Annons:
Etiketthästar
Läst 10905 ggr
Bulba
5/27/10, 1:14 AM

Vanvård?

I skogen där jag spenderar mina uteritter finns det ett stall/gård. Jag har aldrig gillat stället, vet inte varför men det är något med det hela. De flesta hästarnas hovar är långa och gårdsplanen full av skräp i form av sängar, cyklar, tunnor osv. I huset hänger julbelysningen forfarande kvar och jag har aldrig sett någon där och hästarna gör inget annat än står där i hagarna. Alla hästar står var för sig och så fort de hör att man kommer rusar de mot staketet och springer efter hästen, min häst blir förstås livrädd!

Det finns 3 shettisar och ett russ där (eller det är dom jag sett), det är russet jag oroar mig lite för eftersom den är mager. Jag tror den har mask eftersom hagen är full av gräs men ändå så är den smal.

Ska jag anmäla? jag har egentligen ingen vettig grund till det hela… Jag kollade upp gårdens address på eniro så jag har namn och nummer till hon som bor på gården men jag skulle aldrig våga ringa, för det första är jag bara 15 år och inget jag sa skulle direkt beröra henne och för det andra så tror jag inte att det skulle hända ngt i alla fall.

Bifogar en film på russet.


Annons:
Mari
5/27/10, 1:31 AM
#1

Tycker inte att russet är så extremt mager utan ser mest ut som han/hon saknar muskler.

Det man också kan göra om man vill göra en anmälan är att samla ihop bevis så som bilder på den magra hästen och de långa hovarna. Att själva gårdsplan är full med skräp tror jag inte är något man kan ta upp,värre om det var skräpigt i hästarnas hagar.

Fast hur är det? Går hästarna ensamma i hagarna, ska de inte ha sällskap eller räcker det att det går en häst i hagen bredvid?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

lisette
5/27/10, 9:28 AM
#2

fast om det är stökigt och fullt med farliga saker i närheten av hästarna så kommer nog inspektörerna att påpeka på det oxå. man ska kunna ta sin häst till/från ett stall utan att stöta på farliga saker.

håller med stirrup om att det är nog muskler som saknas.

att hästarna kommer springandes mot dig när du kommer är inte så konstigt, det händer nästan alltid mig när jag är ute och rider. hästarna är ju nyfikna på vem som kommer förbi.

kan du inte be dina föräldrar ringa o prata med ägaren? eller de du har hästen hos?

#1 det räcker med sällskap i hagen brevid.

dumsatan
5/27/10, 3:02 PM
#3

Ursäkta en verklig amatör men ser inte höger bakben konstigt ut? Verkar helt stel i lederna.

Mari
5/27/10, 4:47 PM
#4

#3 Nu när u påpekar det så ser det lite konstigt ut, fast för mig hackar hela filmen så det kanske beror på det?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Bulba
5/27/10, 6:25 PM
#5

Vet inte om det bara inte syns på filmen men höftbenen sticker ut en del, Hästen springer inte bara mot mig utan är i högvarv så länge den kan se mig.

Mina föräldrar är inga hästmänniskor så jag tror inte dom skulle kunna komma med ngr argument eller ngt över huvudtaget. Men kan fråga någon i stallet.

På filmen nedan syns den andra hästen och russet.


smurfan-13
5/28/10, 11:00 PM
#6

För mig, som inte är så hästkunnig dock, ser det ut som en gammal ponny som börjat tappa vikt/muskelmassa & har slitna/stela leder.

Men är du uppriktigt orolig för ponnyn kanske du kan ta hjälp av en lärare i skolan och anmäla till djurskyddsinspektören i kommunen? Finns säkert någon lärare som kan hjälpa dig & samtidigt se det lärorika i det. ;) Kanske något att ta upp m samhällsläraren tex? Kan ju dessutom leda till en bra debatt om civilkurage och djurskydd mm :)

Annons:
Aviendha
5/29/10, 12:45 AM
#7

Svårt att säga när man inte vet så mycket bakom. Det kan ju finnas naturliga förklaringar till att russet ser ut som det gör, men hästar ska få sina hovar skötta.

Det är ju en fördel att ha mycket konkret att komma med när man anmäler, men det är ju inget krav på något sätt. Du kan anmäla och påpeka hovarna, russets tunnhet och allmänt skräpig gård (om det kan påverka hästarna negativt). Skulle det visa sig att allt är i sin ordning är det ju inget mer med det, om det inte är som det ska så kanske en förändring kommer till. Du behöver inte uppge namn när du anmäler och i många fall kan du göra det över e-post med så jag ser egentligen inga större problem till att du ska kunna anmäla själv om du känner att det behövs. Kanske kan artikeln "hur anmäler man vanvård av djur?"vara till hjälp?

Katthemsmatten
5/29/10, 9:11 PM
#8

#7 Om du vill anmäla anonymt avråder jag från att använda e-post. IP-nummer är spårbara och då försvinner anonymitetsskyddet. Likadant med telefonen. Använd mobilen och se till att du ställt in den så den inte visar ditt telefonnummer om du inte har ett 'hemligt' telefonnummer. Det har hänt att man på LST slarvat och uppgivit uppgiftslämnarens namn och adress.

Bara som ett litet tips. Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

lisette
5/29/10, 11:44 PM
#9

#31# funkar på en vanlig hemtelefon o gör samtalet skyddat

Bulba
5/31/10, 1:40 AM
#10

Red förbi i förrgår och upptäckte då att det även bor en stor hund (typ labrador) i en utegård. Jag vet ingenting om hurvida hundar får hållas utomhus eller inte. Hunden hade i alla fall en stor hundkoja i inhägnaden.

Jag vet att de förr haft får och föl på gården men allt eftersom har det blivit färre djur.

Jag minns att jag och min syster en gång gick in i stallet där för längesen, måste ha varit 4-5 år sedan. Jag minns inte riktigt hur det såg ut men det var ca 3 boxar och blått.

Grejen är att jag inte har något att anmäla som någon utomstående skulle reagera särskilt starkt på, det är mest jag själv som märker hur hästarna förändras och hur gården förändras.

Tror att jag har en bild på russet från förra sommaren. Ska leta upp den!


Bulba
5/31/10, 1:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bilden är tagen den 27 april förra året.

Det syns inte så bra men här är hästen mycket tjockare och går med den vita shettisen som syns på andra videon.


dumsatan
5/31/10, 3:29 PM
#12

Du har inte sett några på gården? Man kan ju alltid stanna och kallprata lite med dem för att få en känsla av hur de är. Då kanske man får en förklaring också på varför det är som det är.

Rafflan
6/1/10, 1:54 AM
#13

kan säkert vara åldern, jag tycker du ska ringa å prata med ägaren först.

Om dem inte verkar bra, anmäl.

Annons:
Mari
6/1/10, 1:57 AM
#14

Jag tycker inte att hästen i fråga ser så lastgammal ut, den borde ju ha några gråa hårstrån i ansiktet eller se mattare ut i pälsen eller liknande om den är väldigt gammal.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Rafflan
6/1/10, 2:01 AM
#15

kan ju vara sjuk eller vad som helst, bäst är att prata med ägaren först, annars snmäla, att låta det vara är ingen vidare idee.

lisette
6/1/10, 9:17 AM
#16

#14 fast alla hästar blir ju inte gråa. jag har en 29årig tant i hagen och hon är inte grå. däremot enormt svankig.

Mari
6/1/10, 11:10 AM
#17

#16 Jag trodde det jag :-) Alla de äldre hästar jag sett har fått några grå hårstrån om man inte tänker på skimeln jag hade hemma, han hade lite svårt att bli gråhårig Flört

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

lisette
6/1/10, 12:00 PM
#18

jag ska hem o se vad jag hittar på majsan! :D

Fidelia
6/1/10, 11:32 PM
#19

Jag tror på det jag ser att det är två hingstar. Det förklarar både varför de går var för sig och varför de är tunna även om de har gräs. Alternativet är att ha dem stå inne dygnet runt. Inte säkert att de äter då heller.

Bulba
6/2/10, 1:16 AM
#20

Varför skulle de bli tunnare om dom är hingstar?


Annons:
lisette
6/2/10, 12:09 PM
#21

#19 fast även om det kanske är svårare att hålla en hingst i hull så borde de inte vara så smala när de går på bete. går de o betäcker eller har brunstiga ston i närheten så brukar de ju falla ur.

Fidelia
6/4/10, 12:56 AM
#22

De kutar ändå bara det finns nån annan i närheten. Bara det att någon rider förbi kan få min hingst att springa i timmar.

Jag har flera år "slösat" bra bete på min hingst under den tid han inte går med stona. Det enda han gör är att göra diket innanför staketet djupare (det var inget dike från början men hans rännande gjorde att det först blev en stig och sedan ett dike).

Varför vissa väljer att inte äta är en gåta. Det finns ju feta hingstar också. Den lille vita verkar inte lika tagen.

[Anunnaki]
6/5/10, 12:56 AM
#23

Det går alldeles utmärkt att anmäla anonymt. I Dalarnas län finns ett formulär djurskyddssidorna där man kan göra en anmälan anonymt. I en anmälan kan man skriva lite mjukt om att man är orolig över hur djuren på denna gård egentligen har det. Tyvärr händer det alltför ofta att missförhållanden inte anmäls utan det får gå åratal där djuren far illa.

anakin
6/5/10, 4:03 AM
#24

Hej alla!

Det är mina och min systers hästar detta handlar om.

Först och främst vill jag säga,att du Bulba är välkommen hit med dina undringar.

Jag är inte ett dugg farlig. Tvärtom=) 

Jag tror jag börjar med att berätta om Dante. (Gotlandsrusset) Hingst. (Måste ut o kolla om han har fått vita hår ännu) Jag har inte sett några än=))

Han är född 1984,så Jo,han är en gammal herre,vi har ägt honom sedan han var 2 år. Han är en fd ponnytravare som nu går som pensionär,han har även varit "lekfarbror" åt småhingstarna när vi haft föl.En ursnäll "låtsas-morfar" även till Highland Cream,även han är hingst fortfarande men blir valack till hösten.(som ni kallar den vite).Han är faktiskt isabell med vit snopp) ända tills i somras förra året då "Higge" blev hingst på riktigt,då blev de osams och sedan dess går på varsitt håll.

Dante har aldrig varit särskilt  lätt att få upp i hull,och just nu är det ju brunst-säsong och de ränner mer än vanligt. Vi tyckte också att han var tunn,så vi tog ut en veterinär. Hon kollade tänder,hjärta lungor mm och allt var som det skulle minus en tand!!,han var enl veterinären lite muskelfattig,men inte mager. Han fick även en B-vitaminspruta för att sätta lite sprutt!" Han är ordentligt avmaskad (det är alla förresten)!

Självklart har jag veterinärens utlåtande om någon vill komma och se.

"Higge" isabell-hingsten är född hos oss-2005,hans mamma finns här också.. (därav allt rännande på hingstarna just nu) Obs! Higge älskar att springa ikapp med allt utanför hagen,även mina hundar,de har haft det som lek sedan Higge var liten.Men nu ska han som sagt kastreras i höst då han blivit lite väl hingstig tycker vi. Pga infektionsrisken väntar vi tills efter sommaren.

..Hon heter Kärvskog's Selina fd ponnytravare och är född 1994,har bott hos oss sedan hon var 8 månader. Går tillsammans med sin son Järvafaks-2004 som är valack. Även Järvafaks är ponnytravare.

Vi pysslar om våra älsklingar självklart, Jag har ju turen att ha hästarna precis utanför fönstret. Vi håller faktiskt stor koll på dom. Stoet och valacken ska snart iväg på sommarbete,så förhoppningsvis blir det lite lugnare,och Dante kan äta gott grönt gräs istället för att tänka på brudar=) Alla hästarnas hovar fixas regelbundet, De går utan skor kan tilläggas. Vill också poängtera att det finns inget i hagarna som skulle kunna skada hästarna.Kom gärna och kolla.

Sedan är det en sak jag bara måste få säga. Jag har 2 hundar,en Groenendael och en Tervueren.De lever och bor MED oss,sover i soffan/sängen och bor absolut inte ute.Det skulle jag aldrig ha hjärta till. Jag har en stor fin rastgård ca 300 kv med träd,gräs och koja m.m. Där kan de få vara en stund vid fint väder om jag ska iväg någonstans.ALDRIG att de är där om det regnar eller så. Hade du kilat förbi här i vintras/våras Balba,hade du sett att det inte fanns ett tass-spår i hundgården.Bara snö…Så den används som sagt ibland några timmar på dagtid om vädret tillåter. Sommartid.

Jag är nästan alltid hemma,jobbar borta ett par timmar kvällstid.Även min syster är här varje dag.

Annars är det inte så mycket folk här,då detta är ett privat stall och så vill vi ha det.

Är ute en del med vovvarna eller i stallet,konstigt att vi aldrig råkats.

Så smyg inte omkring,kom in istället=) Du måste ha sett att det alltid finns en bil hemma. = Någon är hemma.Skrattande

Om jag glömt något får du/ni gärna undra igen. Sånt här är ju inte kul alls att läsa,särskilt när det inte stämmer med verkligheten. Jag blev tipsad om detta via en vän och blev rätt chockad kan jag säga.

MVH Anki Sjödin. Ägare/delägare till Dante,Highland Cream,Kärvskog's Selina.Järvafaks och Kärvskogs Celicia som är utlånad till en liten tjej.

Kolla gärna in vår hemsida: www.jarva.info.se P:S Det är mest katter på hemsidan,då syrran och jag föder upp Norsk Skogkatt.Men hästarna och hundarna finns där också,även min systers hundar.

anakin
6/5/10, 4:23 AM
#25

Måste tillägga en viktig sak i mitt eget inlägg.Förvånad

Kom inte in på gården till häst,det är trots allt hingstar vi har. Visserligen jobbar vi för fullt med stängslena just nu,men inga främmande hästar här om inte syrran eller jag är med.

/MVH Anki Sjödin

Mari
6/5/10, 8:04 PM
#26

Skönt att ägaren hittade hit och berättar hur det ligger till. Jag tror nog att nästan alla hästägare någon gång blir konfronterad ang hästarna de har för alltid är det någon som tycker att det är något som inte stämmer.

Jag bland annat fick en pekpinne om att jag hade mina hästar ute för länge på kvällen då personen i fråga inte tyckte hästarna skulle vare ute längre än till 19,30 på sommarkvällarna Tungan ute Sen har jag säkerligen fått flera klagomål riktade mot mig som inte kommit fram, jag vet ju själv hur jag är när jag ser någon häst i en hage, nästan alltid finns det något man inte tycker stämmer med sin egen syn på hur allt ska vara.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Bulba
6/6/10, 12:22 AM
#27

#24 Vad skönt att höra att ni har koll på läget! Skrattande

Jag hoppas att du förstår att jag inte menar något illa utan bara var lite orolig över Dante som såg mager ut.

Konstigt att vi aldrig har träffats, skogen är ju inte så stor Tungan ute Vi kommer självklart inte gå in på gården igen utan tillåtelse, jag har bara fått en känsla av att huset stod tomt. Är jätteledsen för detta missförstånd, jag förstår hur det måste kännas när någon klagar på ens hästhållning, den som äger hästarna vet ju alltid bäst Skäms


Annons:
enbartmalin
6/10/10, 12:01 AM
#28

Det skadar aldrig att anmäla, är allt väl händer det inget.
Är man osäker anser jag att man ska anmäla. Ägaren i fråga råkar som sagt inte illa ut om allt står rätt till endast om något är fel.

Ja, jag har sett ägarens inlägg ;)

Hälsningar Malin

[Anunnaki]
6/10/10, 2:02 AM
#29

# 27 "den som äger hästarna vet ju alltid bäst" skriver du men det är ju just där skon klämmer. Alla djurägare tycker att de sköter sina djur mycket bra.

# 28 Jag håller med dig men när man är osäker kan man välja sina ord så att man skriver att man känner sig osäker på om aktuell djurhållare sköter sina djur på ett bra sätt i stället för att gå ut hårt.

enbartmalin
6/10/10, 1:04 PM
#30

#29 Anser du att TS gått ut hårt?

Hälsningar Malin

[Anunnaki]
6/10/10, 1:09 PM
#31

# 30 Nej, absolut inte! Jag talade mer allmänt att om man tror men inte riktigt vet att någon inte tar hand om sina djur och skriver till länsstyrelsen så kan man ju ligga lite lagom lågt i sitt ordval men ändå tillräckligt hårt så att det blir en inspektion.

I det ärende som jag skrivit om i en tråd som har rubriken "Kor äter ensilgeplast" har jag i min anmälan inte legat lågt för här vet jag ju hur illa det är och jag vill få till ett åtal.

anakin
6/10/10, 6:13 PM
#32

# 24

Jag är inte ett dugg sur på dig Bulba,tänk om fler 15-åringar tänkte som du.

Behöver du hjälp nån gång i något ärende,tveka inte att kontakta mig,jag hjälper dig gärna. Det kan som du sa kännas jobbigt om man är ung och ska konfrontera en vuxen.

Och gäller det djur tvekar iallafall inte jag att göra allt för dom. Körde Djurambulansen ett tag och fick vara med om en del väldigt otäcka fall där tex en familj flyttat från sitt hus och helt enkelt lämnat kvar mamma-katt med 4 små kattungar…då var jag arg kan jag säga!!

Kram på dig Bulba,

Hoppas vi ses.

/Anki

skjootan
9/9/10, 1:57 PM
#33

vilken härligt attetyd du har Anki!! tänk om fler vore som du!

Tänkte nä rjag såg russet det ser ut som en äldre herre men som har fin blank päls inget att anmärka på så muskel fattig men ja han är ju äldre :)

Så skönt att veta de finns folk som är vänliga!

[Forest]
9/9/10, 4:34 PM
#34

32, Oj en gammal trevlig herre. Jag  har haft gammla russ med men dok var de lite för runda :) Jag ser att han har vinterpäls på sig Dante och vad jag märkte på mina gammligar var att de har svårare att slöppa vinterpälsen helt o kunde ha kvar lite som din långt in på sommaren. Jag kan tipsa dig om ge B-vitamin under fällingen så ska du se att det släpper bättre.  och sen extra korn eftersom han ändå är hings o gör sig av med massor bara på vara hingst i energi. Kul att du hitta hit dina andra hästar ser trevliga ut dok Dante som är gammling som ser lite avmagrad ut. Hoppas att han går upp lite i vikt och fortsätter vara så pigg som han ser ut o vara. Du har ju vart med i gemet länge o kan mycket hästar o allt sånt men detta är min erfarenhet av äldre ponnys o just russ med :) .

Annons:
vallhund
9/1/12, 2:26 AM
#35

# 8 IP nummer är inte spårbara för allmänheten eller random mmyndighet, o Polisen gör det bara om straffsatsen är intressant ur rättssynpunkt.

Gammal tråd, jag vet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[SimonJennah]
9/18/12, 6:36 PM
#36

Jag tycker ärligt talat inte att det låter som ett allvarligt problem. Ta med en kompis, eller ännu bättre en förälder och prata med personerna. Fråga hur läget är när det gäller djuren och att ni funderat på att ringa djurskydd.

Hanna
9/18/12, 9:07 PM
#37

#36 Läst hela tråden?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[SimonJennah]
9/18/12, 9:12 PM
#38

Nej, jag deltog inte för att diskutera, utan kommenterade bara ursprungliga inlägget :)

enbartmalin
9/18/12, 9:54 PM
#39

#38 Tråden är från 2010 :)

Hälsningar Malin

[SimonJennah]
9/18/12, 10:03 PM
#40

Aha, det blir lite lurigt när det står nedanför kommentera-rutan typ "mer i: Hästar" och en mängd trådar, gamla som nya.

Hanna
9/19/12, 9:16 PM
#41

Den är från 2010, och dessutom kommenterade ägaren i tråden. Så det hela verkade lösa sig bra.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
[SimonJennah]
9/19/12, 9:20 PM
#42

Jag har redan svarat på det?

Hanna
9/19/12, 9:36 PM
#43

#42 Jag har inte sagt annat. Och med tanke på ditt första inlägg så tänkte jag att det var lika bra att förklara för folk som kommer in senare och läser.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Katthemsmatten
9/20/12, 11:33 AM
#44

kan inte en Medarbetare gå in och skriva att fallet är löst eller något liknande?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Aviendha
9/21/12, 10:17 PM
#45

#44 Jag tänker förutsätta att folk är läskunniga, och i de fall då det går lite fort och det missats så får man göra som ovan - hänvisa till trådens ålder.

Många trådar kan ju innehålla sådant som är värt att diskutera kring även om ursprungsfallet är löst, så därför tänker jag inte "märka" trådar som avslutade. Jag upplever det inte som ett jättestort bekymmer att det ibland dyker upp gamla trådar för att folk missat datumet eller struntat i att läsa hela tråden. Jag får väl ompröva beslutet i värsta fall :)

[SimonJennah]
9/21/12, 10:32 PM
#46

Man får till och med en ifokus-medalj av att bumpa upp en gammal tråd så var inte så negativa angående det :D

Aviendha
9/21/12, 11:19 PM
#47
Qveiarsstuteri
4/16/13, 12:32 PM
#48

Tja! Här kommer en till fundering som inte alls har med ovanstående djur eller personer att göra.

Hur hanterar man ett fall av mkt grav vanvård? Jag menar inte rent anmälningsmässigt, utan själsligt. Jag har varit med om ett sådant ärende för ganska precis två månader sedan. Jag var inte ansvarig för vanvården, utan var en av de som anmälde. Hästarna ifråga var i mkt dåligt skick. Av fyra hästar (ponnies) var två tvungna att avlivas pga undernäring.

Ytterligare komplikationer till det hela är att dessa personer var några jag trodde jag kände, och den ena hästen föddes här hos mig.

Jag har svårt att släppa det här, trots att ägarna fått förelägganden om regelbundna kontroller av veterinär. Ärendet är överlämnat till åklagarmyndigheten, men det är ju inte ens säkert att det tas upp i domstol, trots att den ponny som obducerats tom konstaterats ha seriös atrofi kring hjärta o njurar…

Annons:
Alexej
4/16/13, 12:59 PM
#49

#48 Fick de inte djurförbud? Bara krav på veterinärbesök? Vem har lämnat över vad till åklagarmyndigheten? För det är länsstyrelsen som beslutar om djuren. Deras beslut kan överklagas men bara av de som är delaktiga, tex djurägaren.

Tycker det låter ganska allvarligt att två hästar fick avlivas direkt.

Jag är rätt mycket ute i vanvårdsfall av katter och har sett en del. Men oavsett hur det slutar känns det bra att kunna hjälpa djuren, antingen genom en avlivning (när det har gått för långt) eller genom en räddning- dvs en omplacering och en chans till ett bättre liv.

Jag tycker det är bra att ni anmälde, trots att de är bekanta till er. Djuren har bara oss och är helt beroende av att någon reagerar när det vanvårdas.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Qveiarsstuteri
4/16/13, 2:18 PM
#50

#49

Jag var med vid avlivningen.

Länstyrelsen grundar sitt beslut på att hästarna hade fått det bättre och att ägarna verkar ha för avsikt att följa de förelägganden de fått. Nämnas bör att vi, min min man och jag, morgonen efter avlivningen åkte dit med en rundbal hö som de överlevande hästarna skulle kunna ha fri tillgång till, så detta hö fanns då Länstyrelsen gjorde sin kontroll, samt hade de rivit ur det "stall" hästarna funnits i och fyllt på med halm. Tyvärr hade jag inte sinnesnärvaro att ta kort från stallet när de dog, och hur det såg ut på golvet mm. Jag var för chockad första veckan.

Jag är dessutom syskon till veterinären som avlivade o detta var gemensamma bekanta, men vi var inte så ofta hos dem. Veterinären avsade sig fallet direkt för att inte det skulle verka menligt på den fortsatta utredningen.

Det jag säger här finns att hämta hos Länstyrelsen med och är således offentliga handlingar.

Jag förstår att människor kan råka ut för tragiska händelser, eller att människor kan må psykiskt dåligt och så, men jag kan ändå inte förstå hur man kan låta det gå så långt! Inte om det är två vuxna människor!

Dessutom ställer man sig frågan om man kunnat gjort något annat, och tidigare, men jag har aldrig ens haft i min mest fjärran fantasi att man skulle behöva kontrollera sina bekanta och deras djur. På något vis tar man för givet att man har djur för att man älskar dem och vill dem det bästa.

Qveiarsstuteri
4/16/13, 3:57 PM
#51

Är det ingen som gått igenom något liknande och som kan tala om hur man går vidare eftrråt? Jag anser att de borde fått djurförbud. Hade det varit människor som dött skulle det absolut fått strängare påföljder!

Alexej
4/17/13, 8:31 AM
#52

Ni har möjligheten att uppfölja hur det går med de andra hästar. Att ta bilder är jätteviktigt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Qveiarsstuteri
4/17/13, 3:17 PM
#53

#52 Men jag har knappast rätt att gå in på gården och kolla? Och ta kort? Jag är jätteglad att det finns fler som sätter ner foten när man vanvårdar djur. Eloge till dig för det! Jag har själv flera djur, både hästar, hundar o katter, och jag vet att alla mina djur "säger till" om det är något. Ibland är det ett fasligt springande för att släppa ut/-in katter, hundar o hästar, mata, vattna, hålla rent åt dem samt umgås med dem o all annan omvårdnad de ska ha för att må bra. Men det är ju för att se och glädjas åt lyckliga djur som gör att jag har dem! Det är ju det som ger mig styrka till alla måsten det för med sig! Jag skulle inte kunna se mig själv i ögonen om inte mina djur mådde bra och fick vad de behövde! Kram

Alexej
4/18/13, 10:54 AM
#54

Enligt mina erfarenheter brukar folk med djurförbud eller restriktioner snabbt skaffa nya djur. Igår fanns det i vår tidning om en hästägare som fick restriktion för ett år sedan att bara ha två hästar. Nu hittades tio hästar hos honom.

Länsstyrelsen är ofta dåliga med uppföjlningar och då är det extra viktigt att grannar eller bekanta har lite koll och reagerar.

Vi hämtade en del katter hos en man förra året och han fick djurförbud. Nu tipsade grannen att det fanns 20 katter där igen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ähnchen
4/18/13, 12:18 PM
#55

#51 Jag har inte varit med om sådant på plats men jag har en vän som har små fåglar. Han själv berättade för mig en gång att han hade tagit livet av en av sina fåglar som mådde mycket dåligt. När jag frågade honom varför han inte hade åkt till veterinären fick jag svaret att han tyckte att det var alldeles för mycket pengar. Avlivningen skulle ju kosta mer än vad fågeln hade kostat när han köpte den. Han tänkte inte alls på att fågeln tom kunde ha räddats om den hade fått vård i tid.

Jag ver helt shockat i det ögonblicket och visste inte alls vad jag skulle säga. Det är så mycket svårare att tala klarspråk med folk man känner och till och med tycker om. Just då bytte vi tema och sedan gick det flera månader där jag undvek all kontakt med människan. Men sedan började jag fundera på varför. Varför tog jag inte upp med honom varför jag inte hörde av mig längre?

Så då skrev jag ett långt mejl till honom där jag berättade för honom varför jag inte längre hörde av mig och inte svarade i telefon, om hur besviken jag var över hans agerande (eller icke-agerande) och hänvisade dessutom till djurskyddslagen och påpekade att han har ett ansvar när han håller djur.

Jag fick ett ännu längre mejl tillbaka om att han mådde jätte dåligt och ångrade djupt att han inte hade åkt till veterinären. Bara några veckor senare hade grannens fågel klarat sig ur en liknande situation pga vården den fick och han undrar fortfarande om hans lilla fågel skulle finnas kvar idag om han hade gjort likadant. Sedan dess har han åkt till veterinären när det var något med fåglarna och skaffat större bur till dem så att de skulle ha det bättre.

För att sammanfatta det hela till ett svar så har det hjälpt mig otroligt mycket att ta kontakt med personen i fråga och räta ut alla frågetecken. Ännu bättre att veta att situationen har förbättrats dessutom. Jag tror också att folk tar feedback från bekanta/vänner mer på allvar än om en främmande person viftar med fingret framför deras näsa och säger "Det där var inte bra".

Det kanske kan vara en framkomlig väg för dig, att ta kontakt med dina bekanta och prata eller mejla igenom situationen?

Kram och lycka till!

/Anne

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Qveiarsstuteri
4/18/13, 3:53 PM
#56

Tack för ditt svar!

Tyvärr fungerade inte det för mig. Dessa människor var inte villiga att inse att de hade gjort något fel annat än att de måste fått för lite mat. Påpekas bör även att dottern gått på naturbrukslinje med hästinriktning och därefter gått utbildning till hästmassör. Mao borde hon förstå att hästar, liksom alla djur, behöver mat och vatten mm. Dessutom har hon nyligen lagt upp en hemsida där hon  gör reklam för sig och sin gård, och nämner att hon har 4 hästar hemma (varav 2 st stod på annat ställe när vanvården skedde). Vid vanvårdstillfället hade hon 4 gotlandsruss hemma, varvid två fick avlivas av veterinär med bara ett par dagars mellanrum. De kvarvarande två russen var då måttligt till kraftigt avmagrade. Detta rapporterades omgående morgonen efter avlivning av häst nr 2. Jag var med id båda tillfällena.

Vi har alltså försökt påverka dessa till att be om hjälp, att ingen är fullärd, att vi har foder om det skulle krisa mm. De har hela tiden avböjt allt utom bygghjälp, vilket vi hjälpt till i mån av tid. Vi har ju egna djur och familj, och de måste ju gå i första hand.

Vi har haft mkt omkring oss och har därför inte besökt dem på ett par månader innan detta hände. Däremot har de kommit förbi oss och då brukar vi frågat hur det går hemma.

Upp till toppen
Annons: