Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 2399 ggr
axilur
4/30/12, 5:26 PM

Snake show

Jag var i Egypten för en vecka sen och råkade snubbla in brevid scenen till en sk "snake show" som var kvällens underhållning på hotellet. En man använde sig där av tre stycken kobror att provocera till publikens häpnad, samtidigt som musik med tung bas spelades i bakgrunden.

Jag är inte bra på ormar och vet inte hur mycket just dessa djur lider under showerna, men det såg banne mig inte fint ut. Hur kan detta vara okej? För Apollo?

Kobror ska, vad jag förstått, vara väldigt snabba i sina reaktioner och rörelser men dessa var väldigt slöa och förutsägbara. Mannen som hela tiden stoppade fram ansiktet framför ormens huvud fick åtminstone ett "hugg" på näsan men reagerade inte som att han blivit biten av en kobra direkt. Hur går detta till?

Då och då rätt som det var, var det som att ormarna "tuppade av" och blev alldeles livlösa. Han la dem på rygg vid ett tillfälle och ormarna reagerade inte. Vad var det frågan om?

Showen avslutades med att mannen fångade ena ormens huvud i munnen och alla applåderade.

Nu undrar jag… Jag måste ju kunna klaga/anmäla nånstans, det kan ju inte vara okej? Eller är det menlöst för att det händer i ett annat land?

/Anneli

Annons:
axilur
4/30/12, 5:32 PM
#1

Som extranummer hade de en bjässe till orm som alla barn fick fotas tillsammans med. En gul/vit, i "boa-format" (nu är jag superdålig på arter, min sambo är bättre men jag har glömt vad han sa att den hette) som klart och tydligt var övergödd och säkerligen nyligen blivit matad också, för den orkade knappt röra sig. Det är väl smidigast så…

/Anneli

[Emma--]
4/30/12, 7:18 PM
#2

Vad jag sett på tv så tas tänderna bort på ormarna vilket antagligen är vad som gjorts på dom ormarna. Hemskt.

axilur
4/30/12, 7:46 PM
#3

Det var det jag tänkte också. Men… Kan man klaga nånstans? Går det att göra nåt? Ska man ge upp och låta det vara?

/Anneli

Lavèn
4/30/12, 11:51 PM
#4

Ni kan ju kanske klaga på hotelet om det var de som hade hyrt in honom!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

ks.gerbil
5/1/12, 3:36 PM
#5

2# tänderna växer tillbaka så de får luda många gånger…. I vissa länder är djurskyddet väldigt svagt sen vet jag inte om egypten är en av dessa…

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Emma--]
5/1/12, 3:38 PM
#6

#5 jo om det inte blir så illa infekterat att ormarna dör :(

Annons:
ks.gerbil
5/1/12, 3:42 PM
#7

6# ja ellehur ;(

Gerbil-hemsidan hittar du R

Ixectrona
5/17/12, 12:42 AM
#8

Det händer t.o.m att såkallade "ormtjusare" (= ormplågare) syr igen munnen på ormen, och sedan tar bort stygnen när det är dags för ormen att äta, och syr igen munnen igen. Ormar är lättstressade djur så det är definitivt inget fint liv för dem. Men i ett sådant land är det definitivt för mycket att be om, att de ska bry sig om ett så hatat djur som ormen…

ks.gerbil
5/17/12, 7:47 AM
#9

8# va?! Nä stackars ormar :O ;(

Gerbil-hemsidan hittar du R

calendrium
5/17/12, 6:07 PM
#10

De brukar skära av ledarna mellan giftkörtlarna och tänderna på såna  ormar.

Venomoids kallas de på engelska. Man gör samma sak i USA för att kunna ha kobror som husdjur tex.

ks.gerbil
5/17/12, 6:28 PM
#11

10# … ;(

Gerbil-hemsidan hittar du R

axilur
5/18/12, 2:21 PM
#12

Herregud…

Jag kontaktade iallafall Apollo som skulle se över detta.

/Anneli

[Myraan]
6/2/12, 12:03 AM
#13

Bra att du kontaktade Apollo, jag tycker att man ska ställa krav när det gäller såna här saker.

Enligt mig ska djur inte hållas i underhållningssyfte.

Annons:
Upp till toppen
Annons: