för konsumtion, från djur som fötts upp under standardiserade djurhållningspraxis och fyller en strikt ledningssystem och en övervakad diet baserad på foder.

Så jag tror nog de vet vad de gör och vad djuren behöver då de är noga med att deras djur är friska och sunda…

Den som vill kan dessutom skriva till dom om frågor angående mat till marsvinFlört

[kent2]
2012-07-14 13:11
#23

#20 Det finns inget krav i gällande regelverk att de ska ha foder bestående av 90 % hö, däremot att de ska fri tillgång till grovfoder och det får de bestående av gräs som man odlar ekologiskt själva. Ytan är inte för liten, ett marsvin ska ha 0,15 kvadratmeter vid grupphållning (0.25 om det är en hona med ungar). Med 8 st marsvin som de har i varje utrymme på 1.5-2.5 kvadratmeter klarar de även svenska krav utan några problem.

ks.gerbil
2012-07-14 19:26
#24

19# jo det gör det visst, inte till varje masvin men såhär står det i lagen: Om flera djur hålls tillsammans ska det finnas bolådor eller bohålor i sådan omfattning att de kan utnyttjas av alla djur samtidigt utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår.

Gerbil-hemsidan hittar du R

indra-bus
2012-07-14 19:35
#25

#23 Fri tillgång ja. Inte bara en liten tuva till 8 marsvin. O sen att de är lagligt på milimetern betyder inte att djuren har de ok. Sen gnälls de om de behöver utöka med några centimeter per bur.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

giffan
2012-07-14 20:59
#26

Men snälla läs igen vad jag skrev.. Jag skrev att dom ser ut att ha det mycket bättre än vad många grisar har det…

Och nja jag tyckte väll faktiskt inte att dom hade det såå dåligt. Alla djuren ser friska och krya ut, inga långa klor som marsvin kan få… måste betyda att de får rära på sig ordentligt. Man kan heller inte se att dom verkar agresiva på varandra.

Men kan hålla med om att dom skulle kunna ha möjlighet till något bo liknande… Men det har hellr inte alla som bor i bur här i sverige och dom kan sitta helt ensamma bara för att en djuraffär inte upplyser om att man ska ha marsvin i flock.

Och btw, har marsvin i butikerna det så bra??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ks.gerbil
2012-07-14 21:04
#27

26# det va bra skrivet :)

de har det ganska bra och bättre än djuräffererna som finns här där jag bor (tyvärr måste jag säga) så för djur som kommer senare bli mat tycker jag redan det är väldigt bra om man gemför med t.ex. grisar. sen kan man ju såklart säga att de kunde ha hus och bättre mat och motivering och allt annat

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
[kent2]
2012-07-14 21:42
#28

#24 Vilket inte innebär att det finns ett krav på att det ska finnas ett hus till varje marsvin, du missat nämligen totalt att just 13§ gäller guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och degusråttor. När det gäller marsvin så gäller §12 i samma kapitel, dvs;

Marsvin ska ha sådan inredning att de kan söka skydd.

#25 Det är du som påstår att det inte skulle var lagligt att ha djuren på den yta som visas i videon, vilket alltså är totalt uppåt väggarna fel. Kravet är alltså 0.15 kvadratmeter/individ vid grupphållning, 0.25 om det är en hona med kull.

Fri tillgång innebär inte att det ska vara en viss mängd utan att det ska finnas tillgång till fodret, om man sedan löser detta genom att man sätter in block med ekologiskt odlat gräs eller löser detta på annat sätt har ingen betydelse.

Upp till toppen
Annons: