Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 1676 ggr
[Emma--]
4/17/12, 8:05 AM

Ingen kontroll.

Är det vanligt att dom vid en anmälan bara skickar ut ett brev till den som blir anmäld och alltså inte gör någon kontroll? Jag gjorde en anmälan, ej anonymt. Och det enda som gjordes var att dom skickade ett brev för att säga att klagomål hade skett och beskrev vad djurskyddslagen säger.

Annons:
redan
4/17/12, 8:54 AM
#1

Jag tror att det sker vid brist av tid. Det verkar som om att det är bättre att förfölja de som man redan slagit klorna i. Det spendaras veckor på att utreda och föja upp en peson som man funnit brister hos tex smutsiga fönster, en bur som är 2 cm för liten, ett trasigt staket i en hage som står tom, ett elstaket som egentligen inte utgör en fara, m.m. Det finns helt enkelt ingen tid över att åka och kolla om det ens är alvarligt eller ej. Det är här jag tycker man kan använda sig av polien, för en snabb titt om det är akut eller ej. Men tydligen så är det bättre att strunta helt i det, eller göra det grundligt. Sunt förnuft finns inte hos myndigheter, då det antagligen då skulle bryta mot gällande lagstiftning eller nått.

[Emma--]
4/17/12, 9:06 AM
#2

Det hade inte krävts mer än en snabb titt heller. Fortsätter det får man väl försöka göra något i framtiden, men kan ju vara mer eller mindre omöjligt för personen är väl inte så glad på mig direkt.

[kent2]
4/17/12, 10:14 AM
#3

Ja det är vanligt men beroende på riskklassificiering av anmälan. Kommer det inte fler anmälningar mot samma person i samma riskklass så åker man dock ut i de flesta fall.

pehu
4/17/12, 4:33 PM
#4

#3 Som jag förstått det handlar det även om brister som kan vara svåra att avgöra vid en kontroll. Exempelvis om rastning av hund sker tillräckligt ofta….eller har jag fel då?

[kent2]
4/17/12, 6:07 PM
#5

#4 Ditt ex. är ett av de där man brev kan vara lämpligt, men det är enligt mig inte fråga om det är svårt att avgöra utan från riskklassifieringen där "försumbara" djurskyddsproblem gällande sällskapsdjur från anonym anmälare får en välcigt låg prioitering.

pehu
4/17/12, 6:31 PM
#6

#5 Okej men utöver att det var ett dåligt exempel, är min uppfattning i sig felaktig också? Hur handskas man exempelvis med ärenden där djurhållaren måste tas på bar gärning?

Annons:
[kent2]
4/18/12, 12:15 AM
#7

Det var väl inget dåligt ex. utan ett som även LST ger.

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Pages/Fragor-och-svar.aspx

När det gäller ärenden med bar gärning är det omöjligt att svara på utan att veta vad det gäller, det är oftast skillnad mellan fall till fall.

Upp till toppen
Annons: