Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 2192 ggr
PandanNilsson
4/4/12, 10:56 PM

Kommer du delta i DR's påsk utmaningen?

Kommer du delta i DjurensRätts påsk utmaning? Utmaningen går ut på att man inte ska äta höns ägg under denna vecka (V.14) 

Eftersom Svenskar äter mer ägg under påsken ökar pressen på hönsen.

Kommer du ha en ägg fri vecka? Glad

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

Annons:
missemel
4/9/12, 8:32 PM
#1

inga ägg här inte ;)

ks.gerbil
4/9/12, 9:05 PM
#2

JA!!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Mari
4/9/12, 9:53 PM
#3

Visste inte ens om detta och jag skulle å andra sidan heller aldrig kunna vara utan ägg på påsk.

Fast jag väljer då istället ägg som jag vet kommer från höns som har det bra, har vänner som har höns som jag köper ägg ifrån :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

indra-bus
4/10/12, 8:15 AM
#4

Ja e vegan så för mig är de ingen utmaning Flört

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[kent2]
4/10/12, 8:39 AM
#5

Jag har för att stödja de svenska äggproducenterna ätit mer ägg i år än andra år.

[Doglovers]
4/10/12, 9:09 AM
#6

Samma här. Köpte 2 stora plattor i år.

Annons:
[Emma--]
4/10/12, 11:40 AM
#7

Visste inte om det, men åt inte mer ägg än vanligt under påsk. Blir ungefär ett paket/vecka. Och försöker köpa så bra ägg som möjligt.

indra-bus
4/10/12, 2:03 PM
#8

# 6 De förstår jag för du visar ju på så stor empati för djuren.

Antar att du varit inne på ett hönseri någon gång med bur höns där hönorna sitter i så små burar att de inte kan sträcka på vingarna.

O martas med foder för att de skall produsera mer ägg vad långt i från är normalt. De är kvalifiserat djurplågeri de..

O människans värk.

O ja jag har varit där o sett med egna ögon.

Stöd de ni EGOISTER!!!!!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Emma--]
4/10/12, 2:15 PM
#9

#8 man behöver ju inte köpa från burhöns. Ser knappt nån affär som har det längre ens. Finns många olika val.

indra-bus
4/10/12, 2:22 PM
#10

# Nej ja vet. Men frigående innomhus har de inte mycket bättre.

Skulle vilja lägga upp en länk så ni fick se men jag vet inte hur man gör är lite dator handikappa ;). O min dotter är på påsklov hos sin pappa.

O köper man plattor är de oftast från bur höns.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

PandanNilsson
4/10/12, 2:32 PM
#11

9# Hum, jag ser alltid ekologiska ägg från frigående ägg i afärer. Ica, willys, coop osv. Lite konstig att de inte har det hos dig Rynkar på näsan

10# Vill du att jag ska lära dig? :) Först tar du det blått över texten du vill kopiera (alltså länken) Sedan så trycker du på höger knapp på musen, och då kommer det upp lite antenativ. De står typ "kopiera", "klistra in" "klipp ut" och lite annat men då så tar du "kopiera" och sedan klistrar du in det här där du skriver. Hoppas du förstod och att de hjälpte. Länka gärna Flört

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

[Emma--]
4/10/12, 2:45 PM
#12

#10 finns ekologiska ägg. Frigående höns utomhus. Sen kan man finna de i närheten också om man har tur. Dock vet jag inte hur lagligt vissa har det när de säljer äggen vidare :P men hönsen har det bra. (Köper aldrig plattor så det vet jag inget om.) Dom har det alla bättre än burhöns, men vet att dom fortfarande inte har det så bra som dom borde få ha det. Men alla klarar vi inte av att bli veganer på en gång. :P och tror ingen blir särskilt positivt inställd till att lyssna om man bara får höra "stöd de ni egoister!"

Silvestris
4/10/12, 2:45 PM
#13

Jag kör på som vanligt dvs. köper endast KRAV-ägg och ökar inte äggkonsumtionen under påsk.

Annons:
[Emma--]
4/10/12, 2:47 PM
#14

#11 ekologiska finns det. Däremot från burhöns ser jag nästan aldrig i nån affär längre.

indra-bus
4/10/12, 2:47 PM
#15

# 11 Tack, jag skall göra ett försök. Men jag är trög när de gäller datorer.

När min dotters kompisar försöker förklara något säger hon "de är ingen ide o föröka förklara för henne" ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

gulzebra
4/10/12, 3:25 PM
#16

Ingen utmaning här, palla. Har iofs inte ätit ägg i påsk (jag firar inte påsk heller för den delen), däremot använt det i bak. Köper plattor från burhöns och skulle aldrig i hellskotta köpa ägg från frigående på en affär, helt enkelt för att de ändå inte har större yta med antalet höns och inte kan hålla reda på tusentals individer. I mina ögon är industrins variant på frigående bra mycket värre än att ha de i inredd bur så jag har ingen lust att lägga hutlösa summor på ägg bara för att de är just frigående.

#8: Snacka om att höja sig själv till skyarna. Kom ner på jorden lite och inse att precis allt du gör är egoistiskt det också din egoist.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

pehu
4/10/12, 4:05 PM
#17

Som jag ser det gör man en större skillnad genom att köpa och stödja sådan produktion som är på väg åt rätt håll. Själv tycker jag att ekologiska ägg är långt ifrån idealt, men potentialen att förbättra hönornas levnadsstandarnd är större inom ekologisk produktion än inom konventionell. Hur bra djuren har det beror såklart också mycket på bonden och det allra bästa vore att köpa direkt från bönder som har en bra djursyn!

PandanNilsson
4/10/12, 6:01 PM
#18

15# Ingen orsak. :) Haha, vilken schyst dotter du har Oskyldig

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

HellviHumle
4/10/12, 6:48 PM
#19

Är det verklgen tillåtet med burhöns?

HH

indra-bus
4/10/12, 8:24 PM
#20

# 18 Ja eller hur, fast hon har nog lite rätt ;)

Men jag kan iallafall skriva här o lägga in en bild. Så snart kan jag länka oxå.

Hon kommer hem i morgon. Hon har brutit benet. Somliga straffar gud direkt Glad Då ska hon få lära mig..Jag hör redan hur hon suckar…

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
pehu
4/10/12, 8:38 PM
#21

#19 Ja, det är fullt tillåtet. Dock måste burarna vara inredda med sandbad, rede och sittpinne

indra-bus
4/10/12, 8:49 PM
#22

#19 Dryga 2 miljoner sitter i burar i Sverige.

6 miljoner går runt som packade sillar innomhus utan soljus eller frisk luft..

Fri som en fågel?????

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

HellviHumle
4/10/12, 9:06 PM
#23

Undrar vad äggen skulle kosta om alla höns gick ute á la Sörgården? Och hur mycket salmonella vi skulle ha?

HH

indra-bus
4/10/12, 9:14 PM
#24

Ett renare sammvete kanske.

O vi kanse skulle hushålla mer med äggen om de var dyrare.

Varför skulle vi ha salmonella för att de fick gå utomhus.

De måste ju vara mer hygeniskt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

HellviHumle
4/10/12, 9:26 PM
#25

#24 Av den enkla anledningen att det förekommer salmonella bland vilda fåglar.
Förra året var det ett utbrott av New Castle-sjuka som går på hönsfåglar. Då fick vi inte ha hönsen ute i långa tider. Hur skulle det gå med besättningar om flera tiotusentals djur?

HH

indra-bus
4/10/12, 9:33 PM
#26

Ok, Då förstår jag men hur smittar de??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Silvestris
4/10/12, 9:42 PM
#27

#23

Det finns ju en del olika sätt att minska risken för salmonellasmitta tex. genom att flytta på djuren regelbundet. Just salmonellaargumentet körs ju gärna mot KRAV-uppfödd matkyckling också, men Bosarp drabbas inte av de där beryktade salmonellaepidemierna.

Ett av de största problemen med dagens industri, som genererar sjukdom om inte kycklingarna/hönsen sitter i små burar, är ju just antalet fåglar. Inte bara generar tusentals hönsfåglar tillsammans beteendestörningar utan det ger även grogrund för allehanda olika smittor. Lösningen är då inte att tex. sätta hönsen i burar där de inte hacka på varandra eller sprida smittor effektivt utan det självklara borde vara mindre flockar. Vilket självklart kostar mer, men det är ju helt absurt att tex. kyckling (med ben) går för under 30 kr/kg. Vad gäller ägg har jag lite svårt att tycka att 3,50 kr/st är ett högt pris. Relativt alternativen, ja men sett som det fantastiska livsmedel det är… nej.

Annons:
gulzebra
4/10/12, 9:45 PM
#28

#26: Salmonella smittar väl bland annat via fågelskit och direktkontakt har jag för mig?
New Castle-sjukan smittar bla via luft, räcker med en vindpust om man har otur.

Personligen skulle jag gärna se att höns hålls i småflockar med tupp i varje flock i hönsgårdar delvis inne och delvis ute med möjlighet att stänga igen om någon smitta går i området. Tror det vore den absolut bästa kompromissen mellan smittskydd och välmående höns - däremot blir det dyra ägg och det ställer väl kanske till det för svenska bönder om man får till en marknad för importerade ägg från länder med sämre djurskydd…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

HellviHumle
4/10/12, 11:09 PM
#29

#28 Så är det ju redan med kött, frukt och grönsaker.

HH

missemel
4/10/12, 11:23 PM
#30

ekologiska ägg betyder ju bara att hönsen får annan mat. Inte att ytan blir mycket större per höna. Man får ha 9 höns per m2. helt sjukt liten yta!

gulzebra
4/10/12, 11:48 PM
#31

#29: Precis, och det i sig är ju inte bra det heller.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

pehu
4/11/12, 10:45 AM
#32

#30 De får grovfoder vilket erbjuder oerhört mycket mer sysselsättning än pellets. Dessutom får de gå ute på sommaren. Utomhusvistelse erbjuder hönorna en mer diversifierad och stimulerande miljö. Det stimulerar hönorna att utforska miljön och utföra födosöksbeteenden. Utomhusmiljön erbjuder även hönorna ett mer diversifierat utbud av föda i form av växter, smådjur och frön. Du har även fel angående ytan per höna, inom ekoligisk produktion får man inte ha fler än 6 hönor per m2, så det är visst större yta per höna än inom konventionell. Dessutom blir ytan ännu större under sommaren när de har möjlighet att gå ut. Men det är viktigt att folk också vet skillnaden på KRAV och EU-ekologisk. KRAV har de största kraven på djurvälfärd.

Men ja, det finns problem även inom den produktionen vilket man såklart inte kan blunda för. De största problemen tror jag har att göra med avelsmaterial, att de föds upp i konventionella stall innan de sätts in för produktion i den ekologiska produktionen, att rastgårdarna hos vissa bönder inte är utformade idealiskt för att stimulera hönor att gå ut osv…MEN som jag sa tidigare har denna produktionsform mycket större potential till att förbättra djurens levnadsstandard varför jag väljer att stödja denna produktionen. Reglerna kring djurhållningen revidieras dessutom hela tiden och man ska tänka på att djurvälfärd inte kom in i KRAVs värderingar förrän relativt sent så det finns fortfarande mycket att göra där. Det bästa vore såklart att köpa direkt från en bonde där man vet att djuren har det bra, men inte alla har möjlighet till detta!

Lavèn
5/21/12, 12:09 PM
#33

Jag har egena höns, så varför skulle man unvika? Eller jag äter aldrig ägg, bara använder det när bakar! =)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Alexej
3/30/13, 6:12 PM
#34

Puttar upp en påsktråd från förra året.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[Doglovers]
3/30/13, 7:05 PM
#35

#8 Visst har jag varit inne i ett hönseri. Det är därifrån jag köper äggen ju😉

Alexej
3/30/13, 7:39 PM
#36

#35 Det var jag också och tänkte köpa ägg. Nu är det rätt många år sedan men det var hemskt. Fruktansvärd stank och damm och sedan mängder med höns. Blev ingen affär.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
3/30/13, 7:53 PM
#37

Någon får gärna förklara för mig hur man ökar pressen på hönsen? Mina värper 1 ägg om dagen oberoende av hur efterfrågan ser ut. Jag tror ni blandat ihop sakerna lite. Om vi inte kan producera så många ägg som svenskarna vill ha till påsk så tex importeras ägg, vi står inte och piskar hönsen till att lägga flera. Det går nämligen inte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
3/30/13, 8:09 PM
#38

#37 Läste: Inom industrierna pressas deras äggläggande till det yttersta med hjälp av kraftigt foder & extra ljustimmar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
3/30/13, 8:19 PM
#39

#38 I Sverige har vi ett reglemente att följa angående antalet mörka timmar som hönsen måste ha. Det är ju inte god ekonomi att ha färre ljusa timmar resten av året, utan antalet timmar lär nog se likadant ut oavsett om det är påsk eller inte.

Var läste du om detta? Speciellt fodret.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
3/30/13, 8:43 PM
#40

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
3/30/13, 8:58 PM
#41

#40 Hittar inget om detta där.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Doglovers]
3/30/13, 9:22 PM
#42

#35 Hur det såg ut förr vet jag inte. Jag vet bara hur det ser ut nu😉

Cragan
3/30/13, 9:29 PM
#43

#40 dom snabbast läggande fjäderfäna har en produktions tid på ca 23 timmar per ägg (japansk vaktel) o inge foder i världen kan få ner den tiden o det är inte dom vanliga hybrid hönsen som ligger så pass lågt i timmar.

Lhoman höns (värphybrider) 365*24/340=25,764  så ca25,7 timmar per ägg på dem då 340 ägg per år är en ungefärlig siffra på dom hönsen troligen lite lägre i verkliga livet

[Doglovers]
3/30/13, 9:38 PM
#44

Har själv haft höns och funderade också på hur man skulle kunna pressa en höna till att lägga mer ägg🤔Dom fick värpfoder och kross.

VildaVittra
3/30/13, 9:50 PM
#45

#44 Man kanske skulle testa med en kofösare? 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
3/31/13, 9:02 AM
#46

#41 Står under Industrihöns/Värphybrider

Men jag antar att det handlar mer om att industrihöns, hemskt namn, tvingas lägga ägg året om istället för att kunna vila under vintern.

Man använder sig också av strikta ljusprogram för att styra hönornas biologi, så att de hela tiden skabefinna sig i ett äggläggande stadium. Det gör man genom att ge dem en ständigt ökande dagslängd, från 8–9 timmars ljus av mycket låg ljusstyrka (4–6 lux) de första månaderna tilluppemot 16 timmars ljus med 10–15 lux när de börjat värpa.

http://www.djurensratt.se/sites/default/files/honan_eller_agget_0.pdf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Backarödbo
3/31/13, 12:39 PM
#47

Inga ägg alls för min del.

"Bara på Gimranäs Kläckeri utanför Herrljunga kasseras 4,5 miljoner nykläckta tuppkycklingar varje år."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=2761983

VildaVittra
3/31/13, 1:09 PM
#48

#46 Det är konsumenterna som vill ha billiga ägg året om. Förändra vad konsumenterna är villiga att betala samt lär dom att ägg håller i månader, så kan man förändra hållningen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Alexej
3/31/13, 10:17 PM
#49

Hållningen kan man bara förändra genom att minska äggförbrukningen. Nu är ägg/höns massprodukter. Om alla äggköpare bojkotera billigägg och verkligen satsar på ekologiska förändras också hönarnas livskvalitet.

Här på ÖB (ligger bredvid Svenska ägg) kan man ofta köpa ett flak ägg för 10 kronor men vad kan det vara för kvalitet på det?

Sedan får man inte glömma alla ägg som finns i andra livsmedel: keks, kakor, våfflor, pannkakor och glass tex.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: