Annons:
Etikettsmådjur
Läst 5051 ggr
Memris
2012-02-06 22:42

Misskötta marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fått nys om 2 misskötta marsvin, en väninna uttryckte förvåning över skillnaden i skötseln på mina o dessa två som då finns hos en släkting till hennes man.

Nu ligger dessa personer även i skiljsmässa och marsvinen är i princip knappt omhändertagna.
De har en väldigt liten bur, men troligtvis går den exakt igenom för minimum vad som är lagligt för 2 vuxna marsvin.
De har saltsten vilket är olämpligt, smutsigt och vad jag kunde se, tom matskål, fanns iaf vatten i vattenflaskan och lite hö bland burströet.
De har inget hus eller gömställe eller nåt liknande utan buren är helt tom på inredning o aktivering o bon.

Maken som är den som behåller huset där de befinner sig vill inte befatta sig med dem alls o klagar på att sallad är dyrt att hålla dem med.
Via min väninna lät jag han förstå att sallad inte ens är mening att ge dem utan de ska ha vitkål, morötter, paprika o andra c-vitaminberikade grönsaker.
Responsen blev att "de vägrar äta nåt annat".

Nyligen hade de inte ens nån kraftfoder så makens syster hade åkt o köpt nån pellets till dem.

Kvinnan som äger dem är inte intresserad av o ha dem kvar, men hon vill heller inte lämna dem ifrån sig varken gratis eller för en symbolisk summa så de kan hamna nånstans där de kan bli väl omhändertagna.
Först hade mannen sagt att hon ville ha 500kr för allt o nu sist hade hon sagt att hon ska ha 1000kr för 2 misskötta marsvin med förlånga klor, för liten bur utan inredning.
Det är till o med mindre än man betalar för ett sk "Marsvinspaket" på zoo.
Men nån annons har hon inte satt ut, o mannen svär sig fri från ansvar.

Han tyckte att jag kunde ta dem så de blev av med "problemet" men hans fru hade totalt vägrat för tydligen har hon problem med mig trots vi träffats kanske 2 ggr o knappt utbytt några ord.
Jag har erjbudit mig att ta dem för omplacering, men även det föll i ond jord.

Så nu undrar jag om någon här vet om det finns nåt lagligt att göra för att rädda djuren från denna misär?
Min väninna vill absolut inte beblanda sig mer i detta då hon värnar om relationen till mannen, ägarinnan vägrar tala med mig och jag får som högst ut en bristfällig mailkommunikation med mannen via Facebook.

Annons:
[kent2]
2012-02-07 00:17
#1

Gör en anmälan til Lst i det län djuren finns, bifoga bilden.

Aviendha
2012-02-07 20:31
#2

Som privatperson kan du inget annat göra än att göra vad du redan gjort, dvs att försöka övertala ägarna om att bättra sig eller överlämna djuren i någon annans vård. Även jag tycker att du bör göra en anmälan till länsstyrelsen så att djurskyddsinspektörerna får kika på ärendet, det är de som har befogenhet att göra mer än du gjort för att dessa marsvin ska få det bra.

Memris
2012-02-07 22:25
#3

Jag har efter mkt om o men lyckats nå fram till mannen (med hänvisningar till lagstiftning kring marsvin) som har dem kvar o han har kastat saltsten o bytt ut sallad till vitkål, satt in en kartong som hus samt lovar att se till dem minst 2 ggr per dag o att de alltid har vatten, mat o hö.

Det känns som att han tog till sig mitt långa bönfallande mail om att se till djurens bästa.

[Zipzee]
2012-02-18 17:57
#4

#3 Vet du hur det gått nu sedan sist? Jag hoppas verkligen att han tar ansvar och antingen ger marsvinen ett nytt hem eller ser till att de alltid har det dom behöver!

Memris
2012-02-18 18:03
#5

Han har efter mitt tjatande skött dem bättre, dock letar de nytt hem åt dem. Frun har insett hon inte kommer få 1000kr eller ens 500kr för dem men de tvärnekar mig att ta hand om dem. Jag letar därför nytt hem åt flickorna för själva orkar de inte ens sätta ut en annons…

[Zipzee]
2012-02-18 18:07
#6

Har du annonserat på Djurannonser eller Omplacering? :)

Annons:
Memris
2012-02-19 02:51
#7

#6 Nej det har jag inte gjort än :) Hade hoppats på att få ett bra foto på flickorna, men intresset är oerhört svalt så jag kanske får annonsera där med utan bild (har skrivit i fokus marsvin samt ett par grupper på FB).

[Zipzee]
2012-02-19 13:51
#8

#7 Med en bra beskrivning av utseende/temperament osv så brukar det oftast gå. Håller alla tummar här hemma, och lycka till i sökandet efter nytt hem! :)

[Ai-chan]
2012-02-28 23:02
#9

Hur har det gått? =)

Memris
2012-02-29 05:19
#10

Ingen har ännu nappat på att ta hand om flickorna, så än bor de kvar där :(

axilur
2012-03-19 13:29
#11

Vart finns dem? Man kan ju alltid höra sig för.

/Anneli

Memris
2012-03-19 15:58
#12

De finns straxt söder om Sthlm, en bit utanför Haninge.
Har inte pratat med mannen på ett tag nu, men om vi får napp med att någon kan tänka sig ta flickorna så hojta till så kontaktar jag han direkt.

Upp till toppen
Annons: