Annons:
Etiketthundar
Läst 4688 ggr
[Anunnaki]
2012-04-17 16:39

Katter från vanvård söker nya hem

I Mora har 23 katter samt ett antal kattungar tagits om hand för omplacering eftersom den tidigare ägaren vanvårdade dem. Nu är det åtta katter kvar som söker goda hem. Mer info inklusive några bilder finns här.

Sprid gärna denna information så ökar chansen att katterna får kärleksfulla hem.

Annons:
redan
2012-04-17 21:54
#1

Utan att känna till fallet, skulle jag aldrig någonsin ta över djur som omhändertagits.

Sedan finns det även andra orsaker som skulle begännsa mitt engagemang till det. Jag skulle inte ens föreslå det, i vissa fall.

[Anunnaki]
2012-04-17 23:40
#2

# 1 Men då behöver du inte bry dig

lillsandra
2012-04-19 08:22
#3

#1 varför skulle du inte ta över djur som omhändertagits? Bara för att de är vanvårdsärenden så behöver det inte betyda att de är sjuka i huvudet på något sätt.

Jag tycker att det är bättre att ta hand om djur som behöver hjälp än att kanske köpa ett djur från blocket. Vanvårdade djur går igenom diverse tester för att man ska säkerhetsställa att de är ok att adopteras bort, annars tas de bort.

Jag och flera i min omgivning har adopterat vanvårdade djur och jag skulle nog säga att de är något mer tillgivna än mina "köpe" djur.

Tar du tex ett större djur så gör dessutom polisen en slagning på dig för att kolla att du är ok. Vilket jag kan tycka är super.

redan
2012-04-19 08:48
#4

#3

"Bara för att de är vanvårdsärenden så behöver det inte betyda att de är sjuka i huvudet på något sätt."

Har jag aldrig påstått.

"Jag tycker att det är bättre att ta hand om djur som behöver hjälp än att kanske köpa ett djur från blocket."

Jag köper aldrig djur jag tycker synd om, det är inte anledningen till att jag köper dom. Jag kan hjälpa till att ta hand om djur som behöver ett hem, men det är skillnad. Har tex två katter från ett katthem, i stället för att köpa två kattungar.

Omhändertagna djur mår inte alltid bättre av att de blir omplacerade. Om du då inte känner till deras förflutna, hur kan du påstå att de har de bättre?

[Anunnaki]
2012-04-19 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är en bild på två av kattungarna, hanar. De är födda den 1 april. Bilden togs igår.

Tre av de andra kattungarna har blivit tingade och den dräktiga kattan ska få komma till ett riktigt katthem.

Men än återstår det fyra små kattungar och sju vuxna och halvvuxna katter.

lillsandra
2012-04-20 07:30
#6

#4 så om man då inte ska omplacera dem. tycker du då att man ska ta bort dem helt?

Man behöver inte ta hand om djur för att man tycker synd om dem, det sa jag inte heller. Men jag anser att det kan vara en idé att titta på djurhemmen om man ska skaffa sig ett istället för att köpa ett på ex blocket.

anledningen till att de oftast hamnar på djurstallarna är vanvårdsärenden. På dig låter det nästan som att de får det bättre hos den som vanvårdar än hos någon som bryr sig om dem. Som sagt adopterar du ett djur så brukar de oftast kolla upp vem du är.

Annons:
redan
2012-04-20 08:55
#7

#6

Jag håller med om att man många gånger heldre bör kolla om det finns djur som behöver hem tex blocket eller djurstallar, änn att köpa en unge. Dock, direkt från polisen är inget jag rekomenderar, då polisen inte bryr sig om djur och heller inte har någon kunskap om djur eller deras historia. Vissa mäniskor tar djur för att de tycker synd om dem, utan att ha den kunskap som krävs. Tanken är god, men resultatet blir inge vidare.

Många djur som omhändertas, är heller inte vanvårdade. ; )

Vissa är citeslistade och papper följer inte med i bytet av hem.

Åker polisen ut och kollar att djuren sedan har det bättre? Åker länsstyrelsen ut och kollar att alla regler efterlevs? Varför har omplacerade omhändertagna djur, det bättre. På vilket sätt?

lillsandra
2012-04-20 14:45
#8

så vitt jag vet så åker både länsstyrelsen och polisen ut och kollar. Sen brukar man skicka uppdateringar. Precis som man måste göra på vissa adopterade barn.

Jag kan ju inte gå i god för alla människor, men i de fallen jag vet om så har djuren fått det bättre. Alla hemmen, men detta gäller även polisen kan säga nej till personer som inte är lämpade eller som man tror inte kommer att passa.

[Anunnaki]
2012-04-20 23:57
#9

Jag har uppdaterat infon om katterna i Mora som behöver nya hem med mer bilder. Tre kattungar är tingade.

[Anunnaki]
2012-04-24 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En insamling för att få ihop pengar till en operation av en defekt knäskl på en av dessa katter har startats på Hittekatter.

[Anunnaki]
2012-04-28 14:20
#12

Insamlingen till operationen av Katitsis knä har hittills inbringat 3200 kr, dvs nästan en femtedel, men än är det en bra bit kvar till 17000 kr.

[Anunnaki]
2012-04-30 10:52
#13

Nu har ett mail ramlat ner om att man inte kan ta en redan tingad kattunge. Det finns nu åter tre kattungar i Falun. Kliicka här för mer info

Annons:
[Anunnaki]
2012-05-11 16:42
#14

Jag har nu ansvaret för att hitta hem till tre katter: Katitsi och hennes två ungar. Ungarna, Rosa och Lena, blir tolv veckor i mitten av juni.

Katitsi behöver ha ett bra hem efter att hon repat sig från en operation som måste göras.

Upp till toppen
Annons: