Annons:
Etikettövriga-djur
Läst 3283 ggr
dragonstar
4/24/12, 2:43 PM

Att vilja avla men inte kulla bestämma?

Jag är helt tokig i djur men har tyvvär en alergisk sambo så jag måste tänka på det hela tiden.

Jag har haft fåglar, möss, och har nu hamster och katt. Har lägne även funderat på att skaffa orm eller geckos.

Har länge planerat att tästa på att avla oliak djur och har läst på en del på både ödlor och hamster då ajg tänkt avla på dem. Har en hamsterhane på ett år nu som jag köpte då jag täntke använda honnom i avle men inte har jag hittat en hona.

Jag vet att mågna tar kulalr utan att tänka sig för och jdet är det som stopapr mig jag vill inte ta en kull och sen föröka reda ut röran utan ajg vill ha en tanke bakom kullarna och veta att dom hamnar i bra hem.

Jag har varit fodervärd till katter och då haft kullaran hemma hoss mig så jag har endå en grunduppfattnign om hur det kan gå till.

Vad ska man göra när man är så kluven? Vilka djur är bäst att sattsa på?

Hamster? Ödlor?

För er som läser detta och vil kritisera så får ni det men ge vettig kritik. Jag skriver ju först och handlar sen till skillnad från många andra.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[Zipzee]
4/24/12, 4:34 PM
#1

Jag skulle inte råda någon till att avla om man är ens lite kluven. En uppfödare ska enligt mig ha full koll på arten i fråga gällande genetik, sjukdomar osv. Bra föräldradjur är ju också en självklarhet.

Det är jättebra att du vill att djuren hamnar i bra hem, men vad gör du om du inte får dem såld? Tycker du ska ta en ordentlig funderare innan du bestämmer dig för att börja med avel och prata med flera uppfödare inom arten och få en större bild om vad det handlar om och hur marknaden ser ut i nuläget.

dragonstar
4/25/12, 12:08 AM
#2

#i håller med dig fullt ut. Jag läser ju på om de djur jag funderar på och självkalrt komemr jag se till att ha kontackt med adra uppfödare av samma art för att kunan fråga om saker i början.

Det är ju ltie därför jag skriver detta, jag vill föra upp cornish men måste respektera min sambo som inte känenr att det är rätt steg just nu då han är alergisk mot mågna katter och har haft en jobbig perjod som då ökat på hans känslgihet mot de djuren.

Men utöver dem så har jag funderat på ormar eller ödlor, av anlednignar som att sambon lättare tål dessa djur och jag därför itne behöver roa mig att det blir något som vi måste dra ner på. Och jag kan lätt ha två stärre terarium ett för hanar och ett för honor och de som itne blri sålda får gå tillsamans.

jag har svårt att rikta in mig då jag helt enkelt börjar överallt samtidigt och så blri det pankaka av allt ihoppa.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Emma--]
4/25/12, 9:56 AM
#3

#2 dock är det många reptiler som inte bör gå i samma terrarium. Men du kanske ska kolla efterfrågan på olika reptiler också. :)

dragonstar
4/25/12, 1:21 PM
#4

#3 ja det måste man tänka på. Några tipps om hur jag ska kolla det?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

indra-bus
4/27/12, 12:53 PM
#5

Jag skulle tycka att de var jätte roligt oxå. Djur är ju mitt stora intresse o jag läser alt jag kommer över om de jur arter jag har o deras värld farsinerar mig kan sitta o studera deras beteende i timmar.

Drömmer om en uppfödning, de är ett stor ansvar o de kostar pengar o tid.

MEN de som stoppar mig är att de finns så många djur i världen som ingen "vill ha" som har blivigt till pågrund av människans slarv, okunskap o för att endel vill käna snabba pengar.

Därför har jag beslutat mig för att istället lägga min tid o lilla ekonomi på att försöka hjälpa de djur "som blir över" istället. De är oxå otroligt givande ;)

Sen menar jag inte att de är fel att bedriva seriös avel för friskare arter men man ska noga överväga om de finns någon efterfrågan på de man vill avla.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

dragonstar
4/27/12, 1:09 PM
#6

#5 känner så inge mig.Har själv velat var sjorhem och ta hand om djur men det är ju svårt när man bor i lägenhet och har allergier i familjen. Alla gnagare utom hamster värkar vara uteslutna.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Upp till toppen
Annons: