Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 1983 ggr
Gaudium
1/18/12, 3:55 PM

Djurhållning, Hjälp!

Jag skriver ett skolarbete om hur djuren lever innan de slaktas.

Jag undrar nu om någon här vet vilka regler som gäller för hur djuren (kor, grisar mm) lever/bor innan de slaktas.
Finns det regler för hur stort bås de ska ha? vad finns det för regler om underlaget i båsen? (det finns ju många djur som bara står på betong, vilket är väldigt fel.) Sånna saker vill jag gärna veta. Är det någon som vet vart jag kan hitta sådanna regler?

Skulle vara evigt tacksam för snabbt svar, då jag ska vara klar om två dagar! 
Tack på förhand! Glad

sannaisaksen.blogg.se

Annons:
[kent2]
1/18/12, 5:07 PM
#1

Nu är det iofs lite beroende på vilket djurslag det är fråga om, men pratar du om traditionella lantbruksdjur bör du ta en titt i L100,dvs djurhållning inom lantbruket. Du kan även ta en titt i föreskrifterna som gäller transport av djuren L5.

Gaudium
1/18/12, 7:28 PM
#2

#1 Tack så mycket!

sannaisaksen.blogg.se

Aviendha
1/18/12, 8:38 PM
#3

Djurskyddslagen och djurskyddsförordningen ger inte jättemycket specifika regler, men kravet på sittpinne, rede och sandbad för äggproducerande höns finns i förordningen. Djurskyddslagens inledande paragrafer säger att djuren ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande samt att de ska kunna utföra naturliga beteenden.

Jag vet inte hur van du är vid lagtexter men vi har en artikel som kort tar upp de olika termerna (ex. förordning, författning, föreskrift) vilket kanske kan räta ut något frågetecken.

Upp till toppen
Annons: