Annons:
Etikettdjurparker-cirkus
Läst 3775 ggr
lisette
12/7/09, 7:17 PM

regler på parker?

jag undrar vad det finns för regler när det gäller djurparker. storleken på hägnet, vård osv.

jag älskar att gå på djurpark, men när man ser hur små hägn djur har så blir man så illa berörd. eller när katterna går fram och tillbaks vid staketet.

har djurparker mer kontroll på sig än vanliga dödliga´?

Annons:
Aviendha
12/7/09, 7:29 PM
#1

Djurparker måste ju godkännas innan såklart, det gäler ju knappast för privata djurägare.

I princip alla djur på parker har sterotypa beteenden, men många som inte vet vad det är ser dem ju inte. Dessa kan uppstå även om lagkraven uppfylls, tyvärr.

I L108 finner du vilka regler som gäller för hållande av djur i park.

[Tassy]
12/7/09, 7:33 PM
#2

djurskyddslag L108 är det som gäller för dem Glad

http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000877/DFS_2004-19.pdf

[Tassy]
12/7/09, 7:33 PM
#3

ash, det tog för lång tid för mig att få fram L108, Paulina hann före ;)

Aviendha
12/7/09, 7:38 PM
#4

Hahaha, här är vi på hugget! :)

[Tassy]
12/7/09, 7:45 PM
#5

Skrattande japp, ibland dvalar vi lite, men därimellan hehe, då går det undan

sus-sharon
12/7/09, 8:33 PM
#6

L108 håller på att omarbetas just nu också, och kommer förhoppningsvis förändras till det bättre.

tyvärr är pacing extremt vanligt hos de stora kattdjuren och handlar inte sällan om att dessa djur inte är särdeles anpassningsbara..

medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Linnea
2/25/10, 10:20 AM
#7

Man får väl sysselsätta dom som en greyhound, jaga låtsaskaniner.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Aviendha
2/25/10, 1:13 PM
#8

#7 Jag har för mig att det finns linbanor för byten i syfte att stimulera kattdjur (och andra rovdjur med för den delen) på vissa parker. Att fästa ett bytesdjur i en lina och kasta ut med kastspö för att efterlikna jakt har använts på europeisk vildkatt (eller om det var någon annan vildkatt) med gott resultat.

Det negativa med linbanor och andra fasta strukturer är ju att de snabbt lär sig vart maten passerar och då bara sätter sig och väntar på att den kommer till dem.. Ett sådant system är bra, men det kräver en hel del jobb bakom och planering för hägnet eftersom anordningen måste flyttas med jämna mellanrum och förnyas så att intresset hålls uppe hos djuren så det fortsätter att vara en berikning.

sus-sharon
2/25/10, 7:55 PM
#9

alldeles riktigt, Aviendha

medarbetare på djurskydd.ifokus

StarryNight
10/10/12, 3:12 PM
#10

Djurskyddet vad gäller hägn på djurparker är så vitt jag vet betydligt bättre än de våra produktionsdjur har. (nej jag har inte lusläst lagtexterna, rätta mig om jag har fel)

Så om man tycker djuren på zoo har det litet..kanske man ska fundera en gång till innan man tar en skinka på morgon-mackan..

Mvh StarryNight

Djuren framför allt, alltid!

Linnea
10/10/12, 3:32 PM
#11

#8 Då får man komma på nån smart lösning så man kan flytta linan lätt mellan olika ställen. Dom lär sig säkert alla ställen ändå men om dom alrdig vet i förväg vilket ställe man använder så kan dom inte fuska.Glad

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Aviendha
10/10/12, 4:04 PM
#12

#10 Det stämmer att zooparksdjuren har betydligt större mått till exempel. Men så är zoodjuren sällan domesticerade heller. Att hålla en vildkatt på samma sätt som en tamkatt håller inte för at den vilda skulle gå bärsärk under de förhållanden som en huskatt skulle kunna trivas.

Våra produktionsdjur är domesticerade, vi har under lång tid avlat på de djur som passat in i vårt sätt att hålla dem. En ko som inte klarar av att gå i det system hon hålls i kommer man ju inte att behålla, eller ta kalvar på för att behålla.

Med det inte sagt att våra produktionsjdur har det finemang, bara att man faktiskt inte kan jämföra rakt av då de har vitt skilda behov eftersom vi sedan några tusen år har avlat produktionsdjuren och på det sättet "designat" dem för att kunna hållas av människa.

Upp till toppen
Annons: