Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 4391 ggr
Insanityy
2012-02-18 00:25

Vad göra med djuraffär?

Hej!
Jag hittade hit efter lite sökande om djurfrågor och djurskydd.
Jag har läst igenom L80 lite, vissa saker står dock oklart för mig om det gäller enbart privat eller också djuraffärer.

Nu till frågan (eller frågorna?).
Jag jobbar i en djuraffär sedan 2 månader tillbaka. Efter att varit in och handlat fått för mig att det är en vettig djuraffär, trots små burar.
Dom föder upp själva och är trevliga, kommer med någorlunda vettig info gällande smådjur som jag är särskilt insatt i då jag har flertalet hemma.
Det har nu visat sig att djuraffären är allt annat än OK.
Dom massavlar, har på tok för småburar (labburar, dock är detta en fråga jag är osäker på gällande lag för djuraffär, har dom samma som privat?), ger helt fel kost, särar inte på hanar och honor när dom blir könsmogna, avlivar djur när dom inte "behöver dom längre" eller om dom "blir för många" - ja istället för att dra ner på aveln.
Djuren är inte hanterade för 5 öre, dom sitter i sina för små burar och honorna föder kull på kull. Även innan rekomenderad ålder och efter.

Jag har försökt få hon som äger stället att ändra på saker, skaffa större burar, saker djuren behöver men hon är en besserwisser, hon har minsann gått alla dessa kurser och vet minsann bäst! Hon blir bara upprörd och säger att om det inte duger får jag gå. Saker ska skötas på hennes sätt - även om det är på tok fel sätt.
Ingenting händer med något.

Vad kan jag mer göra..? 
Ärligt talat vet jag inte om jag står ut mycket längre, när jag ser djuren i sån miljö.. Obestämd

Annons:
Wand
2012-02-18 00:34
#1

Djuraffärer ska följa samma regler enligt lag som vi privatägare, så du bör absolut anmäla till djurskyddet.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Eriikaa
2012-02-18 00:38
#2

Säger samma sak som #1.

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

[kent2]
2012-02-18 03:57
#3

De flesta saker du skriver är fullkomligt tillåtet, dock kan det finnas krav rörande djuraffärer men med den informationen du ger är det omöjligt att svara på.

Massavel är tillåten (dock får avel inte ske i butikslokalen)

Labburar är tillåtna

Enskilda personers uppfattning om kost är ingen betydelse så länge det är av rätt kvalite och uppfyller djurets näringsbehov.

Könssortering behöver endast ske av kaniner och gnagare som hålls till försäljning (det kan iofs diskuteras om det är så att syskon parar sig med varandra eller det är så att hålsostörningar uppkommer pga upprepade betäckningar).

Avlivning är helt tillåtet så länge man har kunskap och använder sig av laglig metod.

Djur behöver inte hanteras om det inte krävs för tillsynen eller social kontakt (vilket uppfylls iom att djuren inte lever ensamma)

Kull på kull är tillåtet om det inte ger upphov till lidande för djuret (dock max två kullar för burfåglar under en häckningsperiod)och det det finns inga ålderskrav för avel.

Insanityy
2012-02-18 12:06
#4

#3 Då var det precis det jag var rädd för. Usch!! 
Ang. könssorteringen är det familj som parar sig, ganska mycket inavel.

Uh, man blir ju mörkrädd när man vet att dom får ha det såhär!

[kent2]
2012-02-18 13:03
#5

Som sagt med den informationen du ger är det omöjligt att svara exakt. Vad rör det sig om för arter, vilken storlek har man på labburarna, vad är det fråga om för mat, var äger aveln rum, var finns de icke könssorterade djuren, vad gör man med avlivade djur?

Inavel kan vara ok, om man ser till djur inte nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, I de aldra flesta fall innebär detta att man ska undvika inavel och är det så att det rör sig om lathet pga att man inte särskiljer syskonkullar så…….

Aviendha
2012-02-19 11:25
#6

Labburar i sig är inte förbjudet, precis som allt annat beror det på vilka mått de har och vad man använder dem till. Jag som privatperson får ju ha labburar till mina möss om jag känner för, bara den är tillräckligt stor för möss och det antal möss jag tänker hålla i den.

Djuraffärer ska följa de regler som vi privatpersoner ska följa, och utöver detta ska de följa de kapitel i L80 som rör just djuraffärer (det finns ett om hållande i djuraffär tex.).

Annons:
Insanityy
2012-02-19 12:45
#7

#5 Det rör sig om djur som djuraffärer brukar ha - gerbiler, råttor, möss, hamstrar (guld & dvärg), kaniner och marsvin.
Måtten vet jag inte i huvudet och minns inte namnet på maten. Aveln är i ett avskilt rum, där kunderna inte har tillgång, men även i "lokalen" som vi kallar det, där kunderna kommer åt. Men den aveln är pga ickesorterade. Dom avlivade djuren lägger man i en frys och säljer som reptilföda.

#6 Fast då kan inte detta vara lagligt? :s

Aviendha
2012-02-19 13:03
#8

Avel i utrymmen dit kund har tillgång är inte okej, nej.

[spahndrive]
2012-02-19 14:54
#9

#8 Sant, men i detta fall verkar det inte vara fråga om "avel" utan parningar pga av att man inte har djuren könssorterade.

#7 Med den nya informationen klarnar det lite samtidigt som det kommer fler frågor. Klart är att könsortering måste ske av de djur som finns för försäljning i butikslokalen och tjuvparningar där är inte ok, ej heller att på detta sätt försöka komma undan kraven i regelverket.

När det gäller de avlivade djuren är det helt ok att föda upp foderdjur och det är även en nödändighet att så görs. Vill man däremot sälja dessa krävs det att man har tillstånd och det är en fråga som inte är besvarad.

Det är fortfarande omöjligt att uttala sig om ytkraven, dock ser jag det som lite långsynt att det skulle finnas labburar i kaninstorlek.

När det gäller maten så verkar det som det är korrekt hanterat, om man även följer resterande saker i regelverket beroende på art.

Aviendha
2012-02-19 16:12
#10

#9 Förvisso, men det gör väl i det här fallet detsamma? Avel och uppfödning är inte tillåtet i sådana lokaler där kund har tillträde. Oavsett anledningen till kullen (planerad avel, tjuvparning, rent slarv i könssorteringen) så är det väl ändå att klassas som avel i den bemärkelse att en hona får en kull och denna hona med kull får således inte hållas i butikslokalen.

Insanityy
2012-02-20 00:13
#11

Foderdjur vet jag är OK. Om hon som äger stället har tillstånd har jag dock ingen aning om.

Jag har ju ingen aning om måtten på dessa burar.. Marsvinen och kaninerna bor i vanliga kaninburar dock.

saga97
2012-02-20 20:50
#12

är det hon som avlivar djuren .. hur gör hon

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Insanityy
2012-02-21 13:04
#13

#12 Ja det är hon. Slag mot huvudet kör hon på.

Annons:
[kent2]
2012-02-21 14:41
#14

Personligen skulle jag valt att bygga en enkel låda för koldioxidavlivning och kört på den om det rör sig foderdjuren som ska säljas. Gäller det dock endast enstaka djur är huvudslag en utmärkt metod.

Aviendha
2012-02-23 19:02
#15

#14Vet du hur det är med hantering av koldioxid egentligen, får man bygga, inneha och administrera som privatperson hur som?

[kent2]
2012-02-23 20:24
#16

Ja det är inga problem och inga större svårigheter. En genomskinlig behållare med lock och med pluggat hål (möjlighet till mätning) samt en släckare med rattventil (utan stigarrör).

Aviendha
2012-02-23 22:24
#17

Hum. Kanske kan vara värt att kolla upp om jag bestämmer för att utöka uppfödningen i framtiden.

Yin&Yang
2012-03-18 20:41
#18

Anmäl henne!

Lamina
2012-03-24 04:43
#19

Jag skulle gissa på att burarna är på tok för små för antalet djur i dom. Man kan hålla en hona med ungar på en viss yta, men när ungarna växer upp och blir könsmogna måste även dom räknas in i burytan. Du säger att dom inte könsfördelar dom? Jag tolkar det som att dom går kvar i buren. En hel kull fullvuxna ungar är i dom flesta fall för många djur i en labbur.

Men vill du verkligen vara på den säkra sidan tycker jag du ska anmäla dom. Du kan ju anmäla anonymt om du vill. Det finns bra artiklar här på djurskydd om vart och hur man anmäler. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Insanityy
2012-04-05 21:32
#20

#19 Du gissar helt rätt. Alldeles för många djur i dom.. Dom är oftast 2-3 honor och 1 hane eller 2 honor och 2 hanar i en bur, sedan får dom kull på kull, dom särar på ungarna när dom är 2-3 månader då kan ni ju räkna ut själva hur fulla burarna blir lätt.. Dom tar ju ut om det blir föööör många men det är ändå alldeles för många i. Men hon verkar ju inte inse sakens allvar.

Anmäla har länge funnits i mitt huvud men jag vet inte, det verkar inte gå runt för henne i vilket fall. Hon lär nog få lägga ner i långa loppet. Jag jobbar iallafall inte kvar, jag "la mig i alldeles för mycket" så det blev en massa tjafs och skitsnack. Suck. Vissa människor borde inte få ha djur.. Iallafall när man varken kan hantera hundar, katter eller smådjur på rätt sätt.

Annons:
julklappen
2012-04-10 16:40
#21

Om jag var du, så skulle jag ta kontakt med någon djurskyddsförening eller polisen.

Lamina
2012-04-10 18:16
#22

#20 Du kan ju snabba på det genom att anmäla.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Magi-cat
2012-04-11 14:37
#23

jag skulle anmäla till länsstyrelsen.

Man behöver inte utreda själv eller känna till alla bestämmelser eller veta om de är uppfyllda, det utreder djurskyddet.

Om den här kvinnan inte stoppas på något sätt är det stor risk att hon fortsätter denna eller liknande verksamhet.

Det låter inte så trevligt det du beskriver……Jag förstår om det är känsligt och det känns jobbigt, men om du anmäler har du gjort vad du kan….

Tråkigt att det ska behövas, men….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[kent2]
2012-04-11 15:04
#24

"Man behöver inte utreda själv eller känna till alla bestämmelser eller veta om de är uppfyllda, det utreder djurskyddet."

Helt klart att man inte behöver utreda något själv, men därefter är det rent skitsnack. Ska man göra en anmälan ska man också ha något på fötterna, detta i sin tur innebär att självklart att man måste känna till bestämmelserna för att veta om det föreligger något brott mot dessa. Det ska också tilläggas att okynnesanmälningar är straffbart.

Magi-cat
2012-04-11 15:10
#25

#24 skitsnack? värst vad du låter arg…..

av vad frågeställaren har skrivit tidigare att döma har hon tillräcklig kännedom för att göra en anmälan. Att misstänka att djur far illa och att bestämmelser inte följs och att göra något åt det är inte detsamma som att okynnesanmäla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Insanityy
2012-05-02 12:19
#26

Jag har i dagsläget ingen kontakt med dom och har heller ingen önskan om att ha det. Hon som håller på är otroligt jobbig och vet exakt vad och hur man ska göra för att göra livet sjukt jobbigt för en person. Därför drar jag mig för att anmäla.. Ja, jag kanske är feg men efter mycket om och men så har tagit mig ut ett helvete och har inga planer på att återvända om man säger så.

Dessutom går det inte så bra för dom, det säljs inte så bra, det går knappt runt. Så frågan är hur lång tid det är kvar innan dom måste lägga ner.

luckydragonriderkin
2012-05-03 16:37
#27

#26 ja men innan dess måste ju fler djur lida. Dessutom kanske hon isåfall fortsätter med nåhot liknande. Hon förstår ju inte att det inte är OK. Vad heter djuraffären?

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
Insanityy
2012-06-12 22:18
#28

Hon påstår ju att länsstryelsen har varit där och kollat och godkänt allt förutom några burar som var för små. Så jag vet inte vad dom kommer göra isåfall - ingenting kanske.

Smullis
2012-06-13 12:47
#29

Vad heter djuraffären?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Upp till toppen
Annons: