Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 7545 ggr
lisette
2010-05-09 15:42

djuraffär vs privat person

fick en tanke när jag läste en tråd om djuraffärer.

vad är det som säger att det är bättre att köpa smådjur av en privat person än av en djuraffär?

jag kan ju känna att det är större kontroll (borde vara ivarjefall) på en affär som har tillstånd för att hålla/sälja djur än hos en oseriös privat person som bor ute på landet och föder upp djur till höger och vänster utan någon som helst kontroll på saker och ting.

jag har verkligen ingen aning om hur det fungerar med lagar och regler osv när det gäller djuraffärer/privat uppfödning, men det var bara en tanke.

Annons:
Lorita
2010-05-09 15:47
#1

Ska jag köpa ett djur vill jag ha stamtavla och det får man inte i en djuraffär och köper jag direkt från uppfödaren så får jag se mamman och har jag tur också pappan samt under vilka omständigheter djuret är uppfött, vilket jag tycker är viktigt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




lisette
2010-05-09 15:55
#2

jo det har du rätt i, men säg att det finns en djuraffär som bara säljer djur med stamtavlo, egen uppfödda djur så man kan få se föräldrarna om man vill.

såg en kanin stamtavla häromdagen och helt ärligt så skulle det bara kunna vara hittepå alltihop. finns de registrerade någonstans? det är ju lätt att bara flasha med ett papper där det står lite fina namn i olika led, men allt är påhittat.

Lorita
2010-05-09 17:11
#3

#2 klart det finns register som med hästar/hundar/katter och meritförteckning mm

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




gulzebra
2010-05-09 17:12
#4

Oseriösa "uppfödare" är lika illa som djuraffärer i mina ögon.
Problemet med just djuraffärer är ju inte bara själva aveln bakom dock, utan även försäljningen. Var impulsköper man ett djur man inte kan ett skvatt om för att det är så gulligt? Inte är det uppfödarna iaf…
Samtidigt kan inte djuraffären veta om det är ett bra hem eller inte för djuret som säljs. En uppfödare kan iaf fråga och välja mellan sina köpare, det kan inte djuraffären som måste gå med vinst.

Och så är det förstås stora skillnader mellan uppfödare och uppfödare också. Exempelvis finns det en privat råttuppfödare här i stan som jag vägrar köpa djur från och istället har anmält till länsstyrelsen för att hon missköter sina råttor. Ska jag köpa ny råtta så hoppar jag hellre på tåget och åker till någon av de seriösa uppfödare som finns, och slipper således stödja dålig avel, impulsköp och allt vad det är samtidigt som jag får i genomsnitt friskare råttor med bättre temperament vars ägare faktiskt bryr sig om sina råttor och sätter råttorna i första hand. Det må vara besvärligt ibland men det är det värt :)

Det man får tänka på när det gäller djuraffärer är ju förresten även att alla inte tar in från grossister, utan många tar ju in från dessa okontrollerade uppfödare också. Jag tvivlar starkt på att alla såna djuraffärer åker runt och inspekterar alla uppfödare, den möjligheten lär de knappast ha. Så hur blir man av med oseriösa uppfödare? Ptja, ta bort deras möjlighet att lämna in till zoo, anmäl de om de begår lagbrott och köp inte ett enda djur från de.
Uppfödaren jag nämnde högre upp är ett exempel på en sån som lämnar in på zoo. Köp råtta på den zooaffären och poff, du stödjer fortsatt avel för den okontrollerade uppfödaren.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

fiffiluren
2010-05-09 17:16
#5

jag anväder råttor som exempel då det är dom jag är mest bekant med

Jag känner såhär, om man är en seriös uppfödare så är man noga med var ungarna hamnar och så håller man kontakten med köparna för att se hur ungarna utvecklas med sjukdomar och psyke. Sen är man noga med hur ungarna har vuxit upp, med mat och att föräldrar och släktingar är bra. Är det något krångel så informerar man köparen om det.

En stamtavla kan absolut bara vara en lista med fancy namn, men man kan som uppfödare registrera sina djur på respektive arts sverigeklubb, därifrån kan man sen se var djuren har tagit vägen, vem som äger dom, och eventuella utställningsresultat och sjukdomar (har jag för mig, äger inga registrerade djur så jag är inte säker).

Sen finns det ju privatpersoner som tar hobby kullar, där en eller båda föräldrarna kommer från djuraffär, då vet man noll och inget om föräldrarnas bakgrund (om inte dom i sin tur är privatuppfödda och/eller inlämnade), man kan få jättetrevliga och gosiga råttor men man vet inget om sjukdom och temperamentsbakgrunden. ungarna kan vara mycket tama och roliga då de haft daglig kontakt med människor i en trygg hemmamiljö.

Sen har vi djuraffärerna som kan få tag på sina djur på olika sätt, grossister är vanligast, djuren föds upp under hemska förhållanden, honorna gör inget annat än producerar ungar i trånga burar och man tar inte hänsyn till hälsa/ålder på avelsdjur/temperament osv. Sen sållas de sjuka djuren bort och blir reptilmat, de som är till synes friska skickas till affärerna och säljs. Ofta blir dom sjuka i det nya hemmet efter en mycket kort tid, andra har tur och får ha kvar dom till sin tvåårsdag.

Länk till grossistbilder

Sen kan dom få djur från provatpersoner, ofta är det ungar de inte får sålda själva som dom lämnar in, det finns exempel på "seriösa uppfödare" som gör så här. Gör dom så har de ingen aning om vars deras ungar tar vägen och kan inte flja upp hur djuren blir, och kan därmed inte veta säkert om djurens föräldrar är optimala avelsdjur.

Sen personalen, så som jag har uppfattat det så finns det en "expert" på varje område i butiken, är det då en spesifik i butiken som är bra på smådjur kanske dom till och med vet vad dom pratar om. Men det är ju inte alltid dom är där och kommer det då in en och köper råttor eller nåt så är det nån annan som assisterar - dvs dom kanske inte vet vad de pratar om och då kan det gå illa. Oftast är det djuren som lider för det.

men djuraffärernas enda intresse är att tjäna pengar - dom skiter ofta fullständigt i vars djuren hamnar eller hur de flyttar. De säljer ofta flockdjur ensamma, med en för liten bur och en pellets som inte bara är tråkig utan också i längden dålig för djuret att äta. Råttor säljs ofta med kutterspån, som är väldigt dammigt och råttor har mycket känsliga luftvägar.

Så det finns fördelar och nackdelar med både privatperson och djuraffär (den senare om personalen är rätt utbildad (vilket är ovanligt tyvärr))

hoppas ni förstår vad jag säger, det blev lite långt, är det något ni undrar eller som jag ska utveckla så säg till

Rafflan
2010-05-09 20:04
#6

Jag tror antalet oseriösa uppfödare skulle öka om dem slutade sälja i djuraffär.

Annons:
Cindy
2010-05-09 23:58
#7

Först och främst en disclaimer; jag jobbar själv i zooaffär och blir alltid känslomässigt berörd när någon antyder att jag och mina kollegor bryr oss mer om pengar än om djuren. Så låter jag grinig eller stroppig i detta inlägg, ta det med en nypa salt. Jag har haft en lång jobbig dag och är därför lite lagom moody…

#2 Zooaffärer kommer aldrig att föda upp sina djur själva, det är alldeles för tunga regelverk kring det för att det skulle bli lönsamt, eller för all del bra för djuren. Därför överlåter branchen uppfödningsbiten till grossisterna som har rätt förutsättningar. Stamtavla är det väldigt få svensons som är intresserade av, de få gånger vi haft stamtavledjur till salu har 90% av stamtavlorna hamnat i papperskorgen för att kunderna inte ville ha dom. Om man inte själv ska ställa ut eller avla så är en stamtavla rätt irrelevant. Som köpare utgår man från att djuret har frisk härstamning, och voll oftast bara veta födelsedagen. Jag har själv haft stamtavledjur, men deras papper var bara kuriosa för mig.

#4 Min erfarenhet från mina år i föreningslivet och som omplacerare, är att alldeles för många uppfödare avlar mer än de har seriösa köpare för, och därför säljer till oseriösa köpare och hoppas att det ska gå bra. Man vill ha en avkomma efter den och den älsklingen, eller avla fram en viss färg eller egenskap, och om man får hem till syskonen för djuren man ska behålla får bara "lösa sig".

Sen tycker jag att det är tråkigt att många stämplar uppfödare som säljer till zooaffärer som oseriösa. Hur ska ni ha det nu? Är det djur från privatpersoner eller grossister som är seriöst uppfödda? Som handlare finns det för och nackdelar med bägge. En privat uppfödare har oftast socialare djur, men jag har ingen möjlighet att kontrollera att djuren faktiskt haft det bra eftersom de inte står under myndighetskontroll. Stamtavlorna skulle lika gärna kunna vara förfalskningar. Grossistdjuren däremot kommer från en kontrollerad uppfödare som butiken haft många års kontakt med, men de är ofta inte lika sociala från början.

Jättefint med tanken att alla ska köpa direkt från uppfödare, pressa på politikerna för en lagändring då! Många familjer tycker att det är bekvämt att slippa leta uppfödare och åka dit, och personligen ser jag faktiskt inget fel i att man då kan köpa djuren i butik istället, förutsatt att djuren har det fint. Givetvis förutsätter man att djuren är friska och uppfödda under schyssta förhållanden.

Av alla smådjur jag själv har haft, så är det zoodjuren och omplaceringsdjuren (ofta med zooursprung) som varit de absolut trevligaste och som levt längst. Min äldsta kanin blev 13 år och var inköpt på Angered Zoo, ett impulsköp som förfärade mina föreningskamrater om jag ska vara ärlig.

Och en sak tror jag att många inte inser; en zooaffär tjänar inte pengar på att sälja smådjur och fåglar. Det är helt enkelt så dyrt med personalkostnader, hyra, mat, spån och andra omkostnader att det i slutändan blir väldigt liten marginal kvar, om någon. Delvis därför slänger man inte iväg djuren på en köpare som verkar oseriös och inte vill köpa de nödvändiga tillbehören, eller ännu värre vill ha levande föda.

Varför slänga iväg ett djur i princip gratis på nån som inte genererar inkomster för butiken, när man kan vägra köp och sen iställey sälja det till en trevlig familj som vill att djuret ska ha det bra och handlar i butiken? Tro't eller ej men vill man ta väl hand om djuren så finns det en gräns för hur många man kan sälja på en vecka, dels av leveransorsaker men också av platsutrymmes- och tidskäl.

#5 Jag skulle hemskt gärna vilja veta dina källor till att de svenska grossisterna sköter sina djur illa och inte avlar vettigt. Jag har hört detta påstående till leda sedan jag började i branchen men aldrig fått några bevis. Bilderna du länkar till är inte svenska, så jag antar att du har besökt någon grossist själv och kan vittna om hur det ser ut där?

Jag undrar också varifrån du fått statistiken att de flesta råttor från butik blir sjuka och sedan dör före två års ålder? Givetvis händer det, men det är undantag och inte regel iaf på mitt jobb. Vi håller på att förhandla med ett försäkringsbolag om att de ska ge våra kunder tre månaders gratis försäkring för djuren vi säljer, i utbyte mot den reklam vi ger dom på detta sätt. Om nu många zooaffärsdjur blir sjuka, skulle detta vara en ren förlustaffär för detta bolag, eftersom sjukdomar medföljda från butiken i prinicip alltid visar sig inom denna tid. Kan du förklara för mig varför dom skulle ta en sådan enorm risk? Och för all del, vilken risk är det inte för en butik att få massa missnöjda kunder, reklamationer och dåligt rykte?

De flesta zooaffärer är så små att de bara har en handfull anställda, och då är de ofta duktiga generalister, där all personal läser på inom alla områden butiken omfattar. Det vore ekonomiskt självmord för en butik att ha personal som inte kan sälja alla dess produkter och djur.

Större butiker som den jag jobbar i, med 7-15 anställda i butiken dagligen, kan schemalägga utifrån fasta postitioner och därmed se till att rätt person är på rätt plats. Men i vår personalstyrka är ändå de flesta generalister, man blir helt enkelt allätare efter en tid och vill veta allt om allt i butiken. Många som kommer till mig i infodisken och frågar efter djurrumspersonalen blir förvånade när jag berättar att jag kan svara minst lika bra på deras frågor. Det må uppfattas av utomstående som att personalen är strikt uppdelad efter kunskapsområden, men så behöver det inte vara.

Om en butik säljer ett flockdjur ensamt, så är det med största sannolikhet för att kunden tjatar sig till det eller hävdar att det finns en kompis hemma. Pratar vi tjäna pengar är det ju givetvis så att man tjänar mer på att sälja fler djur!!! Då går det år mer mat, spån och tillbehör, så varför i hela friden skulle en butik propsa på ensamma djur? (På mitt jobb får kunden välja mellan två flockdjur eller inget, men gudarna ska veta att det ofta slutar i gräl med kunden om vill prata med chefen, dvs mig…)

Och varför propsa på billigt kutterspån, när det finns mer pengar i bra bottenmaterial? Många butiker har valt att själva ha t.ex. alspån, och sedan rekommender detta till kunden. Men till syvende och sist väljer kunderna själva vad de vill ha i buren, och så länge kunderna efterfrågar spån kommer marknaden att tillhandahålla det.

Givetvis är en butiks intresse att tjäna pengar - det är en butik, och utan försäljning ingen lön. Men därmed inte sagt att personalen per automatik är känslokalla svin som inte bryr sig om djuren. Fråga vem som helst på min arbetsplats varför de jobbar i zooaffär - svaret är att de älskar djur och tycker att det är enormt kul att kunna hjälpa djurägare att göra livet bättre för sina djur! Jag skulle lätt kunna hitta ett mer välbetalt jobb om jag ville, och har faktiskt så gjort två gånger men kommit tillbaka för att jag saknat djuren!

Om du inte har ett genuint djurintresse, så skaffar du dig inte tillräckliga kunskaper för att ha en chans att få anställning. Det går inte att anställa en vanlig säljare och utbilda denne tillräckligt på kort tid för att det ska bli lönsamt för butiksägaren. Själv hade jag pet-class-utställningar med min förening i butiken, när ägaren blev imponerad och frågade om jag ville ha jobb. Jag kunde inte ett smack om försäljning och det kvittade!

Vänliga hälsningar
Cindy

Lorita
2010-05-10 00:02
#8

#7 jag vill ha djur med stamtavla alltså är djuraffär uteslutet för mig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Cindy
2010-05-10 00:10
#9

#8 Och då ska du givetvis inte handla i djuraffär heller. Jag försökte inte argumentera emot stavtavlans existens, jag vet mycket väl hur viktig den är för somliga, men för de flesta är den bara en bit papper och det får man väl tycka vad man vill om.

Vänliga hälsningar
Cindy

Rafflan
2010-05-10 00:34
#10

#7 ni låter som min favorit affär, riktigt bra och seriöst ställe som gör det bästa för djuren, följer lagarna och tar bra hand om djuren :)

Dock verkar som lite miss informerade då dem försöker sälja saltsten till marsvin och kaniner, det enda felet jag hittat hos dem :)

Cindy
2010-05-10 00:47
#11

#10 Vi kan starta en egen tråd om mineralstenar om du vill, det är en riktig långkörare! Dock håller vi på att gå över skötselråden inför nytryck, och där finns inte don med. En vacker dag i framtiden tycker folk att UV-lampor är värda investeringen och utfodrar bara med foder med rätt mineralhalt… *drömmer*

Vänliga hälsningar
Cindy

fiffiluren
2010-05-10 01:03
#12

#7 ni verkar vara en bra djuraffär helt klart Skrattande, men du kan glömma att alla affärer skulle vara lika bra.

Jag har praktiserat på två olika djurmagazinet och jag hatade djurhållningen i båda. I den första affären kom det tre små råttor, alla rosslade och en fick snedskalle efter två dagar i butiken - dom avlivades. Dom råttorna hade skickats lååångt i en iskall låda med kutterspån, och där vattenflaskan hade skakat ut allt vatten och blött ner allt så dom satt i det också - det förbättrar inte förkyliningen.

I den här butiken jobbade en som föder upp kaniner och marsvin privat så dom djuren kom från henne. Och hon har inte den roligaste miljön till sina djur, det vet jag för att jag köpte ett marsvin av henne för över två år sen. Men hon vet vad hon pratar om! Annat var det med den andra djuransvarige - hon hade minsann gått en kurs för 7-8 år sen och den kunde man visst leva på resten av livet! Inte, det kommer hela tiden nya saker.

I den andra kom dom 25 stycken åt gången och klämdes in i burar med måtten 100*50*50 cm - det är olagligt! Även fast de bara ska bo där tillfälligt. I den här affären sålde dom även råttor och möss som levande ormmat fast det i Sverige är förbjudet att mata med levande ryggradsdjur. Råttorna kostade typ 60 kr styck (billigare om de skulle bli mat).

Mössen satt väldigt många i en mellanstor duna, hanarna var ruggiga och söndertuggade, ändå satt dom i butiken och dog eftersom.

Där hade dom två stycken som var mer insatta i smådjuren, men dom verkade ändå inte se något! jag hittade en dag en råtta i buren som bara hade lagt sig och dött bara sådär, samma med mössen, där fick jag gå och ta bort döda hanar en eller två gånger om dan den första veckan. Helt sjukt. Dom andra hade noll koll. En kills som jobbar där sålde en ensam råtta med en bur stor nog åt en dvärghamster, kutterspån och en påse pellets. Inget mer. Han kan nada om råttor utan var mer insatt i fiskar.

Grossisters enda intresse är att alltid ha ungar i rätt ålder som kan skickas ut i butikerna. Man kan ju beställa råttor i en viss färg till och med, alltså måste dessa "tillverkas" först, skit samma i temperament eller hälsa - dom har ju rätt färg! Råttor är en väldigt tålig art egentligen, för så dåligt som de har avlats och från den hemska grunden de startade med (bland annat inavel i 135 led) så har de klarat sig väldigt bra. Men när 80-90 % (enligt min lärare) av råttorna bär på gener för tumörer och nästan alla på mycoplasmabakteriervirus (vet inte vilket det är) så börjar det vara illa. Man behöver inte den där ikontrollerade aveln som biddrar.

Det finns skräckhistorier överallt bara man öppnar ögonen och ser efter.

Här är tre länkar till olika gmala trådan på RiF om samma sak, Allamej och Grodan bland annat vet vad de pratar om.

http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b6b09fdf-7242-4816-986d-62040f07a918

http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=278a57c8-8521-4dd1-b6d0-7abe19889ddd

http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=fe9d6bd9-a34f-49e3-9e70-abc01bb209d9

jag kom av mig helt nu, skulle skriva nå mer, men det föll bort…

gulzebra
2010-05-10 02:43
#13

#7: Uppfödare som säljer till oseriösa köpare och hoppas på det bästa går för mig in under samma tak som oseriösa uppfödare. En seriös uppfödare sätter djurens bästa främst, och det innebär trots allt att inte sälja till vem som helst.

Grossister kan inte föda upp på ett bra sätt. Privatpersoner som lämnar till zoo kan inte föda upp på ett bra sätt de heller. Ingen av de kan ha någon koll på hur ungarna utvecklas tex, och när man lämnar iväg djur till ett tvivelaktigt öde visar det klart och tydligt att ens uppfödda djurs välmående inte prioriteras, just för att vem som helst kan gå in på zoo och köpa djur (kaninbrännarna är bara ett i raden av exempel). Om man då bryr sig så pass lite om välmåendet hos sina djur, tar man då ärftliga sjukdomar och temperament på allvar?
Just grossister har ju dessutom behovet att tjäna pengar på sin avel. Man kan inte tjäna pengar på att föda upp exempelvis råttor och ändå ta bra hand om de - råttor kostar alldeles för mycket i drift vid en bra skötsel så grossisterna skulle gå back om de tog bra hand om sina djur.

Nej, zooaffären tjänar inte direkt, men de tjänar indirekt pengar när den som köper djur ska ha bur, mat, strö och allt vad det är. Med tanke på hur många som bara vill ha ett djur varesig det är flockdjur eller inte så ptja… Ett djur genererar mer pengar än inget.

Ang sjuka djur så är min erfarenhet att diverse sjukdomar inte följer med direkt från butiken, utan att djuren snarare inte är avlade för att ha bra immunförsvar. När det gäller råttor så är nedsatt immunförsvar ofta anledningen till att de börjar rossla tex. Likaså är tendensen att bli sjuka högre hos zoodjur just för att grossister inte avlar för att få fram friska djur, utan snarare många djur så de kan tjäna pengar.
Jag har nog aldrig haft ett djur som blivit sjukt inom 3 månader efter flytten från zoo, inte vad jag kan minnas. Problemen har dykt upp längre fram. Problemet sitter inte i butiken utan i generna.

Ang hur djuren lever hos grossister; Caspia här på djurskydd la ut en länk här på djurskydd idag, där hon skrivit om protokollen från inspektioner hos grossister. Jag kan inte påstå att de djuren verkar ha det så bra.
http://maskrosmarsvin.webs.com/smdjursgrossister.htm

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
lisette
2010-05-10 09:26
#14

#8 har du stamtavla på dina katter med?

Lorita
2010-05-10 10:20
#15

Sinkadus kar jag träffat föräldradjuren, lucas är en omplacering och lika så Puma. Jag har haft några med stamtavla också tidigare.

alla katter är kastrerade och ska inte användas i avel, nästa katt kommer bli med stamtavla Skrattande och jag vet vilken ras Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




ivanhoe81
2010-05-10 14:51
#16

jag köper hos både djuraffärer och privatpersoner

är det avelsdjur (håller på att letar bra djur till musavel) då ska det vara bra stamtavla och det med

men är det bara sällskapsdjur då är jag inte ett dugg intresserad av någon stamtavla för jag får ändå inte ut något intressant från dem mer än färg, namn och födelsedatum så då går det lika bra med djur från en djuraffär
har flera från olika djuraffärer som är bra mycket trevligare och kelsjuka än från en uppfödare

visst jag gillar inte grosisternas val att föda upp i trånga lådor men det ska inte gå ut över djuraffärerna enligt mig, de som har bra hand och bryr sig om djuren borde få sälja men den vanliga bilden på djuraffärer där personalen inte kan ett dugg och tror att en  råtta och mus är samma sak de borde inte ha tillåtelse att sälja djur (har varit inne i en affär där jag frågade om möss och de visade mig en bur med råttor och frågade hur många jag var intresserad av, kan säga att jag inte köpte någonting i den affären)

är oftast inte intresserad av hur föräldrarna är för jag är intresserad av individens temperament inte hur föräldrarnas temperament är
träffade en mus vars föräldrar var hur goa som helst medan den som jag ev skulle ha köpt var helt tvärtemot rädd, ängslig etc

jag tycker att man inte ska dra alla djuraffärer och deras skötsel med djuren på en och samma kam för en del sköter sig väldigt bra enligt mig och har kunnig personal inom varje typ av djur

gulzebra
2010-05-10 15:44
#17

#16: Visst finns det affärer som kan sköta djuren bra, men det ändrar ändå inte på det faktum att vem som helst kan köpa djuren.

Jag har själv fått hem flera omplaceringsdjur (mest råttor, men även annat) och i princip alla har kommit från zoo innan, helt enkelt för att oseriöst folk vänder sig just till zoo. Bland annat har jag fått hem en rexad råtta som man kunde se revbenen på, hon kom från en bra djuraffär…
Eller, som tidigare nämnts, de där som eldade upp en levande kanin och hetsade en hund med den andra. De kaninerna kom från djuraffär de också.

Tänk bara vad många djur det är som inte skulle fara illa om de inte hamnat i en djuraffär. Är det verkligen värt allt lidande bara för att vi ska ha det så bekvämt som möjligt? Varför ska djuren betala priset för att du och många andra inte vill åka iväg och handla från uppfödare? Det är ju ditt val att skaffa djur, inte djurens. Därför förstår jag inte varför djuren ska behöva ta smällen av det.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Aviendha
2010-05-10 15:45
#18

Jag är kluven i frågan.

Det finns de djuraffärer som gör ett utmärkt jobb och sköter sina djur på ett helt fantastiskt sätt och delar med sig av sin kunskap till kunder och inspirerar när det kommer till hållning och berikning och det tycker jag är suveränt! När det är så så kan djuraffärer fungera som lättillgänglig kunskap och inspiration för oavsett om djur finns eller inte i affär så får man busenkelt tag på det djur man vill ha via privatpersoner.

Sen är det tyvärr många djuraffärer som har en kass djurhållning och sitter på dålig kunskap och det finns ju även de som inte ens håller de regler som finns. Tyvärr fungerar dessa som raka motsatsen till det jag nämnde ovan och det raserar ju allt arbete de "goda" zoobutikerna gör på sitt sätt.

Samtidigt vet jag många hemuppfödare som… ja inte borde få ha djur över huvud taget. Per god uppfödare finns det minst en dålig enligt min erfarenhet så jag kan inte sluta mig till att det ena är bra och det andra är kasst för så svart eller vitt är det inte i dagsläget och kommer nog aldrig att bli heller.

Ponera att djur i affärer försvinner helt, vi skulle absolut se en ökning av hemuppfödare på smådjur (vilka är de som oftast köps i butik) och tyvärr så kanske vi inte ser lika mycket av en ansvarsfull hållning och avel på dessa.

Det krävs kunskap, resurser, tålamod och insikt för att bedriva en framgångsrik avel ur djurens synpunkt. Dvs. en avel som tar hänsyn till hälsa, typ, temperament och arbetar för att få hållbara linjer på sikt. Få har detta vill jag påstå. Jag vill ha just detta, ett djur som har en hållbar exteriör, bra sjukdomshistorik, få defekter (om noll inte kan ges) etc. Men det hänger ju även på köparna som ofta ser pris och färg först. Det kan man lätt skåda genom att läsa en timme på iller.ifokus där vi vet att vissa saker ger enorma konsekvenser, detta påpekas om och om igen men ändå ignoreras det och parningen genomförs ändå och sen händer en av två saker: 1. ägaren blir ledsen när det går åt skogen och undrar "hur kunde detta hända mig?" och tycker synd om sig själv. 2. Allt går som det ska och även fast medlemmar informeras så skriker alla i högan sky att "sådana vill jag ha!". Hälsan får tydligen stryka på foten när häftiga saker går att få. Det ser vi på så många olika arter och raser.

ivanhoe81
2010-05-10 18:23
#19

#17 även om jag köper från djuraffär så tänker jag alltid igenom allting hemma innan jag går in i en djuraffär jag har aldrig impulsköpt ett djur är emot att impulsköpa

tycker en sak att djuraffärer borde ha rätt till och det är att neka folk att få köpa om de anser att de inte är mogna eller vad man nu ska säga till att ha djur

läste ju om en som såg en som slängde ut en ask från en buss och hörde en säga att den kommer ju dö (det var vinter och snödrivor etc) i asken låg en liten mushane

skulle djuraffärer ha tillåtelse att neka så skulle det vara bättre

men som vi pratade om i ett annat inlägg så är det inte alla som har råd att åka långt för att köpa
jag själv har bara lite över 7000kr efter skatt i månaden, men ändå så åkte jag 90 mil tor för att hämta 4 möss och den 22maj ska jag åka från årjäng till artlink i degersfors för att hämta 4 till (ligger nedanför karlskoga)
men så har jag en slant sparad till detta och det är ju stort sett artlink eller malinmalin som ligger närmast mig när det gäller uppfödning för möss

lisette
2010-05-10 18:43
#20

#19 det är väl klart att en djuraffär kan neka ngn att köpa ett djur? dock så medför det väl sura miner hos kunden och ryktesspridning om att affären är dålig etc.

Annons:
Rafflan
2010-05-10 18:48
#21

#19 jag har gjort ett lyckat impuls köp. Så bara för det är impuls betyder det inte att ägaren är dålig liksom ;)

Handlar mer om köparens mognad och kunskap ;)

ivanhoe81
2010-05-10 19:01
#22

"20 jaså så de kan det, det var mer än vad jag visste, jag anser att hellre dåligt rykte än vetskapen att ha sålt ett fint djur till en dålig köpare

#21 jo det såklart, men det som jag mest tänker som impulsköp det är att man bara ska gå och kolla på djuren men kommer ut med djur som man inte tänkt att köpa

den djuraffären som jag har köpt från brukar alltid fråga hur det går med gerbilerna alt mössen etc som man köpt från dem varje gång man är inne hos dem, plus att då man köper så frågar de alltid vad man kan och om man vet hur just det djuret ska ha, de brukar ställa massor med frågor och det tar nog minst 30 minuter från det att man begärt hjälp innan man kan komma iväg till kassan (tror att de har det som polisy bara för att det inte ska bli något impulsköp som man ångrar på vägen hem) visst det blir mindre kunder men så har de ändå bra rykte om kunnig personal

på tal om kunnig personal så kan den som har hand om reptilavdelningen på den affären mer om gnagare än vad den som har hand om smådjur i djuraffären här (de i affären här borde inte ha djur för de säger att den enda gnagaren som ska ha sällskap är råtta de andra ska bo ensammna, tur att jag varit inne ett par gånger och hört dem säga det om ex gerbiler till en som ville köpa det och rättade dem)

gulzebra
2010-05-10 23:25
#23

#19: Du ja, men gör alla andra det? Det är ju liksom inte bara du som köper djuren :P
Jag har själv impulsköpt djur flera gånger. Då har det dock varit djur jag kan ha, exempelvis råttor som helt enkelt fått flytta in med mina andra råttor efter avslutad karantän. I såna fall ser jag inga fel med impulsköp, däremot när någon okunnig går in och ser ett gulligt marsvin hen bara måååste ha, trots att hen inte har en aning om hur marsvin ska skötas - det är så fel det kan bli. Tyvärr så är det inte ovanligt och problemet lär knappast försvinna sålänge djur säljs i affär.

Har man inte råd så kan man spara eller vara utan. Jag har skitkass ekonomi jag också och kan inte hoppa på tåget "bara sådär" om jag ska köpa djur, utan jag får spara eller vara utan precis som med allt annat. Det är ju inte djurens fel att vi har dålig ekonomi så de ska ju inte råka illa ut för det, utan då är det vi som, än en gång, får mätta munnen efter matsäcken.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

teddybaby
2010-05-16 12:55
#24

Det kan lätt bli problematiskt åt båda hållen, som någon antyder. Men i enlighet med mina erfarenheter så kommer jag nog aldrig att köpa djur från djurbutik igen. Detta ev den enkla anledningen att mina djur från djuraffärer helt enkelt inte är lika trevliga som de djur jag köt från upppfödare. Därtill bör tilläggas att jag hellre köper kanin (mitt favoritdjur) från en liten uppfödning där mycket intresse och passion finns än en stor uppfödning där vissserligen erfarenheten finns men där djuren kanske inte får lika mycket kärlek och uppmräksamhet. Visst finns det undantag vare sig det gäller uppfödare eller djuraffärer! Men så känner jag just nu. Glad

lukasfelix
2010-05-21 04:32
#25

# 7

Du säger att zoobutiker aldrig kommer börja föda upp själva.

Det finns djuraffärer som gör det :-) zookompaniet i göteborg t.ex

Cindy
2010-05-21 14:01
#26

#25 Det finns givetvis butiker med personal som föder upp. I min butik har vi kanin, marsvin, chinchilla, råtta, gerbil, dvärghamstrar, kanarier, undulat, engelsk undulat, nymfkakadua, kakariki och reptiler, amfibier och massa fisk. Vi skulle alltså behöva en stor anläggning för att föda upp själva.

Men jag har svårt att tro att butiken du hänvisar till avlar i butikslokalerna? Jag har också personal som hobbyavlar ibland.

Vänliga hälsningar
Cindy

lukasfelix
2010-05-21 14:03
#27

Jag vet inte hur de avlar, jag vet bara att de sagt att de föder upp iallafall kaninerna själva som säljs i djuraffären

Annons:
Cindy
2010-05-21 14:56
#28

#27 Då är det förhoppningsvis personalen som avlar hemma :-)

Vänliga hälsningar
Cindy

Karizma
2010-05-21 19:24
#29

Orka inte läsa alla inlägg. Men vi har köpt hamster av en uppfödare dom har tillstånd att sälja o föda upp allt sköts man får papper på hamstern o jag kan säga välhanterad hamster snäll som tusan o pussvänlig. Sen fick vi en hamster av grannens vän (dottern tröttna på den) men den var vist köpt på zoobutik o var bitig man får riktigt passa sig många gånger. Men vi hanterar dom varje dag o hon börjar lära sig.

Så just hamster kan jag väl säga att man ska ta en från uppfödare o med stam helst så ser man att det inte är inavel med. Jag var o fråga på en zoo ang hamster mat vad som var bra o fick till svar att dom fick bara en sortes mat var hjärtan som småkakor. Jag läste innehållet på denna o den tillför inte alls allt én hamster behöver långt därifrån, så just sån sak var ju med skräpinfo. Kolla in deras hamster o bad att hon tog fram en o hon tog på en handske, ne det är inte mycket hanterade kan jag säga.

Kanin har jag köpt med från uppfödare o även där ser man hanterad o tam från början mot zoo kanin haft en son med livrädd stackare.

Fiskar ja där är det inte hanterings nivo som spelar roll utan går på hur fräsh det varit o inte priset. Då har faktis en zoo butik vunnit mot en privatperson som sålde yngel o fiskar.

27, Jobbar du på zoobutik? En snabb fråga får era smådjur röra på dig i rasthagar? Då de bör röra på sig mer än sin bur?

lukasfelix
2010-05-21 20:00
#30

Nä jag jobbar inte i zoobutik, jag tog bara upp ett exempel på en butik som sålde egna kanine. men på den zoobutiken har de en hage, som är mitt på golvet i djurrummet och där det går kaniner och de övriga är i burar runt om längs väggarna, med marsvin, hamstrar osv.
i den hagen i mitten så har det senaste gångerna jag vart där varit tre stycken belgiska jättar och sista gången jag var där var en av dom kvar och hade vart där rätt länge då. inte så förvånande kanske, kanske inte är något som en barnfamilj väljer och majoriten som köper kaniner i butik är väl det typ. en person som söker en belgisk jätte förväntar sig kanske inte att hitta det i en djuraffär heller och letar väl inte där i första taget

Cindy
2010-05-22 00:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

=29 Jag jobbar i zooaffär och såhär ser burarna ut. Knappast behov av rasthage som jag ser det Flört

1: Entrén

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
2010-05-22 00:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Till vänster bor kaninhanarna, och till höger honorna i en likadan hägnad. Man ser bara hälften av hagen på bilden.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
2010-05-22 00:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Upptill bor chinchillorna och nertill marsvin. Honor och hanar bor på varsinn sida av rummet.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
2010-05-22 00:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Resten…

Vänliga hälsningar
Cindy

Annons:
Aviendha
2010-05-22 00:25
#35

Oj! Jag tappar lite haka här i mitt hörn..

Jag måste ändå säga att jag sett bra många djuraffärer då jag har en helt obotlig fetish för att besöka så många jag bara kan men jag har sällan sett något så.. bra. Det finns massor av beriktning, ytorna är stora och helhetsintrycket är luftigt och fräscht. OCH ni har ändå en bra display av djuren, det som de flesta tycks oroa sig för och därför tar bort massor av saker så djuren inte ska gömma sig. Applåd från mitt håll mao.

Vart finns ni? Jag vill besöka :P

Cindy
2010-05-22 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 Tack för berömmet! Glad Bromma Zoomarknad precis vid Bromma flygplats i Stockholm. Det var en fröjd att få planera detta djurrum inför flytten till nya lokaler för 2½ år sedan. Vi slog ner lite vägg in till lagret för att stjäla mer plats till djurrummet.

Jo vi upplever att både djuren och kunderna uppskattar burarna. Det är god ventilation till glasburarna, men djuren slipper störas av varandras ljud. Kaninerna älskar att rejsa runt i sina hägn.

En bild åt andra hållet också. I mitten har vi en arbetsbänk med diskho. Där besiktigar vi alla djur när de kommer och när de ska säljas också. Under alla burar finns skåp med förvaring.

Vänliga hälsningar
Cindy

UlrikaD
2010-05-22 01:01
#37

#33 Ser otroligt rent och fräscht ut. Men måste fråga, vad är det för höjd på chinchillaburen? Ifall det är den i glas ovanför marsvinsburen där.

Cindy
2010-05-22 01:50
#38

#37 Kan inte måtten i huvudet, men de är lagliga. Innan vi byggde rummet gick djurskyddsinspektörer över ritningarna, och innan djuren flyttade in gick de igenom burarna med måttstock och allt Glad

Vänliga hälsningar
Cindy

UlrikaD
2010-05-22 01:58
#39

#38 Undrade bara, för bilder kan luras. Och på bilden ser den lägre ut än 1 meter.

Cindy
2010-05-22 02:43
#40

#39 Du är välkommen att mäta själv om du vill, men den är utan tvekan högre än en meter, och måtten i övrigt är också större än minimikraven. Glad Översta delen av buren är skymd av en kant, kan vara det som lurar ögat.

Vänliga hälsningar
Cindy

UlrikaD
2010-05-22 03:11
#41

#40 Som jag också skrev, bilder kan luras.

Tyvärr för långt bort från mig, annars hade jag gärna kommit och hälsat på.

Annons:
Catnap
2010-05-22 19:06
#42

Jag har gjort en praktik i en djuraffär som födde upp egna djur och köpte in djur utifrån. Jag tycker inte att det verkade vara särskilt stora kontroller på vad som försigick och hur djuren hade det på det stället iaf. Man kvävde bland annat djuren i burkar om man fick för många eller om de djur man fött upp inte var trevliga djur, tex råttor som var aggressiva eller någon inte blivit såld och var kvar i buren för länge för att göra plats för en ny hamster or whatever.

Jag hittade djuren i en burk av en slump när jag öppnade vad jag trodde var välling till bebisdjuren. Sedan dök det upp djur titt som tätt i burkar. Jag frågade den djuransvariga i butiken hur de avlivade djuren men personen ville inte svara på frågan utan hänvisade till ägaren som inte heller gav något svar.

Jag mådde dåligt av att vara där och jag tycker verkligen inte att det var bra tillsyn på djuren. Nackdelen med de djur de födde upp var att ingen hade tid att socialisera tex råttorna som dessutom hade en extremt aggressiv pappa som de delade bur med första tiden av livet. När då råttungarna hamnade till försäljning var de lika männsikoskygga som pappan och mamman och hamnade då i burken hela kullen.

Ska man föda upp djur så måste de socialiseras. jag tror att det är mycket bvättre att köpa djur hos en privatperson som man kan besöka och man har nog mer tid för djuren och är mer mån om dem. Jag är glad att så många djurbutiker faktikst är seriösa. Den butiken vi handlar djurens foder m.m i hade förbud att gå in till djuren om man inte kontaktade personal och fick då följa med personalen in. Där blev inte djuren stressade och fick vara ifred och burarna var alltid fiuna och fräscha. Men de tog såmåningom bort försäljning av djur.

#31 Den där zoobutiken såg jättefräsch ut på bilderna :)

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

[isdrakee]
2010-05-24 02:13
#43

Sånt här är jätte svårt, det finns bra och dåliga djuraffärer och det finns bra och dåliga uppfödare. Sen tycker jag det är skillnad på olika djur, det verkar mest som att det är smådjur som har kommit på tals.

Det är klart alla tycker att djuren ska ha det bra både vad gäller uppfödning och i affären. När det är ekonomi och vinstintresse inblandat så brukar tyvärr djurskötseln få ge vika. Se bara på matindustrin.

På ett sätt kan jag tycka djuraffärer inte borde få sälja djur. Men ifall det togs bort så hade det nog gått sämre för djuraffären och den privata uppfödningen bli större, vilken i sin tur inte behöver se så bra ut heller. Det är nog väldigt svårt att få ordning på en bra uppfödning så länge köparna inte bryr sig.

Dessutom hade utbudet blivit väldigt begränsat. Jag som har reptiler hade antagligen inte lyckats komma över min favoritart utan djuraffär. Djuraffärer har mycket lättare att importera in djur än vad jag som privatperson har, och jag måste säga att det är riktigt schysst att ha en affär som man kan efterfråga arter från. Men nu ser uppfödningen av reptiler inte alls ut som för däggdjur, reptiler är ändå rätt "vilda" fortfarande och har inte en massa avelsproblem.

Att ha djur i butiken tror jag är lockande för oss alla. Halva nöjet med att ta sig till djuraffären är att få kika lite på djuren. Jag har förståelse för att djuren får sämre standard än vad dom borde vad gäller yta och så, för det är en verksamhet och förhoppningsvis behöver djuren inte bo där så länge, men dom ska helt klart ha det dugligt.

Jag tror det största problemet är att djurägarna inte får tillräckligt bra information. Många bryr sig inte tillräckligt mycket för att läsa på själva och många förlitar sig på vad affären säger. Skötselråd skickas sällan med och gör den det verkar den vara tvielaktig.

Jag tror det skulle hjälpa om det fanns officiella skötselråd i alla fall för alla vanliga arter som affären måste skicka med. Att alla affärer bara för använda samma skötselråd som givetvis ska vara korrekt. Står det att dvärghamstrar ska bo minst två och två så tror jag man kan undvika att många affärer säljer dom ensamma. Dessa skötselråd borde finnas samlad på en lättåtkomlig sida på nätet också.

Man kan inte göra mycket mer än att ge djurägarna tillgång till bra information.

[hejhejhej!]
2014-12-29 15:59
#44

#32 För det föesta, de djur bromma zoo har är enligt mig hyperaktiva, deras leksaker byts aldrig ut, vissa djur får inte de mat de behöver för att må bra och de bor 20 kampfiskar döda i små "plastlådoe eller supersmå akvarier. För ddt andra ser man hörntoaletten på bilden och DÄR slutade buren, har dessutom en helbild på buren som visar det. Du påstod att det bara var "helften "av deras bur.

Upp till toppen
Annons: