Djur och lagen

Djuraffärer och L80 info

2012-02-09 00:51 #0 av: KråkansFåglar

Av alla dessa djuraffärer jag vart i hela mitt liv har bara en informerat om l80. Hur stora burar o s v. och de  har faktiskt sålt lagliga burar!!!

Visst att det är ägarens ansvar till viss del att ta reda på all fakta, men tyvärr så är det inte alla som tänker på jordbruksverket. De vänder sig gärna till närmsta djuraffär för att få råd.

 

varför FÅR då djuraffärer sälja så små burar?

 

Hur ofta granskas djuraffärer?

Finns det något krav om information om L80 mått mm vid varje djurslag?

Anmäl
2012-02-09 02:53 #1 av: [kent2]

1: varför skulle de inte få sälja burar i olika storlekar. Tittar man på ytmåtten så sträcker dessa sig över ett stort spann, t.ex. för gnagare mellan 0,09 m2 (20 cm höjd) och uppåt. Detta motsvarar alltså 30*30*20 cm och är alltså fullkomligt lagligt för t.ex. dvärghamster. Lämpligt är självklart att man frågar vad buren ska vara till och därefter rekommenderar en storlek, men det är kunden som bestämmer vad den vill köpa.

2: De granskas kontinuerligt

3: Indirekt genom följande "på vilket sätt djurets behov av utrymme, inredning, klimat och ljus kan tillgodoses". Dock finns det inget direkt uttalat krav på att man ska informera om exakt vilka ytkrav som gäller eftersom detta inte låter sig göras på ett enkelt sätt för alla djurarter, istället är det helt enkelt bättre att hänvisa till L80. För vissa djurslag kan det dock vara lämpligt om det finns exakta krav för arten i fråga.

Anmäl
2012-02-09 10:22 #2 av: redan

Små burar, används som transportburar, sjukburar, tillfälliga burar.

Anmäl
2012-02-09 16:54 #3 av: KråkansFåglar

men om man tänker utbudet av ex lagliga fågelburar finns knappt...  De burar jag sett är oftast bara lagliga till transportburar eller till jättesmå finkar.

 

Och det är även ofta man hör folk som får köpa en fiskskål med fiskar i eller det där 10L akvariet med 5 slöjstjärtat i tex....

 

 

Anmäl
2012-02-09 17:12 #4 av: redan

Få butiker har stora saker i lager. De flesta kan nog dock beställa hem, av de få som finns att köpa.

Få köpa men blivit upplyst, eller få köpa men inte blivit upplyst, är två olika saker. Jag uppmanar dock butiker att neka kunden om det framgår tydligt att kunden inte kommer att leva upp till minimum.

Anmäl
2012-02-09 17:43 #5 av: [kent2]

Den minsta buren får hållande av burfåglar ska vara 0,31m2 med en höjd på 60 cm (minsta sida 70cm). I denna bur får man t.ex. ha sebrafink, risfågel, måsfink, kanariefåge, kinesisk dvärgvaktel undulat och dvärgpapegojor. Säljer man mindre burar än dessa bör man ju påpeka att de inte är tillåtna för att ha fågel i, men de kan funka utmärkt till andra djur.

När det gäller fiskskålar är dessa i regel heller inte tillåtna att ha fisk i, dock kan de funka för andra djur.

Ett 10 liters akvarium med 5 slöjstärtar kan diskuteras eftersom den knappast kan anses anpassad till små vattenmängder. Däremot är det inget som säger att köparen ska ha akvariet som yngelakvarie eller till andra arter.

Anmäl
2012-02-09 18:43 #6 av: KråkansFåglar

Storleken på buren du beskrev säljs ex i affären här i stan. men större delen av fåglarna som säljs är paratiker från nymf till barraband, rosella etc. Och de informerar inte!

 

 

Anmäl
2012-02-09 19:07 #7 av: [kent2]

Har du sett och läst faktabladen för de olika arterna?

Passar inte buren i storlek och man inte har den andra på lager eller kan beställa hem den så får köparen helt enkelt vända sig till en annan affär. Min erfarenhet säger dock att det ofta finns burar men inte till display utan på lager. Det finns heller inget som säger att man måste sälja fågel och bur tillsammans utan det är helt ok att sälja en fågel som den är eller en bur. Det är alltid djurägarens ansvar att se till att han/hon uppfyller reglerna.

Anmäl
2012-02-09 20:20 #8 av: Aviendha

En bur till en nymfparakit är minst sagt skrymmande, vad jag vet så är det bara ett fåtal modeller som har de måtten, och över det är i princip omöjligt. Alla dessa "papegojburar" är något av ett hatobjekt..

Anyhow, det finns ju inget som säger att man måste sälja tillbehören till djuret i fråga. Bara för att man håller nymfer till försäljning betyder det inte att man måste ha burar för dessa fåglar med lagliga mått till salu, även om det skulle underlätta för en del. De små fåglarna är de vanligaste arterna som folk håller och eftersom djuraffärer, likt alla andra affärer, finns till för kunden så kommer de att saluföra och lagerhålla de varor som efterfrågas mest.

 

Anmäl
2012-02-09 21:51 #9 av: KråkansFåglar

Visst att en person får leta info om just det sortens djur man ska köpa. men dock kanske inte alla har internet och kanske inte får just den rätta informationen. Då tycker man ändå att djuraffären skall kunna svara med rätta svar.

 

Men tyvärr pratar de för säljandes skull många av dem. Jag tycker ändå att Sort, pris, ytkrav  bör finnas med vid varje djur i en djuraffär. Det är inte så svårt att fixa.

Då är man väldigt säker på att informationen börjar gå ut. För tyvärr är det ju många som inte kollar på jordbruksverkets hemsida och inte ens hört talas om L80....

Sen har det inte snackats om en ökning på ytkraven?

Anmäl
2012-02-09 22:48 #10 av: [kent2]

Du har inte svarat på frågan om du läst faktabladen för de arter du pratar om. Har du inte det så hur vet du att man inte informerar?

Anmäl
2012-02-10 17:09 #11 av: KråkansFåglar

Förlåt med mina korta svar men har varit sjuk o febrig :)

Djuraffären har inga faktablad. Men jag är mycket påläst om diverse olika tamfåglar samt papegojor. Kan lagmåtten i huvudet ;)

 

Jag har diskuterat med dem i affären här i stan ett antal gånger om lite olika saker vad gäller fåglar och fått en mängd tokiga svar tillbaka. Svar som är riktigt skrattretande.

Enligt dem så bryter JAG mot lagen, då de säger att det är farligt för fåglar att flyga fritt i ett rum eftersom de kan krasha in i väggen och dö... ? Öhm ja... Det är väl ingen som tror på?

Eller att en fågel mår bra av att bo själv.

Jag har mina parakiter löst flygande utan bur i ett helt rum. Och papegojorna en stor voljär med 3 hela väggar o en nätad.  Ja ingen är det som dött eller mått dåligt här inte.

Sen har jag även hört lite olika historier från bekanta som handlat i affär. De frågar om en lättskött lite mindre akvarium samt vilka fiskar man kan ha där i. De går där ifrån med ett 20liters akvarie, några neontetror och mollysar. Är detta lämplig storlek på akvarie tycker ni för dessa firrar?

 

När jag förnågra år sedan ville beställa  en stor bur till mina nymfar, jag kollade igenom affärens produktkatalog och hittade buren jag ville ha. Men tyvärr blev jag nekad till att betälla en så stor bur... Trots att jag var beredd att betala den. Erbjöd även att lägga en handpenning , men ikke.  Kikade med en annan butik och det var inga problem att få hem den.

Tycker det är så hemskt att kunskapen bland peronalen i olika affärer skiljer så mycket... När privatpersoner vill få bra råd.

Nu är inte jag så insatt i just Zoorf men måste alla i en djuraffär gått den kursen eller bara ägaren?

Sen hur är det med djur med ungar som finnes i butiken? Eller djur som de medvetet satt ihop djur av olika kön. Det är väl inte heller något som får förekomma? Om jag minns fel.

Anmäl
2012-02-10 18:33 #12 av: redan

Så när du köpte ett djur där så fick du inget faktablad, och när du frågade nästa gång du var där så sa dom att dom inte har några faktablad.

Vad är det för skrattretande svar, du får. (har hört en del skrattretande frågor ställas i djuraffärer)

Om du har fåglar lösa i ett hem och chansen finns att de kan skadas, så bryter du mot reglerna. (tama fåglar som i panik flyger in i fönster och dör, är nog vanligare än man tror)

Jag tror inte en sekund på att en anställd i en djurbutik skulle påstå, att alla fåglar skulle må bra av att sitta ensama hela dagarna.

Det finns riktigt fina 20l akvarium. Det finns tom 1l akvarium. (kupor är inte förbjudna)

Många modeler av fågelburar finns bara ett par år, och om en butik inser att en model bara ställer till med problem, så tar de inte hem den igen.

Jag tycker att det är hemskt hur lite folk har läst på själva, innan de bestämt sig för att köpa djur.

Den som har det dagliga ansvaret för djuren, måste gå en SJV godkännd kurs.

Det är helt ok att sätta ihop en undulathona med en undulathane i butiken, och sälja dem som ett par.

(vet en historia om en butik som hadde olika raser av kaninungar i en stor bur. Mammor och pappor pekade på kaninungarna och sade till sinna barn -"Där sitter mamma kanin och där sitter pappa kanin och de minsta kaninerna är deras ungar.")

 

 

Anmäl
2012-02-10 20:25 #13 av: Aviendha

#11 Det är ägaren som måste ha gått utbildningen, önskvärt är ju om fler har gjort det såklart. Avel och uppfödning får inte ske i butikslokaler dit kunder har tillträde, dvs kan man utan problem ha en dräktig hona som föder och föder upp sina ungar "bakom kulisserna".

Kaniner och gnagare ska vara könssorterade vid försäljning, vilket antagligen har att göra med gnagares fantastiska fertilitet. Fåglar förökar sig ju inte hejvilt hur som helst, de kräver lite mer för att gå i häck så det är inte ett problem på samma sätt.

#12 Nja, det är den som "yrkesmässigt eller i större omfattning driver handel med djur" som ska gå en godkänd utbildning med godkänt resultat.

1l akvarium kan inte anses vara lämpliga för något djur, möjligen räkor eller snäckor men dessa har jag en ytterst begränsad erfarenhet av så jag vågar inte säga om det är lämpligt eller ej. Man kan ju säga att det "tom finns akvarium på 3dl", det betyder ju inte att de är bra eller lämpliga. För det var just lämpligheten i så små vattenvolymer som 20l. som KråkansFåglar tog upp.

Även om kuporna inte är förbjudna per se så är de svåra att få lagliga pga. deras lilla storlek och utformning, vilket antyds i 3 § kap 13 L80 (där står att kuporna är förbjudna såtillvida man inte lyckas uppfylla kraven på insynsskydd, vattenvolym, inredning och vattenkvalitet). Det allmänna rådet (i L80 ang vattenvolym till fisk) är dessutom att man inte bör ha mindre än 40l till sin fisk såtillvida fisken inte är specialanpassad till små vattenvolymer, så labyrintfiskar (kampfisk, guramis tex) kan ju klassas som sådana fiskar.

Anmäl
2012-02-10 22:36 #14 av: Cindy

#11 På mitt jobb säger vi också till dom som köper fågel att de inte ska ha fåglarna lösa i början. Och att man måste ta det väldigt lugnt när man lär sina fåglar att flyga fritt, så att de lär sig vad ett fönster är och var de finns.

Bland det värsta jag varit med om var en kund som kom tillbaka med Kakarikin han köpt ett par dagar tidigare, och ville reklamera den eftersom den enligt honom dött av en medfödd sjukdom. Jag plockade upp den stackars lilla fågelkroppen, och huvudet tiltade direkt hårt åt sidan. Jag mindes att han och jag hade diskuterat just fritt flygande, och blev fly förbannad när jag insåg att han bara chansat och släppt fågeln fri.

"Det finns ingen sjukdom som orsakar att nacken hoppar ur led" sa jag och borrade ögonen i honom. "Han flög in i fönstret, inte sant? Och var det inte exakt det jag varnade dig för att det kunde hända?" Luften gick ur killen, han hade inte räknat med att bli avslöjad. Och nej, han fick ingen ny fågel.

 

Angående Zoorfs kurser så kan jag säga att de är inte sådär superavancerade, och hålls av andra som jobbat i branchen länge. Jag har lärt mig långt mycket mer av kunder genom åren, än Zoorf-kurserna. Det är synd att somliga som jobbar i zooaffär har attityden att de kan och vet allt, bara för att de lyckats få ett butiksjobb... Min mentor och kollega genom alla år myntade vårat motto "Fråga mig - det jag inte vet vill jag veta!".

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2012-02-10 22:40 #15 av: Aviendha

#14 Det var ett bra motto! :)

Trist historia med fågeln, men tyvärr är det sådant som kan ske. Jag hade en liknande olycka precis när jag just flyttat när min ena nymf rymde ut ur buren utan att ha flygtränats i det nya hemmet. Jag hade dock tur, hon klarade sig med en sprucken vaxhud, lite fjäderförlust och blotta förskräckelsen.

Anmäl
2012-02-10 22:43 #16 av: redan

stämmer att den som är ägare, måste ha gått kurserna. Men en ägare kan äga flera butiker och då faller det ner på den som har det dagliga ansvaret. : )

Som sagt, ju fler som har gått kursena och det finns på papper, ju gladare blir myndigheterna.

Ett akvarium är ett akvarium. Om den rymmer 1l eller 1000l, spelar ingen roll.

Ett litet akvarium är svårare att sköta om man inte är kunnig.

Nuförtiden, så finns det väldigt små fiskar att köpa till dessa "Nanoakvarium". Dom är dock lätta att "missa". ; )

Människor som handlar är dock hala rakare ibland. Även om de blir upplysta om all fakta, så vill de ha ett 30l kar, utan pump och fyra guldfiskar. Vem vet varför, men jag skulle gissa på att de tror att det blir mera lättskött, billigare och ganska färgglatt.

(Har för mig att en man som drev ett hotell, hadde ett cylinderkar på receptionsdisken med en kampfisk. Han blev, har jag för mig, anmäld för djurplågeri)

 

 

 

Anmäl
2012-02-10 22:48 #17 av: Aviendha

#16 Hur "faller det ner" på den som har dagligt ansvar för djuren? Jag finner inget sådant krav i lagstiftningen. Sen att det borde vara så är ju en annan femma ;)

Jag är väl medveten om att akvarium kan vara av alla storlekar, men det var (väl?) inte det som det handlade om.

Anmäl
2012-02-10 22:53 #18 av: Cindy

#16 Jupp, och den stackars kampfisken avled av stress när han fick flytta till ett större vanligt akvarium, inköpt på djurskyddsinspektörens begäran...

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2012-02-10 23:11 #19 av: redan

Kunder bryr sig inte alltid om vad som är lämpligt.

Jag skulle gissa, att många tror att bara för att det finns att köpa, så går det att pressa ned vad som helst i det.

Jag minns många historier kring Nemo...

(Det finns ett visst nyårsfirande, som vaje år blir ett stort moraliskt dilema, för många djuraffärer.)

 

Anmäl
2012-02-10 23:26 #20 av: redan

Jo, ang det, jag undrar hur man tänkte när man anmälde killen som ville ha några glas med kampfiskar på bordet under en kväll, men inte anmälde "julkalendern" som hadde en stor papegoja i en liten rund bur.

Anmäl
2012-02-10 23:37 #21 av: Aviendha

#19 "Jag skulle gissa, att många tror att bara för att det finns att köpa, så går det att pressa ned vad som helst i det." Det har du nog tyvärr rätt i.

Anmäl
2012-02-10 23:45 #22 av: redan

Hur vore det med att satsa lite på att informera djurägare om att dom borde läsa en bok eller gå en kurs, innan de gick ut och handlade djur.

; )

Anmäl
2012-02-10 23:51 #23 av: Aviendha

Vem ska satsa på det? Hur ska det satsas? På ett sätt så fyller ju alla djurforum en funktion då många googlar och kanske på kuppen inser att det finns en del de behöver veta innan djuret kommer hem. Information finns det ett överflöd av, men man kan ju inte tvinga folk att ta del av den.

Anmäl
2012-02-11 00:44 #24 av: redan

SJV, men tillsammans med div andra. Man kan inte skapa regler för djur, och sedan hoppas på att alla ägare hittar dem på nätet. Ska reglerna arbetas med förebyggande, så kan väl SJV mfl visa att de inte bara säger det på papper internt.

Anmäl
2012-02-11 00:59 #25 av: Cindy

På tal om skötselråd så har jag precis laddat upp Bromma Zoomarknads nya skötselråd på vår hemsida. Man kan ladda ner dom i PDF-format eller läsa dom direkt på sidan för respektive djur här.

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2012-02-11 01:26 #26 av: Aviendha

Det är inte "papper internt", precis som all annan lagstiftning så är den offentlig och det är var och ens skyldighet att ta reda på vad som gäller. Det ansvaret har vi när det gäller allt från traffikregler till bygglov, till värmepumpar och hur man får gifta sig så djurskyddslagstiftningen är inte unik.

Det sker ju en viss informering, SJV har en bunt broschyrer som man brukar kunna springa på ibland. Som myndighet jobbar de mot en ökad tillgänglighet, man kan ringa eller maila dem och få svar på sin fråga rätt fort.

Exempel - bidrag för kompetensutveckling hos hästföretagare

Exempel - bidrag för kompetensutveckling inom mjölkproduktion

Man har anordnat seminarier, kurser och liknande. Indirekt så sker ju en informering via djuraffärer eftersom SJV kräver en viss kompetens av verksamhetsutövaren. Sen kanske det inte fungerar jättebra i praktiken alla gånger som vi konstaterat.. Länsstyrelsen är ju ett led i det hela då det är de som verkställer djurskyddstillsynen, och även de ska ju informera och sådant.

Men jag delar din tanke, jag önskar att fler fick och tog till sig av den information som finns innan de fick hem djuret i fråga. Det skulle vara bättre för djuret, men även för ägaren.

Förresten, du svarade aldrig på min fråga i #17, hur kan kravet på utbildning "falla ner" på de övriga anställda? Som Cindys medarbetare sade; det jag inte vet vill jag veta :)

 

 

Anmäl
2012-02-11 01:59 #27 av: redan

Det var en punkt som dök upp för ett par år sedan. Vissa butiker valde att gå steget längre, och inte hamna i en knepig situation, så den som är "ansvarig" går kurserna.

Det jag menar med "papper internt" är "förebyggande arbete", inte själva lagen.

Antingen jobbar man förebyggande, eller inte. Man kan inte bara säga/skriva att man jobbar förebyggande.

Det finns massor av saker SJV skulle kunna komma biligt undan med, på ganska enkla sätt, om de verkligen ville jobba mer med förebyggande.

Sen måste jag lägga till, att du är lite rolig när du säger att man kan få svar "rätt fort". (det har dock blivit bättre)

(hellre fråga och verka okunnig, än att inte fråga och förbli okunnig - kinesiskt ordspråk)

Då djuraffär, är en väldigt liten bransch, så pratar de flesta butiker medvetet eller omedvetet med varandra. Djurskyddsinspektioner, ser olika ut på olika ställen (blir bättre och bättre).

Att bara lägga infokrav på djuraffärer, betyder inte att alla nu vet att det finns regler om hur man håller katter.

Anmäl
2012-02-11 02:48 #28 av: Cindy

Jag tycker ärligt talat att det måste vara upp till varje individ att skaffa sig den information man behöver för att hålla ett djur. Visst är det bra att säljaren måste lämna ett faktablad med det mest väsentliga, men att hålla djur är så mycket mer komplext än vad ett faktablad nånsin kan rymma.

Myndigheternas ansvar ska vara att stifta lagar och regler, och se till att de som inte följer detta blir upptäckta och straffade, samt djuren omplacerade till bättre hem.

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2012-02-11 21:15 #29 av: Aviendha

#27 Aha, att butikerna själva väljer att ha det kravet på sina anställda är ju toppen! :) Vet du om det är något generellt antaget via ex ZOORF eller så?

"Sen måste jag lägga till, att du är lite rolig när du säger att man kan få svar "rätt fort". (det har dock blivit bättre)

(hellre fråga och verka okunnig, än att inte fråga och förbli okunnig - kinesiskt ordspråk)"

Jag förstår faktiskt inte vad du menar med ovanstående. Varför är jag "rolig"? Svarstiden har som längst för mig varit två veckor, men då ställde jag en komplicerad fråga som till slut besvarades av enhetschefen, annars har jag fått svar inom två dygn varje gång jag mailat. Jag tycker att det är hyffsat fort, och alla myndigheter har i dagsläget en stor press på sig att förenkla kontakten med sina kunder.

#28 Agree.

 

Anmäl
2012-02-11 22:03 #30 av: redan

# att bli "staffad" är inte alltid ett öga för ett öga.

Och två dygn är inte alltid en rimlig tid när det kommer till djurhålling.

De gånger jag försökt få tag på ett "svar" från SJV, så har jag hänvisats till minst 5 olika  personer och ingen med samma svar. När jag väl fått ett svar så är det "luddigt" och inte skriftligt. Jag har tom fått felakigt svar, utan att be om det.

SJV, har tyvärr snöat in sig på sinna egana regler, utan att alltid veta vad det betyder. ; )

(jag har tom fått förfrågningar om varför vissa regler finns)

Jag förstår att ni inte förstår, då jag är uppvuxen med det, och alla inte är det...

Jag vet varför de finns, den det gör inte alla...

Men bara för att de finns, behöver inte betyda att de är perfekta.

Men samtidigt, skulle jag inte villja att de inte fanns...

Anmäl
2012-02-11 22:59 #31 av: Cindy

#30 Kan säga att djurskyddsinspektörerna också har sina egna idéer om vad som gäller. Vi tog fram ritningarna till vårat stora djurrum i samråd med en inspektör, senare har andra kommit med olika synpunkter som jag fått tillrättavisa med hänvisning till lagarna... *suck* att de själva inte har koll på vad som faktiskt gäller.

Det finns så vitt jag vet ingen annan zooaffär som har lika stora burar som oss, och heltidsanställd personal att sköta djuren.

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2012-02-11 23:08 #32 av: redan

Då har du inte varit i många andra butiker. Inte heller har du erfarenhet i handläggares egenheter.

Vill du ha hjälp, står jag gärna till tjänst.

mvh

Anmäl
2012-02-11 23:13 #33 av: Cindy

#32 Nej, bara de flesta i stockholmsområdet. Om du besökt oss och vet storleken på våra burar så får du får gärna tipsa om butiker med större burar så jag kan göra ett besök, det är alltid kul att kolla in hur andra har det.

Om det var det du menade med hjälp?

Vad menar du med att jag inte har erfarenhet i handläggares egenheter? Såklart kan jag bara ha erfarenhet av de som inspekterat butiken jag själv jobbar i, men efter åtta år i butiken så har man sett och hört det mesta från dom.

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2012-02-11 23:18 #34 av: redan

nej, du får ha lite goo själv. men jag KAN handläggare och deras "inrådan".

nej du har bara "deras" synvinklar om er, inte de andras.

; )

mvh

Anmäl
2012-02-11 23:37 #35 av: redan

och nej, inte de "flesta" i sthlm.

åtta år, är inte mycket om du bara har en butik i åtanke.

Anmäl
2012-02-12 00:03 #36 av: Cindy

#34 Zoobranchen är liten och butikernas personal och ägare pratar faktiskt rätt mycket med varandra. Så jodå, jag har rätt bra insyn i vad inspektörerna tycker om andras djurhållning också.

Vad menar du med att du "kan handläggare"? Jobbar du som en själv?

#35 Nu missförstod du nog mig. Jag svarade att jag besökt de flesta butiker i stockholm.

Åtta år är rätt mycket om du har i åtanke att den butik jag jobbar i är europas största.

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2012-02-12 00:29 #37 av: redan

Jag har varit på zoo zajac, har du?

Vad "din" handläggare tycker, spelar inte mycket roll.

Du har rätt i att alla "ägare" pratar. Dock inte alltid "med" varandra, utan "om" varandra. Deras personal, där emot, pratar ofta "med" varandra.

Vi behöver inte vara osams, jag håller bara inte "med" dig.

Men vill du ha hjälp, kan du få det, menar jag.

mvh

ps, vad säljare säger, är ofta till din fördel, låt dig inte förblindas.

 

Anmäl
2012-02-12 00:38 #38 av: redan

För att vara den största, måste man ha ett utbud, inte bara yta.

Anmäl
2012-02-12 00:40 #39 av: Cindy

#37 Nej vi behöver verkligen inte bli osams, jag försöker bara förstå vad det är du fiskar efter. Jag antar att du också är i branchen?

Det är klart att ägarna pratar om varandra också, och jag kan ju egentligen bara tala för "min" butik när jag säger att mina chefer pratar med andra ägare precis lika mycket som vi anställda pratar med andra zooaffärers personal.

Jag tror inte att det hänt många gånger att samma inspektör dykt upp mer än kanske två-tre gånger, så jag har träffat en hel del över åren. Varför är det inte relevant vad "mina" handläggare tycker? Jag skriver ju utifrån mina erfarenheter.

Vad är det du vill hjälpa mig med, eller vad är det du tror att jag behöver hjälp med? Det enda jag bett dig om hittills är tips om en butik i sthlm med större djurrumsburar, men det ville du inte säga något om.

Nej jag har aldrig varit i Tyskland, vad har det med saken att göra?

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2012-02-12 00:47 #40 av: [kent2]

Jag kan hålla med om att svaren från SJV har en del att förbätras. Jag har varit med om 2-3 olika svar på samma fråga beroende om vem man frågar.

 

Anmäl
2012-02-12 21:32 #41 av: Aviendha

#30 Du pratar om att myndigheter (SJV) inte jobbar förebyggande. Jag säger att man kan maila. Baserat på det kallar du mig rolig. Jag undrar varför jag är rolig. Du säger att två dagar är för lång tid när det gäller djurhållning. - Vart tog det förebyggande vägen?

Om två dagar inte räcker så kanske det inte är en förebyggande åtgärd man behöver, utan en korrigerande. Då kanske man snarare ska vända sig till sin veterinär, en konsult eller vem som nu kan fixa det som är så brådskande. Vill man ha snabba svar så mailar man inte, då är det antagligen bättre att ringa. Man kan inte lämpa över allt sitt ansvar på myndigheterna.

Kvalitén på svaren är en annan femma, den behöver i mycket förbättras..

Anmäl
2012-02-12 21:40 #42 av: Cindy

#29 Missade att svara om ZOORF och utbildningar. Nej det finns inga riktlinjer eller så att butiksanställda ska gå deras utbildningar, men de välkomnar det givetvis. Tyvärr hålls utbildningarna rätt sällan och på få orter, och har de för få anmälda deltagare så blir kursen inte av.

I vår butik så satsar vi på fortlöpande intern utbildning istället för att skicka iväg alla nyanställda på ZOORF-kurser (om det ens finns en att skicka till inom rimlig tid). Sedan några år tillbaka är det jag som fått äran att boka in föreläsare, eller själv hålla i utbildningarna, och de är både uppskattade och roliga. I höstas hade vi utbildning varenda tisdagskväll efter stängning. Jag trodde att de skulle få krupp och protestera tillslut, men nu när vi drog igång igen efter julruschen så klagar de på att jag valt att "bara" hålla utbildningskvällar vartannan tisdag Skrattande

Så det är upp till varje butik hur de vill göra med personalens utbildning, på gott och ont. Jag har länge önskat att naturbruksgymnasierna ska ta fram en gymnasielinje med inriktning på zoologisk handel, och skulle själv mer än gärna bli gästföreläsare på en sån skola.

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2012-02-12 21:52 #43 av: Aviendha

#42 Många inkluderar ju alla de olika delarna vilket ska ge eleverna den kompetensen när de tar studenten, men jag tror att det skulle vara uppskattat med en ren zooaffärs-linje.

Anmäl
2012-02-12 22:07 #44 av: Cindy

#43 Djurkunskaperna brukar det inte vara något fel på, men i allt övrigt som rör att jobba i butik saknar dessa elever helt. Och med tanke på att hund och katt är de viktigaste säljområdena för en zooaffär, så hade det varit suveränt om de fick plugga näringslära och foder, hur man tar hand om en hund/katt, vanliga beteendestörningar, hundsporter och annat nyttigt. Och akvaristik kan de oftast ingenting om, även det en stor miss.

Men nu glider jag OT känner jag, sorry!

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2012-02-14 00:25 #45 av: Otario

Jag går på Trollhättans Praktiska, Naturbruk - lärlingsutbildning med inriktning Smådjur och vi ska helst ha praktik i djuraffär i ettan, vilket jag har nu. Har praktik två dagar i veckan i ettan, tre i tvåan och fyra i trean. Man får självklart fortsätta i djuraffär om man tycker om det. Tycker det är jättebra och man lär sig så himla mycket mer! Samt får bättre kontakter för framtiden när man ska söka jobb osv. Än så länge är det en väldigt liten skola, inte så många som känner till den.

Första terminen lärde vi oss nästan bara om akvaristik och lite reptiler. Nu är vi inne på näringslära för hund, katt och gnagare (+kanin) samt pluggar järnet med baskunskaperna för dem vanligaste gnagarna samt kaniner.

I djuraffären får jag ta hand om kunder eftersom de tycker att jag har den grundläggande kunskapen som krävs och jag har även en hel del egna erfarenheter då jag har haft en hel del smådjur hemma. Har även ett gäng nu. Jag går bara i ettan.

Så det finns allt skolor som lär ut hur man jobbar i djuraffär.

Anmäl
2012-02-14 19:07 #46 av: Cindy

#45 Vad kul att du har en sån bra utbildning och praktikplats! Glad Jag önskar att programmen här i Stockholm var lika omfattande.

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.