Annons:
Etikettetologi-djurens-beteende
Läst 9245 ggr
CaithSith
10/26/10, 3:58 PM

"sticka näsan i kisset"-metoden

Funkar denna metod på hundar resp. katter? Som jag lärt mig på hund och katt-kurs det så måste "fyandet" ske direkt när djuret gör något förbjudet, annars kopplar inte djuren det beteendet med något negativt.

Min pojkvän menar dock att djur inte alls är så "korkade" och att man måste visa djur när de gjort fel så han fortsätter stoppa vår kattunges nos i kisset när han gjort utanför och fyar(fastän katten kan ha kissat för flera timmar sedan).

Hur är det egentligen? Det finns väl ganska noggrann forskning/etologiska studier om djurs inlärning så det måste väl finnas något rent vetenskapligt svar på detta?

Annons:
alltidsiames
10/27/10, 11:19 AM
#1

Katten lär sig att du är en aggressiv, opålitlig, psykiskt labil person om du trycker kattnosen i kiss.

[lisme]
10/27/10, 11:45 AM
#2

Denne metoden er like bra for katter /hunder som når du skal lære 1-åringen din at han ikke skal røre noe på bordet. Og det skal han lære ved at du slår 1-åringen på fingrene Rynkar på näsanSkrikandes

Missannas
10/27/10, 12:02 PM
#3

Håller med 1#

Dessutom finns stor risk att katten blir osäker och otrygg vilket ofta resulterar i protest-kissande på andra ställen än i lådan, ett beteende som är svårt att bryta.

Att straffa en kattunge på detta sätt är INTE okej och hjälper den INTE att bli rumsren, ta ditt ansvar och låt inte din pojkvän hantera din katt på detta kränkande sätt!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

berthagenn
10/27/10, 2:18 PM
#4

Håller med 1 och 2. Detta är en gammal förlegad metod för hundar som användes för typ 100 år sedan.

Katten lär sig att du är opålitlig och aggressiv.

En katts respekt måste man förtjäna.

Lycka till!

tuska
10/27/10, 2:41 PM
#5

Fy för din pojkvän, han kan gnugga sitt eget ansikte i kattkisset som straff för att han gör helt fel med din katt.

Om det nu inte är försent att få kissen rumsren pga din pojkväns idiotiska inlärning av rumsrenhet, så tala med uppfödaren vad hon använde för kattsand, kanske den inte gillar sin låda. 

 Prova att ställ ut flera kisslådor, gör aldrig rent efter katten med något som innehåller amoniak.  vanlig såpa och alsolsprit, ättika, kan du använda till rengöring där olyckor skett.   Toalådan kan du göra rent med klorin det lockar katten att göra sin behov rätt.

Katten kanske är i en ålder där kastrering ger bästa resultatet

marysiam
10/27/10, 4:31 PM
#6

Vad sägs om att gnugga honom på toa-ringen när han missar!!!

Annons:
[Emma--]
10/28/10, 12:28 AM
#7

usch så hemskt gjort av din pojkvän. Det där kommer bara skapa större problem. Det finns alltid en anledning varför en katt kissar utanför. Är det en liten kattunge som just flyttat så kan det vara att den inte hinner till kattlådan t.ex. 

Usch va ledsen jag blir av att höra sånt här Rynkar på näsan

Lejonhjarta
10/28/10, 1:00 AM
#8

Finns säkert bättre killar om han inte fattar bättre!

Mari
10/28/10, 5:10 PM
#9

Kanske lite OT men hur lär man annars en katt att inte pinka utanför?
Man måste väl på något sätt ändå visa att det var fel att pinka på golvet eller var det nu var?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Emma--]
10/28/10, 6:02 PM
#10

#9 Man får försöka hitta en lösning, ibland är det lätt men ibland blir det lite svårare.

Är det en liten katt kan man måsta begränsa ytan t.ex. Dom måste ha nära till toan för blir det bråttom så kan dom annars kissa utanför.

Är det en vuxen katt kan det behövas utredas mer varför katten kissar utanför. 
Urinvägsproblem t.ex är inte helt ovanligt.

Skäller man på en katt finns det bara en risk att man förvärrar problemet. Kissar den utanför för att den är otrygg hjälper det knappast att skälla på den t.ex. 

Det finns oftast en anledning varför katten går utanför lådan.

Nilla
10/28/10, 8:43 PM
#11

Blir beklämd av det jag läser. Att det fortfarande finns folk som praktiserar denna förlegade metod, när djurprogrammen om modern uppfostran nu avlöser varann på tv.

Som föregående talar redan nämnt, begränsar man kattungens utrymme och placerar ut flera små kisselådor under den period när kattungen ska lära sig gå på lådan. Man brukar säga "en i varje hörn". Precis som med hund gäller: när kattungen ätit, lekt och vaknat. Som djurägare är man då observant och lyfter kattungen till lådan vid dessa tillfällen. När den kissar berömmer man, svårare än så är det inte.

Jag tycker du bör ta kommandot och genast be pojkvännen lägga av med denna kränkning av er katt…alternativt köra honom på porten.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Bunn
10/28/10, 8:52 PM
#12

Djurplågeri säger jag!
Detta är en fruktansvärt gammal metod som jag inte längre trodde att någon använde, men ack så fel jag hade.

Denna uråldiga metod fungerar inte och har aldrig gjort!
Resultatet blir sällan önskvärt utan resulterar i en rädd/skygg/osäker katt som får svårt att lita på människor och som säkerligen kommer att börja protestkissa någon annanstans än i lådan.

Dumpa killen eller få honom att sluta med detta omgående!

Ellenfyrkant
10/29/10, 11:12 PM
#13

Fattar inte att folk har mage att göra detta varken i uppfostringssyfte eller bestaffning, vidrigt.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Aviendha
10/30/10, 1:46 AM
#14

Det enda det resulterar i är en kränkning av djuret och den lär sig snarare att hålla sig undan från personen som utför handlingen. Sen vill jag gå steget längre och mena att negativ bestraffning inte alltid är en bra eller tillförlitlig metod. Det finns otaliga etologiska studier som visar att positiv förstärkning ger ett mer hållbart resultat, ett snabbare resultat och ett förbättrat förhållande mellan djuret och tränaren. Djuret blir mer angeläget om att lära sig eftersom det upplevs som just positivt.

Jag ska erkänna att jag inte är inläst på katter och orumsrenhet, men rent generellt så kan det vara vettigt att ta reda på problemet bakom beteendet. Har den börjat plötsligt så kan någon förändring ha utlöst det - ommöblering, omstrukturering i familjen, ändrade rutiner, sjukdom etc.

Illrar är inte kända för att vara superduktiga på lådan och jag har själv tre bajsmaskiner här hemma och visst händer det att de går utanför. Men jag ser inget behov alls till att skälla just när det sker. Visst gör jag det ibland, man suckar och säger "nej" åt dem men det har ingen effekt vad jag kan se. Och jag vill inte använda mig av mer än så när det kommer till negativ bestraffning. Jag torkar snällt upp och åtgärdar det problem som kan vara orsak till det (otömd låda tex) men framförallt passar jag på dem när de ser nödiga ut och sätter dem på lådan. Det kan behövas fler lådor för de som finns kanske inte står på rätt ställen? Gör de ifrån sig i lådan så överöser jag dem med beröm och kanske någon liten muta. Det ska alltså vara positivt att gå på lådan. Iofs så tränar jag dem inte på det sättet numer när de är inkörda..

Det kanske inte går att överföra rakt av på katt, men det visar lite på det jag menar med att istället för att bestraffa ett dåligt beteende så att djuret själv ska fatta att det inte är önskvärt så belönar vi ett bra så det vill utföra det oftare.

zickan
11/1/10, 11:24 PM
#15

Kan inte så mycket om hur en katt fungerar. Men vet att en hund kan bli så skrämd att den slutar helt att kissa och bajsa. Vilket blir problem för en att lära den att gå ute. Och kan ge problem om hunden håller allt inne.

Min katt är 16 och jag mins inte hur vi fick dom rumsrena. Men har haft ett par hundvalpar och har en nu samt illrar.
Jag kör mycket på röst och försök att hålla rejäl koll. Så fort iller eller valp börjar visa sig dags att göra behov så drar man upp valpen och rusar ut. Iller sätts på lådan. Sedan massa med beröm när de väl gör det där de ska.
Händer olycka inne så säger jag nej och visar var de ska. Har man missat och det är en hög eller pöl någonstans så är det bara att bita ihop och torka upp.
Så fort en iller, hundvalp har sovit, ätit, lekt så är det oftats behov att av göra ifrån sig.
Har haft en iller som var lite trög på att förstå lådan. Där körde jag med godis så fort hon gjorde behov på rätt plats och tom tog papperet jag torkat upp bajs/kiss och lade det i lådan. Oftast har djur en plats de gör sina behov på och så fort man får in rutinen så brukar de fortsätta på samma plats.
För att få illrarna att inte göra sina behov på platser som är jobbiga, typ bakom soffan. Så har jag lagt dit en fleace filt. Då slutade dom direkt. Man kan ju inte bajsa där man sover ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

vegetarian
11/2/10, 6:54 AM
#16

Din pojkväns syn på djur är djupt förlegad och enligt min åsikt borde han inte ha djur. Man ska aldrig doppa någons nos i kiss, lika lite som man ska doppa ett barns näsa i sitt kiss om han/hon kissat på sig-förnedrande på alla sätt.

Ännu värre att göra det timmar efter att djuret kissat-djuret kan då inte koppla din pojkväns straff med handlingen.

Jag kanske är brysk nu men vill du verkligen vara tillsammans med en sådan empatilös människa?

Cazzos
11/3/10, 11:02 PM
#17

Behandla ditt husdjur så som du själv skulle vilja bli behandlad.

Typ en hund. Flockledaren kör inte ner sina flockmedlemmars nosar i deras kiss om de kissat på ett förbjudet ställe?


[Jeremina]
11/4/10, 1:13 AM
#18

Det går inte att fa något djur långt efteråt och att stoppa nos i kisset är väl ändå gammalt och förlegat Förvånad Gör det med honom om han kissar bredvid toan Skrattande

[Ai-chan]
11/4/10, 10:25 AM
#19

jag ser det som rent ut sagt djurplågeri att hålla på så dära mot djur.
Människa med känslor för djur gör inte så.

Kickan90
11/6/10, 6:25 PM
#20

(lite ot) men TS så gjorde föra ägaren till min hund och jag kan säga att det INTE fungerar, fick henne utav min kompis och jag lovar dig att hon var livrädd för alla när hon hade råkat kissa på golvet..

---------------------------------------
hade din katt varit min hade jag lyft upp katten när den kissade på golvet och lagt den i låda. när den kissar i lådan kan man ge den en liten godisbit eller leka med den.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
Upp till toppen
Annons: