Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 5431 ggr
[Jeremina]
2010-05-10 02:58

Hörde ni?

Jag hörde på nyheterna att många veterinärer blir hotade av djurägare när de ska inspektera gårdar. Det är inte klokt tycker jag….

Annons:
CaithSith
2010-05-10 03:17
#1

Jag såg det! Helt sjukt… Här är en länk för er som inte sett:

http://svtplay.se/v/1995721/rapport/9_5_19_30_-_textat?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1995138/sb,p103263,1,f,-1

ca 15min in i inslaget

lisette
2010-05-10 09:27
#2

det är väl inte så konstigt? det finns mkt skumt folk på gårdar i sverige som tror sig veta allt om sina djur "för att man haft djur hela livet"…

Linnea
2010-05-10 09:35
#3

#2 Den är klassisk, speciellt i hästkretsar tror jag; "Så här har vi alltid gjort"..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

CaithSith
2010-05-10 10:51
#4

Nja, inte konstigt, men tycker det är sjukt att tex djurskyddsinspektörer inte får ha något med sig att skydda sig med(inte ens pepparspray)..

lisette
2010-05-10 11:44
#5

#3 jamen precis.

inte konstigt, men det är sjukt att det pågår!

Aviendha
2010-05-10 13:24
#6

Jovisst är det sjukt, men samtidigt rätt "naturligt" med eftersom många känner sig hotade av inspektörer och veterinärer som kommer ut eftersom deras syfte upplevs vara att leta fel och människor är i regel kassa på att hantera konflikter :P (min egen högst personliga åsikt)

Inspektörer kan begära polishandräckning om det anses behövas just för att skydda sig själva. Som inspektör är du utbildad till att bedöma djurhållningar, inte i självförsvar, konflikthantering av den fysiska sorten eller något annat. Den utbildningen sitter snarare polisen på. Och som veterinär eller inspektör så ska man inte behöva ha den utbildningen heller, eller ha pepparspray, det är just därför som polishandräckningen finns :)

Annons:
Taxelina
2010-05-10 16:49
#7

Helt galet att dom blir hotade. Men å andra sidan förstår jag bonden.

När inte inspektören hittar några fel, så vill den gärna leta lite för att fylla i sina papper. Ungefär som det jag skrev i andra tråden med inspektioner.

Men alla är inte såna, varken bonden eller inspektören. Det är ju faktiskt bara särfallen man hör om.

Bonden eller företagaren kanske man ska säga, har enormt mycket papper, lagar, regler med mera som han/hon måste leva upp till varje dag. Inte konstigt om han/hon ligger sömnlös och undrar om han lyckats följa allt under dagen. Om bonden slapp allt pappersarbete så hade den mer tid för djuren och det den igentligen jobbar med.

Aviendha
2010-05-10 17:38
#8

#7 Men tyvärr är just papperen en nödvändighet. "Papper" behövs för ex. journalföring vilket det ibland är krav på, sen kan man inte driva ett företag om man inte vill hantera papper, och i dagsläget är jordbrukare egenföretagare och det är inte ovanligt att bönder har en anställd som sköter det administrativa, eller att de själva fixar den biten och har folk på "marken" som arbetar med djuren och gården.

CaithSith
2010-05-10 18:25
#9

Klart det är naturligt att försvara sig, men jag tror ändå det blir rätt jobbigt för djurskyddsinspektörer att behöva ringa polisen varje gång de tror en person kommer vara våldsam, RSPCA tex har väl helt andra rättigheter..? Min personliga åsikt är att det nog vore smidigare ifall de iaf kunde få ha något med sig, att försvara sig med, eller att man kunde ha en liknande "djurpolis" i Sverige..

Aviendha
2010-05-10 18:31
#10

Men det är ju mer ett undantag än en regel att det finns risk för hot och skador som gör att de behöver polishandräckning med sig ut vilket gör att jag inte tycker att det är ett problem.

lisette
2010-05-10 18:46
#11

#9 har för mig att de inte har rätt att gripa en person utan måste kalla in vanliga polisen.

dock så har de ett annat rättssystem i usa och det verkar ju otroligt lätt att få tag på en rättegångstid.

Taxelina
2010-05-10 19:06
#12

Dom skulle ju kunna gå 2 och 2. Det finns ju en viss trygghet i det.

#8 Självklart att dom ska sköta pappers jobbet också.  Och då pratar vi verkligen om massor av papper. Och journal förs över praktiskt taget allting nu för tiden. Kör man ekologiskt så är det ändå mera pappers exersis.

CaithSith
2010-05-10 20:51
#13

Jag är inte speciellt insatt, har dock en kompis som gjort praktik på djurskyddsmyndigheten och enligt henne verkade det vara ett problem.. Så det är därför jag tycker de borde ha mer "rättigheter".

Annons:
[Anunnaki]
2010-05-10 22:09
#14

# 7 En bonde har inte mer lagar att hålla reda på än vilken företagare som helst men djur kan inte strejka och inte har de något skyddsombud heller som det måste finnas bland människor på en arbetsplats. Djuren är helt enkelt utlämnade till godtycke.

Taxelina
2010-05-10 23:33
#15

#14 Jag ska kolla upp om jag hittar alla lagar och förordningar som gäller för en "bonde" Så kan jag skapa en ny tråd med det.

En bonde har mycket mer pappers jobb än en vanlig företagare. Det handlar ju om djurhantering och det är viktigt att allt går rätt till.

sus-sharon
2010-05-12 12:23
#16

#12 numera är det vanligt att man åker ut två och två på inspektion, just av den anledningen som ges i TS inlägg.

jag tycker dock att det är felaktigt att säga att inspektörerna är ute för att "leta efter fel". detta är inte motivet till inspektion på gårdarna. inspektionen är helt enkelt en inspektion; ett tillfälle att kontrollera att de lagar och regler som gäller efterföljs av djurhållaren.

inspektören skall inte kliva omkring på gården och leta efter fel.
gör man det så anser jag att man inte förstått sitt eget syfte och yrkesroll och då bör man göra något annat.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Taxelina
2010-05-12 22:51
#17

#16 Jag tycker det är jätte bra när dom kommer. Tyvärr lite för sällan bara. Vi har haft kennel här i ca 10 år och hit har dom varit 1 gång.

Bra om dom kom lite oftare på gården också. Det är väldigt lätt att bli hemma blind och då kan man få lite tips och råd.

Men som den inspektören gjorde som var här sist och ingenting hittade. Då ville han att djurskötarna skulle putsa alla fönster på lagården. Det är nämligen "blindfönster" Alltså fönster som inte är fönster utan finns för syns skull. Går alltså inte att putsaFlört

sus-sharon
2010-05-12 23:23
#18

#17 du kan ju alltid ringa och be om en inspektion om du känner att det behövs=)

vad gäller hästsidan, t.ex., så har djurskyddet svårt att veta var alla besättningar finns eftersom det i regel är små stallar med bara några få individer. vi hade haft hästar på gården tio år och fick till slut själva ringa och be dem komma ut - vilket faktiskt uppskattades av inspektören också.

åh.. låter som det var killen med koll ni hade ute ;)

medarbetare på djurskydd.ifokus

Taxelina
2010-05-13 16:29
#19

#18 Ringa efter dom behövs inte, men eftersom det liksom ingår tycker man att dom ska komma lite oftare. Dom är alldeles för få.

Hahaha, jasså det finns flerSkrattande Dom gör nog så gott dom kan.

topsecret
2013-08-19 12:38
#20

Det är väl inte direkt veterinärer som kommer ut för att behandla djuren som blir hotade, utan djurskyddsinspektörer, och ärligt talar förvånar det mig inte alls att de blir hotade. Med den attityd de har ("Jag vet bäst, gör som jag säger, jag lyssnar inte på dig") är det fullt förståeligt. Deras kunskaper är ofta oootroligt dåliga (jag säger inte att alla djurskyddsinspektörer är sådana men en merpart). De har oftast aldrig hållit på med djur (har kanske en katt, men har aldrig jobbat med lantbruksdjur t.ex). De har ingen praktisk kunskap om det och deras idéer och infall är ofta obegripliga. De säger att de bara gör sitt jobb och följer lagen, men är ens jobb att följa en sådan lag kanske man borde fundera på vad man jobbar med…

Visst - jag tycker också att det måste finnas djurskyddsinspektörer men de borde vara bättre utbildade och framförallt ha erfarenhet i praktiken av det de jobbar med. 

Sedan att det finns psykfall som verkligen vanvårdar sina djur, det vet jag och det är självklart inte bra, men de allra flesta människor sköter om sina djur mycket bra.

Annons:
Silvestris
2013-08-20 19:40
#21

#20

För dålig utbildning är ju en följd dels av att det är hög omsättning på personal pga. sådana saker som hot i arbetet. Kul att bli mött av en gubbe med bössan riktad mot dig när du ska kolla hur djuren har det i gårdsslakteriet.

En annan faktor är minskade resurser.

Lite resurser och en dålig arbetsmiljö, hur ska du få in kompetent personal och sedan lyckas behålla dem för att få erfaren och vidareutbildad personal?

En person får vara hur inkompetent som helst, ingen förtjänar att bli mött med hot om våld på sitt arbete.

Upp till toppen
Annons: