Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 5641 ggr
l0n3wolf89
2012-04-01 18:31

Viltvårdare, frågor!

Jag har funderat ett tag på att utbilda mig till Viltvårdare, då vilda djur och våran fauna i sverige är något jag tycker man ska ta tillvara på.

Nu undrar vad vilken utbildning man ska gå?
Finns ju en i Umeå som heter just "Viltbiologi med viltvård" , är det den man ska läsa? Ska man läsa vidare sedan? Vad ska man läsa? Vart?

För jag siktar inte på att bli Viltmästare och jaga, men det kanske man måste?
Har aldrig varit intresserad utav jakt, så den biten klarar jag mig utan om det går, men är det någon som vet??

Annons:
Silvestris
2012-04-02 10:17
#1

Är det naturvård/ekologi du är intresserad av är biologiutbildning en bra bas. Man väljer inriktning själv och kan bli allt ifrån labbråtta till skogsmulle.

Aviendha
2012-04-08 22:52
#2

Jag vet inte exakt vad som skulle vara det bästa att gå och ska jag vara ärlig så har jag lite vagt grepp om vad man egentligen gör som viltvårdare (bortsett från jägarna då). Ett tips kanske kan vara att ta kontakt med flera olika viltvårdare och helt enkelt fråga vilken kompetens de anser att man bör ha/har mest nytta av? Sen kan du säkert arbeta med viltvård på flera olika sätt, allt från rent administrativt på myndighetsnivå till mer praktiskt och privat.

indra-bus
2012-04-10 15:14
#3

Djurens ö brukar annårdna sådana kurser.

Men de är inte gratis.

Men viltvårdare behövs.

;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Upp till toppen
Annons: