Annons:
Etikettdjurparker-cirkus
Läst 6287 ggr
[Myraan]
2012-05-10 13:42

Delfiner i fångenskap

Hej,

Djurens rätt har skrivit på deras hemsida att det inte är rätt att delfiner hålls i fångenskap:

De har nästan ingen möjlighet att beté sig naturligt då de i naturen rör sig flera mil om dygnet, vilket de så klart inte kan göra i fångenskap, och att de använder sig utav ekolokalisering för att utforska omgivningen, vilket de i stort sätt inte heller kan göra i fångenskap.

Dessutom skriver de om hur delfiner har fått lida för deras utseénde, att de alltid ser ut att le.

Ni kan läsa mer om det här, http://www.djurensratt.se/engagera-dig/blixtaktioner/kolmardens-djurpark-sluta-halla-delfiner-i-fangenskap

Och jag kan inte göra annat än att hålla med!

Vad tycker ni?

Annons:
[Shettisar]
2012-05-10 14:07
#1

Visst håller jag med,men de som håller delfiner i fångenskap gömmer sig bakom forskning och bevarande av arten.Lika illa som japanska valfångarna.De görmmer sig bakom forskning när det i själva verket är ren slakt det är frågan om!Allt för deras bisarra syn på föda,hjälpemdel etc…

[Myraan]
2012-05-10 14:13
#2

Precis. Och visst är det bra med bevarande och att allmänheten ska få förståelse för djuren, men det kan man fixa på andra sätt än att låta ett flertal individer leva under inte optimala förhållanden. Ack ack ack..

Silvestris
2012-05-10 14:44
#3

Vissar djur är det helt klart tveksamt om vi ska hålla i djurparker. Många av de marina däggdjuren tillhör den kategorin, isbjörnar och pandor är andra.

Det är oerhört viktigt att alltid kritiskt granska välfärden hos djurparksdjur och vi måste alltid vara öppna för att det inte alltid är humant att hålla en art i fångenskap. Det går inte att försvara dålig djurhållning (djurparken kan göra sitt allra yttersta för att tillgodose djurens behov, men vissa arter är oerhört svåra "av naturen") med att man försöker förhindra total utrotning. Tyvärr måste vi inse att vi inte kan rädda alla arter och endast de arter som kan acklimatisera sig till fångenskap bör hållas i djurpark.

[Myraan]
2012-05-10 14:48
#4

Håller med dig, mycket bra skrivet!

Schniigel
2012-05-15 17:58
#5

Detta är ett väldigt intressant ämne som många har starka åsikter kring och jag tycker att det är jätte viktigt att man är kritisk och i frågasätter saker och ting när det gäller något så viktigt som djur.
Jag vet inte hur delfinhållningen är i till exempel Asien så det kan jag inte yttra mig om men här i Sverige så tror jag att folk hakar upp sig på att det är så dåligt med delfiner i fångenskap att man har svårt att ta till sig information.
Delfinerna tränas flera gånger om dagen och har tillgång till leksaker, de har pooler som är "ergonomiskt utformade", de får tillgång till olika bassänger så att de kan välja om de vill va med flocken eller själv ett tag och de har en nära vänskaplig relation med djurvårdarna.
Visst är det inte som i det fria men de har det inte så dåligt som många tror och djurvårdarna jobbar ju hela tiden för att förbättra det!
Det finns många andra djur som folk rent tekniskt sett borde vara mer emot att ha i fångenskap tycker jag.

[Shettisar]
2012-05-15 18:15
#6

Här finns en lista över Delfinarier

Annons:
medde
2012-05-18 19:17
#7

#5 Oavsett om delfiner får "leksaker" och annat kan det inte ersätta ett fritt liv. Dom är inte överlag lyckliga i sin pool. Det kan jag lova dig.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Schniigel
2012-05-18 20:54
#8

Det finns väl inget som kan ersätta ett liv i frihet?
Det gäller ju alla djur som inte lever ute i naturen.

För min del tycker jag att det är svårt att se om ett djurparksdjur man inte känner är lyckligt eller inte eftersom det ofta krävs att man ser en förändring i beteendet (om det inte är självklara saker som stereotypa beteende, matvägran osv) men den tid jag har spenderat med delfinerna så kan jag säga att de har det bra.
De blir aktiverade i stort sätt hela dagen och tränarna tar väldigt bra hand om dom. De har som sagt var tillgång till tre bassänger och visst, de är inte i närheten så stort som havet men det är inte många djurparksdjur som har så stora ytor som de naturligt lever på så det är ju inget undantag för just delfiner.
Att få större ytor är ju något som djurvårdare alltid hoppas på och förhoppningsvis så finns det möjlighet till det inom en snar framtid!

medde
2012-05-18 21:03
#9

#8 Hur mycket tid har du spendeart med delfiner?  Visst så lägger man ner all tid och kärlek på delfiner man spenderar tid med, Man ser till att den får stimulans i form av lek och kärlek, mat och allt som hör till. Det hyser jag ingen tvekan om alls,. Men en människa kan inte på något sätt ge till fullo det en delfin behöver..

Jag har själv jobbat med delfiner i en marin park under flera år. Vilket har gjort att jag inte tycker dessa kloka underbara djur ska hållas i fångenskap.  Just av flera års arbete med delfiner.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Schniigel
2012-05-18 21:17
#10

Jag har spenderat tre veckor tillsammans med dom så även inte har lärt känna dom (långt i från) så har jag dock haft möjligheten att studera dom en del!

Jag har läst sen förut att du har jobbat i en marin park så jag vet att du kan mycket om delfiner, det är inget jag tvivlar på!
Det jag tycker är dåligt är att många som inte kan något om delfiner bygger upp ett sånt hat mot alla som håller delfiner i fångenskap utan att ta reda på någon direkt fakta, senast förra månaden fick jag höra "ja men man ser ju att späckhuggarna är olyckliga för deras ryggfenor är ju helt böjda".
Så även om jag är oerhört tveksam till att hålla späckhuggare i fångenskap så tycker jag att dom som protesterar mot detta (och delfiner överlag) borde samla fakta innan man "gaddar ihop sig" mot de som vill se till att djuren har det så bra som möjligt under de förutsättningar de har.

Jag tycker snarare att man borde lägga energin på att stara projekt och liknande för att förbättra det för delfinerna, t.ex. insamlingar för att göra större bassänger eller nått i den stilen.

Detta är vad jag tycker men alla har självklart rätt till en åsikt :-)

medde
2012-05-18 21:25
#11

#10 Ett mycket bra skrivet inlägg, med många kloka tankar i.. Visst har många lätta att döma. Men i det stora hela tycker jag att vi kan inte uppfylla hela behovet den delfin behöver. Men riktiga större pooler måste dom ha över lag världen över.. Viltfångade ger mig rysningar.. Dom jag jobbade med var från början viltfångade av ryska marinen och dom "jobbade" som  mindelfiner bland annat, men det uppdelning av sovjet osv.. Fanns det inte pengar nog och dom skolades om till "clowner" och en stor del såldes. Men viltfångas gör det än i dag.. Det ska inte fångas mer delfiner vilda till parker..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

redan
2012-05-18 21:50
#12

Att klara av att sköta och även lära oss bevara arter, är ortoligt viktigt för framtiden.

I utbildningssyfte, finns det få saker som är så viktiga som att förstå djur och natur.

Självkart, kan många parker bli bättre. Men det tror jag att dom hela tiden jobbar på att bli. ; )

medde
2012-05-18 21:52
#13

#12 Visst jobbar många på att bli bättre, men det finns för många som enbart har delfiner som en inkost källa runt om i världen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
redan
2012-05-18 22:02
#14

Inte tillräckligt bra anledning att dra alla över en kam. Man får jobba med dem som behöver bättra sig, och klappa dem på axeln som förtjänar det.

Schniigel
2012-05-18 22:05
#15

Tanken på viltfångade delfiner ger även mig rysningar och efter alla skräckberättelser jag har hört om olika delfinarium runt om i världen så håller jag med om att djurhållningen måste förbättras men jag står fast vid att mycket av den energi som alla oinsatta människor lägger på att hata Kolmårdens delfinarium hade kunnat läggas på att i stället hjälpa djurvårdarna att förbättra tillvaron för delfinerna! :-)

medde
2012-05-18 22:19
#16

#14 Har du någonsin varit i kontakt med delfininarium länder där delfiner farit illa. Prova du att klappa på axeln, om du tro det kommer att hjälpa.

#15 Viltfångade ska förbjudas, så fel så..Kloka tankar av dig igen..=)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Schniigel
2012-05-18 22:37
#17

#16 Verkligen, en skam att det fortfarande förekommer!

redan
2012-05-18 22:51
#18

#16 Varför klappa någon på axeln, om de är sämmre än alla andra och inte jobbar på att bli bättre. Eller vad menar du?

medde
2012-05-19 09:09
#19

#18 Tror helt och fullt ut att du vet vad jag menar.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: