Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 8723 ggr
Ellenfyrkant
7/11/10, 12:47 AM

Sluta handla på djuraffärer !

Vet att väldigt många insatta kanin-, reptil-, fågel- och gnagarägare (och intresserade) är emot att köpa djur på djuraffärer då detta stödjer en hel del, enligt mig, hemska saker. Bl.a. okunskap, dålig avel och säljande av djur som betraktas som ting och säljs hur som helst var som helt, i princip. Jag kan ju tala om att jag är en av dessa som aldrig skulle köpa ett djur på en djuraffär. MEN djuraffärens verkligt stora inkomst som får företagen (som säljer djur) att gå runt är tillbehören. Så som burar, spån, matskålar. Men jag tror det är många som inte tänker på detta. Så genom att vi handlar åt våra djur på djuraffärer även om det handlar om hundmat eller kaninburar så gör detta att deras "pengatjänande" på de orättvist behandlade djuren lönar sig och de har råd att fortsätta köpa in och sälja kaniner, fåglar, fiskar, gnagare och reptiler även om vi som bryr oss om djuren inte köper just djuren.

Det bästa rådet jag har att ge för att hindra att dessa liv säljs på detta vis i djuraffärer är att sluta handla på djuraffärer som säljer djur.

Så, för att komma till mina frågor:

Hur tänker ni kring detta ? Har ni funderat i dessa tankebanor tidigare ?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Ellenfyrkant
7/11/10, 12:48 AM
#1

Kommer även att lägga in denna på forum för påverkande djurarter.

Mvh Ellenfyrkant

Aviendha
7/11/10, 10:06 PM
#2

Jo, jag är inte helt förtjust i djurhållningen i många djuraffärer men ibland kan det vara svårt att få tag på vissa tillbehör utan att besöka en djuraffär.

Jag hoppas snarare på en lagändring och/eller hårdare kontroller av dagens föreskrifter då de sällan efterlevs. Om en art får ex för stora utrymmmen för att det ska vara realistiskt att hålla dem så försvinner de. Det kan man ju se på ex iller som inte alls var ovanligt i djuraffär förr, nu med sina 5kvm så vet jag inte om en enda affär som håller dem. För stor plats helt enkelt. Samtidigt tror jag att det är svårt att få bort den typen av djurförsäljning helt och hållet och hemuppfödare är inte alla gånger så mycket bättre. Jag vet många som tar kullar för att tjäna pengar och för att det är kul utan att för den sakens skull sälja friska, välmående djur från en hållbar avel.

[Anunnaki]
7/11/10, 11:41 PM
#3

TS har verkligen en poäng i det h*n skriver. Undviker ändå att handla på sådana ställen för det är för mycket kommers runt våra djur där med deras enorma utbud av prylar till djur. Det mesta kan man göra själv. Vi har ett klättterträd som katterna verkligen älskar och över trappan har de en alldeles egen balkong så att de som ligger där har full koll på vem som går i trappan. Leksaker kan man göra själv och dessa leksaker håller bättre än de som man köper.

# 2 Förstår inte vad du menar med iller och 5 m2 men jag skulle gärna vilja veta. Kan du förklara för en ovetande?

Aviendha
7/11/10, 11:52 PM
#4

#3 Jag vet inte vilka ytmått illrar hade förr, men de hölls i små burar vilket gjorde det möjligt för djuraffärer att sälja dem precis som man säljer kaniner eller liknande. Nu är minimimåtten för att hålla iller 5kvm och djuraffärerna ska ju gå efter samma mått och det är svårt att ha så stor yta avsedd för ett djur. För det är ju inte säkert att man kan ha två ihop om de inte gillar varandra. Yta kostar i hyra och plats, det tar plats från annat.  Förlåt att jag var otydlig :)

Givetvis finns det många sätt att komma runt det hela. Det finns ju "tillbehörsbutiker", internetbutiker osv. Men många gånger så får de ju sina saker av stora grossister som inte bara köper in djursaker och säljer dem vidare till olika djuraffärer, de föder även upp och säljer vidare djur till djuraffärer. Och man kan inte alltid göra alla saker själv.

Ellenfyrkant
7/12/10, 12:04 AM
#5

#3 Det är verkligen bra att göra saker själv !

#4 De grosisster som även (utöver tillbehör) massproducerar djur vill jag ha bort, t.ex. imazo. Men det är ändå vettigare att beställa t.ex. imazo grejjer från icke djursäljande företag än från djursäljande företag tkr jag. För det kommer göra att det lönar sig att inte sälja djur och då är det dessa som kommer hålla längst. Allra bäst är att bara handla över nätet (dock ej för miljön) för djur lär juh förhoppningsvis aldrig säljas över nätet (bortsett från bin).

Mvh Ellenfyrkant

[Anunnaki]
7/12/10, 12:24 AM
#6

# 4 Det är verkligen anmärkningsvärt att kaniner får nöja sig med bara runt 0,7 m2 i buryta medan det det finns krav på 5 m2 för illrar och för katter mininum 1,5 m2 i max tre månader och minimum 6 m2 för permanent boende. Undrar om den synnerligen lilla ytan för kaniner kan ha att göra med att de är/har varit djur för köttproduktion.

Annons:
Aviendha
7/12/10, 2:23 AM
#7

#5 Det har du ju rätt i :) Tycker att det är riktigt kul att det dyker upp fler och fler tillbehörsbutiker! Jo, det hade vart trevligt men med tanke på hur stora Imazo är så lär de nog inte gå i stöpet inom det närmaste. Men hoppas kan man!

#6 Det kan det nog ha att göra, skulle inte bli förvånad. Mycket av "tänket" härrör ju från djurens tidigare användningsområde, i varje fall om jag ser till illrar och jordbruksverket, det är väl det djurslag jag haft mest kontakt med dem om när det kommer till specifika detaljfrågor.

Mari
7/12/10, 10:58 AM
#8

Mycket bra upprop!

Dock förstår jag djuraffärernas affärsidé. På vissa ställen i Sverige är det ju svårt att få tag på tex marsvin och därmed skitlämpligt att gå ner på stan för att se om de fått in något marsvin man gillar.

Hur är det med fågeluppfödare? Jag har då aldrig hört talas om att det finns någon häromkring, vet bara om några djuraffärer som säljer.

Men ändå tycker jag att man ska strunta i att köpa djur från dessa ställen. Det borde vara högre prio på kontroller och att djuren får det bättre. De borde iallafall vara lag på att smådjuren inte ska behöva sitta i en bur bredvid fåglarna och gärna så att det är egna djurrum som står stängda så man inte alltid kan gå in dit. Att man får fråga personal om man vill titta. Då blir det inte lika mycket spring skulle jag tro.

Att helt bojkotta att handla i dessa affärer ser jag nog som en omöjlighet. Jag skulle klara det men jag vet många andra som är för bekväma helt enkelt. Obestämd

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aviendha
7/12/10, 2:34 PM
#9

#8 Beror på vad du vill ha inom fåglar, men generellt gäller att du kan få tag på det som vanligast sitter i djuraffär (undulat, kanarie, finkar, numfparakiter) hos hemuppfödare utan att behöva åka alltför långt (i de flesta fall). Det gäller väl att veta hur man ska leta efter dem, upplever att de är sämre på att marknadsföra sig än andra sällskapsdjursuppfödare. Men det kanske krävs viss väntan eftersom hemuppfödare inte alltid sitter på kullar. Kan fö. rekommendera blocket när det gäller fåglar. Långlivade djur och då hinner folk ledsna och omplacera jämfört med en hamster som dör inom något år från inköp.

Mari
7/12/10, 2:38 PM
#10

#9 Mycket bra tips med blocket. Försvinner djuren från djuraffärerna så tror jag nog också att fler hemuppfödare borde marknadsföra mera så folk vet att de finns. Risken finns ju även att det blir fler och fler oseriösa uppfödare kan jag tänka mig som bara föder upp för att få in pengar Obestämd

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aviendha
7/12/10, 2:50 PM
#11

#10 Många uppfödare annonserar även där, så jag hittade uppfödaren till en av mina nymfer och utan blocket hade jag inte kunnat få tag på henne :) Jo, det är ju ett problem i dagsläget, och det kommer nog öka med och jag vet inte alls hur man ska kunna få bukt med det.

Cindy
7/12/10, 3:25 PM
#12

Som chef för en zooaffär kan jag säga att vi gärna skulle slippa hålla djur, eftersom det tar massor av tid och utrymme. Jag tror att påverkan att sluta handla i butiker som har djur skulle märkas minimalt i dessa butikers omsättning, eftersom de som bojkottar djur i butik är extremt mycket färre än de som uppskattar att en butik har allt under ett tak.

Alla större butiker är mer eller mindre tvugna att erbjuda djur till försäljning för att kunderna inte ska gå till en konkurrent, eftersom de allra flesta vill handla bekvämt. Vanliga familjer sitter inte och letar efter uppfödare, och köpa ett äldre djur på Blocket anses vara en nitlott för man vill "prägla" djuret på sin familj.

För att djuren ska försvinna från zooaffärerna krävs det att kunderna slutar att efterfråga djur att köpa, eller att lagstiftarna beslutar så. Alltså ligger makten i konsumenternas och väljarnas händer.

Själv tycker jag att djur gott kan säljas i butik så länge de tas väl hand om, men det är min personliga åsikt. I butiken jag jobbar har vi lagt ner stora summor på ett rejält djurrum med stora burar, och personalen som sköter dom är kunnig och engagerad.

Vänliga hälsningar
Cindy

Aviendha
7/12/10, 3:33 PM
#13

#12 Om djuraffärerna höll den standard ni tycks hålla så skulle jag inte alls ha något emot djurförsäljning över disk! :)

Annons:
Cindy
7/12/10, 4:45 PM
#14

#13 Tack!

Vänliga hälsningar
Cindy

Ellenfyrkant
7/12/10, 5:44 PM
#15

#12 Vilket intressant svar du kom med. Det skulle givetvis krävas att efterfrågan minskade kraftigt eller t.o.m. försvann för att djuraffärer skulle sluta sälja djur. Men oavsett hur bra djuren har det i buriken behöver de inte få det alls särskillt bra i nästa hem, i flera fall får de säket det bättre. Men som sagt oavsett hur bra djuren har det i butiken har jag fruktansvärt svårt för att lagen gäller dessa varelser som om de vore ting. Vilket gör att man som djuraffärsbiträde måste ha en väldigt god anledning till att neka en hund oavsett hur fel det känns.

Mvh Ellenfyrkant

SHV-Pysen
7/13/10, 3:04 PM
#16

Jag köpte mina råttor på en djuraffär, men det var endast för att jag visste vilka ägarna var, samt att det var en veterinär jag kände som födde upp råttorna osv. så jag visste att de var bra, och jag är verkligen nöjd med köpet också!

Detta var en egenföretagare, men det finns också kedjor med djurbutiker och dem tycker jag håller en mycket sämre standard, helt klart. Skulle aldrig köpt en råtta där.

Cindy
7/13/10, 4:47 PM
#17

#15 Det är bara att kolla på handeln med hund och katt. Det är förbjudet i butik, men det hindrar inte att oseriösa idioter hittar sätt att tjäna pengar på att sälja till folk med dålig koll. Chihuahuavalpar skulle inte importeras i bagageluckan på bilar från t.ex. Polen som inte nån stolle ville köpa…

Att djur är ting att köpa och sälja är reglerat i lag, alltså måste du lobba för en ändring bland politikerna.

Själv fortsätter jag sälja djur i butik och göra mitt bästa för att djuren har det bra. Vi behöver inte alls ha väldigt god anledning att neka köp. Jag får neka vem jag vill att köpa varor i min butik så länge det inte rör sig om diskriminering. Vi skickar ofta hem familjer med bok och skötselråd istället för det tänkta djuret, så de får läsa på och tänka till. Speciellt när man får höra föräldrar säga saker som "djuret blir ju ditt ansvar". Då påpekar vi att nej, en nioåring kan inte hållas ansvarig så vet du vad du ger dig in på nu?

Vänliga hälsningar
Cindy

[isdrakee]
7/13/10, 11:37 PM
#18

Nu har jag svarat i samma tråd fast på reptiler-ifokus och jag tänker inte ta upp samma saker igen.

Men skulle det verkligen bli bättre ur djurens situation ifall djuraffärerna slutade sälja djur? Som det är nu finns det bra och dåliga djuraffärer samt bra och dåliga uppfödare. Epicindy tycker jag är ett bra exempel på att det finns seriösa och bra djuraffärer.

Ifall djuraffärerna slutade sälja djur skulle ju hela marknaden förflyttas till den privata uppfödningen. Men betyder det att alla uppfödare är seriösa och bra? Nej, verkligen inte. Jag tror snarare det skulle uppstå en massa oseriösa uppfödare som inte alls tar hand om djuren bättre än grossiterna.

Kollar man på reptilsidor kan man köpa möss och råttor för några kronor styck. Nu menar jag inte att alla reptilmänniskor har oseriös gnagaruppfödning. Men det finns ju helt klart möjlighet för folk att billigt föda upp djur och på så sätt göra det svårare för dom seriösa uppfödarna som tenderar till att ta mer betalt.

Så länge folk inte bryr sig om uppfödning utan bara vill ha det billigt och lättillgängligt tror jag inte det gör någon skillnad för djuren ifall dom säljs i affär eller privat.

Jag må vara ego men en sak som jag tycker är oerhört bra med djuraffärer är att dom har mycket lättare att ta in djur än jag som privatperson. Jag hade antagligen aldrig fått tag i min favoritreptil om det inte vore för djuraffärer. Det finns inga uppfödare i Sverige och det verkar inte finnas särskilt många i övriga Europa heller.

Så ifall djuraffärerna inte längre fick hållas med djur så hade utbudet i Sverige minskat kraftigt. Visst, dom vanligaste smådjuren, fåglarna och reptilerna kan man väl hitta uppfödare till. Men att få tag på mindre vanliga djur hade blivit problematiskt.

Att köpa djur från övriga EU-länder är förvissa relativt lätt. I många fall räcker det med att köra dit och hämta djuret själv. Så då är det bara en fråga om hur långt man är villig att åka.

Men att som privatperson ta in djur från länder utanför EU är extremt  svårt och kostsamt. Och för att återgå till min favoritreptil så råkar alla stora kända uppfödare befinna sig på andra sidan Atlanten.

gulzebra
7/15/10, 4:59 PM
#19

#18: Visst blir det en del oseriösa uppfödare, men skillnaden är ju att på zoo knallar folk in, ser ett gulligt marsvin och köper för att det är så gulligt utan att ha en aning om hur de ska skötas. Det tror iaf jag att man till viss del skulle kunna få bort, de oseriösa uppfödarna får ju inte ha en offentlig visning av djuren som de har på djuraffärer.

Fast här är jag egoistisk jag också - zebrafinkar är typ omöjligt att få tag på i annat än grå och fawn, men jag har hittat andra kul färger och varanter på just djuraffären - några uppfödare har jag hittat men alla finns lååångt bort och det är bara svartkindade överallt… För att inte tala om hur mycket zoo underlättar när någon råtta eller annat flockdjur blivit ensam kvar och akut behöver ny kompis - tålamod i all ära men man kan ju inte alltid vänta på att en seriös uppfödare ska ta en kull och kullen ska växa upp.

Fast jag kan ändå inte låta bli att vara mot djuraffärer trots fördelarna. Det skulle väl vara om det införs något slags test så man på den vägen kan minska på oseriösa köpare men det lär väl knappast fungera bland de dåliga djuraffärerna.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[isdrakee]
7/15/10, 5:17 PM
#20

#19 Det är visserligen sant att djuraffärer bidrar till impulsköp. Fast då kommer vi in på ett helt annat problem angående djuräganderätt. Vem har rätt att skaffa djur? Ska man avgöra det själv eller ska någon annan bestämma ifall man är mogen för att skaffa djuret eller inte?

Jag är nog egentligen för mer specialinriktade butiker, det känns som att det skulle fungera bättre med djuren då också. Butiker som kanske är inriktade på just reptiler, smådjur eller katt/hund. Just nu när allt ska finnas i alla butiker är det inte konstigt att personalen inte klarar av bli insatta i alla djurgrupper.

Annons:
Cindy
7/15/10, 8:32 PM
#21

#20 Eller så kan man ha en stor butik med olika avdelningar och flera anställda med olika kompetens. Så funkar det på mitt jobb, och ju längre man varit anställd ju mer lär man sig om alla avdelningar.

Vad gäller impulsköp så kolla bara på Blocket. Vill man ha ett djur snabbt finns det alltid nån som vill sälja. Frågan är dock om det blir bättre för djuren om det är privata oseriösa uppfödare/familjer som ledsnat på sitt djur som säljer, än att en butik gör det? Det tror inte jag.

Vänliga hälsningar
Cindy

gulzebra
7/15/10, 10:48 PM
#22

#20: Tja, personligen ser jag det inte som en rättighet alls utan snarare att man skaffar skyldigheter om man skaffar djur. Blir man nekad hos uppfödare så uppfyller man troligen inte de skyldigheterna (utom i vissa fall förstås, men då kan man vända sig till en annan uppfödare. Att man nekas beror ju inte alltid på brister i djurskötseln liksom).

Specialbutiker kan jag inte annat än tacka ja till! Fast ffa hos typ smådjursbutiker tvivlar jag på att det skulle funka annorlunda än nu… Samtidigt är ju frågan om butikerna kan gå runt om de fokuserar på ett enda område iom att de kommer få färre kunder.

#21: Visst kan man impulshandla på blocket men jag tycker inte att det blir samma sak. Dels har vi "väntetiden" från att man ser annonsen till att man hämtar djuret, under den tiden hinner man tänka efter. Dels är det mycket vuxna djur där och att folk vill ha ungar är ju ingen nyhet… Och så blir det helt annorlunda iom att folk brukar gå till djuraffären bara för att kolla på djuren eller köpa mat, en ny leksak eller så och vips, en hamster eller vad som helst följer med hem. På blocket kollar man ju vanligtvis just för att hitta djuret man vill ha och har således redan bestämt sig för att skaffa husdjur. Om man inte är som jag som fönstershoppar på blocket då, men det blir ändå en helt annan grej jämfört med att se djuren live sas :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Cindy
7/16/10, 4:33 PM
#23

#22 Jag har träffat tillräckligt många genom åren i butik som impulsköpt valpar och kattungar på Blocket för att känna att jag vet vad jag pratar om. Inte alla orkar vänta på att en seriös uppfödare ska ha en valp, eller skulle få köpa. Men smuggelvalpar och folk vars tik fått valpar de vill bli av med finns det mängder av. Max nån dags väntan!

Samma sak med kattungar, jag står varje dag just nu och försöker förklara för kunder som ska köpa saker till nya katten att de inte ska hämta den före den är 12v. Samtliga skyller på uppfödaren som vill bli av med ungarna genast.

Skulle smådjur, fåglar och reptiler förbjudas i butik skulle marknaden för oseriösa privatpersoner blomma upp, det har jag ingen tvekan om. Då ser jag hellre att seriösa butiker sköter handeln.

Jag glömmer aldrig när en ung tjej kom in med en halvt lealös chihuahuavalp i butiken strax före stängning. Hon ville köpa prylar och foder. Det tog inte fem minuter innan vi övertygat henne om att valpen var sjuk, och hon berättade att hon köpt den av en kille utanför Coop som hon sett annons av på Blocket. Han hade lovat renrasig och vaccinerad, men inte gett några papper. Hon försökte ringa honom från butiken men fick inget svar. En vecka senare kom hon in och berättade att hunden dött hos veterinären, som bedömde att det var en smuggelvalp.

Vänliga hälsningar
Cindy

gulzebra
7/16/10, 8:28 PM
#24

#23: Det är klart att det går snabbt, men det går ändå inte lika snabbt som på zoo. På en dag hinner man tänka efter en hel del - därmed inte sagt att alla puckon faktiskt använder den tiden till att tänka efter :P

Jag skulle mer än gärna se att seriösa butiker sköter handeln, men samtidigt inte för djuren kommer aldrig någonsin vara seriöst uppfödda i en butik och det ser jag som lika viktigt det också.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

ala02
7/17/10, 4:36 PM
#25

Ja just katter finns det 100 000 hemlösa där en av orsakerna är oseriösa "uppfödare".

Cindy
7/17/10, 5:20 PM
#26

#24 En dag gör ingen större skillnad i de fall jag syftar på. Dvs familjer som ska skaffa djur till ett barn i present eller för att det tjatat om en kanin. Har man noll koll så gör en dag hit eller dit ingen skillnad.

Skulle djur i butik försvinna så skulle alla tvingas vänta en dag mer eller mindre, som nu med hund och katt, och som sagt ser jag varje vecka hur illa det systemet funkar i praktiken.

"Seriöst uppfödda" tycker jag är en väldigt flyktig beskrivning. Vem är mest seriös:

A: Johanna som haft kaniner som sällskap sedan hon var liten, ställer ut djuren ibland och tar några kullar per år som hon säljer inom föreningen, med lappar på Ica och om hon inte blir av med ungarna till en zooaffär. Avelsdjuren har stamtavla men är främst valda för att det är hennes favoritdjur.

B: Johannes som föder upp kaniner vid sidan om sitt vanliga arbete. Han har en större gård som är godkänd av djurskyddsinspektörer. Avelsdjuren kommer från stora uppfödare av renrasiga djur, och är utvalda för att de har milt temperament. Djuren är inte Johannes keldjur, utan en sidoinkomst, men han håller ändå kaniner just för att han tycker mycket om dom. Stallarna sköts bra och djuren har det fint, och ungarna säljs till zooaffärer.

C: Företaget Djurizoo som lever till stor del på att föda upp, importera och sälja olika djur. Deras stallar är godkända av djurskyddsinspektörer och sköts av anställda djurskötare som inte har någon personlig relation till djuren men gör sitt bästa för att de ska ha det bra. Avelsdjuren är noga utvalda för utseende, temperament och sundhet, men de är just avelsdjur och inget annat. Djuren säljs till zooaffärer, så har de "dåliga djur" får de inga kunder.

D: Familjen Johannesson har ett tjugotal renrasiga kaniner som de ställer ut regelbundet. Djur som inte får bra resultat får göra plats åt nya lovande stjärnor. Några djur är barnens favoriter och får lite mer speciell uppmärksamhet, men större delen är avelsdjur och ungdjur med potential. Ungarna behålls, slaktas för kött och päls, eller säljs till andra utställare och enstaka familjer.

Alla har sina åsikter om vad som är seriöst och inte. De flesta som tar orden i sin mun anser att de själva är seriösa och företag oseriösa. Själv tycker jag att samtliga ovanstående exempel är att betrakta som seriösa i viss mån! Varför? För att de har en plan med sin avel, sköter om djuren bra och tar ansvar för vad som händer med djuren.

Vänliga hälsningar
Cindy

Ellenfyrkant
7/17/10, 11:16 PM
#27

#17 Men jag är inte säker på att du gör rätt i det. För jag tror mycket väl att de kan anmäla företaget när du agerar på det viset. Skulle en försäljare på Electrolux neka en besökare en kaffekokare för att säljaren ansåg att spekulanten hade brist på kunskap och att köket inte var genomtänkt skulle det juh troligtvis kunna anmälas som diskriminering. Det är ju väldigt otrevligt och nästan respektlöst mot kunden att istället skicka hem denne med ett faktablad om kaffekokaren. Same shit.. Djur betraktas som saker enligt lag.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
gulzebra
7/18/10, 2:09 AM
#28

#24: Isf har vi gått om varann, jag syftade på impulshandlarna. "Åh titta vilken söt kanin, den ska jag ha!" :P

Jag tycker inte att nån av de där lät speciellt seriös. A B och C faller på att de lämnar till zoo, D faller på att de djur som inte är fina nog får lämna plats åt snyggare djur.
En seriös uppfödare bryr sig om sina djur. Bryr man sig om sina djur så lämnar man inte till zoo just för att de kan hamna hos vilket nöt som helst.
En seriös uppfödare håller så bra koll på sina djurs gener som möjligt. Håller man så bra koll som möjligt så lämnar man inte till zoo eftersom man inte kommer ha en aning om hur avkommorna utvecklas varken psykiskt eller fysiskt.
Ffa ser en seriös uppfödare inte sina djur som pengamaskiner eller objekt att vinna fina priser med.

För övrigt är det ganska omöjligt att ta god hand om sina avelsdjur och ändå gå med vinst, iaf vad gäller smådjur som tex råttor just för att djuren kostar mer i drift än man får när man säljer de. En grossist kan inte föda upp smådjur på ett bra sätt just för att de måste gå med vinst för att inte gå i konkurs. Hade de förlorat på att ha dåliga djur så hade de slutat med djur helt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Cindy
7/18/10, 6:08 PM
#29

#27 Jag vet vad jag pratar om, butiker får neka köp av vad de vill till vem de vill. Undantaget är om man nekar av t.ex rasistiska, homofoba eller liknande skäl. Man behöver inte ha några egentliga skäl, "den är inte till salu" räcker.

Vad gäller försäljning av djur har man till och med en skyldighet att inom rimliga gränser bedöma att djuret inte kommer fara illa hos köparen.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
7/18/10, 6:18 PM
#30

#28 I så fall finns det troligen extremt få seriösa uppfödare i vår värld, för samtliga exempel jag skrev om är väldigt vanliga i de djurkretsar jag rört mig i såväl privat som professionellt i över 15 år.

Det går alldeles utmärkt att kombinera profit med att ta väl hand om djuren. Men jag misstänker att vi har olika syn på vad "väl hand om" innebär.

Vänliga hälsningar
Cindy

gulzebra
7/18/10, 6:29 PM
#31

#30: Bland dyrare djur så ja, nog är det möjligt att gå med vinst allt. Bland billigare djur som råttor så är det inte möjligt, råttorna är alldeles för dyra i drift. De som går med vinst på råttor är just den typen som stoppar in de i små labburar med kutterspån, matar med råttpellets och massavlar á la grossist.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ellenfyrkant
7/19/10, 12:51 PM
#32

#29 Nej, för att alla djur som visas i butik måste ha ett pris. Hade du tänkt att säga att inget djur var till salu om "fel" köpare kom in eller. Jag är inte 100 % säker på att jag har helt korrekt info. Men uppenbarligen har inte du det heller.

Mvh Ellenfyrkant

ala02
7/19/10, 2:20 PM
#33

Man lyssnar väl på försäljarens råd om inte annat. Om jag skulle köpa ett marsvin och försäljaren tycker jag ska läsa på och fundera en extra gång så skapar det ju förtroende för affären. Köper jag en tv så lyssnar jag ju också på vad de rekommenderar. Jag tycker inte man ska sälja djur hur som helst, varken butik eller privat. TV apparat eller kaffekokare, så får man väl skylla sig själv om man köper fel. Det skadar ingen i alla fall, mer än sig själv ekonomiskt.

jahadu
7/19/10, 6:09 PM
#34

Visst kan man sluta handla på djuraffärer där de säljer djur men vad skulle hända med de djur som då inte blev sålda? Även om hela Sverige hade slutat köpa djur i affär så hade det tagit ett bra tag innan djuren slutade produceras vilket leder till ett stort överskott.
Massproduktion av djur som sedan säljs till djuraffärer som i sin tur säljer till privatpersoner - DET tycker jag är fel. Däremot tycker jag att det är helt ok av djuraffärer att ha ett avtal med och köpa in djur från en registrerad uppfödare och sälja vidare.
Jag tror att det är lättare att sälja tillbehör om man också säljer djur i affären då det lockar att gå in och titta. Jag är själv ett levande exempel på det *visslar oskyldigt hehe*. Jag går hellre in i en djuraffär med djur än en utan just för att det är kul att titta på djuren och SEN på de tillbehör man är intresserad av. Djurrummet slinker jag alltid in i först. Är jag ensam om detta?Tyst


Annons:
Aviendha
7/19/10, 6:12 PM
#35

#34 Haha, jag har en lätt fetisch för att gå i djuraffärer, knatar in i varenda en jag har möjlighet även om jag inte har något ärende alls :P

gulzebra
7/19/10, 8:57 PM
#36

#34: Inte ett dugg ensam kan jag tala om! Jag gör så jämt, djurrummet först och sen det jag faktiskt är dit för…

Var dit idag, fick två nya zebrafinkar med mig hem på ren impuls Oskyldig Impulsen var väääldigt svår att motstå när jag såg min drömfärg som jag velat ha i flera år - och nu har jag äntligen en grå pingvin-grabb! Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Cindy
7/21/10, 1:34 PM
#37

#32 Jag har jobbat 6 år i branchen varav 2,5 år som butikschef. Jo jag vet vad jag pratar om, och jo jag får neka köp. Ring ZOORF och fråga själv om du inte tycker att jag är trovärdig.

Varför i hela friden skulle jag riskera anmälningar om och om igen för att jag nekat köp? T.ex ett fall med en kille som ville ha en råtta, och jag misstänkte väldigt starkt att det var som levande föda. Han försökte skrämmas med att neka är olagligt, jag visste att han hade fel och stod på mig.

Tänk efter lite nu - butiker kan ha skyltex, reserverade varor etc som de inte vill sälja. Då nekar de och med all rätt. Som zooaffär får du inte ha djur där som inte är till salu, dvs permanent boende, men du får och ska se till att köparna är lämpliga och neka annars.

Vänliga hälsningar
Cindy

gulzebra
7/21/10, 3:56 PM
#38

#37: Hur är det med att ha djur där som inte är till salu om de är där bara tillfälligt? Är det tillåtet?

Den bra djuraffären här brukar ha en grå jako som sitter vid kassan ibland, ganska sällan men väldigt trevlig pippi när den väl är där. Så jäkla söt när den sitter och pratar med oss kunder och verkar uppskatta uppmärksamheten Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

jossan84
10/28/10, 11:06 PM
#39

Har ej läst hela tråden men;

Zooaffärer inspekteras åtminstone. Många ser djuren där, därför reflekterar många över hur de lever. Vem inspekterar uppfödarna? En uppfödare behöver aldrig ta hem besökare, ingen ser djuren där. Jag har själv fött upp kaniner i flera år och har sett både kaniner som hos sina uppfödare har det både bättre och mycket sämre än i djuraffärerna…

Ellenfyrkant
10/29/10, 11:07 PM
#40

#34 Jag ser hellre att alla massproducerade djur avlivas 1 gång än att många massproducerade djur avlivas gång på gång när de inte bli sålda, år efter år. Dessutom bär de troligtvis på dåligt arvsanlag vilket inte är ovanligt att t.ex. barnfamiljen hemma avlar vidare på. Detta snarare förstör än tillför arten något.

#39 Du har så rätt, men vi får hoppas att de som har sett någon anmäler så att djurskyddsinspektörer får ta reda på fallet. Djuraffärer är en offentlig plats och därför är det lättare för allmänheten att styra.

Mvh Ellenfyrkant

Erika91
11/1/10, 12:14 AM
#41

Jag kan hålla med om okunskapen. Enligt djurskyddslagen ska de flesta gnagare, där i marsvin hållas i grupp eftersom de är flockdjur. Jag fick knappt köpa en marsvinshane till mitt ettåriga marsvin för att det kunde leda till slagsmål!

Annons:
Cindy
11/1/10, 2:01 AM
#42

#41 Det var inte så att säljaren i butiken ville göra sig fullstängt säker på att du var redo på att det kan bli bråk i början, och att du kunde hantera det?

Jag har tyvärr sett och hört om alldeles för många fall där köparen i princip bara slängt ihop de två djuren tillsammans, och sedan kommit tillbaka till affären med ett vettskrämt eller ännu värre bitskadat ungdjur för att "de gillade inte varandra". Alltså applåderar jag dom som sätter djurens bästa i första rummet och verkligen tar sig tid med köparen, frågar om bur om de inte köper sådan, frågar om den befintliga flocken om en sådan finns. Det kanske uppfattas som snorkigt, men då får det göra det.

Värsta fallet jag varit med om var en familj som kom tillbaka med en kaninunge de köpt som fått halsen uppbiten av deras marsvin. De hade inte ens nämnt att kaninen skulle bo med ett vuxet marsvin vid köpet, men nu ville de byta kaninen mot "nåt annat". Jag tog hem kraken, och trots omfattande operation på Roslagstull dog han eftersom bölderna marsvinets bett orsakat i halsen spred sig i hela kroppen.

Vänliga hälsningar
Cindy

Erika91
11/1/10, 10:52 AM
#43

#42 Försäljaren kände mig sedan innan, och visste hur jag hanterade djur. Jag hade även världens uppläggning för henne hur jag skulle göra när jag släppte ihop dem - först vänja sig med varandra genom två burar. Sedan träffa varandra på okänd yta för båda och lära känna varandra efter ca en vecka, och detta skulle då också hålla på i ca en vecka. Sedan skulle de få flytta tillsammans under uppsikt. Försäljaren var ändå tveksam till att sälja ett marsvin. Argumentet löd följande: marsvin går inte ihop!

Så det var inte bara uppföljelse där. Men jag håller med dig, det är bra att de frågar! :) Men det är inte bra att de knappt vill sälja marsvin till folk som redan har det

Ellenfyrkant
11/1/10, 10:03 PM
#44

#43 eller snarare folk som vet vad som gäller och hur de ska skötas än "såna som redan har marsvin".

Mvh Ellenfyrkant

Erika91
11/1/10, 10:27 PM
#45

#44 Haha precis:) Det var det jag mena också, men det framgick inte:)

vegetarian
11/2/10, 7:03 AM
#46

Jag håller med trådskaparen till max. Jag har varit i en mängd djuraffärer och aldrig sett en enda affär ha en riktigt bra djurhantering. Burarna är alltid för små. Jag tror helt enkelt inte på att djur ska sälja i affär då kan de inte tas om hand på rätt sätt, de blir bara varor som ska säljas så snabbt som möjligt. Utrymmet för tex kaniner [ som jag inte tycker borde sitta i bur alls) är så litet att det alltid är djurplågeri.

vegetarian
11/2/10, 7:22 AM
#47

Glöm inte att det redan nu är uppfödare av olika slag som förser djuraffärerna med djur-så inte blir det fler som föder upp djur om djuraffärerna skulle sluta sälja djur.Nu när jag själv ska köpa en undulat är jag väldigt noggran hos vem jag köper, jag har vänt mig till en uppfödare jag redan känner till, och som framförallt är småskalig, noggrann till vem hon säljer och där djuren har mycket stora ytor-helst skulle jag vilja köpa från en familj vars undulatpar är en del av familjen och där fåglarna är friflygande och har tillgång till klätterträd, i detta fall bor fåglarna i en riktigt stor voljär, och uppfödaren tar 400 kr per fågel och säljer inte till vem som helst. Vid ett tillfälle för många år sedan skulle jag köpa en hamster och kontaktade en hemuppfödare. När jag kom hem till henne för att titta så fick jag en chock.Hon hade ett rumt med hyllor där det stod en plastbur på varje hyllplan, kanske en 70 st hamstrar och det luktande urin. Då gjorde jag genast klart för henne att jag inte kunde köpa en unge av henne, då hennes djurhållning var dålig. Jag köpte istället av en familj, vars hamsterhona hade en enorm bur, och fick springa fritt hela nätterna i vardagsrummet. De hade byggt labyrinter och lekplatser åt henne. De hade parat henne med grannens hamster och var mycket älskad. Jag köpte en unge som var mycket fin, som också hon fick springa fritt i två rum under nätterna. Man måste helt enkelt leta efter kärleksfulla människor som ger djur utrymme och braq föda, och som kanske bara tagit en kull på sitt djur, eller som är måna om var djuren hamnar.

Aviendha
11/2/10, 8:57 AM
#48

#47 Visst tar djuraffärer ibland emot djur uppföda hos privatpersoner men till stor del är djuren i butik grossistuppfödda. Så jo, uppfödarantalet skulle öka. Om inte grossisterna är kvar då men jag ser inte varför det skulle få finnas "sällskapsdjursfabriker" kvar om man förbjöd försäljning av djur i djuraffär.

Annons:
Ellenfyrkant
11/2/10, 10:49 AM
#49

#47 Bra skrivet. Det är såp jag känner också, att det ä'r vi som lixom skapar framtiden och vi väljer vilken djurhållning vi vill stötta.

#48 Skulle det vara en dålig sak med fler hemuppfödningar ? Utgår du ifrån att de får det dåligt eller vad ?

Mvh Ellenfyrkant

Aviendha
11/2/10, 11:08 AM
#50

#49 Nej, inte nödvändigtvis, men jag förutsätter inte att det är något att höja till skyarna heller. Jag vet fler dåliga hemuppfödare som jag aldrig skulle vilja rekomendera till någon än de som jag tycker är okej. Det finns även fördelar med hemuppfödare såklart. Jag utgår inte från någonting egentligen då jag ser för och nackdelar med båda sakerna faktiskt. Både som det är nu och som det skulle kunna bli om nuvarande system skärptes till eller om det togs bort helt.

Anledningen till att jag svarade var för att antagandet att alla djur i djuraffär kommer från privatpersoner är felaktigt och jag ville korrigera det. Bara för att man korrigerar ett yttrande behöver det inte betyda att man är för eller mot något ;)

redan
11/2/10, 6:43 PM
#51

Jag är av den åsikten att det finns bra, sämmre och änu sämmre djuraffärer.

Men jag anser också att de djuraffärer med djur (de bättre dock) har en stor fördel i sitt kunnande om djur på grund av att de har djur, och på så sätt kan mer om djur och då kan hjälpa djurägare med tips, råd och gällande regler.

En del djuraffärer är kunskapshungriga och lyssnar själva mycket på sinna kunder.

Vissa har en superbra djurhållning men brister på något annat. Andra har en sämmre djurhållning men massor av kunskap.

VI som konsumenter har den makten att vi kan hjälpa de som är bra att bli bättre. Ge tips och råd, i stället för att gå hemma och tyck hur de kan bli bättre. Många saker kommer absolut inte ske över en natt, men det är bra få saker ut i det öppna.

Sen är det ju alltid så, att den som letar fel, hittar bara fel.

Cindy
11/2/10, 7:52 PM
#52

#51 Håller med fullständigt!

Vänliga hälsningar
Cindy

gulzebra
11/2/10, 10:02 PM
#53

#47: Ptja, personligen skulle jag inte köpa djur från den sortens hemuppfödare i första taget… Hur bra man än tar hand om sin hamster eller vad man nu har så gör inte det att man automatiskt vet något om avel. Nu kan ju just den kullen visserligen vara bra uppfödd med koll på genetik, båda föräldrarnas bakgrund, deras syskons utveckling osv osv osv, det vet inte jag - men let's face it, den som tar en enstaka kull på sitt husdjur och dessutom använder grannens hane brukar enormt sällan ha någon som helst koll på vad det är de avlar på annat än att de får söta bebisar. Även om man har lite koll så ska det till en jäkla tur för att lyckas ha en lämplig avelshane hos grannen.

Därmed inte sagt att den hemuppfödare med 70 hamstrar är bra den heller. Det blir liksom pest eller kolera.

Tacka vet jag medelvägen - de uppfödare som både tar bra hand om sina djur och föder upp på ett bra sätt med stor vikt vid sina avelsdjurs hälsa, temperament och bakgrunder.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Ai-chan]
11/3/10, 1:50 PM
#54

_(Har inte orkat läsa hela tråden…)
_
Det beror på vilken djuraffär det handlar om. Viss här i Bollnäs vägrar jag handla hos (som tur är nerlagd nu *jippi*) och flera andra här omkring. Hos pappa som är zoolog och har djuraffär brukar jag handla hos såklart, eller brukar be han köpa hem åt mig. Brukar vara billigare på det viset för mig Och djuraffärer där det bara säljs tbh handlar jag hos.

Alla djuraffärer är inte dåliga, finns några bramen tyvärr väldigt många dåliga med. Men brukar mest köpa djur hos uppfödare då jag vill ha stamtavla och rasrena djur o veta vad jag köper (fast ibland så sker inte det alltid heller^^). Men ibland tar man hem omplaceringar och sånt. Dvs köper jag inte djur på djuraffärer. Dock har det hänt att man har fastnad för något djur på pappas djuraffär så man har snott hem. :)

Finns väldigt många dåliga och oseriösa djurhem/omplaceringshem/katthem/djurskydd och även extremt många oseriösa dåliga uppfödare. Tyvärr.

Det jag tycker är tråkigt är att bara dåliga djuraffärer dras upp jämt. Och inte dåliga uppfödare och djurhem osv. Kanske kan dra upp nå bra ibland med.
Finns ju även bra djuraffärer, även om dom är få.
Dock tycker jag inte om grejen med att sälja djur, och låta djur flytta omkring så mycket. Så som ex omplaceringsdjur,  avelsdjur (som oftast bara ser på dom som avelsobjekt - mjo, finns såna människor med), jourhemsdjur osv. Hemlösa djur, visst, dom kanske inte har större val. Men många djur tål inte att flytta så mycket. Flyttar runt som saker. När djur ska vara ens familjemedlemmar och vänner.

Nu kanske man får en massa påhopp. Men men… Tänker inte skriva nå mera efter denna inlägg ändå. :)

Bunn
11/3/10, 2:51 PM
#55

Det skulle aldrig falla mig in att köpa djur från en zoobutik. I en av zoobutikerna var jag bor så jobbar det en person som ofta står och pratar högt i butiken till vem som helst om vilka, ofta felaktiga, kunskaper h*n har och skryter om vilka olagliga djur personen har/har haft.
Fruktansvärt oprofessionelt, enligt mitt tycke.

Tillbehör har hänt att jag köpt nån gång, men det är långt mellan gångerna. Oftast köper jag djurmat och -tillbehör från tyskland.
Varorna direkt till dörren, kanonpriser och hög kvalité!
För er som är intresserad - besök zooplus.com

Hund, katt, smådjur, fisk och reptil.

Det finns bland annat Royal canin, Eukanuba, Iams….
Fågelburar, akvarie-/terrarietillbehör, klösträd, leksaker, pälsvårdsprodukter och MYCKET mer.

Annons:
Aviendha
11/3/10, 2:55 PM
#56

#54 Ser ingen anledning till att du skulle bli påhoppad för det du skriver Skrattande

Ifall det inte framgår tydligare någonstans så har alla rätt att uttrycka sin åsikt i frågan men detta ska ske på ett sjysst sätt utan att hoppa på någon annan. Man får givetvis fråga hur någon annan tänker/menar och diskutera sakfrågor men personliga angrepp ser jag mycket strängt på (och än har vi i princip varit helt fria från det här på sajten med som tur är)

[kent2]
11/3/10, 6:37 PM
#57

#54 Bra inlägg, jag kan inget annat än hålla med dig om att det finns både dåliga uppfödare och dåliga djuraffärer samtidigt som det finns bra av båda delarna. Till det ska det självklart tilläggas att det ofta dock är mer riskabelt att handla av en privatperson än ett företag.

Vad jag däremot inte kan hålla med dig om är uttalandet "När djur ska vara ens familjemedlemmar och vänner". Detta är enligt mig direkt felaktigt. Ett sällskapsdjur är just ett sällskapsdjur, ett foderdjur är ett foderdjur, ett livsmedelsproducerande djur är ett livsmedelsproducerande djur och ett hobbydjur är ett hobbydjur. Viktigast är dock att inte antropomorfisera djuret, ett djur är ett djur och ska behandlas som ett sådant.

[Ai-chan]
11/3/10, 6:39 PM
#58

Vet att jag inte skulle skriva. Men nu gör jag det lite ändå… ^^

Djuren som bor här hos mig mina familjemedlemmar och vänner. Jag föredrar djur framför människor. Och om jag skulle välja mellan djur och människor att leva med så väljer jag djuren. Då jag ser djur som levande varelser, individer, med känslor också.

[kent2]
11/3/10, 7:10 PM
#59

Att man anser att ett djur är en levande varelse borde nog vara självklart för de flesta. Samma sak gäller frågan om att de kan ha känslor, detta är t.ex. en av anledningar till att de skyddas mot onödigt lidande dvs en av portalparagraferna i djurskyddslagen, vissa djur kan alltså lida både fyskiskt och psykiskt beroende på vad vi gör med dem. Vissa knyter något som kan tolkas som vänskapsband från ägarens sida och ger dem mänskliga egenskaper som att vara en familjemedlem vilket jag anser vara fel, det är djur och inget annat. Antropomorfiserande av djur är en av anledningar till att folk missköter sina djur. Exempel finns i den senaste tidens fall med överviktiga hundar, det finns även till en mycket hög utsträckning bland mindre domesticerade arter där hantering i stor utrsäckning leder till stress. Andra exempel är att personer som ger sina djur mänskliga egenskaper ofta struntar i gällande regler för hur djuret ska skötas eftersom de läser in mänskliga egenskaper i djurets uppträdande och inte ser djuret för vad det är dvs ett djur.

Detta i sin tur innebär inte att man inte kan hysa stora känslor för sina djur och t.ex. sörja dem när de blir sjuka, går bort osv.

redan
11/3/10, 7:33 PM
#60

# 59

Bra inlägg

Dock är det så att barn med djur, lär sig mer om empati, just för att de förmänskligar djuren. Typ.

Aviendha
11/3/10, 7:40 PM
#61

#59 Hur menar du att antropomorfism förhindrar "stora känslor" för sina djur?

Håller med i övrigt av det du skriver, det är en skymd problematik, men jag sackar efter på det sista ;)

[kent2]
11/3/10, 7:53 PM
#62

Kan vara jag som skriver otydligt (dubbla negationer), det jag menar är alltså inte att det är fel att man hyser "stora känslor" för sitt djur. Det jag anser vara fel är att man ger ett djur mänskliga egenskaper istället för att se det som ett djur.

#60 Det är sant att det finns kopplingar mellan empatisk förmåga och hur man behandlar djur (eller natur för den delen). Jag tror också att det är viktigt att barn lär sig mer om detta, men jag anser inte det vara rätt att man gör det genom att förmänskliga djuren. Istället måste man ständigt påpeka att det är ett djur det handlar om och som ett sådant kan man inte behandla det som en människa. Gör man inte detta gör man både djuret, barnet och framför allt ev. framtida djur den personen håller i fångenskap en otjänst.

Annons:
Aviendha
11/3/10, 8:00 PM
#63

#62 Nu såg jag det när jag läste om Skäms

Ellenfyrkant
11/3/10, 9:59 PM
#64

#51 Tycker du missade två sorters djuraffärer, minst. De med hyfsad djurhållning och knapp kunskap och de med dålig djurhållning samt näst intill obefintlig kunskap. De existerar faktiskt också.

#54 Du borde läsa mitt inlägg #40 som var svar till #39. Det finns skitkassa hemuppfödningar, djurorganisationer, djurhem o.s.v. Men de kan vi i alla fall anmäla på ett annat sätt, de kan tilldelas djurförbud m.m. Går inte att sätta dit en djuraffär som bevisligen inte gör ngt fel enligt lag, eftersom djur batraktas som ting!

Mvh Ellenfyrkant

[Emma--]
11/3/10, 10:31 PM
#65

#59 alltså visst att människor är duktiga på att sätta sina mänskliga känslor på djuren osv.

Men att det automatiskt är att man då ofta inte bryr sig om gällande regler tror jag ju knappast.

Ett djur är ett djur och man ska självklart se till att behandla dom utifrån det, men dom kan ju ändå vara familjemedlemmar som man kan ha väldigt starka känslor för. 

Jag kanske missuppfattat ditt inlägg dock, men det var i alla fall vad jag reagerade på.

Aviendha
11/3/10, 10:59 PM
#66

#64 På vilket sätt kan en organisation, djurhem, hemuppfödning tilldelas djurförbud som inte kan ges till djuraffärer? Det är ju samma lagstiftning de går under när det kommer till djurens del.

[kent2]
11/3/10, 11:18 PM
#67

#65

Vi kan ta foder, istället för att man ger ett foder anpassat för arten så ger personer som antropomorfiserar gärna ett foder anpassat för människor. Ex. finns att hämta på de flesta forum rörande smådjur.

Vi kan ta sjuka djur, istället för att avliva djuret låter man det lida genom en lång konvalescens ofta trots att det inte finns möjligheter till att djuret blir kvitt det lidande som ingreppet var tillför att lindra.

Vi kan ta avel av vissa raser av hundar, där man trots att dessa nedärver missbildningar som innebär lidande för avkomman avlar på djuren.

Vi kan ta kraven på förvaringsutrymme där man istället för att hålla djuret i en för arten anpassat förvaringsutrymme låter det husera fritt i bostaden. Igelkottar och sköldpaddor på hårda vardagsrumsgolv, leguaner i rum med för låg luftfuktighet, gnagare lösa i rum med elektriska installationer, djur lösa i lägenheter (drag), djur i rum där man spelar musik osv.

Vi kan ta onödig hantering vilket ger upphov till stress hos många djurslag. Man tror då att man kan se hur detta påverkar djuret men mig veterligen finns det ingen som kan mäta kortisol och adrenalinnivåer genom att titta på ett djur och hur det uppträder. Istället tolkar man stressreaktionen som att djuret trivs med hanteringen. Här ska man då inte glömma barns hantering av djur, det finns en anledning till att det ofta är dessa som blir bitna av hundar, rivna av katter osv.

Med mera, detta är saker jag anser vara antropomorfismens fel till största delen, man ger det mänskliga egenskaper och anser alltså att djuret är en familjemedlem istället för att se det som ett djur och ge det den specifika skötsel det behöver för att må bra.

[kent2]
11/3/10, 11:22 PM
#68

#66

Om jag inte missminner mig kan man endast meddela en person förbud att ha djur (djurförbud) och inte ett företag. När det gäller det senaste kan dock självklart göra andra saker som t.ex. dra in tillståndet för verksamheten. Men det kan även göras för hemuppfödare, djurhem m.m. eftersom det är samma krav.

Det ska dock tilläggas att ger man ett djurförbud för en ägare till en djuraffär så blir det nog svårt för denna att bedriva försäljning.

[Emma--]
11/3/10, 11:32 PM
#69

#67 Som t.ex? Alltså som att jag ger mina råttor barnmat ibland? Eller att dom får rester av maten jag äter för att få en varierad kost?

Det med sjuka djur tror jag oftast är för att folk har svårt att släppa taget om sitt djur. Det tycker jag är fel dock och man måste se hur djuret lider minst. 

Aveln är i många fall också väldigt dålig det kan jag hålla med om, men jag förstår inte hur det hänger ihop med att man gett djuret mänskliga egenskaper.

Dock så måste ju många djur få komma ut från sin bur och springa och undersöka och motionera. Sen är det ju idiotiskt om man inte gömmer sladdar osv. Och det har ju inte direkt något att göra med att man ger dom mänskliga egenskaper.

Och samma sak med onödig hantering. Då har man inte läst på ordentligt vad djuret behöver.  Dock kan jag tänka mig att många inte tänker på vad djurets reaktion betyder. 

Jag tror dock inte att det oftast har att göra med att man sätter mänskliga egenskaper på sina djur. Det finns säkert fall där just det stämmer. Men oftast är det att folk är för lata för att ta reda på information om djuret dom skaffar.

Dock för väldigt många tror jag det går väldigt bra att kombinera att se till att djuret får den skötsel som behövs för att den ska må bra, samtidigt som att det kan vara en familjemedlem. 
Sen är det kanske väldigt olika just vilket djur det handlar om. Vissa djur ska ju knappt hanteras, samtidigt som vissa mår bra av den sociala kontakten eller vad man ska kalla det.

Annons:
Aviendha
11/3/10, 11:51 PM
#70

#66 Så kan det mycket väl vara, jag ska medge att jag inte har stenhård koll på hur det formella går till när det gäller affärsverksamheter men i praktiken så får de ju samma följder om de bryter lagstiftningen. Hade det inte gått att förelägga en djuraffär om förändring, eller ett ridhus, eller ett naturbruksgymnasium så finns det ju helt plötsligt flera områden som kan bete sig precis som de vill och riktigt så är det ju faktiskt inte.

Cindy
11/4/10, 12:20 AM
#71

En djuraffär kan inte stängas pga felaktig djurhantering, men de kan bli av med tillståndet att hålla och sälja djur inom ganska kort tid om det finns allvarliga brister i djurhållningen. 

Det görs inspektioner lite då och då, samt alltid om en anmälan mot butiken har inkommit. Inspektionen sker utan förvarning och inspektören brukar inte berätta vem hon är förrän hon hunnit bilda sig en uppfattning om hur djuren har det. Sen pratar hon med ägaren eller den ansvarige på plats, och de brukar fråga efter skrifliga rutiner och lite annat.

Skulle det finnas brister i djurhållningen så får butiken en rapport från besöket som klargör vilka fel som finns och hur de måste rättas till, samt ett sista datum det ska vara gjort. Därefter görs en ny inspektion, och är problemet/en fortfarande inte åtgärdade så förlorar butiken rätten att ha djur i lokalen.

Det är betydligt krånligare att belägga en privatperson med djurförbud!

Vänliga hälsningar
Cindy

Ellenfyrkant
11/4/10, 12:27 AM
#72

#66 Visst ska sjuren skötas rätt och det värsta som kan hända ett företag antar jag är att de tvingas lägga ned. Utöver det lär företaget ha dåligt rykte och kanske förbjuds att hålla och sälja djur i butiken - har inte järnkoll på den punkten. Men har svårt att se att det går att dela ut "djurförbud" till andra än privatpersoner då det är ett personligt straff.

Mvh Ellenfyrkant

[kent2]
11/4/10, 12:44 AM
#73

Jag anser inte rester av det vi äter vara lämpligt som grundfoder till djur och jag kan heller inte se att det är anpassat för arten (med vissa undantag).

När det gäller avel så menar jag att man läser ett beteende hos djuret och tolkar det utifrån människan och inte arten i sig. Man styr på detta sätt aveln inom domesticerade arter utifrån vårt behov och inte djurets. Detta trots att det ställer till lidande för avkomman. Nu är ju inte all avel sådan utan en stor del beror på pengahungern hos ägaren istället.

Det finns undantag i regelverken för vissa domesticerade djur, men nej ett djur behöver inte komma i från sitt förvaringsutrymme för att motionera eller springa och undersöka. Är detta fallet uppfyller man inte kraven i djurskyddslagen. Ofta läser man då in ett beteende hos djuret som att detta skulle vilja komma ut för att motionera och undersöka istället för att uppfylla kraven på detta i djurutrymmet.

Samma sak gäller onödig hantering, man läser in ett beteende hos ett djur som inte finns där, råttor och ödlor som söker sig till värme och mörka ställen t.ex. under en tröja. Man läser beteende som att djuret vill umgås med människan istället för att fundera på om man inte borde skaffa ett större utrymme med fler gömställen och bättre mikroklimat.

Jag däremot tror inte att det går att kombinera familjemedlem med korrekt skötsel av ett djur i de flesta fall. Man måste se djuret som ett djur och inget annat, detta djur har kräver helt andra förutsättningar för att må bra än en människa och måste för att ett gott djurskydd ska uppnås ges dessa. Uppträdandet hos djuret måste därför samtidigt också jämföras med andra inom samma art för att man ska kunna tolka detta och man kan inte använda människan som utgångspunkt. Dock finns det vissa djur där vi i grund redan har förstört allting och domesticerat arten, detta innebär dock inte att de ska behandlas annorlunda utan med utgångspunkt av andra inom samma underart.

#70-71

Följande innehåller den mesta informationen, observera alltså att man kan förbjuda en verksamhet (§26) men att detta inte är samma sak som djurförbud (§29)

http://www.sjv.se/download/18.2ce1c8ad1213e6b28d48000481/V%C3%A4gledning%2Bhandl%C3%A4ggning%2Bdjurskydds%C3%A4renden%2Bver%2B1.0.pdf

[Ai-chan]
11/4/10, 1:46 AM
#74

Detta är mitt absolut sista inlägg här allafall….

Jag ser inga problem med att jag ser djuren som familjemedlemmar eller mina bästa vänner. Eftersom jag föredrar dom framför människor som sagt.
Bara pga det så betyder det inte att jag tar hand om dom dåligt eller tar hand om dom på något fel sätt.

Pga djuren så har jag lärt mig en massa med som jag inte orkar babbla upp. Pga dom som jag lever än idag med. Dom är bara så mycket bättre än människor. Och vettigare. Dom bara är.

Visst, du kan tycka att jag är kanske skadad. Men så är det.
Jag anser husdjuren som familjemedlemmar, vänner. Inte saker. Och jag ser inget fel med det.
Men alla har olika syn på djuren.
"En hund ska vara ute i hundgården" "en katt ska vara ute i ladan" "Det är ju bara ett djur, släng ut den i skogen"  bla bla. Tycker det är så tråkig syn.
Visst, djur är olika indivder och vill olika (precis som med människor).
Men det är just det, dom är individer, olika personligheter, levandevarelser. Inte saker. Och man lär känna djur så lär man sig läsa deras personlighet dvs kan man se känslor om man nu kan säga så. Vad dom vill, inte vill, tycker om, inte tycker om. Och jag tycker inte om att se djur ledssen. Tycker inte om att stänga djur ute i kylan, utanför familjen. Dom ska vara inne i värmen. Dom tillhör min familj allafall. Och självklart, precis som med människor, så behöver dom olika behov. Ochdet är väll en självklarhet att man inte ge dom saker som vi kan äta osv. Men självklart, en del saker ska man ge. Som råttor, dom ska ju äta allt möjligt i deras kost och kan äta allt möjligt. Men det råttor äter, äter tex inte en kanin. Alla har dom ju olika behov. Men ändå så ska man se till att se djurets bästa och ge med måtta. Så är det ju överhuvudtaget ändå?

Men tycker det är lite tråkigt "djur är djur" "människa är människa". Varför är det så viktigt att dela upp och kategorisera? Ska man dela upp och kategorisera folk slag med? Och kanske behandla dom där efter, som förr, svarta och vita?
Typ; Människor är störst o bäst. Och djur är långt nere, under människan. 

Jag tycker det låter så illa. Eller så kanske jag som läser det fel.

Och än sen om dom är djur? Är ju levande varelser? Man ska ta vara på dom, lika så naturen, träd, blommor. Allt är levande varelser. Lider med att se djur och natur plågas så mycket.

Men sen så, detta att inte kunna se tex hundar som över överviktiga så dom inte änns kan gå, o inte änns söker hjälp för det. Det är en helt annan sak. Det är djurplågeri.

Man ska självklart se till djuren välbefinnande och ge det vad dom behöver och som är naturligt för dom så gott det går.

Näe, jag ser inte så stor skillnad mellan djur och människor. Människor är också djur. Och alla behöver kärlek (och kärlek kan komma i olika paket). Dock är djuren viktigaste för mig.

Vette 17 om någon förstår mig. Men näe, jag föredrar djuren. Dom är min familj och mina bästa vänner. Dom sviker inte en.

Och sedan om dom ser mig på något annat sätt. Visst. Då kanske dom gör det. Det vet inte jag. Men jag tror att djuren förstår mera än vad man tror. Det ser man ju på dom, och man har märkt det.

Punkt slut. Bye ^^

Aviendha
11/4/10, 9:46 AM
#75

#73-74 Jag tror att man kan kombinera synsätten alt. att ni faktiskt pratar om samma sak men i olika ord.

Själv kallar jag illrarna för barn och pratar med dem som om de skulle förstå mig och skämtar ofta om dem som om de hade egna åsikter i alla möjliga saker från vad de fick till frukost till samhällsdebatter. Jag ser dem som en del i min "familj" (familj och familj, jag och killen) och jag värderar dem otroligt högt.

Men. Jag vet om att det är djur. Aldrig tagit dem för annat. Jag vet om att deras känslor/tankar inte alls behöver fungera i samma banor som det gör hos människor. Jag vet om att Camaros åsikter om utbudet i ICA's köttdisk inte är på riktigt, eller att Aviendha faktiskt inte ber mig gå och dränka mig titt som tätt Flört

Jag har ändå en djup kunskap i illrar överlag och deras beteende och tillämpar det på dem, ilag med övrigt kunnande från utbildningen tex så jag skulle vilja påstå att jag inte förmänskligar dem.

För mig är inte "familjemedlem" liktydigt med att djuret ses som ett människobarn, en människobror, en människokompis. I mitt fall är det ett djur som bor i en familj. Självklart säger jag inte att alla som kallar sina djur för familjemedlemmar ser det på samma sak, det finns nog alla möjliga konstellationer där allt ifrån extremt förmänskligande finns till ett extremt distanserande.

[Emma--]
11/4/10, 12:22 PM
#76

#73 Nu är inte resterna grundfodret utan de har även ett torrfoder som de har tillgång till dygnet runt allt enligt djurskyddslagen. Det är även anpassat näringsmässigt till vad råttor behöver. 

Nu behöver dom ju även en väldigt varierad kost. Och behöver animaliskt protein ca 2-3 ggr/vecka. Och det kan oftast vara lättare om jag då skäl lite köttfärs av sambon nån gång.

Dock tillagas ju deras mat utan salt osv.

Bara för att ta fram mina råttor som ett exempel i det där med utrymmen. Enligt lag skulle jag kunna ha mina råttor i en enbart 30 cm hög bur. Min bur är laglig för 5-6 råttor och den är ca 88 hög med massor av inredning osv. Men den skulle fortfarande vara laglig om den bara var 30 cm och där man som mest kanske skulle rymma ett hus och någon tunnel. Inga klättermöjligheter eller nåt. Då är det omöjligt att deras behov tillfredsställs. Sen är dom väldigt sociala djur dessutom och jag tycker det skulle vara grymt om dom bara skulle vara i sin bur.

Sen vet jag att det finns arter som inte hanteras lika mycket. Och även djur som i princip inte alls ska hanteras eftersom dom kan bli så stressade så dom dör. Men ett sånt djur kan man ju fråga sig om det ens är lämpligt att ha i fångenskap.

Jag tycker ärligt att det är en väldigt tråkig syn på djur om man väljer att bara ser dom som ett djur och skaffar en bur och har dom där hela tiden.

#75 Så tänker jag också ungefär när man kallar sitt djur familjemedlem.

Annons:
[kent2]
11/4/10, 5:10 PM
#77

Hur många råttor tror du äter tillagad mat i naturen? Är detta verkligen att främja att de beter sig naturligt.

De mått som finns i gällande regelverk är minimått och inget annat. Däremot räcker det inte bara att uppfylla detta krav utan det finns även andra krav som t.ex. att det ska möjliggöra de rörelser och den motion som varje djur behöver. När det gäller den sociala biten så finns det också krav i regelverkat och att detta ska uppfyllas genom artfränder.

[Emma--]
11/4/10, 5:55 PM
#78

#77 Det är svårt att göra så att ett djur i fångenskap enbart kan äta precis vad dom skulle äta i naturen. 
Råttor är allätare och måste få en varierad kost. 
Brukar inte tillaga köttfärsen heller förövrigt. 

Men hur som helst, dom måste få en varierad kost för att må bra.

Råttor skulle ju heller inte få ett torrfoder serverat ute i naturen, men dom får ett foder anpassat efter deras näringsbehov. 

Ja det är minsta mått. Men låt säga att jag skaffar en sån bur som är laglig för mina 3 råttor. Då uppfyller jag kravet att ha minst 2 st. 
Och så ser jag till att dom har saker att gnaga på + fri tillgång till torrfoder.
Och så fixar jag något ställe dom kan gömma sig på, något att klättra upp på och kanske ett rör. 
Och så ser jag till att dom har bomaterial.

Det är i princip vad som gäller för att ha råttor. Fullt lagligt, men det betyder ju inte riktigt att det är rätt sätt att sköta råttor på eller hur? Jag behöver inte ens enligt lag ge dom en varierad kost. Jag skulle kunna köpa första bästa råttpellets i en butik. 

Så skulle det kunna se ut om man inte bryr sig om sina djur och bara ser dom som djur.

Men det måste ju vara otroligt hemskt för råttor att umgås med människor, det är därför dom är så snabba och undersöka och klättra på vem som helst. Och då måste dom ju tycka det är otroligt tråkigt att vara utanför buren och det är därför dom springer runt och busar med varandra?

Men men, som jag sa tidigare. Otroligt tråkig syn på djur att dom bara ska vara instängda i sin bur.

I fångenskap kan man inte ge djuren ett fullt naturligt liv som dom skulle ha haft i det vilda. Men att skaffa dom och sen bara ha dom instängda i en bur kan knappast vara bättre för dom. 
Är det fel att umgås med sina djur? Är det fel att dom får vara ute och springa på golvet? (så länge man följer djurskyddslagen och fixar skydd på halkiga golv osv)

Och sen om dom väljer själva att lägga sig och mysa på axeln, vad gör det? Råttor är ju inte så dumma så att dom gör det mot sin vilja. Och dom skulle ju lätt bara kunna gå in i sin bur igen och lägga sig och mysa med varandra istället.
Dom kanske inte ser sällskapet på samma sätt som oss människor, men det är ju rätt tydligt att dom inte lider av det. Då skulle dom inte visa beteenden som tyder på att dom myser, trivs osv.
Samma beteenden som man kan se när råttorna umgås med varandra. Som när dom knastrar eller när ögonen "ploppar" osv.

[kent2]
11/4/10, 6:59 PM
#79

Ja, om du uppfyller samtliga krav i regelverket så ger du dina djur det djurskydd som vi i Sverige anser vara tillräckligt som miniminivå. Det är det som är grunden för vårt djurskydd. Du behöver precis som du säger heller inte ge varierar kost, det finns heller ingen anledning att göra detta. Bara för att djur är omnivort innebär inte detta att den behöver en varierad kost och istället uppfylls detta genom att man ger ett foder som tillgodoser djurets näringsbehov och detta gäller framför allt med ett så pass opportunistiskt djur som brunråtta.

Det är heller inte meningen med lagstiftningen att man ska ge ett djur fullt naturligt liv utan man ska ge det möjlighet att betee sig naturligt. Exakt vad man menar med detta är iofs diskutabelt, det finns två versioner. Det är heller inte möjligt att skaffa ett djur som levt, ett som du skriver fullt naturligt sätt, eftersom detta är förbjudet enligt gällande regelverk. Istället är det alltså fråga om djur som i ditt fall rör sig om ett djur där människan styrt avel och förändrat beteendet och på så sätt selekterat olika saker som gör att det funkar bra i fångenskap (det finns svårare djur att hålla).

Jag ser heller inget fel i att umgås med sitt djur eller låter det (med undantag) vara ute ur sitt förvaringsutrymme om man gör detta på djurets villkor och inte efter ägarens. Det är där som skillnaden ligger mellan de som antropomorfiserar sina djur och de som ser djuret som ett djur. Att däremot läsa in mänskliga egenskaper i djurets beteende och sedan använda detta som argument för att hantera djuret på ett visst sätt anser jag vara fel.

[Emma--]
11/4/10, 7:13 PM
#80

#79 Ja det är full lagligt, men det betyder inte att det är bra. Så det krävs mer än att bara se djuret som ett djur och enbart göra det precis lagligt. Man måste bry sig en aning mer än så. Och för att återgå lite till det du skrev i början så tror i alla fall jag att när folk bryr sig mer och även ser dom som familjemedlemmar så sköts dom nog många gånger bättre än dom som "bara" ser dom som djur. Det gäller förstås inte alla. Och det finns säkert extrema fall där man tar det där med familjemedlem ett steg längre och då det kan börja bli lite fel. 

Dock mår råttor väldigt bra av varierad kost, så bryr man sig bör man ge dom färskmat dagligen.

Varför jag ens skrev om det var pga den här meningen från dig "Hur många råttor tror du äter tillagad mat i naturen? Är detta verkligen att främja att de beter sig naturligt."

Bara för att det inte är exakt vad dom äter i naturen så innebär det ju inte att det är dåligt för dom.
Dom ska ha animaliskt protein och det är inte det lättaste att få i dom genom torrfodret. Och ett djur som behöver varierad kost ska väl få varierad kost även om det inte står så i lagen?

Så vad exakt är på djurets villkor? Är det fel att ta ut råttan bort från buren när man t.ex sätter sig och ser tv så råttan får springa runt i soffan?

mannermikael
3/30/11, 6:11 PM
#81

jag har funderat på det här med grossister och uppfödare, varför inte ha allt på samma plats, inte långt från stockholm. med alla möjliga tänkbara djur och tillbehör. så kan man låta privatpersoner och företag handla hos en. för jag tänker lite stort när det gäller uppfödning och grossist. titta på en hemsida som heter www.zoozajac.de

de har ju ett jättestort parti när det gäller varor, mat, djur o.s.v. det enda tyvärr är att man inte kan få vissa saker per post, så man får åka till tyskland för att handla.

då vill jag starta eget, men kan inte göra det på egen hand, eftersom det här ska bli det bästa zoo i hela sverige. "tänkte lite fööör stort". men det krävs ett team som kan ansluta sig till mig och bevisa att mindre zooaffärer inte behandlar sina djur riktigt väl… det är en idé, men vet inte om det är hållbart ekonomiskt och tidsmässigt. det krävs 24 timmar om dygnet i början innan man kan dra ner på arbetstid… skiftjobb är ok naturligtvis…/micke

Aviendha
3/30/11, 7:23 PM
#82

#81 Varför ska det bevisas för dig att mindre zooaffärer inte behandlar sina djur väl? Vad har det med din eventuella verksamhet att göra? Med större djurvolymer så kan man ju även se det som att risken för att något ska gå galet ökar då arbetsbördan ökar markant..

[isdrakee]
3/30/11, 7:26 PM
#83

#81 En sådan grej hade kanske passat bättre i Malmö-trakten eftersom det är så nära övriga Europa. Danmark och Tyskland (där det verkar som man får tag i det mesta) är väldigt lättillgängligt.

Annons:
redan
4/2/11, 12:11 PM
#84

#81

Jag har varit där. Det är STORT. Något de var duktiga (av det man såg) var akvarier och terrarier. Dom har massor av saker. Men att djuren skulle må bättre, tror jag inte.

#83

Dom har provat att öppna en stor butik i Malmö för inte så länge sedan. De gick inte speciellt bra.

Djur i djuraffärer behöver inte må dåligt bara för att lagen inte uppfylls till 100%. Djur hos privatpersoner uppfyller ju knappt lagen och de djuren mår inte heller dåligt för det.

Det posetiva med djuraffärer är att de är kontrollerade. Det negativa är att inte all personal kanske kan ALLT om alla de djur de har. Oftast finns det minst en som kan mer om ett vissa djur. tex en som är jätte duktig på akvarierna eller smågnagarna eller reptilerna. Djuren mår nog bra, men informationen om katter från den reptilkunniga kanske inte alltid blir rätt. Det är nog det största problemet med djuraffärer, att personalen inte alltid hänvisar dig till den som kan mest, och då kan det bli väldigt fel ibland.

Sen finns det kunder som inte har läst en enda rad om djuret, och som inte kan vänta eller komma tillbaka om en timme eller på måndag, då den kunniga just nu inte är där. Dom kunderna blir arga.  

Då får dom bli det tycker jag. Men dom kunderna finns det många av, och det tycker jag är skrämmande.

Alexej
3/26/13, 9:19 AM
#85

Här har djuraffären slutad med smådjursförsäljning. Rummet verkade mer som en förvaringsplats för barn, högljud och säkert skrämmande för djuren.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
3/26/13, 10:26 AM
#86

Jag handlar inte på djuraffärer som säljer djur. Har inte gjort på många, många år.

fossingen
3/26/13, 11:30 AM
#87

En djurbutik i närheten säljer endast hamstrar och fåglar, men icke andra djur. De har jättebra hållning och är urtrevliga. De köper helst in från lokala uppfödare dvs hamstrar och fåglar.

En annan djurbutik jag vet köper in alla sina hamstrar av en uppfödare som är mycket seriös, så inget papova där inte.

Samma gäller deras kaniner och marsvin, de köper in av olika lokala uppfödare och även reggade uppfödare. Man får alltså bra djur och de har även bra djurhållning inga ohyror och skit. Så det är bättre standard än grossistdjur.


Magi-cat
3/26/13, 9:06 PM
#88

Känner också till en djuraffär som är mycket seriös, med kunnig och engagerad djurälskande personal. De köper bara in från seriösa uppfödare.

Djuren pysslas om på bästa sätt under tiden i affären. Miljön är skyddad och lugn, som en oas. 

Så det finns bra ställen också!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: